Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-29@13:46:44 GMT

حفاظت از جانوران سمی نیازمند یک عزم ملی است

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۰۱۴۳۱

حفاظت از جانوران سمی نیازمند یک عزم ملی است

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست هم‌اندیشی حفاظت و مدیریت جانوران سمی ایران به دعوت موسسه واکسن و سرم سازی رازی با حضور مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست، معاون تحقیقات و فناوری موسسه واکسن و سرم سازی رازی و کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست و موسسه رازی برگزار شد.

شهاب‌الدین منتظمی مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در این جلسه با بیان اینکه در سال‌های اخیر، تغییرات اقلیمی و همچنین روند بهره‌برداری غیرمعقول از منابع طبیعی و حیات وحش کشورمان، موجب تخریب و دگرگونی تنوع زیستی و برهم خوردن تعادل اکولوژیکی شده است، اظهار داشت: در این میان جانوران سمی گونه‌هایی هستند که به دلایل مختلف از جمله با هدف استحصال سم و تولید پادزهر و یا سایر مقاصد دارویی دیگر با برداشت بی‌رویه، جمعیت‌شان در آستانه تهدید جدی قرار گرفته و ادامه این روند قطعاً پیامدهای ناگواری در این زمینه به همراه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: حفاظت از جانوران سمی نیازمند یک عزم ملی است و همکاری دستگاه‌های مرتبط و موسسات تحقیقاتی-پژوهشی و دانشگاهی موثرترین راه برای حصول به این هدف است. سازمان حفاظت محیط زیست طی چند سال اخیر و در راستای وظایف قانونی سازمانی خود به دنبال آنست که با اقدام عاجل و منسجم، هماهنگی کاملی را در بین بخش‌های مرتبط دولتی و غیردولتی به عمل آورده و از پتاسیل‌های موجود در مراکز تحقیقاتی چون موسسه رازی بهره‌مند شود.

فلاح مهرآبادی، معاون تحقیقات و فناوری موسسه واکسن و سرم سازی رازی نیز از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل موجود در موسسه رازی جهت اجرای طرح‌های تحقیقاتی و همچنین اجرای پروژه‌های تکثیر و پرورش با هدف احیا جانوران سمی در معرض خطر انقراض و تهیه بانک اطلاعاتی از مارهای سمی کشور اشاره نمود.

وی افزود: هر چند فعالیت‌های موسسه رازی سلامت جامعه را هدف خود می‌داند اما همگام با محیط زیست به حفاظت از گونه‌های جانوری نیز می‌اندیشد و با این هدف آمادگی کامل در اجرای برنامه‌های حفاظت مشترک را دارد.

مسعود ابراهیم تهرانی رئیس گروه خزندگان و دوزیستان دفتر حیات وحش و آبزیان آب‌های داخلی نیز با تاکید بر این نکته که برداشت از طبیعت تهدیداتی را هم اکنون متوجه مارهای سمی کشور کرده، راه حل را در اجرای طرح‌هایی چون تکثیر و پرورش مارهای سمی و تهیه زهر از این جانوران برای تولید آنتی ونوم دانست.

محمدپور رئیس بخش جانوران سمی موسسه رازی نیز در پاسخ به این مسئله از تصمیم جدی موسسه رازی بر راه‌اندازی مرکز تکثیر و پرورش جانوران سمی با هدف مطالعات اکولوژیکی و بیولوژیکی و همچنین بررسی سم حاصله از جانوران در اسارت تکثیر شده با نمونه‌های طبیعی با هدف کاهش برداشت جانوران سمی از طبیعت خبر داد.

مسعودی رئیس گروه بیماری‌های حیات وحش سازمان محیط زیست نیز به لزوم ایجاد ساز و کار همکاری موسسه رازی در تشخیص آنی بیماری‌های حیات وحش به خصوص در مورد آنفولانزا، نیوکاسل و طاعون نشخوارکنندگان اشاره نمود.

فلاح مهرآبادی نیز با تاکید بر اهمیت تشخیص فوری بیماری‌های حیات وحش در جلوگیری از شیوع بیماری‌های خطرناک که نسل گونه‌های جانوری را به مخاطره می‌اندازد گفت: موسسه رازی تمام ظرفیت‌های خود را برای انجام آزمایشات و تشخیص بیماری‌های حیات وحش در همکاری با سازمان محیط زیست به کار خواهد گرفت.

نشست هم اندیشی حفاظت و مدیریت جانوران سمی ایران با هدف رفع چالش‌های موجود در بخش‌های اجرایی مرتبط، ساماندهی و نظارت بر فعالیت‌های موسسات تولید آنتی ونوم مارگزیدگی و عقرب گزیدگی، بررسی درخواست‌های تکثیر و پرورش جانوران سمی، راه‌اندازی ستاد تشخیص بیماری‌های حیات وحش و همچنین تهیه و تنظیم چارچوب همکاری‌های مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و موسسه رازی در حفاظت از جانوران سمی، تشکیل شد.

کد خبر 4831099

منبع: مهر

کلیدواژه: دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست معاونت محیط طبیعی سازمان محیط زیست حیات وحش شهرداری تهران شورای شهر تهران وزارت آموزش و پرورش شهر تهران دستگیری سارق بارش برف سقوط هواپیمای اوکراینی محسن هاشمی مناطق سیل زده کشور محسن حاجی میرزایی امداد رسانی سازمان تامین اجتماعی شورای شهر کلاهبرداری اینترنتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۰۱۴۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدارمحیط زیست گیلان/ از روشن کردن آتش در مناطق جنگلی خود داری کنید

حمزه عشوری مدیرکل حفاظت محیط گیلان گفت: با توجه به اعلام هواشناسی مبنی وزش باد گرم و کاهش رطوب هوا، مسافران و مردم استان تا حد امکان از روشن کردن آتش در مناطق جنگلی، مراتع و عرصه‌های طبیعی خودداری کنند و در صورت روشن کردن آتش، هنگام ترک محل از خاموش بودن آن مطمئن شوند.

مدیر کل حفاظت محیط گیلان افزود: متاسفانه هر سال، با وزش باد گرم و سهل انگاری برخی افراد، شاهد ایجاد حریق در برخی مناطق جنگلی و مراتع هستیم که گاهی این حوادث خسارات جبران ناپذیری بر جای می‌گذارد.

وی از مردم خواست در صورت بروز هر مشکلی در محیط زیست و یا وقوع آتش سوزی، مورد را به سامانه تلفنی ۱۵۴۰ اطلاع دهند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • ورود گردشگران به یک مکان گرشگری در ۱۳ بدر ممنوع شد
  • حفاظت از محیط زیست یک تکلیف است
  • تحویل یک بهله پرنده شکاری به محیط زیست شهرستان ترکمن
  • (ویدئو) مشاهده یک خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه
  • فصل بهار فصل رویش و زایش گونه‌های گیاهی و جانوری است
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه لرستان + فیلم
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه لرستان
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه + فیلم
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه
  • هشدارمحیط زیست گیلان/ از روشن کردن آتش در مناطق جنگلی خود داری کنید