Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس اقتصاد انرژی گفت: افزایش نرخ دلار، کمبود منابع ارزی و کاهش تعداد مشتریان نفت خام ایران در بازار معاملات بین المللی انرژی موجب افزایش چشمگیر هزینه های استخراج نفت و پالایش بنزین برای ایران شده و بر اساس محاسبات قیمت تمام شده هر لیتر بنزین برای دولت بیش از شش هزار تومان است.

کامران فرحزاد در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به رتبه چهارم ایران در برخورداری از منابع نفتی و رتبه اول در منابع گازی در میان کشورهای جهان، اظهار کرد: موقعیت جغرافیایی استراتژیک ایران و همجواری با سرچشمه های انرژی جهانی همچون خلیج فارس موجب شده تا کشورمان یکی از غنی ترین موقعیت های جهان از لحاظ تامین منابع انرژی را در اختیار داشته باشد، بر اساس آخرین گزارش بریتیش پترولیوم نیز منابع نفتی ایران شامل بیش از ۱۵۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون بشکه نفت خام می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ایران بیش از ۹.۳ درصد ذخایر نفت کره زمین را در اختیار دارد و متاسفانه تحریم های ایالات متحده در سال های اخیر، ظرفیت بهره گیری از این منابع و فروش آنها به کشور های فقیر نفتی را به شدت کاهش داده است.

این کارشناس اقتصاد انرژی با اشاره به افزایش قیمت اخیر هر لیتر بنزین، خاطر نشان کرد: علت افزایش نرخ بنزین برای عموم مردم، کمبود منابع نفتی برای تامین نیازهای سوخت فسیلی کشور نیست بلکه تحریم ها باعث شده تا قطعات مورد نیاز برای تعمیرات و اورهال های دوره ای  پالایشگاه و پتروشیمی ها به شدت کمیاب و نایاب شود و از این رو هزینه نگهداری از صنایع سازنده بنزین مورد نیاز مردم برای دولت افزایش چشمگیری نسبت به پیش از خروج آمریکا از برجام پیدا کرده است.

تعطیلی بخش های وابسته به واردات تجهیزات بسیاری از پالایشگاه های ایران

فرحزاد با اشاره به تعطیلی برخی از واحد های صنعتی دولتی یا خصوصی فعال در بخش نفت و گاز کشور، اضافه کرد: بخش های مختلف تعداد زیادی از پالایشگاه های کشور به دلیل کمبود در حوزه تجهیزات و قطعات تعطیل شده است و دولت توانایی وارد کردن قطعات مورد نیاز برای بازگرداندن بخش های وابسته به واردات پالایشگاه ها به چرخه تولید را ندارد؛ این گونه تعطیلی ها نه تنها آسیب های مالی جدی به بدنه نفتی درآمدها و برنامه ریزی های اقتصادی دولت وارد می کند بلکه حجم زیادی از بیکاری و نابسامانی را در کشور به وجود خواهد آورد.

وی ادامه داد: کمبود منابع ارزی برای تامین تجهیزات و قطعات مورد نیاز پالایشگاه ها علت عمده تعطیلی برخی از بخش های صنعت نفت کشور است و بی شک افزایش تنش های سیاسی و اقتصادی میان ایران و ایالات متحده گره این مشکلات را کورتر می کند.

این کارشناس اقتصاد انرژی با بیان اینکه قیمت فعلی هر لیتر بنزین دولتی کمتر از هزینه حمل آن از پالایشگاه به جایگاه های سوخت است، تصریح کرد: بدون در نظر گرفتن یارانه های انرژی دولت و بر اساس قیمت روز اعلام شده برای فروش هر بشکه بنزین فوب خلیج فارس در بازار معاملات بین المللی، قیمت واقعی هر لیتر بنزین در ایران برابر با ۵۲ سنت، یعنی بیش از شش هزار تومان خواهد بود.

فرحزاد افزود: بر اساس پژوهش مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه، درآمد دولت از افزایش قیمت ۵۰۰ تومانی هر لیتر بنزین در جایگاه ها، روزانه کمتر از ۳۵ میلیارد تومان است و بی شک این مبلغ تنها بخش کوچک و محدودی از یارانه های سنگین دولتی که به این صنعت اختصاص پیدا کرده را جبران می کند؛ این در حالی است که بر اساس اظهارات مقامات دولتی، میزان پرداخت کمک های معیشتی به خانوار از محل اعتبارات افزایش قیمت بنزین، مبلغی بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان بوده و بی شک این قاعده به ورشکستگی دولت منجر خواهد شد.

