Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی روز سهشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این میزان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای پروژه های آبرسانی به مناطق عشایری در شهرستان های مانه و سملقان، شیروان، اسفراین و فاروج اختصاص یافت.

محمدرضا قلی پور افزود: این پروژه ها باید تا ابتدای فصل ییلاق و قبل از آغاز بازگشت عشایر از مراتع قشلاقی در محلات و سامانه های عشایری به بهره برداری برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بر اجرای پروژه های آبرسانی پایدار تاکید کرد و گفت: خشکسالی و نبود بارش در چند سال گذشته موجب افت منابع آبی و خشک شدن برخی از چشمه های دائمی عشایر شده است.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی افزود: اکنون که عشایر در قشلاقات به سر می برند، روزانه ۶۵۰ مترمکعب آب با ۱۳ تانکر برای سه هزار و ۸۰۰ خانوار عشایر خراسان شمالی در مناطق قشلاقی مراوه‌تپه استان گلستان حمل می‌شود.

قلی پور با بیان اینکه آب آشامیدنی توزیعی بین این خانوارها رایگان است، اظهار داشت: البته دامداران برای دریافت هر تانکر ۱۰ مترمکعبی آب باید ۳۰۰ هزار ریال پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه برخی از خانوارهای عشایری از آب پایدار برخوردار شده اند، گفت: تلاش می شود از ظرفیت آب روستاهای نزدیک به استقرارگاه های عشایری، برای رفع نیاز این قشر استفاده شود اما بخش زیادی از خانوارهای عشایری در مناطق قشلاقی آب پایدار در اختیار ندارند که آبرسانی به آنها با تانکر صورت میگیرد که البته جنبه های بهداشتی قضیه نیز مراعات می شود.

براساس آمارهای موجود خراسان شمالی دارای ۲ هزار و ۶۳۵ چشمه با آبدهی ۳۵۰ میلیون مترمکعب در ثانیه است که تعداد کمی از این چشمه‌ها در مناطق ییلاقی عشایر استان واقع است اما، بیشترین مشکل خانوارهای عشایری این استان مربوط به فصل کوچ به مناطق قشلاقی استان گلستان است.

هم اکنون چهار هزار خانوار عشایری خراسان شمالی برای زمستان گذرانی در مناطق گرمسیری و قشلاقی مراوه تپه، کلاله و گنبد استان گلستان، میاندشت اسفراین، بخش هایی از مانه و سملقان و راز و جرگلان استقرار دارند.

پنج هزار و ۳۵۰ خانوار عشایری خراسان شمالی بیش از ۷۰۰ هزار رأس دام سبک در اختیار دارند که ۲۵ درصد گوشت استان را تولید می‌کنند.

عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر در قالب ۲ ایل زعفرانلو و شادلو و ۳۸ طایفه با شیوه‌های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می‌کنند.

برچسب‌ها بجنورد زندگی عشایری اداره کل امور عشایر استان خراسان شمالی خراسان شمالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد زندگی عشایری خراسان شمالی بجنورد زندگی عشایری خراسان شمالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۰۲۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح مهم عمرانی خراسان شمالی در بودجه ۱۴۰۳ اعتبار گرفت

مرتضی بهزادفر با اشاره به انتشار جداول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ افزود: طرح انتقال آب‌های زیرزمینی منطقه سرانی در ردیف‌های پیوست یک قرار گرفت و برای امسال چهار هزار میلیارد ریال پیشنهاد شد.
وی درباره اعتبارات پیش بینی شده برای طرح‌های مهم استان گفت: برای اجرای طرح آبرسانی از منطقه سرانی به شهر‌های استان چهار هزار میلیارد ریال پیش بینی شد که ۶۰ درصد از محل منابع عمومی دولت و ۴۰ درصد از محل سایر منابع تامین می‌شود.
بهزاد فر همچنین افزود: برای اجرای طرح‌های راهسازی در مسیر بزرگراهی بهشهر - گرگان - آزادشهر - بجنورد - شیروان - قوچان نیز ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال، بهسازی راه اصلی بجنورد - سنخواست ۷۱۲ میلیارد ریال، ساخت راه اصلی قوچان - بیرم آباد- سنخواست- جاجرم- میامی ۹۱۳ میلیارد ریال پیش بینی شده است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ادامه داد: برای ساخت آنتن ایستگاه راه آهن جوین_اسفراین _بجنورد_ شیروان ۵۰۰ میلیارد ریال، برای چهار خطه کردن راه بجنورد- اسفراین- بردسکن- سبزوار ۹۴۸ میلیارد ریال اعتبار دیده شده است.
به گفته بهزارفر برای اجرای بیمارستان ۶۴ تختخوابی در شهر راز ۷۱۴ میلیارد ریال، توسعه بیمارستان پورسینا در شهر آشخانه ۷۰۷ میلیارد ریال و برای ساخت بیمارستان جایگزین بنت الهدی بجنورد هم ۲۷۱ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان افزود: درآمد عمومی شامل درآمد‌های مالیاتی و سایر درآمدها، در لایحه بودجه امسال ۳۶ هزار و ۸۲۰ میلیارد ریال پیش بینی شده است که سهم درآمد‌های مالیاتی ۳۵ هزار و ۸۲۵ میلیارد ریال است.
وی درباره میزان مصارف استان در لایحه بودجه امسال هم گفت: بودجه هزینه‌ای استان ۱۰ هزار و ۸۷ میلیارد ریال و بودجه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان ۳۱ هزار و ۸۳۴ میلیارد ریال پیش بینی شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان شمالی بجنورد

دیگر خبرها

  • ۵۰ میلیارد ریال برای بازسازی آسایشگاه جانبازان مشهد اختصاص یافت
  • اختصاص ۵۰ میلیارد ریال برای بازسازی آسایشگاه جانبازان قطع نخاعی مشهد
  • ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی جهادکشاورزی در کشور به مسکن اختصاص یافت
  • ۵ طرح محوری خراسان رضوی در سال ۱۴۰۳ برای مناطق عشایری
  • بیش از ۹ هزار کیلومتر ایل راه در خراسان جنوبی مرمت شد
  • طرح مهم عمرانی خراسان شمالی در بودجه ۱۴۰۳ اعتبار گرفت
  • اجرای ۵ طرح محوری برای حمایت از عشایر خراسان رضوی
  • ثبت‌نام بیمه رایگان مادران غیرشاغل روستایی و عشایر در اصفهان
  • بازگشایی ۵۵ کیلومتر ایلراه عشایری خراسان جنوبی
  • میراث‌ فرهنگی خراسان شمالی ۳۸۷ میلیارد ریال اعتبار ملی جذب کرد