Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از کنفرانس یک ‌روزه لیبی در برلین، بحث بر سر ضرورت ارسال سربازان آلمانی به لیبی داغ شده است. در این زمینه، دولت آلمان و احزاب این کشور نظرهای گوناگونی دارند.

به گزارش ایسنا، روز دوشنبه، ۳۰ دی‌ماه (۲۰ ژانویه) احزاب حاضر در پارلمان آلمان در رابطه با ارسال نظامیان این کشور به لیبی موضع‌گیری کردند.

صبح دوشنبه اشتفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان گفت که در حال حاضر برای دولت، تصمیم در باره چنین اقدامی مطرح نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او تاکید کرد: «نباید گام سوم را پیش از گام نخست برداشت».

به گزارش دویچه‌وله، وزارت امور خارجه آلمان اعلام کرده که ارسال کمک‌های نظامی فعلا در دستور کار دولت نیست. به گفته سخنگوی این وزارتخانه‌، پیش از هر اقدامی از جانب کشورهای بیگانه، باید نیروهای درگیر در جنگ داخلی لیبی بر سر آتش‌بس به توافق برسند.

دولت آلمان مایل است در هماهنگی با دیگر اعضای اتحادیه اروپا، بیش از هر چیز در زمینه "روند آشتی" و بازسازی کشور لیبی شرکت کند.

کنفرانس بین‌المللی لیبی روز یکشنبه، ۲۹ دی در برلین با حضور سران و سیاستمداران بلندپایه چند کشور و نمایندگان طرف‌های اصلی درگیر در جنگ داخلی لیبی برگزار شد.

شامگاه یکشنبه شرکت‌کنندگان با تاکید بر اینکه "هیچ راه‌حل نظامی برای حل بحران لیبی وجود ندارد" و تلاش‌های نظامی تنها "رنج مردم را افزایش می‌دهد"، متعهد شدند که از طرف‌های درگیر در لیبی حمایت تسلیحاتی نکنند.

آنها علاوه بر این خواستار خلع‌سلاح شبه‌نظامیان مسلح در لیبی و مجازات متخلفان برقراری آتش‌بس شدند.

بحث ارسال نیروی نظامی به لیبی

یوهان داوید واده‌فول، نایب رئیس فراکسیون احزاب مسیحی در پارلمان فدرال آلمان پیشنهاد داد که برای نظارت بر روند آتش‌بس در لیبی و تلاش گروه‌های درگیر برای برقراری صلح، یک هیات نظامی اروپایی به این کشور اعزام شود.

او گفت: «ما نمی‌توانیم بیش از این نظاره‌گر باشیم که لیبی جایگاه امنی برای قاچاقچیان اسلحه و قاچاقچیان انسان و تروریست‌ها باشد».

الکساندر دوبرینت، رئیس فراکسیون نمایندگان حزب سوسیال مسیحی بایرن در پارلمان فدرال، در مخالفت با واده‌فول گفت، به دلیل جنگ مسلحانه‌ای که در حال حاضر لیبی را فراگرفته، سربازان آلمانی نمی‌توانند به برقراری صلح دراین کشور کمک کنند.

او تاکید کرد که آلمان در این زمینه تنها باید از طریق دیپلماتیک فعال شود.

رالف مونتسه‌نیش، رئیس فراکسیون حزب سوسیال دموکرات‌ در پارلمان تاکید کرد که برای حضور نظامیان آلمان در لیبی "موانع قانونی" زیادی وجود دارد و سوسیال‌دموکرات‌ها تلاش خواهند کرد که در این زمینه اقدامی غیرقانونی صورت نگیرد.

حزب چپ به‌طور کلی مخالف ارسال نظامیان به لیبی است.

حزب سبزها و لیبرال‌ها مشکلی با دخالت ارتش آلمان در لیبی ندارند، به این شرط که حضور آلمانی‌ها در کشور آفریقای شمالی به صلح و ثبات در لیبی کمک کند.

فشار بر ارتش آلمان

هانس پتر بارتلس، نماینده دولت آلمان در ارتش این کشور به این نکته اشاره کرد که ارتش آلمان در حال حاضر به دلیل ماموریت در افغانستان و مالی به اندازه کافی وظایفی به‌ عهده گرفته است و هر گونه ماموریت اضافی برای نظامیان آلمانی، فشاری مضاعف به ارتش خواهد بود.

