پسران بد در سینما آشوب کردند
تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۰۱۲۰۹
این هفته پسران بد برای زندگی، جای ۱۹۱۷ را در صدر فهرست فروش هفتگی گرفت و جنگ ستارگان برای نخستین بار پس از آغاز نمایش، از سه فیلم برتر نمایش هفتگی عقب افتاد.
پسران بد برای زندگی (Bad Boys for Life)، قسمت سوم مجموعه پسران بد است که نخستین قسمت آن در سال ۱۹۹۵ و قسمت دوم آن در سال ۲۰۰۳به نمایش درآمد و داستان آن ماجراجوییهای دو پلیس سیاهپوست در اداره پلیس میامی و مبارزهشان با تبهکاران و مجرمان را روایت میکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این قسمت از فیلم، یک گروه متخصص پلیس، در زمانی که تهدیدی جدی در میامی به وجود آمده، با گروه قدیمی پسران بد برخورد میکنند. یک گروه تبهکار آلبانیایی امنیت شهر را به هم زدهاند و دستگیر کردنشان به عهده پسران بد است.
این فیلم اکشن و ماجراجویانه با بازی ویل اسمیت، مارتین لارنس، ونسا هاجنز، الکساندر لودویگ و جو پانتولیانو را عادل ال اربی و بلال فلاح کارگردانی کرده اند.
فروش پسران بد برای زندگی در هفته نخست نمایش، ۶۲ میلیون دلار و فروش جهانی آن ۱۱۲ میلیون دلار است.
در رتبه دوم، فیلم ۱۹۱۷ جای دارد که در هفته چهارم نمایش فروش هفتگی ۲۲ میلیون دلار و فروش جهانی ۱۴۳ میلیون دلار را ثبت کرده است.
سومین فیلم فروش هفتگی، یکی از فانتزیهای جذاب ۲۰۲۰، سفرهای دکتر دولیتل است.
سفرهای دکتر دولیتل (Dolittle)، روایت یک دکتر و دامپزشک بسیار مشهور در دوره ملکه ویکتوریا بریتانیا است که ۷ سال پس از مرگ همسرش به گوشهنشینی روی آورده و خود را در خانهاش به همراه حیوانات باغوحش مخفی کرده است، او زبان حیوانات را میداند و میتواند با آنها صحبت کند.
هنگامی که ملکه ویکتوریا بیمار میشود، دکتر دولیتل مجبور است برای درمان علاج از طریق سفر دریایی قهرمانانه به همراه حیوانات خود به جزیره مرموز و دورافتاده برود و در این راه با موجودات اهریمنی بسیار عجیب و غریبی و دزدان دریایی نیز روبرو شود.
سفرهای دکتر دولیتل با بازی رابرت داونی جونیور، آنتونیو باندراس، مایکل شین و جسی باکلی، و با صداپیشگی جان سینا، رمی مالک، سلنا گومز، تام هالند به جای حیوانات، به کارگردانی استیون گیگان ساخته شده است.
این فیلم در هفته نخست نمایش، در فروش هفتگی ۲۲ میلیون دلار و در فروش جهانی ۵۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار را در کارنامه دارد.
رتبه چهارم فهرست فروش هفتگی در اختیار جومانجی مرحله بعد (Jumanji:The Next Level) است که در هفته ششم نمایش، در فروش هفتگی ۹ میلیون دلار و در فروش جهانی ۷۱۲ میلیون دلار فروخته است.
در جایگاه پنجم جنگ ستارگان، خیزش اسکای واکر (Star Wars: Episode IX - The Rise of Skywalker)، قرار دارد، این فیلم در هفته پنجم نمایش، فروش هفتگی ۸ میلیون دلار و در فروش جهانی یک میلیارد و ۲۸ میلیون دلار را تجربه کرد.
پنج فیلم دوم فهرست فروش هفتگی از این قرار است:
زنان کوچک (Little Women)، در هفته چهارم نمایش با فروش هفتگی ۶ میلیون دلار و فروش جهانی ۱۳۰ میلیون دلار
فقط بخشش(just mercy)، در هفته چهارم نمایش، با فروش هفتگی ۵ میلیون دلار و فروش جهانی ۲۲ میلیون دلار
چاقوکشها (Knives Out)، در هفته هشتم نمایش، با فروش هفتگی ۴ میلیون دلار و فروش جهانی ۲۷۷ میلیون دلار
مثل یک رییس (Like a Boss)، در هفته دوم نمایش، با فروش هفتگی ۴ میلیون دلار و فروش جهانی ۱۸ میلیون دلار
انیمیشن یخزده ۲ (Frozen II)، در هفته نهم نمایش، در فروش هفتگی ۴ میلیون دلار و فروش جهانی یک میلیارد و ۴۰۱ میلیون دلار
برچسبها هالیوود فروش فیلم ها سینما دواین جانسونمنبع: ایرنا
کلیدواژه: هالیوود فروش فیلم ها سینما دواین جانسون هالیوود فروش فیلم ها سینما دواین جانسون
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۰۱۲۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
باز هم سال سینمای کمدی؟
شاید با نگاهی به سینمای ایران در سالهای اخیر بتوان سینماگران و فعالان این حوزه را به چهار دسته کلی تقسیم کرد؛ فضای حاکم بر کشور و قوانین سفت و سخت سازمان سینمایی برای اکران فیلمهایی که گاه توان عبور از سد ممیزی را ندارند نیز بخشی از فیلمسازان کشور را خانهنشین کرده و ازطرفی فرصت خوبی را برای کوچ برخی از سینماگران به سمت پلفترمها ایجاد کرده است.
