Web Analytics Made Easy - Statcounter

صاحبنظران و کارشناسان حوزه سیاست معیارهای زیادی برای یک نماینده مجلس معرفی کرده‌اند که از آن می‌توان به سطح سواد و تحصیلات، سابقه و  تجربه، پیگیری و پویایی اشاره کرد اما برخی نیز معتقد هستند که برای انتخاب یک نماینده اصلح و شایسته باید علاوه بر توجه جدی به ویژگی های عمومی و تخصصی باید به شرایط کشور هم نگاه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینکه در مقطع فعلی که کشور ما با مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ و فشارهای ظالمانه بین المللی روبرو است به طور قطع باید مجلسی تشکیل شود که برای برون رفت از این مشکلات برنامه داشته باشد و مردم نیز باید نمایندگی را انتخاب کنند که برنامه‌های خود را ارایه دهند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز کرمانشاه برای بررسی بیشتر این موضوع میزگردی را با حضور «فضل الله رنجبر» فرماندار کرمانشاه، دکتر «قدرت احمدیان» استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل و عضو هیات علمی دانشگاه رازی و دکتر «علی اکبر ده حقی» استاد جامعه شناسی دانشگاه رازی برگزار کرد که این افراد به سووالات مدنظر مردم در این ارتباط به تفصل پاسخ گفتند. 

باتوجه به وضعیت کشور مردم چه نماینده‌ای با چه ویژگی‌هایی باید انتخاب کنند و مجلس آینده چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

احمدیان: مردم در انتخاب نماینده خود باید براساس مسائل و مشکلات کشور تمرکر کنند. مساله اول کشورمان اکنون فشارهای بین المللی و وضعیتی است که تحریم‌ها و فشارها بر ما ایجاد کرده و روز به روز هم دارد تشدید می‌شود. آمریکا و غرب با اتخاذ یک رویکرد ظالمانه و غیرانسانی دست و پای ما را در مسایل اقتصادی بسته‌اند و ما به وضعیتی رسیده‌ایم که نقل و انتقال پول و سایر تعاملات اقتصادی بین‌المللی هم مشکل شده است.

باتوجه به این شرایط باید مجلسی داشته باشیم که معقول، منطقی و با ملاحظه منافع کلان و بلندمدت جامعه با روابط بین‌الملل تعامل داشته باشد. اگر مجلس آینده بخواهد این هم افزایی سازنده و قدرتمندانه را برقرار نکند فشارها بر ما بیشتر خواهد شد چرا که دنیای امروز پیچیده است و نمی‌توانیم درون مرزها زندگی کنیم و مرزها را ببندیم که متاسفانه بعضی‌ها این را می‌خواهند و با این رویکرد ممکن است منابع کشور از دستمان برود و روز به روز فقیرتر شویم.

بنابراین باتوجه به این شرایط به یک نماینده و مجلسی نیاز داریم که به معنای واقعی و با فهم بنیادین از منافع و امنیت ملی و با لحاظ کردن استقلال کشور، رعایت کردن اعتبار و پرستیژ کشور با قدرت در تعاملات بین المللی وارد شود و این گره‌ها را باز کند.

نکته دیگر اینکه ما به نماینده و مجلسی فسادستیز نیاز داریم. جامعه ما به حالت «ببر و دررو» تبدیل شده است. یعنی فساد و اختلاس متاسفانه گریبانگیر جامعه شده و در حقیقت سرمایه‌های ملی و عمومی ما در حال خصوصی و شخصی شدن است. در حالیکه این امکانات جامعه متعلق به همه مردم است اما آن را افراد خاص به شیوه‌های غیرقانونی تصاحب می‌کنند. پس نماینده و مجلس یازدهم باید با فساد مبارزه کنند. ابتدا نماینده باید به معنای واقعی کلمه پاکدست و معتقد به مبارزه با فساد باشد و در برابر هر شکلی از فساد ایمن باشد و بتواند مقاومت کند.

در مجموع نیاز به پارلمان فساد ستیز برای حل این مشکلات داریم، نه اینکه خودش تبدیل به منشا فساد شود و مردم هم باید توجه داشته باشند که نماینده پاکدست و راستگو برای تحقق مجلسی فسادستیز انتخاب کنند. فساد آسیب جدی به هستی نظام ما و کشور وارد می‌کند و باید مجلسی تشکیل شود که با فساد به طور جدی و واقعی و نه با شعار برخورد کند.

تلاش برای ارتقای شاخص های اقتصادی و اجتماعی

از بُعدی دیگر وضعیت شاخص‌های اقتصادی کشور مانند تورم و بیکاری در کشور خوب نیست که بخش عمده‌ای از این مشکلات به سیاست‌گذاری‌های کلان کشور بر می‌گردد و نمایندگان و مجلس می‌توانند این شاخص‌ها را با قانون‌گذاری خوب و نظارت درست ارتقا دهند.

باید برویم به سمت نماینده و مجلسی که اهمیت تولید ثروت و مدیریت درست مسایل کلان کشور و نظارت در راستای توسعه را درک کند و بتواند در وضع قانون به عنوان کانون رسالت خود همت گمارد و به اصلاح قوانین کهنه و ناکارآمد و جایگزین کردن آن با قوانین دنیای معاصر بپردازد.

