Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-19@20:19:01 GMT

فیلم جدید حاتمی‌کیا غافلگیرمان می‌کند؟

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۰۱۱۱۵

فیلم جدید حاتمی‌کیا غافلگیرمان می‌کند؟

تاریخ سینمای جهان پُر شده از نام فیلمسازانی که سعی کردند تا سینما را نه فقط از باب گفتمان و رویکردهای محتوایی بلکه از باب فن و تکنیک نیز ارتقا دهند. «اورسون ولز» با شاهکار ماندگارش یعنی «همشهری کین» یکی از همین فیلمسازان بود که با ساخت این اثر نه فقط از باب ساخت یک درام جذاب و پر افت و خیز بلکه از جهت ایجاد زمینه‌هایی جالب توجه برای رشد فنی سینما در تاریخ سینمای جهان ماندگار شد؛ فیلمسازی که استفاده خلاقانه از نور، بهره‌گیری بدیع و جدید از زاویه‌های دوربین، تکنیک‌های صدابرداری و برداشت های بلند ازجمله شاخصه‌های فیلمسازی‌اش بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که سینمای ایران کمتر فیلمسازی را به خود دیده که سعی کند در هر اثرش در کنار روایت قصه‌ و انتقال پیامی که مدنظر داشته، بابی جدید در زمینه قابلیت‌های تکنیکی سینمای ایران باز کند. با این همه، ابراهیم حاتمی‌کیا را باید یکی از معدود فیلمسازان ایرانی دانست که سعی کرده در کنار طرح نقطه نظراتش در آثار مختلف سینما به عنوان یک فیلمساز آرمانگرا، شاخصه‌های کیفی و فنی فیلمسازی در سینمای ایران را هم ارتقا دهد.

برای درک این موضوع حتما لازم نیست که همه کارنامه کاری پربار و شلوغ حاتمی‌کیا را مرور کنیم، کافیست نگاهی به همین چند اثر اخیر او در دهه ۹۰ بیاندازیم تا بهتر متوجه شویم ابراهیم حاتمی‌کیا چگونه در هر اثر جدیدش سعی کرده توانایی‌اش در نمایش رشد تکنیکی سینمای ایران را عیان کند.

«چ» اولین فیلم حاتمی‌کیا در دهه ۹۰ بود؛ فیلمی در ارتباط با دو روز مهم و پر ماجرا از زندگی شهید مصطفی چمران که در آن روایتی از حضور این شهید والامقام در غائله جدایی‌طلبان کُرد در پاوه را به تصویر می‌کشد. فارغ از تلاش جالب توجه حاتمی‌کیا و هوش بالای او در زمینه ارسال پیام‌هایی متناسب با اتفاقات روز جامعه ایران از دل قصه‌ای که مربوط به ۳۰ سال پیش از آن می‌شد، یکی از اتفاقات مهم «چ» را باید خلق سکانس‌هایی دانست که یک سروگردن از استانداردهای سینمای ایران بالاتر بود.

اوج این موضوع را می‌توان در سکانس مشهور سقوط بالگرد در این فیلم دید؛ سکانسی که چیره‌دستی فیلمساز و تیم‌سازنده اثر باعث شده تا مخاطب در مواجهه با آن دقیقا خود را در قلب حادثه و در مرکز میدان نبرد احساس کند. حاتمی‌کیا در نشست خبری این فیلم در جشنواره فیلم سال ۹۲ درباره اهمیت بالای این سکانس می‌گوید: «این سکانس آنقدر برایم مهم بود که روزی که می‌خواستم فیلم را شروع کنم به بچه‌ها گفتم همه فیلم یک طرف و این سکانس هم یک طرف. گفتم این سکانس باید تبحر سینمای ایران را به رخ بکشد، همین هم باعث شد که اجرای این سکانس تنها در فیلمبرداری آن، ۲۵ روز طول بکشد. البته می‌توانستم یک اسکارگرفته‌ای را دعوت کنم و این سکانس را با کمک او کار کنم، اما ترجیح می‌دادم که این زحمت را بچه‌های خودمان با کار زیاد انجام دهند تا آن حلقه وصلی که می‌خواستم ایجاد شود.»

حاتمی‌کیا در «بادیگارد» به عنوان دومین فیلم خود در دهه ۹۰ نیز نشان داد که علاقه بسیاری برای رشد دادن سینمای ایران از منظر تکنیکی دارد. اثری که با سرمایه‌گذاری سازمان هنری رسانه‌ای اوج تولید شد و قصه محوری آن در ارتباط با ترور دانشمندان هسته‌ای کشور بود. حاتمی‌کیا این اثر را نیز به گونه‌ای ساخت که به اذعان بسیاری از کارشناسان، شماری از سکانس‌های آن را فقط فیلمسازی همچون ابراهیم حاتمی‌کیا می‌توانست بسازد.

