Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- وزارت خارجه روسیه طی بیانیه‌ای به شدت از تحریف واقعیت و اسطوره‌سازی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران درباره برنامه هسته‌ای تهران انتقاد کرد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، وزارت خارجه روسیه به شدت از ادعاهای «برایان هوک» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در خصوص معیارهای سازمان‌ملل که ایران را از فعالیت‌های غنی سازی منع می‌کند انتقاد و آن را اسطوره سازی و تحریف واقعیت توصیف کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: «باعث تاسف است که چنین اسطوره سازی در سخنان هوک به نوعی به رویکرد آمریکا درباره عدم انتشار هسته‌ای تبدیل شده است. افسوس که پیچاندن آشکار حقایق شناخته شده، به کار معمول نماینده یکی از بزرگترین قدرت‌های جهان تبدیل شده و اختیاراتی را درباره عدم اشاعه هسته‌ای ادعا می‌کند.»
بر اساس گفته وزارت امور خارجه روسیه، اظهارات هوک در واقع شورای امنیت سازمان ملل را متهم به تصویب قطعنامه‌ای کرده که بر خلاف معاهده عدم اشاعه هسته‌ای است.
وزارت خارجه روسیه تاکید کرد: «این پیمان به تمامی کشورهایی که آن را امضا کرده‌اند حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را می‌دهد. ماده چهارم این پیمان اعلام می‌کند که هیچ چیزی در این پیمان نباید به گونه‌ای تفسیر شود که بر حق خلل ناپذیر تمامی اعضای این پیمان برای توسعه تحقیقات، تولید و استفاده از انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز بدون تبعیض و در انطباق با ماده اول و دوم این معاهده تاثیر بگذارد.»
در ادامه این بیانیه آمده است: «ما تلاش‌ها برای معرفی کردن رویکرهای ملی آمریکا ونیازمندی هایش به عنوان معیارهای بین‌المللی را به خصوص تحت نام سازمان ملل را رد می‌کنیم و هیچ کسی به آمریکا این اختیار را نداده که چنین اقدامی کند.»
هوک روز جمعه در مصاحبه‌ای مدعی شده بود که موضع آمریکا این است که ایران نباید هیچگونه غنی‌سازی اورانیوم داشته باشد.
وی مدعی شد که سازمان ملل در سال‌های 2006 و 2007 قطعنامه‌هایی را تصویب کرد که طی آن ایران را از غنی‌سازی منع کرده است.
به ادعای وی،‌ معیارهای سازمان ملل ایران را از غنی‌سازی اورانیوم منع می‌کند!

تاکید چین بر حفظ برجام و کاهش تنش در منطقه
سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین اعلام کرد: پکن بطور فعال از هرگونه ابتکار عمل که به کاهش تنش در منطقه و حفظ برجام منجر شود، استقبال می‌کند. «گنگ شوانگ» روز دوشنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پکن افزود: چین و روسیه به عنوان دو شریک و همکار استراتژیک و حامی توافق برجام، همواره ارتباط نزدیک خود را در موضوع توافق هسته‌ای ایران حفظ کرده اند.وی گفت: برجام یک دستاورد سیاسی مهم چند جانبه است که به تأیید و تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسیده و می‌تواند یک بستر مهم برای اجرای ساز و کار منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و برقراری صلح و ثبات در خاورمیانه باشد و در عین حال یک بخش مهم از نظام بین‌المللی را در بر می‌گیرد.
مقام وزارت خارجه چین تصریح کرد: در وضعیت کنونی، چین از همه طرف‌ها می‌خواهد با حفظ خویشتنداری و در چارچوب کمیته حل اختلاف توافقنامه همه جانبه، از طریق مشورت و رایزنی اختلافات خود را حل کنند و با اتخاذ تدابیر درست، اجرای تعهدات خود در برجام را از سر بگیرند و در کنار هم برای حفظ برجام و اجرای کامل آن تلاش کنند.

