Web Analytics Made Easy - Statcounter

رزمندگان سپاه و بسیج در عملیات بیت المقدس ۲ با همت والا و رشادت‌های بی نظیر خود در سرمای شدید، غرور کاذب صدام،  حامیان عراق و رژیم حزب بعث را در ارتفاعات ماووت در استان سلیمانیه شکستند.

عملیات‌ بیت‌ المقدس‌۲ با رمز یا زهرا (س) در روزهای پایانی دی‌ ماه‌  و اوایل بهمن ماه سال ۱۳۶۶ برای‌ آزاد سازی‌ ارتفاعات‌ غرب‌ شهر ماووت‌ عراق‌ در منطقه‌ای‌ به‌ وسعت‌ ۱۳۰ کیلومتر مربع‌ آغاز شد و این عملیات در سخت‌ترین‌ وضعیت‌ جوی‌ در میان‌ برف‌ و سرما توسط‌ یگان‌های‌ سپاه‌ ادامه‌ پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گردان‌های لشکر محمد رسول الله (ص) با استقامت و پایمردی در نبردی بی امان با دشمن ارتفاعات بلند منطقه را در تصرف خود قرار داده و آتش دشمن را از شهرهای مرزی دور کردند به طوری که عراق یگان‌های گارد ریاست جمهوری را در این مناطق مستقر کرده بود و با تک‌های ایذایی قصد داشت این مناطق استراتژیک و راهبردی را از دست ندهد.

این عملیات در محور ارتفاع قمیش در منطقه عملیاتی سلیمانیه عراق به صورت گسترده به فرماندهی سپاه و با حضور رزمندگان اسلام انجام شد و شهدای بی شماری نیز در راه اعتلای وطن و اسلام خون خود را نثار تنومند شدن درخت نوپای انقلاب اسلامی و دفاع از خاک سرزمنی کهن ایران کردند.

این عملیات تا روز دوم بهمن سال ۶۶ در منطقه عمومی ارتفاعات قمیش و سلیمانیه با فرماندهی سپاه ادامه یافت که ازنوع هجوم سپاهیان اسلام علیه دشمن بعثی بود.

درهم کوبیدن مواضع دشمن در دمای ۲۰ درجه زیر صفر

درحالی که تلاش‌های ایران برای یافتن ضمانتی درجهت دستیابی به حقوق خود در مفاد قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت به نتیجه ای نرسیده بود رزمندگان سپاه اسلام برآن شدند تا ضمن یک عملیات گسترده درمنطقه ای کوهستانی و سرد، دشمن بعثی را در منگنه ای جنگی قرار دهند.

دراین عملیات رسته های پیاده، زرهی وتوپخانه ایران حضور داشتند و عراق نیز رسته های پیاده، زرهی، کماندویی و گارد ریاست جمهوری خود را به همراه داشت.

این عملیات از معدود عملیات های لشکرهای سپاه (بعد از عملیات والفجر ۴) در طول هشت سال دفاع مقدس در منطقه غرب کشور در فصل زمستان بود ‌که بعضی روزهای آن دما به ۲۰ درجه زیر صفر هم می‌رسید.

قرارگاه تاکتیکی این عملیات در موقعیت صف پشت ارتفاعات قشن دایر شد و کارهای شناسایی را شروع کرد.  نیروهای سپاه و بسیج در این عملیات باید از رودخانه قله چولان عبور می کردند و ادامه مسیر تا زیر ارتفاعات قمیش که پوشیده از برف بود را ادامه می دادند.

راپل، وسیله عبور رزمندگان

با کمک تیم راپل پادگان امام علی (ع) تهران، رزمندگان در شرایط بسیار سخت و خطرناک و به صورت ابتکاری، با سیم بکسل و ابزارهای لازم پلی را بر روی رودخانه خروشان نصب کردند.  با توجه به اینکه احداث پل به صورت ضربتی و با حداقل امکانات صورت گرفته بود (در زیر پای دشمن) و طول آن به بیش از ۲۰۰ متر می‌رسید و ارتفاع تا لبه آب رودخانه بیش از ۴۰ متر بود، برای رعایت احتیاط ظرفیت عبوری را حداکثر ۱۰ نفر مشخص کردند و ۱۰ نفر ۱۰ نفر از پل عبور می کردند و همین مساله باعث طولانی شدن عبور گردان‌ها از پل می شد.

