Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@20:45:17 GMT

هند به دنبال کاهش وابستگی به نفت خاورمیانه

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۰۴۸۹۳

هند به دنبال کاهش وابستگی به نفت خاورمیانه

نشریه " مانی کنترل" روز سه‌شنبه در گزارشی نوشت،با توجه به داده های کشتیرانی هند، واردات نفت هند از خاورمیانه در سال ۲۰۱۹ به کمترین سطح خود در چهار سال گذشته رسید.

بر اساس این داده ها، هند در سال ۲۰۱۹ حدود ۲.۶۸ میلیون بشکه نفت خام به صورت روزانه از خاورمیانه وارد کرد که این مقدار ۱۰ درصد کمتر از واردات سال ۲۰۱۸ محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین واردات روزانه نفت هند از سایر مناطق  حدود ۱.۸ میلیون بشکه نفت خام در  سال ۲۰۱۹ بوده است.

احسان الحق یک تحلیل گر در موسسه "اینفینیتیو" گفت: ادامه کاهش تولید نفت سازمان اوپک به همراه حمایت عربستان سعودی و متحدان آن از این کاهش و همچنین کاهش واردات نفت از ایران به دلیل تحریم های آمریکا، از جمله عوامل تاثیر گذار بر واردات نفت هند از منطقه خاورمیانه بوده است.

سازمان بین‌المللی انرژی تخمین می زند که  کشورهای تولید کننده نفت خارج از سازمان اوپک در سال ۲۰۲۰ تولید نفت خود را حدود ۲.۱ میلیون بشکه نفت خام در روز افزایش خواهند داد.

دارمندرا پرادان وزیر نفت هند هفته گذشته اعلام کرد که دهلی نو در حال برنامه ریزی برای توسعه منابع نفتی خود برای کاهش وابستگی به نفت خاورمیانه است.

وی افزود: تعدادی از پالایشگاه های هندی در مراحل پایانی مذاکره با روسیه برای خرید نفت این کشور هستند.

**واردات نفت از روسیه

نشریه "هندوستان تایمز" نیز نوشت: ماه گذشته بود که مقامات هندی و روسی  مذاکرات خود را برای صادرات  طولانی مدت نفت از روسیه به هند در دهلی نو آغاز کردند.

یک مقام هندی گفت: دو طرف پس از اتمام مذاکرات و امضای قرارداد نفتی، در خصوص صادرات گاز مایع طبیعی از روسیه به هند گفت وگو کردند. مذاکرات کنونی هند و روسیه در مورد تامین طولانی مدت نفت هند است. این صادرات تحت تاثیر تحولات جهانی مانند تحولات خاورمیانه نخواهد بود.

یک مقام دیگر هندی که خواست نامش فاش نشود گفت: دولت هند در حال بررسی یک مسیر دریایی آسان و اقتصادی از روسیه به هند است. انتقال انرژی از روسیه به هند یکی از نگرانی های بزرگ است اما ما در حال یافتن یک راه حل هستیم.

**واردات نفت از آمریکا

نشریه "اکونومیک تایمز" نوشت: داده های منتشر شده نشان می دهد که هند در دوره نوامبر ۲۰۱۸ تا ماه مه ۲۰۱۹  به صورت روزانه ۱۸۴ هزار بشکه از آمریکا  نفت خام خریداری کرده است که این حجم واردات در مدت مشابه سال قبل حدود ۴۰ هزار بشکه نفت خام در روز بوده است.

در مدت مشابه (نوامبر ۲۰۱۸ تا ماه مه ۲۰۱۹)، هند که پس از چین دومین مشتری نفتی ایران محسوب می شد، روزانه  ۲۷۵ هزار بشکه نفت خام (۴۸ درصد کاهش نسبت به دوره قبل) از تهران نفت خریداری کرد.

داده های دولت هند نشان می دهند که در دوره (نوامبر ۲۰۱۸ تا ماه مه ۲۰۱۹)، واردات نفت هند از عربستان سعودی  با ۱۱ درصد افزایش به ۸۰۴ هزار بشکه نفت خام در روز رسید درحالی که این واردات از کشور امارات با ۳۷ درصد افزایش به ۳۶۰ هزار بشکه نفت خام در روز رسیده است.

در مقایسه با کشورهای تولید کننده نفت در خاورمیانه، واردات نفت هند از آمریکا چهار برابر افزایش یافته است.

پالایشگاه های نفتی هند در اوایل سال جاری قرارداد های جدیدی  با کشورهایی از جمله مکزیک و آمریکا امضا کردند. همچنین شرکت های هندی در سال های گذشته واحد های جدیدی احداث کرده اند تا بتوانند نفت ارزان تر و با کیفیت پایین تر پالایش کنند.

احسان الحق  توضیح داد:هندی ها می توانند نفت مکزیک و آمریکا را با یکدیگر تلفیق کنند تا نفتی مشابه کیفیت نفت خاورمیانه به دست آورند.