مشاور گوترش: اروپا مقابل زورگویی ترامپ در برابر برجام بایستد
مشاور دبیر کل سازمان ملل در امور اقتصادی از انفعال اروپا در قبال نقض برجام از سوی آمریکا ابراز تاسف و خاطرنشان کرده که اروپایی‌ها باید در مقابل قلدری ترامپ بایستند.
«جفری سکز» استاد دانشگاه کلمبیا آمریکا و مشاور آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل در «اهداف توسعه پایدار» دوشنبه شب در گفت‌وگو با تلویزون فرانس24 به شدت از انفعال اروپا در مقابل قلدری آمریکا علیه ایران انتقاد کرده و آن را برای جهان خطرناک دانسته است.
سکز با یادآوری اینکه برجام توافقی میان ایران و همه جهان بود، تاکید کرد: اروپا تا این لحظه حمایت کرده است، اما آمریکا تحت ریاست جمهوری ترامپ گفت که ما می‌خواهیم این توافق بین المللی را نقض کنیم. این نوعی دیوانگی است.
استاد دانشگاه کلمبیا آمریکا همچنین درباره تنش میان تهران و واشنگتن گفت: تنش میان ایران و آمریکا از موضوع گروگانگیری دیپلمات‌های آمریکایی در سال 1979 آغاز شد و بسیاری از اقداماتی که آمریکا علیه ایران انجام داده از جمله مسلح کردن عراق برای جنگ با ایران در دهه 1980 روابط میان دو کشور را به شدت دچار تنش کرد.
وی تلاش باراک اوباما رییس جمهوری پیشین آمریکا برای عادی سازی روابط با ایران را "رویکردی درست" توصیف کرد که توسط ترامپ با خروج از برجام به رویکردی خطرناک تبدیل شده است.
سکز ترامپ را "بی‌ثبات و خطرناک برای همه جهان و مردم آمریکا" دانست و افزود:[او] توافق برجام را نقض کرده است و من متاسفم که رهبران اروپایی به شکل ناراحت‌کننده‌ای در دفاع از این توافق که همه جهان به جز ترامپ حامی آن هستند، بسیار منفعل بوده‌اند.
وی ادامه داد: آنچه اکنون خطرناک است این است که ایران به شدت توسط تحریم‌های اقتصادی آمریکا تحت فشار قرار گرفته و اروپا هیچ کاری نکرده است، لذا ایران می‌گوید که "خب ما باید چه کار کنیم؟ جهان به این توافق پایبند نیست! اکنون اروپا عصبانیت خود را به جای ترامپ به ایران نشان می‌دهد و می‌گوید که شما باید به توافق پایبند باشید.
اقتصاددان آمریکایی از کشورهای اروپایی خواست که در برابر زورگویی ترامپ ایستاده و به تعهدات خود در برجام عمل کنند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: غرب تاکنون به شکیبایی ایران، پاسخ شایسته‌ای نداده است
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درگفتگو با اشپیگل اذعان کرد : ایران بعد از خروج یکجانبه آمریکا از توافقنامه اتمی(برجام)، بسیار صبوری کرد اما در نهایت، پاداش این شکیبایی اش را دریافت نکرده است .
مارکوس بِکِر، کریستیانه هوفمان و پترمولر، خبرنگاران این هفته نامه در گفتگوی اختصاصی با جوزپ بورل، هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا نظر وی را در مورد آینده توافقنامه اتمی ایران جویا شدند.
خبرنگار اشپیگل از جوزب بورل پرسید: بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس از امکان جایگزینی توافقی موسوم به «توافق ترامپ» که برگرفته از پیشنهادهای اوست بجای برجام خبر داده است. با این وصف به نظر نمی رسد اروپایی ها از یک سیاست مستقل و یکپارچه برخوردار باشند. درست است؟ غرب تاکنون به شکیبایی ایران، پاسخ شایسته‌ای نداده است
بورل بار دیگر تصریح کرد : ایران بعد از خروج یکجانبه آمریکایی ها از توافق، خیلی صبوری از خود نشان داد. اما در نهایت، پاداش این شکیبایی را دریافت نکرد. باید ترتیبی دهیم این توافق، ثمرات اقتصادی داشته باشد که ایران به حق، انتظارش را دارد. وقتی آمریکا تحریمهایش (علیه ایران) را توسعه می دهد، لازم است ما نیز ابزارهایی را بکار بندیم که شرکتهای اروپایی امکان تجارت با ایران را داشته باشند.
خبرنگار در ادامه سوال کرد :  آقای بورل! شما از «اینستکس» یا همان «کانال پرداخت» که قصد دارد به شرکتهای اروپایی در حمایت از تحریمهای (فراسرزمینی) آمریکا محافظت کند، صحبت کردید. اما چنانچه تحریمهای سازمان ملل دوباره اعمال شود، «اینستکس»، مرده است. در هر صورت به نظر می رسد این (کانال مالی) به ابزار درماندگی و عجز اروپا بدل شده است. چون تاکنون از طریق «اینستکس» هیچ معامله و تجارتی انجام نشده است. در این باره توضیح می دهید؟
مسئول هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا پاسخ داد : این درست است که تا «اینستکس» آماده بهره برداری شود، مدت زمان زیادی به طول انجامیده است. اما حالا دیگر این ابزار مالی، عملیاتی شده است. در حال حاضر استقلال اقتصادی ما به مخاطره افتاده است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ایران برجام اروپا آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۰۱۸۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار بزرگ لهستان درباره حمله نظامی روسیه به همسایگان