احداث این پل باعث شد تا یکی از یگانهای سپاه (لشکر ۳۱ عاشورا) برای عبور گردانهایش از این پل استفاده کند.

اوج‌ سرمای‌ زمستان‌

یگان‌ها و رزمندگان اسلام علاوه‌ بر مشکلاتی‌ که‌ برای‌ استقرار داشتند، هنگام‌ پیشروی‌ و رسیدن‌ به‌ مواضع‌ دشمن‌ نیز با دشواری‌های‌ بسیاری‌ مواجه‌ بودند، چنان که‌ رزمندگان‌ مسیرهای‌ طولانی‌ را به‌ مدت‌ ۶ تا ۸ ساعت‌ در میان‌ برف‌ و کوهستان‌ طی‌ می‌کردند و تراکم‌ برف‌ در برخی‌ محورها سبب‌ شده بود تا نیروها علاوه‌ بر دشمن، به‌ نوعی‌ با طبیعت‌ و سرمای‌ کشنده‌ منطقه‌ نیز مبارزه‌ کنند.

عملیات‌ بیت‌ المقدس‌۲ در دو مرحله‌ طرح‌ریزی‌ شده‌ بود. در مرحله‌ اول‌ قرار بود ارتفاعات‌ یولان، دست‌هرمدان، یالهای‌ کوجار و الاغلو تصرف‌ شده‌ و سپس‌ در مرحله‌ دوم‌ پیشروی‌ به‌ سوی‌ کوه‌های‌ مرکبه و قیوان ادامه‌ پیدا کند.

نتایج‌ خوب‌ برای‌ مردم و رزمندگان اسلام‌

در بیت‌ المقدس‌۲ بیش‌ از۴۰ ارتفاع‌ از جمله‌ اورال، کلاله، هرمدان، بین‌ دورا، شیخ‌ محمد و یولان‌ و چند روستای‌ منطقه‌ آزاد شد و دهها دستگاه‌ تانک‌ و نفربر، ده‌ها قبضه‌ خمپاره‌انداز و ضدهوایی، ده‌ها دستگاه‌ خودروی‌ نظامی‌ و مهندسی‌ و۲ رادار رازیت‌ (ثبت فاصله توپخانه نیروی خودی تا مواضع شلیک دشمن) منهدم‌ شد.

عراق‌ در این‌ عملیات ۵ تیپ‌ و گردان‌ خود را از دست‌ داد و تعداد کشته،  زخمی‌ها و اسرای‌ دشمن‌ بالغ‌ بر۵۴۰۰ نفر بود. غنایم‌ این‌ عملیات‌ عبارت‌ بود از ۱۵ دستگاه‌ تانک‌ و نفربر زرهی، ۷۶ قبضه‌ خمپاره‌انداز و۱۷ قبضه‌ توپ‌ ضدهوایی، ۷۵ دستگاه‌ خودرو، تعداد زیادی‌ انواع‌ دستگاه‌های‌ مخابراتی، مقدار زیادی‌ انواع‌ سلاح‌ سبک‌ و مهمات.

عبور از عرض رودخانه ۴۰ متری

رزمندگان نیروی زمینی سپاه ‌پاسداران به عبور از موانع طبیعی و مصنوعی بسیار سخت از قبیل کوه‌های صعب‌العبور پوشیده از برف، رودخانه خروشان قلاچولان، میادین متعدد مین، تله‌های انفجاری، سنگرهای کمین و سیم‌های خاردار؛ یورش بی‌امان خود را به موضع دشمن آغاز می‌کنند.