واردات نفت هند از مکزیک در دوره (نوامبر ۲۰۱۸ تا ماه مه ۲۰۱۹)، با ۱۳ درصد افزایش درمقایسه با سال گذشته به ۲۶۸ هزار بشکه نفت خام در روز رسید.

در سال ۲۰۱۹ واردات نفت هند با ۲.۱ درصد کاهش به ۴.۴۸ میلیون بشکه نفت خام در روز رسید. دلیل کاهش واردات نفت هند، بسته شدن موقت واحد های نفتی برای به روز رسانی تجهیزات به منظور پالایش استاندارد های جدید نفتی در سال ۲۰۲۰ اعلام شده است.

وزارت امور خارجه هند در هفته گذشته ضمن تایید سفر ترامپ به هند اعلام کرد که دو کشور در حال برنامه ریزی برای حضور ترامپ در هند در اواخر ماه جاری میلادی یا هفته اول ماه آینده هستند.

تارنمای "دیفنس نیوز" نوشت: هند در حال افزایش واردات انرژی خود از آمریکا است. واردات نفت این کشور از آمریکا دو برابر شده و ارزش آن در سال جاری به ۱۰ میلیارد دلار خواهد رسید. هند همچنین واردات کالاهای آمریکایی مانند هواپیمای مسافر بری و جنگی را افزایش داده است.

تنش های  فعلی آمریکا و ایران بر تأمین انرژی هند تأثیر گذاشته است. این امر تأثیرات منفی  بر ذخایر استراتژیک نفت هند خواهد داشت و انتظار می رود ظرفیت پالایش این کشور را تحت تأثیر قرار دهد. پالایشگاه های هند در واقع  یک منبع مهم درآمدهای صادراتی هند است و  کاهش ظرفیت آنها برای این کشور پیامدهای استراتژیک دارد.

یک مقام هندی که خواست نامش فاش نشود گفت: احتمالاً گفت و گو ها در مورد  نرخ بار برای واردات نفت هند و همچنین دوره پرداخت اعتبار بالاتر( ۶۰-۹۰ روز  همانند شرایطی که هند  برای واردات نفت خود از ایران دریافت می کرده است) متمرکز خواهد شد.

هند در حال حرکت به سوی استفاده از سوخت با استاندارد یورو ۶ از ماه آوریل سال ۲۰۲۰ است.

همچنین واردات نفت هند از کشورهای آفریقایی در سال ۲۰۱۹ با ۷۰۳ درصد افزایش ۷۱۳ هزار بشکه در روز رسیده است.

بر اساس داده های دولت هند،  هزینه واردات نفت این کشور در سال ۲۰۱۸-۱۹ حدود ۱۱۱.۹ میلیارد دلار بوده است که این هزینه در سه سال پیش (۲۰۱۵-۱۶) ۶۴ میلیارد دلار برآورد  شده بود.

مجموع تقاضای نفت خام هند حدود ۴.۶ میلیون بشکه در روز است که این کشور را در رتبه سومین مصرف کننده بزرگ جهان پس از آمریکا و چین قرار می‌دهد.

هند به دلیل پیشرفت سریع اقتصادی، افزایش طبقه متوسط جامعه و افزایش خرید وسایل نقلیه موتوری بسیار به انرژی  احتیاج دارد.

آژانس بین المللی انرژی پیش بینی می کند که تا سال ۲۰۴۰ هند یک چهارم از انرژی تولیدی در جهان را مصرف کند.

برچسب‌ها هند روسیه اوپک پلاس ایالات متحده آمریکا خاورمیانه نفت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هند روسیه اوپک پلاس ایالات متحده آمریکا خاورمیانه نفت هند روسیه اوپک پلاس ایالات متحده آمریکا خاورمیانه نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۰۴۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نتانیاهو به دنبال پایان جنگ نیست/آمریکا در نسل‌کشی غزه شریک است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، «اسامه حمدان»، از رهبران جنبش حماس تاکید کرد که پس از جنگ، اداره نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی به هیچ وجه مطرح نخواهد بود و تصمیم‌گیری در این زمینه بر عهده فلسطینیان است.

حمدان اشاره کرد که تحت هیچ شرایطی تسلیم شروط دشمن صهیونیستی نخواهیم شد و خروج رهبران حماس از غزه یک ایده احمقانه است.

وی گفت رژیم اشغالگر از آغاز جنگ نتوانسته حتی یک اسیر را آزاد کند و همه تلاش‌های این رژیم در این راستا به شکست کشیده شده است.

این رهبر حماس گفت دولت اشغالگر پس از بحران‌های داخلی اخیر، به دنبال بهبود وجهه خود نزد افکار عمومی اسرائیلی‌ها است.

اسامه حمدان گفت خواسته‌های رژیم صهیونیستی در مورد توافق مبادله اسرا قابل قبول نیست و پاسخ اخیر این رژیم به هیچ وجه در حد کمترین خواسته‌های فلسطینیان نیز نیست و به طرف‌های واسطه ابلاغ کردیم که آن را نمی‌پذیریم.