از جهتی دیگر نماینده مجلس باید در کنار قوه مجربه و مسوُولان اجرایی برای ایجاد تحرک و تولید نشاط اقتصادی در کشور تلاش کند. حتی نماینده و پارلمان باید به عنوان یک موتور محرک، قوه مجریه را در مسیر توسعه تحت فشار قرار دهد و این قوه را مجبور به حرکت در راستای توسعه کند نه اینکه دست و پاگیر باشد.

متاسفانه شاهد هستیم که گاهی نمایندگان و مجلس از حرکت دولت به سمت توسعه جلوگیری می‌کنند در حالیکه نماینده و پارلمان به جای اینکه دست و پای قوه مجریه و مدیران اجرایی را ببندند باید با اقتدار از این مدیران حمایت کنند و از آنها کار بخواهند و در کنار این خواسته‌ها بر روند کار دستگاه‌های اجرایی نظارت کنند تا تحولی در کشور اتفاق بیافتد.

در مجموع باتوجه به مساله شناسی یا شناخت مشکلی که می‌توانیم داشته باشیم نیاز به نماینده‌ای داریم که در راستای حذف و رفع تحریم‌ها، منطقی و معقول تلاش کند. فسادستیزی و مبارزه واقعی با گونه‌های فساد در جامعه را در دستور کار خودش قرار دهد. در وظایف کلان و محلی خود بتواند دستیار واقعی قوه مجریه باشد و آنها را وادار به سمت توسعه یافتگی و تغییر در شاخص‌های اقتصادی ببرد.

دکتر قدرت احمدیان؛ استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه رازی کرمانشاه

داوطلبان برنامه‌های خود را ارایه دهند

ده حقی: عدم شناخت و آگاهی مردم از افرادی که برای انتخابات داوطلب شده‌اند، انتخاب را با مشکل روبرو کرده است. در حقیقت مردم شناخت چندانی از این افراد، میزان تحصیلات، تجارب و سوابق اجرایی آنها ندارند و این موضوع باعث شده که مردم در رای دادن دچار سردرگمی شوند.

ساز و کاری باید از سوی دست اندرکاران انتخاب طراحی شود تا مردم داوطلبان را بیشتر بشناسند و در مکانی گردهم بیایند و این افراد برنامه‌های خود را در معرض قضاوت افکار عمومی بگذارند و مردم نیز بر این اساس رای بدهند که متاسفانه اکنون این ساز و کار وجود ندارد.

این موضوع مهم در پروسه برگزاری انتخابات تاثیرگذار است و می‌تواند میزان مشارکت سیاسی مردم در تعیین سرنوشت خودشان را افزایش دهد و مسوُولان نیز باید برای این موضوع برنامه ریزی‌کنند.

افرادی که برای انتخابات مجلس ثبت نام کرده‌اند را باید آنالیز کنیم از آنها در ارتباط با سوابق و تجربه آنها سوُال کنیم اما از این موضوع غافل هستیم و این مساله در مشارکت مردم در انتخابات تاثیرگذار است که باید برای افزایش مشارکت بسترهای لازم فراهم گردد که یکی از این بسترها شناخت از کاندیداها و برنامه‌های آنان است.

رنجبر: پاکدستی یکی از مهمترین شاخصه‌هایی است که بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد و در شرایط فعلی هم امیدآفرینی برای جامعه می‌آورد. مردم اگر احساس کنند مسوُولان و نمایندگان آنها در مجلس پاکدست هستند و رفتار و کردارشان با هم یکی است می‌پذیرند و همراهی می‌کنند.

شاخصه بعدی در انتخاب این است که نماینده مردم منافع ملی و عمومی را به منافع شخصی ترجیح دهد و دنبال مسایل شخصی و فامیلی نباشد چرا که مردم سریع این موضوعات را تشخیص می‌دهند.

داشتن برنامه به خصوص برای موضوعات حاد که منجر به بروز مشکلاتی برای جامعه شده دیگر شاخصه‌ای است که یک نماینده باید داشته باشد. تسهیل‌گری در مقررات و قوانین یکی از دردهای جامعه ما است و نماینده مردم باید برای برون رفت از این مشکلات برنامه داشته باشد و پیگیری کند.

کمک به کاهش و حذف بروکراسی اداری یکی از مطالبات جدی مردم و مسوُولان است که باید توسط نمایندگان در قوه مقننه پیگیری شود.

نماینده باید دانا باشد و در عرصه بین المللی برای برون رفت کشور از مشکلات موجود به مسایل آگاهی داشته باشد و به علم و دانش روز مجهز باشد.

کلان نگر بودن و شناخت داشتن نسبت به مسایل کلان کشور دیگر شاخصه یک نماینده مجلس است. مردم انتظار دارند نماینده‌شان در مجلس مسایل اولویت دار و حاد آنها را پیگیری کند و به دنبال حاشیه نباشد. مباحث کلان و اولویت‌داری در هر شهرستانی وجود دارد که یک نماینده باید بتواند این مسایل را با جدیت پیگیری و حل کند.

برای ارتقای سطح آگاهی مردم و شناخت بیشتر از کاندیداها باید در زمینه آموزش کار کنیم که در کشورهای توسعه یافته این موضوع توسط سازمان‌های مردم نهاد انجام می‌شود و در کشور ما هم می‌توان این بخش را به این سازمان‌ها واگذار کرد.

سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند مردم را در زمینه انتخاب اصلاح و شایسته، وظایف نماینده و پارلمان و چگونگی انتخاب را به مردم آموزش دهند و نقیصه کنونی موجود در کشور را برطرف کنند.

