Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@00:00:00 GMT

رخنه کلاهبرداران اینترنتی در داد و ستدهای مجازی

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۰۴۹۷۰

رخنه کلاهبرداران اینترنتی در داد و ستدهای مجازی

سرهنگ محمد اقبالی روز سه شنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طی چند روز گذشته  فردی  با ایجاد درگاه جعلی (فیشینگ) در شبکه های اجتماعی اقدام به برداشت غیر مجاز از حساب های بانکی ۲۰۰ نفر در استان البرز کرده بود که دستگیر شد.

 طی تحقیقات صورت گرفته مشخص شد، متهم از طریق ساخت درگاه جعلی و انتشار تبلیغات با عناوینی از جمله شارژ رایگان و خرید اینترنت ارزان، افراد را به درگاه های بانکی جعلی یا فیشینگ هدایت کرده و پس از دریافت اطلاعات بانکی افراد اقدام به خرید اینترنتی و انتقال به حساب فرد دیگری می کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان داشت:  سودجویان با طراحی و بارگزاری لینک های جعلی فروش به طور مثال  کارت شارژ ارزان قیمت سیم کارت با تبلیغات گسترده کاربران را برای ورود به این لینک ها برای کلاهبرداری سوق می دهند .

 کاربران برای پیشگیری از هرگونه سوءاستفاده ، فریب  اینگونه تبلیغات را نخورند و برای خرید و دریافت شارژ فقط از طریق  شرکت های دارای مجوز اقدام نمایند.

در چنین شرایطی هوشیاری کاربران برای پیشگیری ازسرقت های الکترونیکی  حائز اهمیت بوده و  آگاهی کاربران از نحوه استفاده  از کارت های بانکی و فضای اینترنتی در انجام  عملیات رمزگذاری می تواند به پیشگیری از کلاهبرداری در این فضا کمک کند.

رییس پلیس فتا استان البرز گفت : از سوی دیگر بایستی در فضای حقیقی هنگام خرید و پرداخت در دستگاه های  پوز  عملیات پرداخت توسط  کاربر  صورت گیرد  تا راه نفوذ سارقان الکترونیکی  مسدود شود.

وی  اظهار داشت:  مردم  قبل از خرید مجازی باید  از اصلی بودن صفحه سایت و  نشانی اینترنتی مطمئن شوند تا در دام  درگاه های جعلی قرار نگیرند، در غیر این صورت  کلاهبرداران با ترفندهای  خاص مانند  ایجاد صفحات جعلی  از حساب های بانکی مردم برداشت خواهند کرد.ا

رییس پلیس فتا البرز تاکید کرد که  که کاربران برای افزایش ضریب امنیتی و اطمینان خاطر از تراکنش های موجود در فضای حقیقی و مجازی به بانک مربوطه مراجعه و نسبت به فعال سازی رمز پویا (رمز یکبار مصرف شصت ثانیه ایی) اقدام نمایند.

اقبالی دربخش دیگری ازسخنان خود در خصوص پیامک های جعلی افزایش سهمیه سبد معیشتی، قانونی بودن گوشی تلفن همراه،  شارژ اینترنت،  تمدید کارت سوخت، قطع یارانه سعی که شیادان سعی در اغوا کردن کاربران کرده اند نیز هشدارداد.

  با توجه به اینکه درزمان حاضر سبد معیشتی دولت، ثبت نام کارت سوخت و افزایش سهمیه بنزین از سوی دولت در حال انجام است کاربران مراقب ترفند احتمالی کلاهبرداران مجازی دراین شرایط باشند.

 دریافت خدمات از سوی دولت به هیچ وجه از طریق پیامک انجام نمی شود و مردم باید برای ثبت نام و گرفتن خدمت حتما از طریق مجاری رسمی (سایت دولت همراه)   اقدام کنند.

برخی افراد شیاد با ارسال پیامک با موضوع نام نویسی کارت سوخت، طرح معیشتی دولت و افزایش سهمیه سوخت و  رمز یک بارمصرف اقدام به کلاهبرداری کرده که کاربران باید هوشیار باشند.

کاربران چنانچه پیامی با مضمون قطع یارانه، افزایش سهمیه سوخت، تعیین رمز یک بار مصرف دریافت کردند، به طور حتم  صحت آن را با مراجعه به سایت همان سازمان و مراجع ذیربط پیگیری کنند.