برای نمونه سکانس پایانی «بادیگارد» که از آن به عنوان سکانس تونل یاد می‌شود، یکی از همین شاهکارهای حاتمی‌کیا برای سینمای ایران بود. سکانسی که مسعود فراستی منتقد سخت‌پسند سینمای ایران درباره آن می‌گوید: «هر کسی سکانس پایانی تونل فیلم بادیگارد را ببیند اقرار می‌کند که هیچکس جز حاتمی‌کیا نمی‌تواند چنین سکانسی را در سینمای ایران خلق کند.»

البته این تنها سکانس ناب «بادیگارد» نبود؛ چرا که سکانس تعقیب و گریز ماشین دانشمند هسته‌ای با بازی بابک حمیدیان توسط محافظ خود یعنی «حیدر ذبیحی» با بازی پرویز پرستویی هم از سکانس‌های اکشن سینمای ایران بود که همراه با شمار دیگری از سکانس‌های این فیلم به معنی واقعی کلمه، کلاس درسی برای فیلمسازان جوان و علاقمندان به فیلمسازی بود.

«به وقت شام» که سومین اثر ابراهیم حاتمی‌کیا در دهه ۹۰ به شمار می‌آمد هم از این قاعده مستثنی نبود. چند سکانس ابتدایی فیلم را به یاد آورید؛ آنجایی که ماشین انتحاری داعش به سمت نیروهای عراقی و مردم بی‌دفاع هجوم می‌آورد؛ دلهره موجود در سکانس در کنار اجرای بدون نقص نقاط حادثه‌ای و جلوه‌های ویژه آن به قدری ظریف و مینیاتوری است که کمتر مخاطبی از دیدن آن مبهوت نمی‌شود.

سکانس تیک‌آف هواپیما متعلق به نیروهای سوری توسط دو خلبان ایرانی نیز یکی از دیگر سکانس‌های ویژه و ماندگار این اثر است که نمونه‌های کمی را از نظر ظرافت و انتقال حس اضطراب و نگرانی به مخاطب می‌توان برای آن در سینمای ایران پیدا کرد.

حاتمی‌کیا تا اینجا و در همه آثارش در دهه ۹۰ نشان داده که علاقه بسیاری برای این دارد که سینمای ایران را با تجربه‌هایی تازه روبرو کند؛ تجربه‌هایی که قطعا نمی‌توان انتظار مواجهه با آن را در سینمای آپارتمانی و ملودرام‌های اجتماعی داشت. او سال‌هاست که یکی از پیشگامان سینمای ایران در زمینه خلق صحنه‌هایی بدیع و اجرای سکانس‌های سخت است؛ سکانس‌هایی فراتر از استانداردهای مرسوم سینمای ایران که هر کدام نه تنها کلاس درسی برای علاقمندان به سینماست بلکه نشانه‌ای بر رشد و بلوغ تکنیکی سینمای ایران است.

«خروج» تازه‌ترین اثر حاتمی‌کیاست و قرار است در سی‌وهشتیمن جشنواره فیلم فجر به نمایش درآید. اثری که براساس آنچه که تاکنون منتشر شده، یک فیلم جاده‌ای به حساب می‌آید و بعید نیست که حاتمی‌کیا در این اثر نیز همچون روال چند اثر گذشته‌اش سعی کند مخاطبان سینمای ایران را با سکانس‌هایی نفس‌گیر و منحصر به فرد، غافلگیر سازد. سکانس‌هایی که حالا تبدیل به امضای حاتمی‌کیا پای آثارش شده است.

۲۴۱۲۴۱

کد خبر 1344409

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: سینمای ایران ابراهیم حاتمی کیا کارگردانان سینمای ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۰۱۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ دستمزد صنف تدارکات سینمای ایران تعیین شد/ سقف ۷۰ میلیون تومان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی انجمن صنفی مدیران و دستیاران تداراک سینما، در پی برگزاری جلسات متعدد انجمن صنفی مدیران و دستیاران تدارکات سینمای ایران، نرخ دستمزدهای مدیران، دستیاران و همیاران تدارکات سینما در سال ۱۴۰۳ تعیین و با جزییات لازم طی گزارشی اعلام شد.

در متن این گزارش آمده است:

«طبق روال سال‌های گذشته پس از بررسی‌های لازم و جمع‌بندی نظرات اعضای هیات مدیره بازرس و همچنین همفکری با تعدادی از منتخبان فعال و با تجربه صنفی طی جلسه مورخ ۲۵ فروردین نرخ دستمزدهای مصوب سال ۱۴۰۳ تعیین و به شرح ذیل اعلام می‌شود.

