Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-25@10:04:56 GMT

مدارسی زیر سقف آسمان

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۰۰۳۸۹

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اینجا دورترین نقطه ایران است همان جا که وقتی قدم بر زمین خاکی‌اش می‌گذاری، محرومیت را درک می‌کنی، همان منطقه‌ای که نه تنها در زمین بلکه در زمان هم گم شده است؛ در روزگاری که فرهنگ و سبک زندگی مردم به سرعت تغییر می‌کند، معاشرت با آدم‌های اینجا حکایتی دیگر دارد؛ فارغ از خوب یا بد آن، زندگی سنتی و تفکر چندین دهه قبل اینجا جاری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صحبت از دیار بلوچستان است، منطقه‌ای که بار‌ها از محرومیت و مظلومیتش گفته‌اند و شنیده ایم، اما دیدن از نزدیک این منطقه تجربه‌ای متفاوت است؛ اوضاع و احوالی که گسلی عمیق میان این منطقه با سایر مناطق ایران را نشان می‌دهد.

استان پهناور کشور که حتی مسیر هوایی اش هم چندان زود تو را به مقصد نمی‌رساند چه برسد به مسیر‌های زمینی، آن هم با راه‌های ناهموار منطقه که هر لحظه خطر یک سانحه وجود دارد.

دیار مردمان مقاوم بلوچ چشم‌انتظار اندکی توجه است تا غبار چندین ده ساله محرومیت را از منطقه بزاید، فرزندان این خطه گویی جبر روزگار را درک کرده اند، هر کودکی در این دیار باشد، محکومیت به محرومیت می‌شود مگر آنکه دستی توانمند، حامی‌اش باشد.

دیار بلوچستان بیش از هر کمکی به همدردی و همراهی فرهنگی نیاز دارند؛ همان دغدغه‌ای که مدرسه می‌تواند چاره آن باشد تا شاید قدری از این محرومیت کاسته شود.

بلوچستان جهادگران علمی و فرهنگی مانند حسین علیمرادی‌ها می‌طلبد تا دغدغه فرهنگی منطقه را برطرف کنند؛ همانطور که در فواصل کمی از هم مسجد وجود دارد، نیاز به مدرسه به عنوان یک پایگاه فرهنگی هم احساس می‌شود.

سیستان و بلوچستان همان دیار معروف شاهنامه فردوسی است، همان منطقه‌ای که در داستان‌ها آدم‌های بزرگی را به عنوان اسطوره معرفی کرد، اما حالا محرومیت و محدودیت با نام آن عجین شده است.

سیستان و بلوچستان دیگر دیار رستم و سهراب و داستان‌های حماسی نیست؛ تداعی کننده مفاهیم تیره و تار مظلومیت، محرومیت و محدودیتی است که گویی جبر روزگار سایه سیاهش را بر منطقه انداخته است.

فقر و محرومیت سیستان وبلوچستان کم نبود و نیست؛ حالا سیل اخیر مزید بر علت شد تا بار سنگین دیگری بر دوش خسته مردمان این دیار بگذارد؛ همان‌هایی که اندک دارایی چند راس دام یا یک زمین کشاورزی را به دست طبیعت خشن منطقه دادند.

کورسوی امید آن‌ها رو به تاریکی رفته است؛ بیش از ۱۰ روز از سیل می‌گذرد، اما هنوز زندگی‌شان در آب گیر افتاده است و بچه‌هایشان چشم انتظارند تا مدرسه یا شاید بهتر بگوییم همون اتاق ۵-۶ متری محل تحصیل سر و سامانی بگیرد.

آنطور که مهراله رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور گفته است در جریان این سیل در سیل اخیر سیستان و بلوچستان ۵۶ مدرسه نیازمند تخریب و بازسازی و ۲۸۶ مدرسه نیاز به تعمیرات دارند.

علاوه بر آن روز گذشته محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش از ارسال ۳۵کامیون تجهیزات با اعتباری بالغ بر۴میلیارد تومان و۵۰کانکس برای برطرف کردن کوتاه مدت مشکلات مدارس آسیب دیده خبرداد و گفت: باهدف رفع کامل این مشکلات علاوه بر اقدامات یاد شده برنامه‌هایی میان مدت و بلندمدت نیزپیش بینی و اجرایی خواهد شد.

این روز‌ها سیل سیستان و بلوچستان هرچند در بوق و کرنای رسانه‌ای نیست، اما مردمانش نیازمند کمک هستند تا شاید کلاس‌های درس‌شان از زیر سقف آسمان هرچه زودتر جمع شود؛ هرچند روز گذشته وزیر آموزش و پرورش یکی از مدارس بازدید شده طی چند روز اخیر را بررسی کرده و کلنگ ساخت مدرسه جدید برای دانش‌آموزان منطقه زده شد الیبته این نقطه پایان نیست و همچنان منطقه سیستان وبلوچستان نیازمند توجه جدی است که گویی سال‌هاست آنطور که باید مسئولیت اجتماعی نسبت به این منطقه ادا نشده است.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مدارس سیستان و بلوچستان آموزش و پرورش فضای آموزشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۰۰۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیل اخیر ۳۲۰ کیلومتر مربع از بلوچستان را درگیر کرد

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: متاسفانه ما شاهد محدوده‌ای به وسعت حدود ۳۲۰ کیلومتر مربع منطقه درگیر سیلاب بوده‌ایم و چون این مناطق به صورت دشت است؛ خسارت‌ها نیز کاهش یافت.