 

بین الملل تابناک: هفتصد و هفتاد و چهارمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

 

هشدار بزرگ لهستان درباره حمله نظامی روسیه به همسایگان

رئیس‌جمهور لهستان مدعی شد اگر روسیه بتواند اوکراین را در میدان نبرد شکست دهد، «احتمال زیادی» وجود دارد که روسیه علیه سایر کشورهای اروپایی «احتمالا حتی متحدان ناتو» حرکت کند.

 اظهارات «آندژی دودا» رئیس‌جمهور لهستان یک روز پس از تصویب بسته کمک خارجی ۹۵ میلیارد دلاری مجلس نمایندگان آمریکا که شامل ۶۰ میلیارد دلار کمک جدید به اوکراین است، مطرح شد.

پیش‌بینی می‌شود لایحه مرتبط با این بسته کمکی سه‌شنبه به تصویب مجلس سنا برسد و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفته است که به سرعت برای انتقال سلاح و مهمات به کی‌یف اقدام خواهد کرد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین هشدار می‌دهد که کشورش بدون کمک ممکن است در جنگ شکست بخورد.

آندژی دودا در برنامه «ساندی مورنینگ فیوچرز» کانال فاکس‌نیوز گفت: «این امپریالیسم سیری‌ناپذیر روسیه است. اطمینان از اینکه اوکراینی‌ها می‌توانند از خود دفاع کنند، حتمی و ضروری است.»

ناتو در حال حاضر هزینه‌های نظامی را برای اعضای خود، ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی تعیین کرده است، اما آندژی دودا گفت که مجموع آن باید به ۳ درصد افزایش یابد. او اذعان کرد که تسلیح مجدد نظامی در سراسر اروپا، خاطرات جنگ سرد را برای برخی از مردم تداعی می‌کند.

رئیس‌جمهور لهستان مدعی شد: «راه دیگری وجود ندارد. هزینه‌های دفاعی باید در حال حاضر افزایش یابد. درست همانطور که در دوران جنگ سرد بود، این راهی برای حفظ صلح در اروپا و راهی برای متوقف کردن امپریالیسم روسیه است.»

دودا گفت لهستان بیش از ۴ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف امور نظامی می‌کند و بیشتر آن صرف خرید تسلیحات ساخت آمریکا مانند سامانه موشکی پاتریوت می‌شود. خلبانان نیروی هوایی لهستان در ایالات متحده هستند و در حال یادگیری نحوه پرواز با جت‌های جنگنده اف-۳۵ لایتنینگ ۲ (F-۳۵ Lightning II) هستند که به تازگی خریداری کرده‌اند. او گفت: «ما واقعا از آن خوشحالیم.»

رئیس‌جمهور لهستان همچنین در مصاحبه دیگری گفت اگر ناتو تصمیم بگیرد جناح شرقی خود را تقویت کند، لهستان «آماده» میزبانی سلاح‌های هسته‌ای در خاک خود است.

او افزود: «اگر متحدان ما تصمیم به استقرار تسلیحات هسته‌ای به عنوان بخشی از اشتراک هسته‌ای در خاک ما بگیرند تا امنیت جناح شرقی ناتو را تقویت کنند، ما برای آن آماده هستیم. اشتراک‌گذاری هسته‌ای موضوع گفت‌وگوهای لهستان و ایالات متحده برای مدتی بوده است. من قبلا چندین بار در این مورد صحبت کرده‌ام.»

 

 

دیگر خبرها

  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • گروسی : ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد
  • گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد
  • انگلیس از بزرگ‌ترین بسته کمک نظامی به اوکراین رونمایی می‌کند
  • هشدار بزرگ لهستان درباره حمله نظامی روسیه به همسایگان
  • آمادگی لهستان برای استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در این کشور