معیار نرخ‌های اعلام شده بر اساس پروژه‌های سینمایی و نمایش خانگی در نظر گرفته شده است که اعضا نیز مقید به رعایت آن بوده و پس از انعقاد قرارداد موظف به ارسال تصویر آن در واتس‌اپ انجمن هستند.

در خصوص دستیاران تاکید می‌شود فعالیت دستیار به عنوان مدیر تدارکات فقط با مجوز کتبی هیات مدیره و بر اساس تجربه، تعداد کار، سوابق و رضایت تهیه‌کننده و مدیران تولید قانونی بوده و همین مجوز ملاک اصلی ارتقای سمت در انجمن تلقی خواهد شد.

ضمن اینکه یک دستیار تنها زمانی مجاز به فعالیت در سمت مدیر خواهد بود که جدای از داشتن مجوز انجمن، دستمزد دریافتی وی کمتر از کف نرخ مصوب مدیران نباشد که بر اساس بند ۲ ماده ۵ اساسنامه و قوانین ایجاد شده با فرد خاطی برابر قانون برخورد خواهد شد و ضمن پرداخت ۱۰ درصد جریمه از قرارداد منعقد شده به صندوق انجمن وی برای یکسال تعلیق از عضویت و در صورت تکرار حذف دایمی از صنف در نظر گرفته خواهد شد.

همیاران و دستیاران موظفند تنها با مدیرانی همکاری داشته باشند که عضو رسمی انجمن بوده و از قبول همکاری با افراد خارج از صنف اجتناب کنند.

مدیران نیز موظف بوده تنها با مدیران تولید عضو خانه سینما فعالیت داشته باشند و در صورت مشاهده چنین مواردی گزارش آن را به بازرس انجمن مدیران تولید و یا بازرس انجمن مدیران تدارکات اعلام کنند تا پیگیری‌های لازم به‌عمل آید. به اندازه کافی و چه بسا بیشتر از حد معقول در تمام سطوح همکار تدارکات در صنف وجود دارد، لذا به منظور حفظ امنیت شغلی از ورود افراد متفرقه به چرخه کاری جدا جلوگیری شود که در صورت مشاهده و یا گزارش با فرد خاطی قاطعانه برخورد خواهد شد.

با رعایت مقررات و احترام به حقوق خود و همکاران می‌توان امنیت شغلی مستحکمی را ایجاد کنیم.

قراردادهای سال گذشته با توافق و رضایت دوجانبه قابل تغییر خواهد بود.

تهیه‌کنندگان و مدیران تولید استعلام عضویت و سمت اعضای انجمن را می‌توانند مستقیماً از بازرس و یا رییس صنف بگیرند.

شاخصه های یک مدیر برای دریافت دستمزد تعیین شده جدای از داشتن کارت و یا مجوز مدیریت از سوی انجمن شامل سابقه فعالیت، تجربه و اخلاق حرفه‌ای است.

تلرانس نرخ‌های فوق به نوع پروژه، درجه‌بندی فعالیت و سوابق اعضا بستگی دارد.

نرخ نامه فوق از تاریخ یکم اردیبهشت ۱۴۰۳ به مدت یک سال قابل اجراست. هر گونه دستکاری در متن و ارقام تخلف محسوب شده و قابل پیگیری در مراجع قضایی خواهد بود.

مدیر تدارکات حرفه ای و با تجربه ۷۰ میلیون تومان

دستیار یک تدارکات ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان

دستیار دو تدارکات ۲۲ تا ۲۶ میلیون تومان

همیار تدارکات ۱۶ تا ۱۹ میلیون تومان

هیات مدیره و بازرس انجمن صنفی کارگری مدیران و دستیاران تدارکات سینمای ایران.»

کد خبر 6081272 عطیه موذن

دیگر خبرها

  • روز ملی گندم و نان یادآور تلاش کشاورزان ایرانی
  • ۱۴۴ متخلف زیست محیطی دستگیر شدند
  • بزرگداشت کیومرث پوراحمد ؛ میراث این فیلمساز چه بود؟
  • کیومرث پوراحمد پرچمدار سینمای کودک بود
  • تبلیغات ۱۰۰ میلیارد تومانی سینمای ایران در شبکه GEM
  • بیش از 100 میلیارد تومان هزینه سینمای ایران برای تبلیغ در شبکه جم
  • تسخیر «سینمای ایران» با کمدی اتفاق خوبی نیست
  • نرخ دستمزد صنف تدارکات سینمای ایران تعیین شد/ سقف ۷۰ میلیون تومان
  • بهترین فیلم‌های ایرانی دهه شصتی (+عکس)
  • (ویدئو) لیلا حاتمی از احساسش درباره پدر مى‌گوید