به گزارش هممیهن، بهطور مثال مازیار میری، کارگردان فیلمهایی مانند «حوض نقاشی» و «سعادتآباد» در سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ با دو سریال «خسوف» و «شریک جرم» در شبکه نمایش خانگی حضور داشته است. نمیتوان این مسئله را انکار کرد که برخی از فیلمسازان نیز مشغول ساخت فیلمهای زیرزمینی هستند که در جشنوارههای بینالمللی حضور پیدا کنند.
عدهای از فیلمسازان این روزها سخت مشغول ساخت کمدیهای گیشهپسندی هستند که از این راه فروش خوبی نیز به دست آوردهاند. در این میان نکته قابلتوجه این است که گیشه سینمای ایران چند سالی است که با فیلمهای کمدی و طنز اشغال شده است. برای اثبات این مدعی کافی است نگاهی به لیست پرفروشترین فیلمهای سینمای ایران بیاندازیم که تا رتبه پانزدهم آن، که متعلق به فیلم «ملاقات خصوصی» است، خبری از گونههای دیگری از سینما نیست.
فیلم سینمایی «فسیل» به کارگردانی کریم امینی، نویسندگی حمزه صالحی و تهیهکنندگی سیدابراهیم عامریان با ۳۲۴ میلیارد تومان عنوان پرفروشترین فیلم سینمای ایران در سالهای اخیر را به خود اختصاص داده است. فیلم «هتل» با ۲۷۵ میلیارد تومان در رتبه بعدی قرار دارد. «تمساح خونی» جواد عزتی که همچنان در حال اکران است، با ۱۱۰ میلیارد تومان فروش رتبه سوم این فهرست را به خود اختصاص داده است که باید منتظر ماند و دید که میتواند رکورد «فسیل» را بشکند یا خیر. فیلم سینمایی «هاوایی» با ۸۳ میلیارد تومان، «انفرادی» با ۷۷ میلیارد تومان، «شهر هرت» با ۷۷ میلیارد تومان و «ویلای ساحلی» با ۶۳ میلیارد تومان فروش به ترتیب در رتبههای بعد قرار میگیرند.
کمدی سینمای ایران را بلعیده!یکی از عوامل اقبال فیلمسازان نسبت به سینمای کمدی گیشه تضمینشده است. محمدرضا لطفی، منتقد سینما در رابطه با این موضوع گفت: فیلمهای کمدی سالیانسال است که گیشه مطمئنتری نسبت به ژانرها و سبکهای دیگر سینما دارند. البته این یک معضل بزرگ برای سینمای ایران است که هرکسی میخواهد فیلمی بسازد که گیشه تضمینشده دارد، سراغ این نوع سینما میرود.
این مسئله مهم وجود دارد که تا چندسال گذشته حتی به صورت جسته و گریخته سینمای اجتماعی، سینمای اعتراضی، سینمای تجربی، سینما هنری و... در کشورمان فعال بوده است و چنین فیلمهایی ساخته و اکران میشدند. یعنی چرخه این نوع فیلمها هم حرکت میکرد و متوقف نشده بود. حتی گاهی فیلمهای اجتماعی نیز پرفروش و بااستقبال مخاطبان مواجه میشدند.
اکنون در سینمای ایران، کمدی عملاً تمام گونههای دیگر سینما را در خود بلعیده است و ما چیزی به نام سینمای هنری، سینمای فرهنگی، سینمای پیشرو، سینمای تجربی، سینمای اعتراضی و... نداریم یعنی اینگونه فیلمها دیگر نه قابل تولید هستند و نه قابل اکران است. به طور مثال بیایید نگاهی به فروش فیلمهای سال ۱۴۰۲ داشته باشیم که مسئولان در بوق و کرنا کردند که سال گذشته سال انفجار فروش فیلمها و استقبال مخاطبان سینما بود.
در سال ۱۴۰۲ با فیلمهای هنروتجربه حدود ۱۰۰ فیلم در سینمای ایران اکران شد. از این تعداد ۲ فیلم «فسیل» و «هتل» نزدیک به ۶۰ درصد گیشه سینمای کشور را در دست دارند. ۳۰ درصد فروش فیلمهای دیگر متعلق به ۳ فیلم «هاوایی»، «شهر هرت» و «ویلای ساحلی» است. ۱۰ درصد بقیه فروش نیز به حدود ۸۰ فیلم اختصاص دارد. او که معتقد است ما با یک سینمای ورشکسته مواجه هستیم، بیان کرد: در اینجا لازم است توضیح دهیم که فروشهای چند ده یا چند صد میلیاردی فیلمها و این اعداد و ارقامی که مطرح میشوند، نباید ما را گول بزنند و مخاطبان باید این واقعیت را درنظر بگیرند که در شرایط فعلی طبق آمار سال گذشته هزینه تولید یک فیلم سینمایی بسیار معمولی ۲۰ میلیارد تومان است.