رییس پلیس فتا استان البرز گفت: کاربران در صورت مشکوک شدن به صفحات جعلی ، موضوع را به واحد مشاوره پلیس فتا این استان با  شماره تماس ۲۱۸۲۷۱۲۵ اطلاع دهند.

برچسب‌ها البرز کلاهبرداری اینترنتی پلیس فتا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: البرز کلاهبرداری اینترنتی پلیس فتا البرز کلاهبرداری اینترنتی پلیس فتا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۰۴۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف کارگاه جعل مدرک تحصیلی در غرب کشور

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی گفت: یک تیم ۳ نفره در یکی از استان‌های غربی کشور که اقدام به جعل مدارک تحصیلی و آموزشی و سپس تبلیغ و فروش آنها از طریق فضای مجازی می‌کردند دستگیر شدند.   معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی فراجا با اشاره به کلاهبرداری با شگرد اخذ مدارک تحصیلی و آموزشی، گفت: با یک استعلام ساده از سازمان مربوطه، جعلی بودن این کارت‌ مشخص می شود.   سرهنگ عبداله چولکی افزود: در پی دریافت گزارشاتی مبنی بر اینکه افرادی اقدام به جعل مدارک تحصیلی و آموزشی و سپس تبلیغ و فروش آنها از طریق فضای مجازی در سطح کشور می‌کنند، پیگیری این پرونده به صورت ویژه در دستور کار کارآگاهان اداره مبارزه با جعل و کلاهبرداری قرار گرفت.   این مقام انتظامی تصریح کرد: با انجام اقدامات فنی و تحقیقات، پلیس کارگاه‌هایی را در این رابطه در یکی از استان‌های غربی شناسایی و توقیف کرد.   معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی فراجا با اشاره به اینکه در بررسی از تجهیزات به دست آمده از متهمان حدود یک هزار فقره انواع اسناد و مدارک جعلی که در فضای مجازی توسط آنان جهت تبلیغ و فروش بارگذاری شده بود کشف شد، گفت: در پیگیری و بررسی از کارگاه مذکور تعداد قابل توجهی از انواع اسناد و مدارک جعلی شامل: ریزنمرات تحصیلی، دیپلم، پیش دانشگاهی، گواهی موقت پایان دوره متوسطه، انواع گواهی‌های مهارت فنی و حرفه‌ای، هولوگرام و امهار مختلف به همراه آلات و ادوات تخصصی جرم جعل کشف شد.   وی با اشاره به اینکه اقدام سریع پلیس آگاهی در شناسایی و دستگیری متهمان منجر به عقیم ماندن اهداف آنان شد، تصریح کرد: ۳ نفر از متهمان اصلی دستگیر شدند که در بازجویی‌های تخصصی به بزه انتسابی معترف و پس از صدور قرار قانونی مناسب تحویل زندان شدند.   سرهنگ چولکی با بیان اینکه تصویب مجازات‌های سنگین و بازدارنده باعث پیشگیری از وقوعات مشابه می‌شود، خاطرنشان کرد: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه فعالیت مشکوک در خصوص کارگاه‌های جعل اسناد و تولید کالای تقلبی جهت بررسی به پلیس ۱۱۰ اطلاع دهید.   وی ضمن هشدار به شهروندان تاکید کرد: مراقب باشید در دام جاعلان و کلاهبردارانی که مدعی اخذ مدارک تحصیلی و آموزشی هستند گرفتار نشوید زیرا صدور این کارت‌ها به صورت مکانیزه، متمرکز و توسط مراجع رسمی انجام می‌شود و با یک استعلام ساده از سازمان مربوطه، جعلی بودن کارت‌های متفرقه مشخص می‌شود. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • کنکوری‌ها مراقب شگردهای کلاهبرداران باشند
  • پایان کار متهم به کلاهبرداری در بردسکن
  • هکر حرفه ای حساب‌های بانکی اشنویه دستگیر شد
  • هکر حرفه‌ای حساب‌های بانکی در اشنویه دستگیر شد
  • پرداخت وام فرزند آوری ترفند کلاهبرداران سایبری
  • پرداخت وام فرزندآوری؛ شیوه جدید کلاهبرداران سایبری
  • پرداخت وام فرزندآوری؛ بهانه جدید کلاهبرداران سایبری
  • پرداخت «وام فرزندآوری» ترفند جدید کلاهبرداران سایبری
  • کشف کارگاه جعل مدرک تحصیلی در غرب کشور
  • مراقب کلاهبرداران اخذ مدارک تحصیلی باشید