Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@03:46:54 GMT

بررسی و توصیف گویش رودانی

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۰۲۳۱۸

بررسی و توصیف گویش رودانی

این کتاب با حمایت حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس و رودان در ۴۲۴ صفحه، ۲هزار نسخه و به قیمت ۴۵هزار ریال چاپ شده است.

در این کتاب ابتدا در بخش «سخن نخست» به جایگاه گویش رودانی در بین زبان‌های ایرانی پرداخته شده و منطقه رودان به خوانندگان معرفی شده است.

کتاب بررسی و توصیف گویش رودانی شامل ۳ بخش «آواشناسی» در ۲ فصل و یک پیوست، «پیکره گویش رودانی» در ۷ فصل و ۲ پیوست و«واژگان» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نویسندگان در فصل‌های بخش آوا شناسی به توصیف واج‌ها، همخوان‌ها، فرآیندهای آوایی، پدیده‌های زبرزنجیری در گویش رودان، تکیه، هجا و آهنگ پرداخته است.

نقش اسم در جمله‌های رودانی، کاربرد و نقش ضمیرها در گویش رودانی و اقسام جمله در گویش رودانی سرفصل‌های اصلی بخش پیکره گویش رودانی(دستورزبان) را شامل می‌شود.

بر روی جلد این کتاب نوشته شده است: "در پهنه فرهنگی ایران زمین که فراتر از مرزهای سیاسی ایران کنونی است، مردمان به زبان‌های گوناگون سخن می‌گویند. این زبان‌ها که صفات  ویژگی‌های مشترک دارند، در گروه زبان‌های ایرانی دسته‌بندی می‌شوند.

در شمال و جنوب تنگه هرمز دسته‌ای از زبان‎های ایرانی رایج است که کمتر از آنها سخن رفته است،  گویش رودانی یکی از این دسته زبان‌هاست که مردم رودان واقع در شمال شرقی استان هرمزگان بدان سخن می‌گویند.

گویش رودانی از جمله زبان‌های ایرانی است که بخشی از ویژگی‌های زبان‌های ایرانی میانه در آن یافت می‌شود، این گویش با دیگر زبان‌های ایرانی که خاستگاه جنوب غرب دارند، مانند فارس و لری از یک ریشه هستند، کتاب حاضر به بررسی و توصیف این گویش از میان دیگر گویش‌های جنوب شرق ایران پرداخته است".

کتاب 'فرهنگ نخلستانی' اثر علیرضا محمود زاده دهبارزی شاعر نیز نخستین کتابی است که در سال ۷۸ چاپ شده و به آداب و رسوم مردم رودان به گرایش رودانی پرداخته شده است.

این کتاب شامل یک مجموعه مکتوب شعر حاوی اشعار بومی- محلی (گویش رودانی) است.

شهرستان رودان با بیش از یکصد هزار نفر جمعیت در ۹۰ کیلومتری شرق شهرستان بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع است.

برچسب‌ها هرمزگان کتاب طرح های ترویجی کتابخوانی رودان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هرمزگان کتاب رودان هرمزگان کتاب رودان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۰۲۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصادف ۲ دستگاه سواری در رودان ۶ مصدوم برجای گذاشت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، حسین قاسمی گفت: ساعت ۹:۲۵ دقیقه روز گذشته، پیرو تماس شهروندان مبنی بر وقوع تصادف ۲ دستگاه سواری (پژو با پراید)، بلافاصله یک دستگاه آمبولانس اورژانس ۱۱۵ از پایگاه به محل اعزام و با توجه به تعداد بالای مصدومین، با هلال احمر نیز جهت اعزام یک تیم امداد و نجات هماهنگ شد.

وی در ادامه افزود: این حادثه ۶ مصدوم داشت که تیم اعزامی اورژانس، بعد از انجام اقدامات درمانی اولیه از جمله، رگ گیری، پانسمان و کنترل خونریزی، فیکس کردن اندام آسیب دیده و … پنج نفر از مصدومین را به بیمارستان امام علی رودان منتقل کردند و یک نفر به بیمارستان کهنوج انتقال داده شد.

وی گفت: حال همه مصدومین خوب است.

کد خبر 6080747

دیگر خبرها

  • آموزش نویسندگی خلاق با این کتاب
  • تصادف ۲ دستگاه سواری در رودان ۶ مصدوم برجای گذاشت
  • نگاهی به اندیشه‌های عرفانی اُشو، در «کتاب فرهنگ»
  • «تاریخ طب در ایران» معرفی و بررسی می‌شود
  • «فلسفه عشق» نقد و بررسی می‌شود
  • استفاده از زبان کودکانه در انتقال مفاهیم
  • نیما در کتابفروشی‌های پاکستان
  • تقویت مهارت‌های پزشکی با کتاب‌های لاتین پزشکی
  • واکنش هنرمند ایرانی به عملیات انتقامی ایران از اسرائیل | توصیف وعده صادق با الهام از شب پُرستاره ون‌گوگ | عکس
  • جشنواره کتاب پاریس ۲۰۲۴ پس از بولونیا برگزار شد/فاصله با دوره اوج