Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@22:56:32 GMT

مرگِ وارث، شرط مهم ارث بردن از علم پیامبران

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۰۴۰۶۶

مرگِ وارث، شرط مهم ارث بردن از علم پیامبران

الهه داشدار با تاکید براینکه باید برای خودمان شناسنامه الهی بگیریم، گفت: پیامبر خدا(ص) خطاب به امت فرموده اند «شما را به فرزندی قبول داریم» پس امت هم باید تلاش کنند این شناسنامه الهی را بگیرند.

«الهه داشدار» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اصفهان، با تشریح زندگی طلبگی و موانع پیش روی آن اظهار داشت: طلبگی امانت‌ الهی است، پس طلبه باید طوری درس بخواند که بتواند آموزه‌های خود را به دیگران نیز منتقل کند؛ یعنی استاد شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معاون فرهنگی مدرسه زهرای مرضیه افزود: کسی که درس می‌خواند و تنها درباره خودش صَرف می‌کند، کار عابد را انجام می‌دهد، نه کار عالم را و سعی می‌کند که «به درآورد گلیم خویش را» و طلبه‌ای که نتواند مدرّس، مؤلّف یا محقّق شود و این امانت را به دیگری منتقل کند، به بیراهه می‌رود؛ یعنی رسالت حوزه علمیه را انجام نمی‌دهد.


استاد حوزه و دانشگاه با استناد به روایت «العُلَمَاءُ وَرَثَهُ الأنبِیَاءِ» اضافه کرد: اگر این عبارت را به یک طلبه‌ی ادبیات‌خوان بدهید، می‌گوید «العُلَمَاءُ» مبتدا، «وَرَثَهُ الأنبِیَاءِ» خبر و در کل یک جمله‌ی خبری است ولی این عبارت، یک جمله‌ی خبریه‌ای است که به داعیِ انشاء، القاء شده است.


وی ادامه‌داد: «العُلَمَاءُ وَرَثَهُ الأنبِیَاءِ» یعنی أیّها العلماء، بکوشید تا از انبیاء ارث ببرید و این به وجود مبارک پیامبر(ص) و حضرت امیر(ع) اختصاص ندارد.


داشدار با بیان اینکه وجود مبارک حضرت رسول(ص) به همه‌ افرادی که تازه بالغ شدند، اعلام عمومی کرده و فرمودند مادامی که شما بالغ نبودید، والدین شما برای شما، شناسنامه گرفتند و بطور طبیعی اسم خودشان را در شناسنامه‌ی شما نوشتند خاطر نشان کرد: حالا که بالغ شدید، بیایید برای خودتان شناسنامه بگیرید، ما شما را به فرزندی قبول داریم، بیایید فرزندان ما شوید «أنَا وَ عَلیٌّ أبَوَا هَذِهِ الأُمَّه» و هرکس پذیرفت که فرزند پیامبر(ص) و حضرت امیر(ع) شود، این شناسنامه را به لطف الهی گرفته است.


معاون فرهنگی مدرسه زهرای مرضیه با طرح این پرسش که اگر پدر ما حضرت امیر(ع) باشد، مادر ما که خواهد بود تصریح کرد: از این خاندان، راستگوتر کیست؛ خود حضرت فرمود بیایید و فرزندان ما شوید، ما شما را به عنوان فرزندی قبول می‌کنیم «أنَا وَ عَلیٌّ أبَوَا هَذِهِ الأُمَّه» پس چرا ما  فرزندان آن بزرگواران نشویم؟ 

این محقق حوزوی ادامه داد: چرا «سلمان»، «مِنَّا أهلَ البَیتِ» شود، ولی ما نشویم؛ این عبارت «مِنَّا أهلَ البَیتِ»، درباره‌ی خیلی‌ها (چه زن و چه مرد) آمده است و اختصاصی به «سلمان» ندارد و بعضی از محدّثان قم و حتی بعضی از خانم‌ها، این لقب را دریافت کردند، ائمه فرمودند فلان خانم که در علوم الهی تلاش می‌کند، «مِنّا أهلَ البَیتِ» است.