براساس ارزیابی مدارک تحصیلی داوطلبان در این دوره می‌توان گفت که استقبال نخبگان کرمانشاهی برای ورود به مجلس نسبت به دوره‌های قبل افزایش یافته شما این موضوع را چطوری ارزیابی می‌کنید؟

احمدیان: با این موضوع که تعداد نخبگان در سطح ثبت نام برای انتخابات مجلس افزایش پیدا کرده موافق نیستم به جهت اینکه باید ابتدا تعریف دقیقی از نخبگی داشته باشیم و از این افراد به جهت دارا بودن ظرفیت‌های نخبگی شناخت پیدا کنیم و آنها را سنجش کنیم و بعد بتوانیم استدلال کنیم که جزو نخبگان جامعه هستند یا نه؟ متاسفانه ما حتی اسامی بخش زیادی از  این داوطلبان را نمی‌دانیم پس بنابراین نمی‌توانیم تایید کنیم که نخبه هستند.

فهم کلی و عمومی بنده از مرحله داوطلب شدن در انتخابات این است که استقبال نخبگان واقعی جامعه از انتخابات در گام اول که داوطلب شدن است کاهش پیدا کرده است.

ما در استان کرمانشاه جامعه نخبگان را کم و بیش می‌شناسیم و می‌بینیم که اینها هیچ کدام داوطلب نشدند بلکه برعکس باتوجه به آمارها احساس می‌کنم سطح انتخابات به دلایل مختلف تنزل پیدا کرده است. براساس آمارها برای سه کرسی شهر کرمانشاه ۲۱۰ نفر داوطلب شده که بیشتر از ۶۰ درصد آنها بیکار مطلق و مشاغل پنهان دارند و عده‌ای هم بازنشسته و سن بالایی دارند.

باید وضعیتی در جامعه ایجاد کنیم که نخبگان ما بتوانند در سطوح مختلف سیاسی و  اجتماعی فعالیت داشته باشند و بدون این بسترسازی‌ها نمی‌توانیم نخبگان را وارد کارزار انتخاباتی کنیم.

برای آوردن نخبگان به عرصه انتخابات باید قبل از ثبت نام آنان را قانع کرده باشیم. نخبه یک فردی است که به طور جدی درس خوانده باشد، آموزش‌های اساسی کسب کرده باشد، به معنای واقعی در چند حوزه تخصص واقعی داشته باشد، به مصالح کلان و بلندمدت جامعه واقف باشد، مسوُولیت‌پذیر باشد، انتطارات او فراتر از نیازهای شخصی باشد، به مرز خود شکوفا شدن رسیده باشد، با مسایل اساسی جامعه آشنا باشد، نسبت به ساختار سیاسی کشور آگاهی دقیق داشته باشد، چالش‌های جامعه، مسایل و مشکلات بین المللی را بفهمد، دیپلماسی بسیار قدرتمندی داشته باشد، مولفه‌ها و مفاهیم علوم مختلف را درک کند.

بخشی از لوازم نخبه بودن در قلمرو سیاست محصول کار در احزاب است. در احزاب قاعدتا باید افراد برای سیاست‌ورزی و مدیریت جامعه پرورش یابند. این نوع انسان با خصیصه‌های فوق می‌تواند موتور محرک توسعه کشور شود. این گونه افرادی ما در جامعه داریم ولی کمتر حاضرند به دنیای پرخطر سیاست از جمله نمایندگی مجلس وارد شوند. چرا؟ باید این سوُال را از تصمیم گیرندگان پرسید.

تنها مدرک تحصیلی معیار نخبگی نیست

ده حقی: جامعه به دلیل اینکه شناختی از داوطلبان ندارد نمی‌تواند صرفا براساس مدرک تحصیلی این افراد را نخبه بداند چرا که نخبه بودن یکسری ویژگی‌ها دارد که باید از نزدیک این ویژگی ها را در این افراد ارزیابی کرد و بعد عنوان نخبه به آنها اطلاق کرد.

این افراد ممکن است در حوزه کاری و تحصیلی خود نخبه باشند اما باید توانمندی‌ها و مهارت‌های آنها را در حوزه سیاست و قانونگذاری هم ارزیابی کرد و بعد از آن گفت که این افراد نخبه هستند یا نه؟

براساس آمار داوطلبان ثبت نامی در این دوره شاهد حضور نخبگان نیستیم و این زنگ خطری است که چرا نخبگان تمایلی به حضور در عرصه انتخابات ندارند و باید آن را مورد ارزیابی قرار داد.

باید دست اندرکاران انتخابات زمینه و بسترها را برای ورود نخبگان فراهم کنند چرا که این افراد نماینده اقشار مختلف جامعه هستند و می‌توانند مطالبات و خواسته‌های آنها را در قوه مقننه پیگیری کنند و براساس ویژگی‌ها و توانمندی‌هایی که دارند براساس برنامه مشکلات این اقشار را برطرف نمایند.

ما بستر را برای حضور نخبگان در فرایند انتخابات فراهم نکردیم و فرمایشی مدیریت می‌کنیم و نباید انتظار هم داشته باشیم که در این جریان نخبگان ورود پیدا کنند.