بارتلس و دیگران به این نکته اشاره می‌کنند که در کنفرانس برلین موضوع دخالت نظامی از خارج مطرح نبوده و حتی اگر در لیبی آتش‌بس برقرار شود و این کشور به آرامش برسد، حضور ارتش‌های بیگانه با خطرات زیادی همراه است، زیرا در این کشور گروه‌های مسلح زیادی برای بهره‌مندی از قدرت سیاسی با یکدیگر رقابت می‌کنند و از به‌کار بردن خشونت ابایی ندارند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ارتش آلمان بحران لیبی کنفرانس برلین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۰۲۴۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین اتهامات جاسوسی آلمان علیه کشورش را رد کرد

سفارت چین در آلمان اتهامات جاسوسی اخیر مقامات امنیتی آلمان علیه این کشور را رد کرده و آن را اقدامی برای بدنام کردن پکن دانست. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از نشری "دی سایت" آلمان، سفارت چین در آلمان اتهام جاسوسی را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی شینهوا، سفارت چین در رابطه با دستگیری سه آلمانی به اتهام انجام خدمات مخفی و جاسوسی برای چین گفت: ما از طرف آلمانی می‌خواهیم که از اتهامات جاسوسی برای دستکاری سیاسی وجهه چین و بدنام کردن این کشور دست بردارد.

این سه تبعه آلمانی - یک زوج متاهل و یک مرد دیگر – در ایالت های هسن و نوردراین-وستفالن به اتهام جاسوسی برای چین دستگیر شدند. دفتر دادستانی فدرال آلمان یکی از دستگیر شدگان را متهم می کند که به اطلاعاتی در مورد فناوری های نوآورانه ای دست یافته است که می تواند به نمایندگی از چین مورد استفاده نظامی قرار گیرد. گفته می شود او برای این منظور از یک زوج آلمانی استفاده کرده است. هر سه مظنون متهم به عمل به عنوان مامور سرویس مخفی و نقض قانون تجارت خارجی هستند.

دادستان کل فدرال آلمان در کارلسروهه در این باره گفت: این پرونده شامل پروژه‌های تحقیقاتی می‌شود که می‌توانند به ویژه برای گسترش قدرت رزم دریایی چین مفید باشند. بر این اساس کار برای سرویس مخفی چین در تاریخی نامعلوم قبل از ژوئن 2022 آغاز شد.

دادستان کل فدرال آلمان گفت که یکی از این افراد به عنوان مامور یک کارمند سرویس مخفی چین MSS در این کشور آسیایی فعالیت می کرد. وی از طرف این سرویس «اطلاعاتی در مورد فناوری‌های نوآورانه‌ای که می‌توان از آنها به صورت نظامی استفاده کرد» به دست آورد. به همین منظور وی همچنین با دو نفر دیگر دستگیر شده که یک زوج متاهل هستند در تماس بوده است.

شرکت این زو در دوسلدورف "به عنوان رسانه ای برای تماس و همکاری با افرادی از علم و تحقیقات آلمان عمل می کند." این زوج قرارداد همکاری برای انتقال علم با یک دانشگاه آلمانی از طریق شرکت خود منعقد کردند.

متهم همچنین مذاکرات بیشتری در مورد پروژه های تحقیقاتی که می تواند توسط ناوگان نظامی چین مورد استفاده قرار گیرد، انجام داده است. علاوه بر این، گفته می شود که آنها لیزرهای ویژه MSS را با پرداخت هزینه تهیه کرده و بدون مجوز به چین صادر کرده اند. این ابزار مشمول مقررات به اصطلاح استفاده دوگانه اتحادیه اروپا است. کالاهای دو منظوره کالاهایی هستند که هم برای مقاصد نظامی و هم برای اهداف غیرنظامی قابل استفاده هستند.

دادرسی علیه این سه مظنون بر اساس یافته های اداره فدرال برای حفاظت از قانون اساسی است. در جریان این دستگیری ها، منازل و محل کار آنها تفتیش شد. قانون جزا جریمه نقدی یا حبس تا پنج سال را برای جرم ایفای نقش به عنوان مأمور سرویس مخفی و در موارد خاص به مجازات حبس تا ده سال پیش بینی کرده است.

رسانه های آلمانی امروز هم گزارش دادند که دادستان کل فدرال آلمان جیان جی، دستیار نامزد اصلی حزب افراطی جایگزینی برای آلمان برای انتخابات اروپا راهم با اتهامی مشابه بازداشت کرده است.