استاد حوزه افزود: سیدالشهداء(ع) از پیامبر خدا(ص) نقل فرمودند «خدای سبحان، همّتِ پست و فکر پست را دوست ندارد»؛ «إنَّ اللهَ سُبحَانَهُ وَ تَعَالَی یُحِبُّ مَعَالِی الأمورِ وَ یَکرَهُ سَفسافُهَا» بنابراین طلبه‌ای که از همان ابتدا، هدفش این است که رسائل و مکاسب بخواند، به جایی نمی‌رسد و طلبه ای که از همان اول هدفش این باشد که مجتهد مسلّم شود، اگر به جایی رسید، خوب است، اما هدف نباید این باشد.

 

وی اظهارداشت: این بیان نورانی سیدالشهداست که خداوند، فکر بلند، همّت بلند، هدف بلند، نیّت بلند، مقصد بلند و بلندپروازی را دوست می‌دارد و اینکه فرمودند«العُلَمَاءُ وَرَثَهُ الأنبِیَاءِ» تنها، فرمایش وجود مبارک پیغمبراکرم(ص) و حضرت امیر(ع)نیست؛ بلکه حرف همه‌ی انبیاء و اولیای الهی است یعنی هر پیامبری، هر پیامی بیاورد، ما  بر اثر وراثت می‌توانیم آن را به ارث ببریم.

داشدار با اشاره به اینکه کسی که می‌خواهد از پدر یا مادرش ارث ببرد، تا مورِّث نمیرد، چیزی به او که وارث است، نمی‌رسد افزود: در چنین موردی مرگ مورِّث شرط است ولی در جریان «العُلَمَاءُ وَرَثَهُ الأنبِیَاءِ» که صحبت از معارف و حقایق الهی است، شرط، مرگِ وارث است؛ یعنی تا وارث نمیرد، چیزی به او نمی دهند

وی ادامه داد: اهل بیت فرمودند «مُوتوا قَبلَ أن تَمُوتوا»؛ یعنی شما می‌توانید از وهم، از خیال، از شهوت، از غضب بمیرید و اگر وارث مُرد، از مورِّث، کسب فیض و معارف می‌کند درحالیکه اگر بخواهید از مال ارث ببرید، شرط آن مرگِ مورِّث است؛ ولی اگر بخواهید از علم ارث ببرید، شرط آن مرگِ وارث است. 


معاون فرهنگی مدرسه زهرای مرضیه تصریح کرد: «مُوتوا قَبلَ أن تَمُوتوا، حاسَبُوا أنفُسَکُم قَبلَ أن تُحاسِبُوا، وَزِنُوا قَبلَ أن تُوزَنوا» یعنی قبل از اینکه شما را وزن کنند، خودتان را بکشید، خیلی‌ها هستند که خودشان را وزن می‌کنند، ببینند اضافه وزن دارند یا نه، شما که بدن و شکم تان را وزن می‌کنید، عقل تان را هم وزن کنید، ببینید این ماه چند مطلب فهمیده‌اید.

پایان پیام/126

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد فعالیت های مسجدی سردار سلیمانی رویداد ملی فهما مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های فرهنگی هنری مساجد شهادت سردار سلیمانی وارث فرزند ارث علم اصفهان اسلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۰۴۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی ساده‌ترین راه‌های از بین بردن لکه چای قدیمی روی لباس

لکه‌های چای روی لباس‌ها می‌توانند یکی از مشکلاتی باشند که همه ما در طول زندگی روزمره با آن روبرو شده‌ایم. زمانی که یک قطره چای روی لباس محبوبمان بریزد، احساس ناامیدی و ناراحتی به ما دست می‌دهد. اما آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چگونه می‌توانید این لکه‌ها را به راحتی و با استفاده از موادی که در دسترس هستند، از بین ببرید؟ برای از بین بردن لکه چای قدیمی روی لباس در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

از بین بردن لکه چای قدیمی روی لباس با جوش شیرین

جوش شیرین به عنوان یکی از راه‌حل‌های موثر و قدرتمند برای حذف لکه‌های چای روی لباس‌ها شناخته می‌شود. این ماده افسانه‌ای توانایی حذف لکه‌ها را در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین زحمت فراهم می‌کند.

روش استفاده از جوش شیرین بسیار ساده و موثر است:
ابتدا لباس مورد نظر خود را خیس کنید تا بافت پارچه نرم شود و بهترین شرایط برای جذب جوش شیرین فراهم شود.

سپس یک مقدار کوچک از جوش شیرین را روی لکه چای بپاشید؛ معمولاً حجمی نزدیک به یک قاشق چای‌خوری کافی است.