مجلس ما از مجلس اول تا یازدهم هر دوره بدتر شده و شاخص‌ها این را به ما یادآوری می‌کند. در این دوره از انتخابات در شهرستان کرمانشاه ۹ نفر با سابقه نمایندگی مجلس برای این دوره هم ثبت نام کرده‌اند که براساس شاخص‌ها می‌توان گفت که کارکرد این افراد در دوره‌های قبل هم مطلوب نبوده که مشکلات فعلی در کشور و استان به وجود آمده است.

متاسفانه کیفیت مجلس از نظر ورود نیروهای نخبه و توانمند هر دوره نسبت به دوره‌های قبلی بدتر می‌شود که باید دلایل آن مورد ارزیابی قرار گیرد و در فرآیندها تجدیدنظر شود.

آینده پارلمان برای همه افراد جامعه مبهم است و کسی نمی‌داند مجلس یازدهم چگونه مجلسی خواهد بود و بنده به عنوان یک فعال اجتماعی نمی‌توانم آینده این مجلس را پیش بینی کنم که چه جهت‌گیریی دارد.

ایجاد امید در میان مردم یکی از راهکارهای افزایش مشاکت مردم در انتخابات است که همه در راستای ایجاد امید در جامعه باید تلاش کنند.

نخبگان باید با مردم صادق باشند و زمانی آنها را تهییج و تحریک به مشارکت در انتخابات کنند که خودشان در این فرآیند نقش داشته باشند و از آنان خواسته شده باشد که حضور جدی در این پروسه داشته باشند که اکنون این گونه نیست و نخبگان خارج از گود هستند و در این صورت نمی‌توانند نقش خود را به خوبی ایفا نمایند.

دکتر دهقی؛ استاد جامعه شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه

آمارها نشان از افزایش حضور تحصیل کرده‌ها دارد

رنجبر: در سنجش حضور نخبگان در این دوره از انتخابات نباید ملاک بر کمیت و تعداد افراد ثبت نامی باشد بلکه کیفیت مهمتر است. هر چقدر کیفیت بالاتر باشد و افراد توانمند در عرصه حضور داشته باشند به نفع جامعه است و این بستگی به شرایط جامعه دارد که چطور انتخاب کند.

در حوزه انتخابیه شهرستان کرمانشاه در مجموع ۲۱۰ نفر داوطلب ثبت نام کردند که ۸۵ درصد آنها مرد و ۱۵ درصد زن بودند. که از این تعداد هشت نفر دارای مدرک تحصیلی لیسانس هستند که با احتساب دوره ایثارگری مجاز به ثبت نام بودند، ۱۶۷ نفر مدرک کارشناسی ارشد، ۳۰ نفر دارای مدرک تحصیلی دکتری و پنج نفر نیز مدرک حوزوی دارند.

ترکیب سنی این افراد نیز ۴۰ نفر بین ۳۰ تا ۳۵ سال، ۳۶ نفر بین ۳۶ تا ۴۰ سال، ۷۹ نفر بین ۴۰ تا ۵۰ سال و ۵۰ نفر بین ۵۰  تا ۶۰ سال و پنج نفر هم سن ۶۰ سال به بالا دارند.

همچنین در ترکیب ثبت نامی ها ۹ نفر مذهب اهل سنت و مابقی اهل تشییع هستند.

در میان این افراد هشت نفر پزشک، ۳۰ نفر فرهنگی، ۱۶ نفر بیکار، ۱۷ نفر استاد دانشگاه، ۶۵ نفر کارمند، ۱۷ نفر بازنشسته، پنج نفر نظامی، چهار نفر نماینده فعلی مجلس، چهار نفر وکیل و ۴۴ نفر شغل آزاد دارند.

۲۹ درصد از داوطلبان سابقه ایثارگری و ۹ نفر سابقه نمایندگی مجلس دارند و ۱۴ نفر از داوطلبان سابقه داوطلب شدن را در ادوار مختلف داشته اند و یک نفر عضو شورای اسلامی بوده است. 

از ۲۱۰ نفر ثبت نامی ۱۷ نفر انصراف دادند، ۲۸ نفر در هیات اجرایی رد صلاحیت شدند و مابقی هم تایید صلاحیت شدند و نتیجه را طبق صورت‌جلسه به هیات نظرات استان اعلام کردیم.

به نظر شما احزاب تا چه اندازه در افزایش مشارکت سیاسی مردم به خصوص در انتخابات موثر هستند؟

احمدیان: برای پاسخ به این سوُال ابتدا باید ببینیم که حزب از کجا آمده و چه خاصیت و کارکردهایی دارد و کشور ما هم اکنون از نظر حزبی در چه وضعیتی است. حزب یا نظام حزبی فرآورده و محصول دگرگونی‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور ما نیست بلکه محصول دگرگونی‌های غرب به ویژه انگلستان در قرن ۱۷ برمی‌گردد. در جامعه انگلستان ابتدا یکسری دگرگونی‌ها و یک سلسله اتفاقات افتاد که هدایت شده نبود و بلکه کاملا  «درون زا» بود. به عبارتی صورت خودجوش مردم به سمت دگرگونی‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فکری حرکت کردند.حزب در واقع سازمان سیاسی اقشار مختلف جامعه است. به عنوان مثال در آمریکا حزب دموکرات از جنوب کشور و نماینده کشاورزان بود و حزب جمهوری‌خواه نماینده موسسات صنعتی تجاری شمال آمریکا بودند و این احزاب براساس نیازهای این اقشار شکل گرفت.