هنگامی که فیلم در گیشه اکران میشود، سهم صاحبان آثار یکسوم فروش فیلم است. یعنی برای اینکه یک فیلمی که ۲۰ میلیارد برای ساخت آن هزینه شده است به میزان هزینه ساخت خودش دست پیدا کند، باید ۶۰ میلیارد تومان در گیشه فروش داشته باشد. با این پیشزمینه ذهنی باکس طلایی نوروز را بررسی میکنیم؛ در باکس نوروز فیلم «تمساح خونی» جواد عزتی، فروش خوبی دارد و درحالحاضر از ۱۱۰ میلیارد تومان گذشته است.
در رتبه دوم فیلم «بیبدن» ۲۶ میلیارد تومان فروش میکند و باقی فیلمها حدود یک تا دو میلیارد در گیشه به فروش میرسند. اختلاف زیادی میان فیلمها وجود دارد و این نشان میدهد که سینمای ما در ورشکستهترین حالت خودش بهسر میبرد! در این حالت عملاً میتوانیم بگوییم، ۹۵ درصد باکس اکران نوروز با شکست مواجه شده است. این مسئله باعث میشود که امکان ساخت گونههای دیگر سینما وجود نداشته باشد. اکنون فیلمساز محکوم است که یا فیلم کمدی بسازد یا فیلم ارگانی و حالت سومی وجود ندارد. این موضوع زنگ خطر بسیار جدی و هولناکی برای سینمای ایران است.
فیلمهایی عقبتر از جامعهلطفی با بیان این موضوع که سختگیریها باعث شده است تا فیلمهای اجتماعی ما نسبت به جامعه عقبتر باشند، گفت: ما هرچه در مرحله پروانه ساخت گلوگاه را تنگتر کنیم، ازطرفی از جامعه عقبتر هستیم. طبیعی است که فیلم اجتماعی که از جامعه عقبتر باشد، مورد استقبال مخاطبان قرار نمیگیرد. در این حالت فیلمساز امکان ساخت فیلم اجتماعی جسور را ندارد.
مورد بعد این است که متولیان صنعت سینما باید جذب مخاطب کنند. در این سالها استقبال از فیلمهای کمدی بسیار موردتوجه واقع شدهاند، اما حقیقتاً این اصلاً موضوع عجیبی نیست و از ابتدا فیلمهای کمدی ما مخاطب داشتهاند. جنس مخاطبان فیلمهای کمدی هم تقریباً یکسان است. ما سالیان سال است که این جنس مخاطب را داریم که اصلاً بد نیست و اتفاقاً خیلی هم به چرخه صنعت سینما کمک میکنند. ما باید مخاطبانی که جنس دیگری از سینما را دوست دارند و بهاصطلاح مخاطبان فیلمبین و سینمارو هستند، تربیت و جذب کنیم. حتی باید از دل همین مخاطبان فیلمهای کمدی، مخاطب حرفهای سینما تربیت کنیم.
مشکل ما اکنون این است که مخاطب حرفهای نداریم. عدهای صرفاً میآیند در سالن سینما یک فیلمی میبینند و میروند. نه دغدغه سینما دارند، نه فیلم و کارگردان. اتفاقاً هستند مردمی که سینمای اجتماعی را دوست دارند، اما باید اجازه ساخت فیلم اجتماعی به آنها داده شود، سختگیریها کمتر و حمایتها بشتر شود تا شرایط تولید چنین فیلمهایی فراهم شود.
گروه هنروتجربه وقتی سال ۹۳ برای اولینبار افتتاح شد، غوغا به پا کرد، زیرا یکسری مخاطب خاموش بودند که به فیلمهای تجربی علاقه داشتند و عملکرد سینمای هنروتجربه نیز باعث شد چنین مخاطبانی بیایند و از اکرانها استقبال کنند. این مورد نشان میدهد که ما میتوانیم مخاطبانمان را شناسایی، تربیت و هدایت کنیم، اما در سالهای اخیر گویا قانون نانوشتهای در سینمای ما وجود دارد بدینصورت که باید برای جشنواره فجر فیلمهای ارگانی تولید کنیم که مخاطب برایشان اهمیتی ندارد، زیرا بودجه آنها از جایی دیگر تامین میشود و عدهای دیگر نیز بدون دردسر فیلم کمدی میسازند.
مشکل این است که آن دست مخاطبان فیلمبین دیگر به سینما نمیروند، زیرا به این نوع از سینمای کمدی علاقه ندارند. ازطرفی فیلمهای اجتماعی و هنری برای این گروه ساخته نمیشود و فیلمهای ارگانی نیز نیاز این مخاطبان را ارضا نمیکند.
حال به نظر میرسد که باتوجه به استقبال خوب مخاطبان از فیلمهای کمدی اکرانشده در چندسال اخیر، امسال نیز فیلمسازان زیادی سراغ ساخت این جنس از سینما بروند.