این کار باعث می‌شود جوش شیرین به بافت پارچه نفوذ کند و باعث حل شدن لکه شود.

با استفاده از انگشتان خود به آرامی و با فشار کم، محل لکه را بمالید تا جوش شیرین به طور کامل به بافت پارچه نفوذ کند و لکه حل شود. پس از این مراحل، لباس را با استفاده از آب یا مواد شوینده معمولی بشویید تا همه اثرات لکه از بین برود و لباس به طور کامل تمیز شود.

توصیه می‌شود که حتماً مقدار جوش شیرین را به اندازه کافی انتخاب کنید تا سطح لکه به طور کامل پوشش داده شود و جوش شیرین به راحتی بتواند به بافت پارچه نفوذ کند.

همچنین، صبر کافی داشته باشید تا جوش شیرین تاثیر خود را روی لکه اعمال کند و لکه به طور کامل حل شود.

تمیز کردن لکه چای با استفاده از سرکه

 

 

استفاده از سرکه برای از بین بردن لکه چای قدیمی روی لباس می‌تواند یک راه حل موثر باشد؛ اما باید احتیاط کافی را در انتخاب و استفاده از آن داشته باشید. سرکه علاوه بر اینکه بوی نامطبوعی به لباس می‌دهد، اسیدی قوی است که ممکن است سبب تغییر رنگ لباس شود.

در زیر یک روش کاربردی برای تمیز کردن لکه چای با استفاده از سرکه توضیح داده‌ایم:

ابتدا سرکه را با کمی پودر لباسشویی و آب مخلوط کنید تا یک خمیر تهیه شود.

بهتر است مواد را به نسبت مساوی مخلوط کنید تا خمیر مناسبی برای پاکسازی لکه‌ها به دست آید. قبل از استفاده از خمیر، آن را روی بخشی از لباس که در معرض دید نیست امتحان کنید تا اطمینان حاصل شود که خمیر رنگ لباس را تغییر نمی‌دهد یا آن را سفید نمی‌کند.

اگر خمیر به رنگ لباس آسیب نرساند، می‌توانید ادامه دهید.

نیمی از خمیر را روی پارچه و نیمه دیگر را در پشت پارچه استفاده کنید. سپس با استفاده از یک برس، مسواک یا قلمو، بخشی که لکه در آن قرار دارد را به آرامی و با فشار کم بسابید تا لکه از بین برود.

در نهایت، لباس را کاملاً آبکشی کنید تا خمیر از بین برود و هیچ اثری از لکه‌ها باقی نماند.


در صورتی که لکه‌ها پس از استفاده از سرکه همچنان باقی ماندند، می‌توانید از ترکیبی از پودر لباسشویی، سرکه و آب استفاده کنید و با استفاده از مسواک یا برس، لکه‌ها را به آرامی بسابید و پارچه را به طور کامل آبکشی کنید.

نابودی لکه چای قدیمی لباس با استفاده از ماست

ماست خاصیت اسیدی دارد و می‌توان از آن برای از بین بردن لکه چای قدیمی روی لباس استفاده کرد. 

برای استفاده از این روش، لکه را خشک کرده و سپس مقداری از ماست را روی آن قرار داده و صبر کنید تا ماست به طور کامل خشک شود. سپس ماست را آرام‌آرام از روی لباس بردارید و سپس با یک پارچه تمیز یا اسفنج مرطوب، لکه را تمیز کنید تا هیچ اثری از آن باقی نماند. در صورت وجود بقایای لکه، از صابون و آب گرم برای پاک کردن بخش‌های دیگر استفاده کنید.

روش غیر خانگی از بین بردن لکه چای قدیمی روی لباس

یک روش غیر خانگی برای تمیز کردن لکه چای قدیمی روی لباس، استفاده از پودر شوینده سدیم بورات است.

این ماده شیمیایی اکسیدکننده می‌تواند به طور موثر لکه‌های قدیمی چای و قهوه را از بین ببرد. برای استفاده، ابتدا دو قاشق غذاخوری از پودر شوینده سدیم بورات را در یک فنجان آب حل کنید.

سپس محلول را به آرامی روی لکه بریزید و حدود 10 دقیقه منتظر بمانید تا ماده فعال شود.