اما نکته مهم آن است که بدانیم کارکرد احزاب چیست؟ اولین کارکرد احزاب تجمیع منافع است. منافع بخش‌های مختلف جامعه یکجا جمع‌آوری و برنامه‌ریزی می‌شود و این برنامه در معرض قضاوت جامعه قرار می‌گیرد و جامعه به برنامه رای می‌دهد و می‌رود برای اجرا و اگر به درستی اجرا شد مردم به آن حزب خاص اعتماد می‌کنند و در غیر این صورت مردم این برنامه و حزب را کنار می‌زنند و به برنامه و حزب دیگری روی می‌آورند.

کادرسازی کارکرد دیگر حزب است. افراد در حزب تجربه کسب می‌کنند و آیین سخنوری یاد می‌گیرند و حتی احزاب دولت سایه هم تشکیل می‌دهند و خارج از قدرت بر قدرت نظارت می‌کنند.

آموزش سیاسی کارکرد دیگر حزب است یعنی احزاب آحاد علاقه مند جامعه را آموزش می‌دهند و با برنامه‌های دولت و قوانین و مقررات آشنا می‌سازند.

چهارمین کارکرد حزب این است که احزاب، نقش یک سپر امنیتی برای نظام سیاسی را بازی می‌کنند. اگر در جامعه ما حزب وجود داشته باشد مردم به جای اینکه به نظام بدبین شوند به حزب بدبین می‌شوند و به جای اینکه تیر انتقادات خودشان را به سمت سیستم سیاسی و حاکمیت شلیک کنند به سمت احزاب می‌گیرند و بنابراین احزاب ضربه‌گیر سیستم سیاسی هستند.

باتوجه به فعالیت احزاب و جابجایی قدرت در غرب، ما شاهد وقوع انقلاب در غرب نیستیم چرا که هر حزبی می‌آید و می‌رود یک انقلاب است و جابجایی قدرت به صورت مسالمت آمیز، منطقی و تکامل یافته انجام می‌شود اما در کشورهای جهان سوم چون نظام حزبی توسعه یافته نداریم شاهد وقوع انقلاب هستیم.

معتقدم که ما باید زودتر درگیر نظام حزبی می‌شدیم اما استعمار و استکبار از یک طرف و نفت و درآمدهای هنگفت ناشی از آن به عنوان عوامل بیرونی و درونی اجازه تشکیل احزاب را به ما ندادند و خودمان هم دست رو دست گذاشتیم اما اشتباه کردیم می‌توانستیم بعد از جنگ و در زمان دولت آقایان هاشمی و خاتمی باید به سمت نظام حزبی می‌رفتیم اما الان هم دیر نشده و می‌توانیم به این سمت برویم.

برای ایجاد نظام حزبی باید قوانین را ویرایش کرده و برای استقرار نظام حزبی آماده کنیم. این مهم هم مستلزم اراده سیاسی است و به عقیده بنده ایجاد حزب برای کشور از هر چیزی واجب‌تر است.

باید به فعالیت احزاب اعتقاد داشته باشیم

ده حقی: احزاب کنترل کننده حکومت هستند و می‌توانند از انحراف حکومت‌ها جلوگیری کنند و از این رو می‌توانند نقش موثری به عنوان بازوی حکومت در اداره و مدیریت جامعه داشته باشند اما متاسفانه در کشور ما به دلایل مختلفی حزب به معنای واقعی شکل نگرفته و از این رو حزب در کشور نداریم تا انتظاری هم از آن داشته باشیم.

ما در حرف اعتقاد به حزب داریم اما در عمل نه یعنی اینکه افرادی که در چارچوب حزب در کشور فعالیت می‌کنند آزادی برای بیان دارند اما آزادی بعد از آن وجود ندارد. 

متاسفانه احزاب کنونی در کشور ما نیز دچار آفت‌هایی شده‌اند که یکی از این آفت‌ها این است همه به دنبال حضور حداکثری در قدرت هستند که این آفت باید زدوده شود.

در انتخابات مجلس احزاب ما باید دنبال افراد توانمند، کاربلد و امتحان پس داده باشند و اگر یک نفر از طیف اصولگرا هم با چنین ویژگی‌ها و شاخص هایی وجود داشت از حضورش در مجلس استقبال و حمایت کنند.

نبود حزب باعث ورود هر کسی به صحنه انتخابات می‌شود

رنجبر: در نبود احزاب واقعی و تاثیرگذار و در نبود فعالیت‌های سیاسی واقعی هرکسی به خودش اجازه می‌دهد به عرصه انتخابات ورود و ثبت نام کند که این رویه درست نیست. کار درست و علمی زمانی است که بستر سیاسی واقعی فراهم شود تا احزاب به صورت واقعی تاثیرگذار باشند و در چارچوب قوانین و مقرراتی که در قوانین اساسی و قوانین موضوعه ما آمده فعالیت داشته باشند.

در نبود احزاب و افراد نخبه که می‌توانند تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند، افرادی که فقط مدرک تحصیلی دارند به عرصه انتخابات ورود کرده‌اند و معیار تنها مدرک شده و به سایر توانمندی‌های افراد توجهی نمی‌شود.

نقش احزاب و نخبگانی که می‌توانند در فرآیند حضور افراد در انتخابات و داوطلبان اثرگذار باشند باید پررنگ باشد و خیلی از افراد با صرف داشتن مدرک تحصیلی نباید ثبت نام کنند. 