حمدان تصریح کرد که نتانیاهو قصد پایان دادن به جنگ را ندارد، بلکه در پی تعلل و سنگ‌اندازی بر سر راه مذاکرات است.

وی در رابطه با ادعای ارتش رژیم صهیونیستی در رابطه با ترور مروان عیسی معاون فرمانده کل گردان‌های قسام نیز گفت هنوز تاییده‌ای از فرماندهان قسام در این خصوص دریافت نکردیم.

اسامه حمدان اظهار داشت که دشمن صهیونیستی از آغاز جنگ هیچیک از اهداف خود را محقق نکرده و تنها اقدام به قتل و کشتار و ویرانگری کرده است.

حمدان گفت: ترور رهبران مقاومت ما را تضعیف نخواهد کرد و بیانیه کاخ سفید در رابطه با مروان عیسی بیانگر دست داشتن آمریکا در نسل‌کشی در غزه است.

از سوی دیگر وب سایت آمریکایی پولیتیکو در گزارشی به اظهار نظر مقامات آمریکایی درباره واکنش رژیم صهیونیستی به قطعنامه آتش بس شورای امنیت پرداخته و در این ارتباط به نقل از سناتور کریس مورفی از سنای آمریکا نوشته است: «ما معتقد نیستیم که اسرائیل به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متعهد باشد.»

به گفته کریس مورفی، آمریکا بعد از این نبایستی سلاح‌های بیشتری را به اسرائیل بدهد، مگر اینکه در ارسال کمک به غزه پیشرفتی حاصل شود. این سناتور آمریکایی در واقع خواستار مشروط شدن ارسال سلاح به اسرائیل به شرط ارسال کمک به غزه شده است.

ساعاتی پیش نیز، یک منبع ویژه در مقاومت فلسطین به جزئیات مذاکرات غیرمستقیم نیروهای مقاومت و تل آویو پرداخته و در این ارتباط گفت: «با وجود وضعیت دشوار مذاکرات و رد هر آنچه از سوی اسرائیل ارائه شده است، مذاکرات همچنان ادامه دارد.»

به گفته این منبع فلسطینی، رژیم صهیونیستی با وجود همه انعطاف‌پذیری‌هایی که حماس به‌ویژه در موضوع زندانیان نشان داد، در زمینه تعداد زندانیان به عنوان حسن نیت، پاسخ خود را به حداقل تعداد رسانده است.

این منبع به المیادین گفت که رژیم صهیونیستی پیشنهادی ارائه کرد که شامل انتقال آوارگان به چادرها در منطقه شمالی تحت نظارت سازمان ملل است و این پیشنهاد از سوی حماس رد شد، چون حماس و مقاومت بر بازگشت آوارگان به خانه‌هایشان اصرار دارند، حتی اگر نابود شوند.

این منبع آگاه افزود: اسرائیل پیشنهادی برای بازگشت تدریجی و مشروط زنان، کودکان و سالمندان آواره ارائه کرد و این تعداد از ۶۰ هزار آواره بیشتر نبود، در حالی که تعداد آوارگان از ۸۰۰ هزار نفر فراتر می‌رود.

این منبع به المیادین گفت: «اسراییل» به آتش بس اشاره نکرده و پیشنهاد روشنی درباره عقب نشینی از مناطق شلوغ ارائه نکرده است. واضح است که اشغالگران به دنبال تثبیت حضور خود در کل شمال، مرکز، شرق و جنوب نوار غزه هستند. حماس و مقاومت اصرار دارند نقشه‌ها را ببینند و این نقشه‌ها شامل عقب نشینی کامل اسرائیل از نوار غزه باشد. حماس بر بازگشت آژانس امداد رسانی آنروا به شهر غزه و شمال اصرار دارد و اسرائیل امتناع می‌کند.

کد خبر 6063254

دیگر خبرها

  • معاریو: نتانیاهو همانند یک کودک پرخاشگر رفتار می‌کند
  • بازدارندگی آمریکا در مقابل ایران تضعیف شده است
  • نتانیاهو به دنبال چراغ سبز آمریکا برای حمله به رفح
  • اسلام‌آباد نیازمند واردات گاز ایران با خط لوله آی‌پی است
  • زنان متولد این ماه‌ها از نظر عاطفی به شدت وابسته هستند!
  • افزایش ذخایر آمریکا سد راه صعود نفت شد
  • نتانیاهو به دنبال پایان جنگ نیست/آمریکا در نسل‌کشی غزه شریک است
  • مشارکت مردم در اقتصاد باعث کاهش وابستگی به نفت می‌شود
  • آنتونوف: روسیه به‌جای آمریکا با دوستان خود همکاری امنیتی می‌کند
  • روسیه دستور کاهش تولید نفت را صادر کرد