Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-19@10:57:36 GMT

کوچه قورباغه در تهران کجاست؟

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۰۰۸۸۴

کوچه قورباغه در تهران کجاست؟

همشهری آنلاین- مرضیه موسوی: شیب زیاد کوچه‌ها و گذرها نام محله را با خود آورده بود؛ دزاشیب که در متون تاریخی به نام «آذرشیب» هم خوانده می‌شد. سراسر محله باغ‌های بزرگی بود که عمارت‌های قاجاری میان آن خودنمایی می‌کرد. «سید محمد سادات حیاط شاهی» دبیر شورایاری و از اهالی قدیمی محله دزاشیب می‌گوید :«محله دزاشیب باغ‌های زیادی داشت که تعداد کمی از آن‌ها باقی مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از این باغ‌ها باغ ملاکنی بود. تا دوره پهلوی تنها جاده‌ای که به سمت کاخ نیاوران می‌رفت جاده نیاوران بود. اما در دوره پهلوی جاده تازه‌ای به سمت نیاوران ساخته شد که دقیقاً از وسط این باغ می‌گذشت و باغ حاج ملاکنی را به 2قسمت تقسیم می‌کرد. به همین دلیل به آن باغ دوقلو می‌گفتند. از باغ‌های قدیمی محله تنها باغ اعلم باقی مانده که بخشی از آن به پارک مینا و بخشی به عنوان مرکز ستاره شناسی در دسترس است. همچنین باغ خانواده اعلا که حالا کاربری انجمن خوشنویسان دارد.»
کوچه‌های شیب دار دزاشیب در ادامه مسیر خود به سمت شمال، در تقاطع قیطریه فعلی به یخچال بزرگ شمیران می‌رسید که زمستان و پاییز پر از یخ می‌شد و در تابستان و بهار یخ مورد نیاز شمیران را تأمین می‌کرد. حیاط شاهی از کوچه سرآسیاب می‌گوید که چشمه‌های فراوانی داشت و اهالی دزاشیب و شمیران غله خود را در آن آسیاب می‌کردند :«سرآسیاب از اراضی شمال دزاشیب بود که آب فراوانی داشت. بین 20 تا 30 چشمه در این گذر وجود داشت و کافی بود 5 متر زمین را بکنی تا به آب برسی. وجود همین آب‌ها بود که آسیاب شمیران را به کار می‌انداخت. به همین دلیل به آنجا سرآسیاب می‌گفتند. محله دزاشیب قنات‌های بسیاری داشت که همه آن‌ها کور شدند یا آبشان خشک شد. این قنات‌ها همه آب مورد نیاز اهالی را تأمین می‌کردند. یک مظهر قنات‌ در خیابان لواسانی بود. آب انبارهایی هم وجود داشت که با چند پله به محل تجمع آب می‌رسیدند و برای استفاده عموم مردم ساخته شده بودند. گذر سرآسیاب به دلیل آب زیادی که همیشه در سطح زمین وجود داشت همیشه گلی بود و به آن کوچه لشان هم می‌گفتند؛ یعنی کوچه‌ای که به دلیل آب گل‌آلود همیشه گل و شل بود.»

اهالی نام آشنای دزاشیب
از قدیمی‌ترین اماکن تاریخی محله دزاشیب تکیه دزاشیب است که قدمتی بیش از 120 سال دارد. این تکیه با ستون‌های سبز و سقف بلند در ایام محرم و صفر و مناسبت‌های مذهبی محل تجمع اهالی دزاشیب و برگزاری مراسم عزاداری است. دزاشیب در دهه‌های گذشته محل سکونت افرادی خانواده دکتر فلسفی، امان الله خان اردلان، زین العابدین رهنما، نیما یوشیج، سیمین دانشور و جلال آل احمد و افراد سرشناس دیگری بوده است. خانه سیمین و جلال از معدود خانه‌های قدیمی باقیمانده در این محله است که به عنوان خانه موزه، درهای آن به روی مخاطبان باز است. حیاط شاهی می‌گوید :«محله دزاشیب یک قبرستان قدیمی داشت که آقای اعلا از چهره‌های سرشناس محله در دوره پهلوی آن را تخریب کرد و در آن مدرسه ساخت. اغلب بچه‌های محله از جمله من در این مدرسه درس خوانده‌اند. بافت محله طی این سال‌ها تغییر چشمگیری داشته و ساختمان‌های نوسازی در آن ساخته‌اند. باغ‌ها به زمین‌های کوچکتری تقسیم شده‌ و تعداد کمی از خانه‌های قدیمی در محله باقی مانده‌اند. این خانه‌ها هم به صورت املاک متروکه در محله رها شده‌اند و ورثه تصمیمی برای ساخت و ساز و یا احیای آن نمی‌گیرد.» حمام قدیمی محله دزاشیب این روزها به رستوران سنتی تبدیل شده و از کوچه آشتی کنان خبری نیست.
 

کد خبر 479381 برچسب‌ها تهران قدیم

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: تهران قدیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۰۰۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ایمپلنت قاچاق از دو مطب در تهران

  به گزارش خبرگزاری صدا و سیما­ به نقل از روابط‌عمومی سازمان غذا و دارو، ­حامد عبدی افزود: در راستای مبارزه با قاچاق کالا‌های سلامت‌محور با اولویت پایش انبار‌ها و محل‌های دپوی کالا، از مطبی در خیابان «بیدار» محله الهیه حدود­ ۶۸۰۰ عدد ایمپلنت قاچاق کشف و برای طی مراحل قانونی به معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تحویل شد. وی با اشاره به کشف حدود ۵۶۰۰ عدد ایمپلنت قاچاق از انبار متعلق به یک مطب در محله «پونک» خیابان «اشرفی اصفهانی» گفت: مقادیر زیادی تجهیزات پزشکی تقلبی نیز در بازرسی به عمل آمده، رویت شد که پرونده توسط معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران جهت طی مراحل قضایی به مراجع مربوطه ارجاع داده شد. ­

دیگر خبرها

  • خانه‌های کلنگی تهران چند؟/ این خانه کلنگی ۹۰ میلیارد تومان می‌ارزد + جدول
  • خانه‌های کلنگی تهران چند؟
  • گازکشی نشدن برخی از محله‌های روستای بهارستان و دردسرساز شدن آن برای اهالی
  • کشف بیش از ۱۲ هزار ایمپلنت قاچاق در تهران
  • کشف ایمپلنت قاچاق از دو مطب در تهران
  • قدیمی‌ترین پیتزافروشی تهران پلمب شد + عکس
  • پلمب قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران به دلیل حجاب
  • قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران پلمب شد
  • این پنج شهر از تهران قدیمی‌تر هستند
  • تنها پل قدیمی تهران با سازه آجری