در نبود احزاب تکلیف مردم برای انتخاب وکیل خودشان چیست و باید براساس چه معیارهایی نماینده خود را انتخاب کنند؟

دکتر احمدیان: باید این جهت‌گیری ها را رواج دهیم. اکنون ما نظام حزبی مشخص و مدونی نداریم و چه بخواهیم و چه نخواهیم جهت‌گیری قومی و طایفه‌ای در انتخابات حکمفرما می‌شود و انتخابات را منحرف می‌کند به سمت اینکه ما نتوانیم از دل انتخابات به اهدافی که می‌تواند مقوم امنیت، رفاه، آسایش و توسعه یافتگی جامعه باشد، برسیم.

در خلاء احزاب قدرتمند سایر بخش‌های پیش رو جامعه مثل دانشگاهیان باید از جامعه بخواهیم با ملاحظه منافع کلان جامعه رفتار سیاسی خود را تنظیم کنند و نه صرف مسایل قومی و عشیره‌ای. از مردم بخواهیم در انتخابات مشارکت موثر و مفید و معطوف به مسائل کلان کشور و استان داشته باشند و اجازه ندهند که تعصبات کور و بی‌معنی عشیره ای که امکان انتخاب درست و اندیشه درست را از ما سلب می‌کند بر ما غلبه کند.

این تعصبات عشیره‌ای بسیار عمیق است اما به هرجهت از نخبگان باید بخواهیم که خودشان ابتدا تحت تاثیر این فضا قرار نگیرند و در گام دوم از جامعه بخواهند به سمت یک انتخاب خوب با معیار قراردادن مسائل کلان قدم بردارند.

در اهمیت احزاب باید اشاره کنم که بنده مخالف این هستم که برخی از مقامات می‌گویند ما حزبی نیستیم و این آسیب به امنیت ملی می‌زند. اگر رییس جمهوری و نماینده مجلس می‌گوید حزبی نیستیم مشکلات جامعه را از دوش خودشان بر می‌دارند و بر دوش حاکمیت سوار می‌کنند. دولتی که بر سر کار آمد برنامه داشته، جلو آمده و کار انجام داده اما موفق نبوده و اکنون باید پاسخگو باشد و بگوید نتوانستم و کسی دیگر بیاید و قدرت را در دست بگیرد که این جابجایی‌ها و پاسخگویی‌ها در نظام‌های حزبی وجود دارد.

در موضوع افزایش قیمت بنزین این مساله باید متوجه حزب می شد نه حاکمیت. اما همه چیز به نام حاکمیت تمام شد و این به امنیت ملی آسیب می زند. به جای اینکه بگوییم این تصمیم، تصمیم نظام است بهتر است بگوییم این تصمیم، تصمیم فلان حزب یا جناح است. به هر جهت احزاب با کارکردهای متعدد دیگری همچون سازماندهی دولت و ایجاد پل میان مردم و دولت نقش موثری در تبیین و تنظیم حرکت جامعه دارند.

در غیاب نظام حزبی ما شاهد قد برافراشتن قومیت‌ها و هویت‌ها هستیم. این مساله به ویژه در انتخابات نمایان است. در کل دنیا انتخابات مقوم فردگرایی و در حوزه اختیارات فرد است، اما در کشور ما و به ویژه استان ما انتخابات مقوم جمع‌گرایی و باز تولید رقابت‌های هویتی، زبانی، مذهبی و ایلی است. این مساله برای توسعه بسیار زیان بار است.

رنجبر، فرماندار کرمانشاه: نقش قومیت و طایفه‌گرایی در انتخابات گذشته و آتی کاملا مشهود بوده و خواهد بود این موضوع به درست انتخاب کردن آسیب جدی می‌زند.

انتخابات دخالت مردم در تعیین سرنوشت خود است و فردی باید به عنوان نماینده آنها وارد مجلس شود که بتواند مشکلات، مطالبات و دغدغه‌های آنها را پیگیری کند و از این رو باید از کانال درست و بدون دخالت‌ها و تعصبات قومی طایفه‌ای این پروسه انجام شود.

باید از طریق نهادهای آموزشی و رسانه‌ها، شاخصه‌های یک نماینده اصلح و شایسته به مردم اعلام شود تا دیگر شاهد دخالت نقش قومیت و طایفه‌گرایی در روند انتخابات نباشیم و این موضوع گمرنگ شود.

متاسفانه مقوله انتخابات تنها در چند ماه منتهی به برگزاری آن و صرفا در قالب چند سخنرانی و مصاحبه مورد توجه قرار می‌گیرد در حالیکه این موضوع به صورت مستمر دنبال شود و مردم آن را با جدیت دنبال کنند.

آموزش به اقشار مختلف مردم یک راهکار مناسب است که باید دستگاه‌های مرتبط به صورت جدی به این حوزه ورود کنند. بی توجهی دستگاه‌های مرتبط به مقوله آموزش منجر به بروز مشکلاتی برای جامعه مانند حضور نسل جوان در حرکت‌های توده وار در خیابان ها می‌شود که این حرکت‌ها نشان می‌دهد که ضعیف عمل کرده‌ایم و روی یک اصول و معیار علمی کار نکرده ایم که نتیجه بخش باشد.

برای برون رفت از این مشکل صدا و سیما، رسانه‌ها، مراکز فرهنگی و حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های باید اقدام به تولید محتوا کنند. در رسانه‌ها هم در زمان انتخابات به صورت کلی به این موضوع پرداخته می‌شود اما به عنوان یک برنامه مدون و به عنوان آسیبی که داریم پرداخته نشده است.

