Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس هنری یکی از دلایل اصلی کم‌هیجان شدن مراسم‌ حراج‌ آثار هنری را مشکلات اقتصادی جامعه می‌داند و معتقد است که باوجود کم‌فروغ شدن این مراسم‌ها، هنوز قیمت آثار هنری نسبت به ظرفیت و کیفیتی که دارند، پایین است.

بهنام کامرانی، هنرمند هنرهای تصویری و مدرس دانشگاه که کیوریتوری برخی از نمایشگاه‌های هنری را نیز بر عهده دارد، در گفت‌وگو با ایسنا یکی از دلایل اصلی کم‌هیجان شدن مراسم‌های حراج آثار هنری را مشکلات اقتصادی برشمرد و اظهار کرد: به نظرم این وضعیت اقتصادی که همه ما به نوعی با آن دست به گریبان هستیم بر پایین آمدن فروش آثار هنری تاثیرگذار است و جای خوشبختی است که در این شرایط موجود همین میزان فروش هم اتفاق افتاده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

او با بیان اینکه «متاسفانه هنوز آثار هنری جزو کالاهای لوکس محسوب می‌شود»، خاطرنشان کرد: هنوز هم وقتی وضعیت اقتصادی دچار افول می‌شود، آثار و کالاهای هنری در وهله نخست دچار آسیب می‌شوند.  

این کارشناس هنری در پاسخ به این پرسش که کم‌هیجان شدن حراج‌های هنری تا چه اندازه به معقول شدن بازار هنر ارتباط دارد، بیان کرد: اصلا اینچنین نیست و اتفاق در حال حاضر قیمت آثار هنری نسبت به ظرفیت و کیفیتی که دارند، بسیار پایین است. با توجه به اینکه هنر ایران در بازار جهانی مورد توجه قرار گرفته و با عنایت به وضعیت ژئوپولیتیک (سیاست جغرافیایی) ایران، قیمت آثار با توجه به کیفیتی که دارند پایین است. 

کامرانی با تاکید بر اینکه معقول شدن بازار هنر نیازمند فراهم کردن زیرساخت‌ها و شرایط لازم است، یادآور شد: باید به این نکته توجه کرد که بسترسازی، حمایت‌های بخش خصوصی و دولتی، آموزش هنری و ... در فراهم کردن شرایط مناسب در بازار هنر تاثیرگذار هستند؛ چراکه نمی‌توان به این مقوله نگاهی مقطعی داشت و به همین خاطر هم رسیدن به یک مقطع ثابت و درست به موارد متعددی بستگی دارد.

این مدرس دانشگاه همچنین درباره سطح کیفی آثار ارائه‌شده در حراج‌های هنری همانند «حراج تهران»، خاطرنشان کرد: به طور کلی موضوع کیفیت، نسبی است. در حال حاضر آثار پیشرویی که ویژگی‌های جدید داشته باشد، در حراجی‌ها کمتر دیده می‌شود؛ چراکه احتمال خطر کردن روی این آثار زیاد و ممکن است که با اقبال روبه‌رو نشوند. به همین خاطر هم در مراسم‌های حراجی آثار هنری اغلب آثاری عرضه می‌شود که محافظه‌کارتر هستند یا اینکه تلاش می‌کنند معیار خریداران را بیشتر رعایت کنند. 

کامرانی یادآور شد: البته این موضوع ارتباط مستقیم با ساز و کار حراجی‌ها دارد که جدا کردن بخش آثار مدرن و کلاسیک از آثار هنر معاصر در «حراج تهران» می‌تواند به نوعی منجر به شکسته شدن مرزها شود و همین امر فضا را برای ورود آثار پیشرو به حراج‌های هنری فراهم می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: حراج تهران حراج آثار هنری بازار هنر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۰۳۳۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی نمایشگاه آثار هنری و دست سازه های هنرجویان بردسکنی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیر هنرستان شهید احمد دانش  بردسکن گفت:  نمایشگاه آثار هنری و دست سازه های هنرجویان در هفته مشاغل با هدف نمایش توانایی های علمی، هنری و مهارتی هنرجویانِ این هنرستان و معرفی رشته های تحصیلی این هنرستان در شاخه کاردانش به دانش آموزان پایه نهم برای هدایت تحصیلی و انتخاب رشته آگاهانه  سال آینده برپا شد.

 

 زهرا صمیمی با بیان اینکه این نمایشگاه از دوم  تا ۱۱ اردیبهشت برای بازدید دانش آموزان پایه نهم و سایر علاقه مندان دایر است، افزود: در این نمایشگاه 15 غرفه از توانمندی های هنرجویان این هنرستان در رشته های مختلف از جمله مدیریت خانواده، مشاوره، چهره سازی،  دوخت لباس  شب  و عروس، مهارت سالم زیستن، کامپیوتر و تربیت بدنی به معرض نمایش گذاشته شده است.

 

صمیمی عنوان کرد: رشته های تحصیلی هنرستان شهید احمد دانش در شاخه کاردانش، گرافیک، رایانه ای، طراحی دوخت لباس شب و عروس، مدیریت و برنامه ریزی امور خانواده است و در سال تحصیلی جاری تعداد ۲۷۰ دانش آموز دختر در این هنرستان مشغول به تحصیل هستند.

 

وی همچنین  افزود: در سال‌های اخیر با توجه به گرایش بیشتر دانش آموزان به رشته های فنی و مهارتی با کمبود فضای کارگاهی و آموزشی و  همچنین کمبود تجهیزات کارگاهی مواجه هستیم که حمایت و توجه بیشتر  مسئولان را به این هنرستان می طلبد.

 

نمایشگاه آثار هنری و دست سازه های هنرجویان و هنرآموزان هنرستان شهید احمد دانش بردسکن در محل ساختمان شهید لندی این  هنرستان برپاست.

 

دیگر خبرها

  • راهیابی ۲ اثر نمایشی از قم به همایش سراسری بچه‌های مسجد
  • نمایش اثرهنری جشنواره قصص قرآنی در مشهد
  • برگزاری نخستین المپیاد ملی هنر در گیلان
  • مسائل روز جامعه در تولید آثار هنری مورد توجه باشد
  • افراد مبتلا به آب‌سیاه نقاشی‌های معروف را چه شکلی می‌بینند؟ (+عکس)
  • برپایی نمایشگاه آثار هنری و دست سازه های هنرجویان بردسکنی
  • ببینید | آثار هنری با موضوع قدرت موشکی ایران
  • ۳۵۰ اثر به جشنواره خوشنویسی رضوی ارسال شد
  • پایان مرحله اول داوری بیستمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی 
  • آثار هنری با موضوع قدرت موشکی ایران + موشن گرافیک