 

به گزارش گروه  استان ها خبرگزاری دانشجو، محمد کرمی در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان که در فرمانداری شهرستان چابهار برگزار شد، اظهار داشت: به واسطه پیش بینی‌ها و اقدامات پیشگیرانه‌ای که پیش از وقوع سیلاب اخیر انجام شد، بحمدالله کمترین آسیب جانی را داشته‌ایم.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: در سیلاب اخیر حجم بسیار بالایی از آب در قسمت سرریز سد کهیر با ارتفاع 3 متر به وجود آمد که بحمدالله اکنون حجم ورودی آب بسیار کم شده است.

وی تصریح کرد: متاسفانه ما شاهد محدوده‌ای به وسعت حدود 320 کیلومتر مربع منطقه درگیر سیلاب بوده‌ایم و چون این مناطق به صورت دشت است؛ خسارت‌ها نیز کاهش یافت. اما اگر این منطقه به صورتی بود که آب باید از یک محدوده خاص عبور کند یقیناً ویرانی‌های گسترده به بار می‌آمد.

کرمی ادامه داد: خوشبختانه کارهای بسیار خوبی طی این مدت در محدوده درگیر سیلاب در جنوب استان انجام شده اما باید کارهای باقیمانده نیز با سرعت مضاعف پیگیری و انجام شوند.

استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: دو بالگرد جدید ارتش نیز در حال افزوده شدن به تیم‌های حاضر در منطقه است تا علاوه بر گروه‌های جهادی که در اختیار ستاد اجرایی هستند، با تلاش مضاعف هرچه زودتر از این بحران عبور کنیم.

وی افزود: باید مباحث آبرسانی با سرعت پیگیری شوند و تیم‌های موجود در منطقه نیز با تامین نیروی انسانی و امکانات از سایر استان‌ها تکمیل شوند تا روستاهای دارای تنش آبی مشکلاتشان کاسته شود. اعتبارات لازم برای افزودن دستگاه‌های راهسازی به راهداری داده شده است و این موضوع به اطلاع فرمانداران منطقه نیز قرار داده شده است.

کرمی ادامه داد: نکته بسیار حائز اهمیتی که در سیلاب گذشته هم بر آن تاکید شده است؛ آن است که باید از ‌آب‌های حاصل از باران‌های این چنینی استفاده مفیدی و لازم صورت گیرد.

استاندار سیستان و بلوچستان یادآور شد: ما دو اولویت مهم در امر سدسازی «سد کاجو» و «سد قصر قند» را در منطقه دنبال می‌کنیم چرا که با ساخت این سدها بخشی از آب حاصل از باران‌های سیلابی کنترل می‌شوند.

وی افزود: بر همین اساس بخش مطالعاتی سدهای حوزه جنوب انجام شده و به رئیس جمهور محترم ارائه شده است همچنین در بخش هوتگ ها به دنبال استفاده مفید از از آنها برای ذخیره و جلوگیری از خسارات ناشی از سیلابها هستیم.

استاندار سیستان و بلوچستان عنوان کرد: به هیچ وجه پذیرفتنی نیست که ما هر ساله در این منطقه شاهد توزیع پتو، سبد کالا و لوازم خانگی و مهمتر از آن ویرانی زیرساخت‌ها، کشاورزی و منازل مردم باشیم چراکه این واقعاً امری مشکل است.

کرمی با بیان اینکه باید تمام پروژه‌های سطح استان با دقت کافی و انجام مطالعات و پیش‌بینی‌های لازم انجام شوند، گفت: خوشبختانه بخش مطالعاتی سدهای حوزه جنوب استان انجام شده و به رئیس جمهور محترم نیز ارائه شده تا این موضوع به عنوان اولویت کاری منطقه قرار گیرد.

دیگر خبرها

  • غرق شدن دو کودک در رودخانه ماشکید سراوان
  • محروم‌ ترین و برخوردارترین استان‌ های کشور کدامند؟
  • نیروی دریایی ارتش به داد سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان رسید + فیلم
  • کانون حل بسیاری از آسیب‌ها و مشکلات جامعه، آموزش و پرورش است
  • امدادرسانی آب و فاضلاب استان بوشهر به سیل زدگان سیستان و بلوچستان
  • سیل اخیر ۳۲۰ کیلومتر مربع از بلوچستان را درگیر کرد
  • جلو هرز روی آب‌ها را بگیریم
  • مدارس از راه دور چه مدارسی هستند؟ شهریه این مدارس چقدر است؟
  • سفر استاندار سیستان و بلوچستان به شهرستان زهک
  • سنجش ۵۱ هزار و ۱۳۰ هزار نوآموز سیستان و بلوچستانی برای ورود به مدرسه