عرض رودخانه قلا چولان ۴۰ متر است که رزمندگان در برودت بالای منطقه غرب از میان آب‌های خروشان آن عبور می‌کنند. درحالی که براثر بارندگی شدید، رودخانه قلاچولان طغیان کرده بود و ۵/۱ متر برف نیز منطقه را سفیدپوش کرده بود.

در این عملیات پیکر مطهر شهدا در روزهای سرد زمستان در میان برف ها منجمد شد و بسیاری از رزمندگان نیز همرزمان خود را در میان برف ها یافتند و به عقبه برگرداند به طوری‌که دوستان شهدا سرمای شب‌های عملیات بیت المقدس ۲ را هیچ‌گاه فراموش نخواهند کرد و همواره به یاد دوستان شهید خود خاطره بازگو می کنند.

یاد سرداران شهید،  علیرضا افتخاری پور، ‌ حسن حیدری، ‌ یدالله عباس زاده، ‌ رضا رضایی، ‌ محمد نقیان، ‌ خان زند شهری، ‌ محمدرضا حدادی، ‌ صادق آقایانی و شهدای گردان‌های انصار،  عمار،  مالک و حبیب ابن مظاهر در این عملیات گرامی باد.  

   گزارش از: رضا رضایی مجد

برچسب‌ها کردستان عملیات بیت المقدس۲ ایثار و شهادت نیروی زمینی سپاه پاسداران هفته دفاع مقدس سازمان بسیج مستضعفین عراق

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کردستان ایثار و شهادت نیروی زمینی سپاه پاسداران هفته دفاع مقدس سازمان بسیج مستضعفین عراق کردستان ایثار و شهادت نیروی زمینی سپاه پاسداران هفته دفاع مقدس سازمان بسیج مستضعفین عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۰۲۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امدادرسانی هلال احمر به ۲ طبیعت گرد گرفتار شده در باجگیران

  به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، رئیس جمعیت هلال‌ احمر قوچان گفت: دیشب خبری مبنی بر گرفتار شدن دو طبیعت گرد در ارتفاعات روستای شارک بخش مرزی باجگیران به تيم امداد و نجات کوهستان این شهرستان اعلام شد که بلافاصله امدادگران کوهستان به محل حادثه اعزام شدند.   محمد رضایی رکن آبادی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طی بررسی‌ های اولیه مشخص شد دو مرد ۴٠ و ۴۵ ساله در ارتفاعات و داخل شیار سنگی چشمه این روستا گرفتار شده اند که عملیات رهاسازی از داخل شیار با استفاده از تجهیزات نجات کوهستان توسط امدادگران انجام گرفت.   وی با اشاره به این موضوع که مصدومیت خاصی در این عملیات برای افراد به وجود نیامده بود، افزود: رهاسازی بامداد امروز انجام گرفت و پس از انتقال این دو طبیعت گرد به داخل روستا، عملیات حوالی صبح به پایان رسید.

دیگر خبرها

  • امام چگونه نگرانی‌ها درباره عملیات والفجر 8 را به اطمینان بدل کرد؟
  • «وعده صادق» عملیات مشروع و به موقع رزمندگان در برابر اسراییل
  • هر لحظه به مراحل پایانی عملیات «الی بیت المقدس» نزدیک‌تر می‌شویم
  • دستاورد‌های عملیات کربلای ۱۰
  • برگزاری آئین میهمانی آلاله‌ها در لرستان
  • امدادرسانی هلال احمر به ۲ طبیعت گرد گرفتار شده در باجگیران
  • رسانه‌ها بزرگی عملیات وعده صادق را تبیین کنند
  • نمایش اقتدار منطقه با پاسخ محکم سپاه به اسرائیل
  • نیرو‌های مسلح ما بزرگترین عملیات پهپادی دنیا را رقم زدند
  • بعد از حمله سپاه معترضان سال ۱۴۰۱ و ۸۸ هم شادی کردند | ۱۲ موشک هایپرسونیک ما به هدف خورد