کد خبر 406189

منبع: ایمنا

کلیدواژه: بنزين افزایش قیمت بنزین سهمیه بندی بنزین گرانی بنزین افزایش نرخ بنزین اعتراضات بنزینی پمپ بنزين سهمیه بنزین بنزین دو نرخی بنزین یورو4 قیمت بنزین 98 زمان سهمیه بندی بنزین یارانه بنزین بنزین سوپر سهمیه بنزین سفر واردات بنزین یارانه سازمان هدفمندی یارانه ها پالايشگاه واردات تحریم شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۰۱۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا قیمت مرغ گران نشد؟

یک کارشناس صنعت طیور می‌گوید مرغ تنها برای سه قلم نهاده ارز ترجیحی دریافت می‌کند و مابقی یعنی ۴۰ درصد هزینه‌های تولید ارز دولتی نمی‌گیرند؛ با این حال اما قیمت مرغ نه تنها با نوسانات نرخ ارز افزایشی نشده، بلکه حتی از نرخ مصوب نیز کمتر است.

حبیب اسدالله نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که چرا کالاهایی که ارز ترجیحی دریافت می‌کنند با نوسانات نرخ ارز گران می‌شوند؟ گفت: مرغ برای ذرت و کنجاله سویا ارز ترجیحی دریافت می‌کند و اگر قرار باشد مرغ بر اساس همان قیمت‌های وارداتی نهاده‌ها که در بازارگاه هست، نرخ‌گذاری شود باید قیمت آن بیش از قیمت فعلی باشد.

وی افزود: در حال حاضر قیمت تمام شده مرغ زنده برای مرغداران بیش از ۶۸ هزار تومان است، ولی قیمت فعلی آن در بازار ۵۵ هزار تومان است. این یعنی نه تنها قیمت مرغ بالا نیست، بلکه حتی پایین‌تر از نرخ مصوب است و مرغداران در حال زیان دهی هستند.  

این کارشناس صنعت طیور تصریح کرد: البته موضوع دیگر این است که ۳۵ تا ۴۰ درصد هزینه‌های تولید مانند دارو، ‌ واکسن و... از ارز دولتی استفاده نمی‌کنند و در نتیجه وابسته به نرخ ارز در بازار آزاد هستند و هر نوسانی در نرخ ارز هزینه‌های تولید را افزایش می‌دهد که البته به افزایش هزینه‌های تولید توجهی نمی‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه قیمت مرغ بعد از عید کاهشی شده است، ‌ گفت: عرضه در حال حاضر زیاد و تقاضا کم است.

آمار  ۱۵۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی شک برانگیز است

اسدالله نژاد در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تولید و صادرات نیز اشاره کرد و گفت: اینکه گفته می‌شود ۱۵۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی شده شک برانگیز است، زیرا بعد از سیاست‌های غلط گذشته در خصوص گله‌های اجداد عملا پتانسیل تولید مازاد جوجه به کشور تبدیل به چالش تامین جوجه شد و وزارت جهاد کشاورزی مبادرت به صدور واردات جوجه یکروزه و تخم مرغ نطفه‌دار برای تامین جوجه و مرغ کشور کرد.

وی اضافه کرد: با همه این تفاسیر و با لحاظ واردات تخم مرغ نطفه‌دار و جوجه یکروزه هم این حجم جوجه در کشور تامین نمی‌شود که وارد سالن‌های پرورش شوند. یعنی حتی با واردات جوجه یکروزه هم این عدد محقق نمی‌شود. بر فرض تحقق هم بازار مصرفی برای آن وجود ندارد و آسیب به مرغداران می‌رسد.

تشکل‌ها زیر بار تولید غیرکارشناسی نروند

این کارشناس صنعت طیور در پایان گفت: چون بازار کشش ندارد و صادرات هم به دلایل مختلف محقق نمی‌شود، باید در تعیین حجم تولید کارشناسی عمل کرد و تشکل‌ها نباید زیر بار تولید مازاد و غیر کارشناسی بروند.  

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بارش چشمگیری برای کرمانشاه پیش‌بینی نمی‌شود
  • دایره شوم تولید تورم و پیامدهای آن
  • عرضه پساب به صنایع سالانه ۳۵۰ میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد
  • دولت با چالش بزرگ مصرف و واردات بنزین چه خواهد کرد؟
  • چرا قیمت مرغ گران نشد؟
  • ایران پیشتاز افزایش تولید نفت اوپک در اسفند
  • افزایش قیمت بنزین صحت دارد؟
  • قادری: دولت رئیسی به جای تغییر افراد باید تغییر رویه دهد /اطلاعات خریداران ارز باید در اختیار دولت باشد
  • افزایش شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در زنجان
  • کبریت شایعه‌ها همیشه برای بنزین روشن است