جیان جی شب گذشته در درسدن دستگیر شد. بر اساس اطلاعات ARD-Hauptstadtstudio، RBB و SWR، دادستان کل فدرال آلمان این مرد 43 ساله را به عنوان یک مامور سرویس مخفی برای یک قدرت خارجی متهم می کند - به ویژه گفته می شود که G. برای سرویس مخفی چین کار می کرده است.

G. به عنوان دستیار ماکسیمیلیان کرا، نماینده پارلمان اروپا از حزب افراطی جایگزینی برای آلمان کار می کند و گفته می شود که در بروکسل و درسدن زندگی می کند. بازرسان بر این باورند که وی در این نقش اطلاعاتی را از عملیات پارلمانی به وزارت امنیت دولتی چین (MSS) مخابره کرده است. بخصوص آنها او را به جاسوسی از اعضای مخالف چین در آلمان متهم می کنند.

جی چند سالی است که شهروند آلمان است، اما ریشه چینی دارد. او در سال 2002 به عنوان دانشجو به درسدن آمد و در نهایت به عنوان یک تاجر مشغول به کار شد. او مدتی به طور موقت عضو حزب سوسیال دموکرات بود. گفته می شود در طول سال ها، او با ماکسیمیلیان کرا، که به عنوان وکیل در درسدن کار می کرد، در ارتباط با راه اندازی یک شرکت ملاقات می کرد.

سال گذشته، پورتال خبری t-online برای اولین بار گزارشی از روابط مشکوک کرا با چین و همچنین در مورد دستیار او G. و تأسیس شرکت ها و انجمن های مرتبط با چین منتشر کرد. هنگامی که کرا در سال 2019 برای AfD وارد پارلمان اروپا شد، G. را به عنوان دستیار استخدام کرد.

در انگلیس نیز یک کارمند پارلمان بریتانیا و یک دانشمند انگلیسی به جاسوسی برای چین متهم شدند. سرویس دادستانی سلطنتی (CPS) روز دوشنبه اعلام کرد، این پرونده مربوط به جرایم ادعایی بین پایان سال 2021 و فوریه 2023 است که "به گونه ای طراحی شده اند که مستقیم یا غیرمستقیم برای دشمن مفید بوده اند.

این مردان متهم به جاسوسی برای چین که 29 و 32 ساله هستند قرار است روز جمعه در دادگاه لندن حاضر شوند.

واحد ضد تروریسم پلیس بریتانیا مسئول پرونده های جاسوسی در سپتامبر 2023 اعلام کرد که این دو مرد را در ماه مارس دستگیر کرده است. گزارش‌های رسانه‌ای در آن زمان می‌گفتند که یکی از این دو مرد در حالی که به عنوان دستیار پژوهشی در پارلمان کار می‌کرد، با اعضای حزب محافظه‌کار حاکم، از جمله تام استیمهات، وزیر امنیت، در تماس بوده است. با این حال، گفته می‌شود که استیمهات تنها با مظنون تماس محدودی داشته است، آن هم در دوره قبل از تصدی پست وزیری او.

این پرونده در ماه سپتامبر نیز باعث تنش های دیپلماتیک شد. ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، پکن را به «دخالت» در دموکراسی پارلمانی در پرتو تحقیقات در این باره متهم کرد. چین با عصبانیت واکنش نشان داد و «قاطعانه» اتهامات جاسوسی را رد کرد.

دستگیری چند متهم به جاسوسی برای چین در آلمان و انگلیس

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حضور پررنگ ارتش آلمان در رزمایش «ارابه غول‌پیکر» بیخ گوش روسیه!
  • چین اتهامات جاسوسی آلمان علیه کشورش را رد کرد
  • چین اتهام جاسوسی در آلمان را رد کرد
  • تک‌تیراندازان قسام یک نظامی صهیونیست را هدف قرار دادند
  • برلین به کی‌یف وعده ۴۰۰ خودروی زرهی داده بود، اما تحویل مختل شد
  • تقابل شدید آلمان با آزادی بیان برای حمایت یکجانبه از اسرائیل
  • حزب الله یک پایگاه دیگر ارتش رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد
  • درباره گردان افراطی صهیونیست که آمریکا تحریم اش کرد
  • گردان افراطی صهیونیستی که آمریکا تحریم اش کرد را بشناسیم
  • گزارش: چرا ناگلزمان به بایرن مونیخ نه گفت