در حاشیه شهرها بیشتر مسایل قومی و قبیله‌ای داریم که باید کار فرهنگی و آموزشی بیشتری در این مناطق انجام شود و مردم را نسبت به انتخاب افراد توانمند بیشتر آگاه کنیم.

دولت در حوزه اجرا بسترها را فراهم کرده است

رنجبر: دولت به لحاظ اجرا در فراهم کردن بستر واقعی انتخابات مسوُولیت دارد و در تصمیم‌گیری کلی کشور ما به عنوان دستگاه اجرایی خیلی نقشی نداریم که بستر کلی که مدنظر نخبگان است را فراهم کنیم. هرچند در تحلیل‌ها واقعیت‌های جامعه را منعک می‌کنیم. به لحاظ بستر اجرایی خیلی خوب وظیفه را انجام دادیم. همه ابزارها و سازو کارهای برای ثبت‌نام و هیات‌های اجرایی انجام دادیم و حاضریم پاسخگو بدهیم.

دولت تدبیر و امید با محوریت وزارت کشور لایحه جامع انتخابات را تهیه و به مجلس ارسال کرده است که اقدام و گام بزرگی در راستای تقویت سیستم انتخابات در کشور است.

در موضوع ورود افراد به پروسه انتخابات باید قوانین را اصلاح کنیم نه به معنای اینکه فیلتر سختی بگذاریم بلکه باید فیلتر علمی و کارشناسی شده برای ورود افراد بگذاریم. ما برای یک استخدامی ساده در اداره ای شرایطی می‌گذاریم که خیلی‌ها نمی‌توانند ورود کنند و این موضوع برای نماینده مجلس که دخالت در تعیین سرنوشت است و نماینده برای قانونگذاری به مجلس می‌رود باید شرایط خاصی را بگذاریم. اصلاح قوانین و تعیین تکلیف قانون انتخابات خیلی مهم است و باید در دستور کار مجلس قرار گیرد.

فضل الله رنجبر؛ فرماندار کرمانشاه

باید امیدواری به جامعه تزریق شود

متاسفانه برخی اقدامات داخلی به همراه تبلیغات گسترده بیگانگان باعث شده شاهد تزریق یاس و ناامیدی در جامعه باشیم که باید این فضا را تبدیل به امیدواری کنیم و همه بخش‌های جامعه باید به این موضوع ورود کنند.

این فضا باید به صورت واقعی تحلیل شود چرا که این وضعیت نه متعلق به این دولت نه دولت‌های قبلی است بلکه در طول یک مدتی به وجود آمده و باید مانند نقطه چین در کنار هم بگذاریم تا به واقعیت برسیم. مسوُول به وجود آمدن همه این مسایل دولت نبوده بلکه مجموعه ای از کارکردها و عوامل متعدد و غیرکارشناسی شده باعث تبدیل به خط ناامیدی شده و توسط برخی‌ها توسط ۲ جبهه در درون جامعه و برون مرزها خط دهی می شود که باید این فضا را با تلاش و همکاری و همراهی همه به سمت امیدواری ببریم.

انتخابات را اگر ما بر مبنای اصول صحیح و در دایره واقعی تعریف کنیم به راحتی می‌تواند فضای یاس و ناامیدی را تبدیل به امیدواری کند.

انتخابات مجلس شورای اسلامی دوم اسفند ماه امسال برگزار می‌شود.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای هشت کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی میزگرد ایرنا انتخابات مجلس شورای اسلامی کرمانشاه پروندهٔ خبری ثبت‌نام انتخابات مجلس یازدهم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی میزگرد ایرنا انتخابات مجلس شورای اسلامی کرمانشاه مجلس شورای اسلامی میزگرد ایرنا انتخابات مجلس شورای اسلامی کرمانشاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۰۰۸۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دادستان کل: با اجرای قانون شفافیت مالی از اسراف در انتخابات جلوگیری شد

آفتاب‌‌نیوز :

هشتمین جلسه ستاد مرکزی پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی به عنوان رئیس ستاد و با حضور تمامی اعضا برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد موحدی آزاد دادستان کل کشور با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در ۱۱ اسفند سال گذشته اظهار کرد: مردم ایران زیر بمباران تبلیغاتی دشمنان، آگاهانه و با احساس مسئولیت در پای صندوق‌های رأی حضور یافته و بحمدالله انتخابات در امنیت کامل برگزار و مقدمات تشکیل مجلس بعدی را فراهم ساختند.

وی افزود: این امنیت با لطف خدا و با تلاش تمام نیرو‌های انتظامی، اطلاعاتی و بسیج مردمی حاصل شد که جای تقدیر از همه دست‌اندرکاران این حوزه دارد.

هماهنگی و همکاری مطلوب دستگاه‌های اجرایی در برگزاری انتخابات

رئیس ستاد پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی، عنوان کرد: در انتخابات اخیر شاهد یک همکاری و هماهنگی خوب بین مسئولان مختلف دستگاه‌های ذی‌ربط در سراسر کشور بودیم و به لطف الهی این تجربه هم به تجربیات قبل افزوده شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی در بخش دیگری از سخنان خود پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای در دبیرخانه ستاد مرکزی را داده و گفت: ما در بخش‌هایی در حال نظام‌سازی هستیم و اگر نقاط ضعفی در بخشی از کار‌ها باشد باید با همفکری آن را رفع کرد. برخی از ضعف‌ها و اشتباهات شاید اجتناب‌ناپذیر باشد که باید آن‌ها را برای آینده رفع کنیم؛ لذا پیشنهاد می‌کنم در دبیرخانه، کمیته‌ای تشکیل شود و با گرفتن گزارش آماری و تحلیلی به بررسی نقاط ضعف و نقاط قوت پرداخته شود، سپس از همه موارد گزارش جامعی تهیه و به بخش‌های مختلف ارائه شود تا برای انتخابات بعدی از تجربیات کسب شده استفاده شده و آسیب‌ها کاهش یابد.