پس از این مدت، لباس را به خوبی شستشو داده و لکه را به طور کامل از روی آن پاک کنید. علاوه بر این، می‌توانید از مواد لکه بر مناسب که در بازار موجود هستند و می‌توانند لکه را به طور موثری از بین ببرند، استفاده کنید.

پاکسازی لکه چای قدیمی از روی لباس با مایع ظرفشویی 

مایع ظرفشویی می‌تواند به شما در انجام این کار کمک کند؛ زیرا سبب شل شدن ساختار مولکولی لکه می‌شود.

برای استفاده از مایع ظرفشویی، کافیست مقداری از آن را روی لکه چای بریزید و به مدت کوتاهی صبر کنید.

در نهایت مایع را با کمک یک پارچه‌ای که اندکی مرطوب است از روی لباس تمیز کنید. معمولاً مایع ظرفشویی به خوبی لکه را از بین می‌برد و لباس را تمیز می‌کند.

تمیز کردن لکه چای قدیمی با استفاده از آبلیمو

برای از بین بردن لکه چای قدیمی روی لباس، می‌توانید از آبلیمو استفاده کنید.

آبلیمو یک ماده اسیدی مشابه سرکه است که می‌تواند به شما در از بین بردن لکه چای کمک کند؛ اما قبل از استفاده از آبلیمو بهتر است در قسمتی از لباس یا گوشه‌ای که دیده نمی‌شود، یک آزمایش کوچک انجام دهید.

برای این کار، کمی آبلیمو را روی قسمت مورد نظر بریزید و صبر کنید تا ببینید آیا لباس زرد نمی‌شود یا خراب نمی‌شود.

اگر لباس به هیچ وجه آسیب ندید، می‌توانید ادامه دهید.

حالا کافیست کمی آبلیمو را روی لکه چای بریزید و صبر کنید. معمولاً پس از گذشت مدت زمان کوتاهی، لکه شروع به از بین رفتن می‌کند.

اگر شکر در چای خود استفاده کرده‌اید، باید بدانید که احتمالاً لکه جدیدی روی لباس شما ظاهر خواهد شد. این لکه با ترکیب آبلیمو و شکر ایجاد می‌شود و ممکن است سخت‌تر باشد.

بنابراین، اگر لکه حاوی شکر است، بهتر است از روش دیگری استفاده کنید.

مهمترین نکات تمیز کردن لکه‌های چای از روی لباس

 

 

 وقتی قصد پاکسازی لکه‌های چای از روی لباس را دارید، بایستی به یکسری نکات توجه نمایید که از مهمترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

جنس لباس: نوع جنس لباس بسیار مهم است. لباس‌هایی که از پنبه، پشم یا الیاف طبیعی ساخته شده‌اند، نیازمند مراقبت و شستشوی دقیق‌تری هستند.

روش شستشو: روش شستشوی لباس باید به گونه‌ای باشد که لکه‌ها به طور کامل از بین بروند. استفاده از اسکاچ سیمی توصیه نمی‌شود؛ زیرا ممکن است باعث آسیب به پارچه لباس شود.

همچنین اگر لباس شما رنگی است، از مواد سفید کننده مانند وایتکس استفاده نکنید؛ زیرا این مواد رنگ لباس را تغییر می‌دهند.

از شستن لباس با آب داغ نیز خودداری کنید؛ زیرا ممکن است کیفیت لباس را تحت تأثیر قرار دهد.

شستشو با دست: شستشوی دستی برای از بین بردن لکه چای قدیمی روی لباس بهترین روش است.


دیگر خبرها

  • فال انبیا فردا جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • تدوین شناسنامه برای باغ‌های شهر قم
  • فال انبیا فردا پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • از برگزاری اجلاسیه سراسری روسای شوراهای اسلامی کشور تا تدوین شناسنامه باغ‌های شهر قم
  • شناسنامه باغ‌های شهر قم تدوین می‌شود
  • معرفی ساده‌ترین راه‌های از بین بردن لکه چای قدیمی روی لباس
  • فال انبیا فردا چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | فال پیامبران از حضرت شعیب تا حضرت خضر
  • همه پروژه‌های فرهنگی-هنری دارای شناسنامه ملی می‌شوند
  • دعای دفع حشرات؛ مفید برای از بین بردن مورچه، ملخ، موش و…
  • شناسنامه‌دار شدن۳۰ درصد باغات جویبار