وی ادامه داد: با اصلاح قانون انتخابات شاهد اتفاقات خوبی در این رابطه بودیم. همچنین با توجه به قانون شفافیت مالی تا حدودی از اسراف و تبذیر جلوگیری شد.

تاکید بر آمادگی ستاد‌های استانی برای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

دادستان کل کشور با اشاره به برگزاری دور دوم انتخابات در برخی استان‌ها تصریح کرد: در حوزه‌هایی که انتخابات به دور دوم کشیده شده است باید ستاد‌های استانی و شهرستانی کماکان فعال باشند و به وظیفه نظارتی خود عمل کنند. پیش‌بینی ما این است که در این دوره مشارکت مردمی بیشتر باشد، چرا که حلقه رقابت تنگ‌تر شده و انتخاب کاندیدا‌ها آسان‌تر است. در بسیاری از حوزه‌ها از جمله تهران هم دستگاه‌های الکترونیکی مستقر می‌شود و زمان کمتری برای رأی دادن صرف خواهد شد.

وی خطاب به دادستان‌های سراسر کشور عنوان کرد: به تخلفات مهم در شعب ویژه، با سرعت رسیدگی کرده و در مواردی که قانون تکلیف کرده یا اجازه می‌دهد در حد لزوم اطلاع‌رسانی مناسب صورت پذیرد. چراکه اینگونه اقدام کردن در قانون‌مندتر شدن جامعه اثرگذار بوده و به ارتقا نظم عمومی و امنیت روانی جامعه کمک می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین موحدی در ادامه این جلسه به وظایف و اختیارات منتخبین در قانون اساسی هم اشاره کرده و گفت: اصل ۷۱ تا ۹۰ قانون اساسی به اختیارات نمایندگان پرداخته است و می‌توان گفت بسیاری از امور داخلی و خارجی کشور با اجازه و تصویب نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی رقم می‌خورد. به عبارتی مجلس حق دارد در تمام امور کشور قانون وضع کند.

وی تصریح کرد: باید دانست که یک نماینده مجلس صرفاً نسبت به حوزه انتخابیه خود تکلیف ندارد بلکه او در واقع نماینده کل ملت ایران است؛ لذا اینکه امام خمینی (ره) فرمود: "مجلس در رأس امور است" یک حقیقت است و نیز اینکه مقام معظم رهبری فرمودند: "مجلس باید ریل گزاری کند و مشکلات را حل کند" کاملاً انتظار به حقی است.

رئیس ستاد مرکزی پیشگیری از تخلفات انتخاباتی خاطرنشان کرد: امروز مردم چشم به اقدامات منتخبین خود در مجلس شورای اسلامی دوخته‌اند. البته که مجلس فعلی هم نباید در این مدت باقیمانده از عمر خویش تعطیل و نیمه تعطیل شود، بلکه باید فعالیتش چند برابر شده و لوایح و طرح‌های عقب مانده را در حد امکان به صورت جهادی پیگیری کرده و به سامان برساند تا دین خود را به ملت و خانواده شهدا ادا کند.

منتخبین ملت فرصت خدمتگزاری به مردم را از دست ندهند

دادستان کل کشور ادامه داد: منتخبین کنونی هم باید تا زمان تشکیل مجلس بعدی با همفکری و شناخت مسائل و موضوعات مرتبط، مشکلات موجود را بررسی و در جهت تحقق شعار سال جاری یعنی "جهش تولید با مشارکت مردم" برای حل مشکلات کشور طرح و ایده داشته و با آمادگی کامل وارد مجلس شده و فرصت خدمتگزاری به مردم را ازدست ندهند.

وی در پایان گفت: مردم عزیز کشورمان از منتخبان خود انتظارات مهم و مختلفی دارند؛ لذا در جنگ اقتصادی تحمیلی کنونی درنگ و فوت وقت اصلاً جایز نیست.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • دادستان کل: با اجرای قانون شفافیت مالی از اسراف در انتخابات جلوگیری شد
  • با اجرای قانون شفافیت مالی از اسراف در انتخابات جلوگیری شد
  • با اصلاح قانون انتخابات شاهد اتفاقات خوبی بودیم
  • تأثیر قانون شفافیت مالی در انتخابات مجلس از زبان دادستان کل کشور
  • دادستان کل کشور: با اصلاح قانون انتخابات شاهد اتفاقات خوبی بودیم
  • نماینده مجلس: باید FATF، برجام و سند ۲۰۳۰ را در کشور بومی کنیم!
  • فرهنگ تحزب‌گرایی در کشور شکل نگرفته است
  • دستاوردهای تعامل سازنده دولت سیزدهم با مجلس
  • حضور مردم در محفل امام حسنی‌ها نشان دهنده ماهیت ملت ایران است
  • پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی جوابیه داد