رسانه باید هویت انقلابی و ارزشی پیدا کند
تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۰۵۳۵۹
امام جمعه رفسنجان گفت: بسیج رسانه نقش بسیار ارزشمند و اساسی در تعالی فکری و فرهنگی جامعه می تواند داشته باشد خبر را با تفسیر خوب به جامعه منتقل کرده که جامعه را به رشد و تعالی می رساند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رفسنجان حجت الاسلام اصغر عسکری امروز(سه شنبه اول بهمن) در اولین حلقه صالحین کانون بسیج رسانه شهرستان رفسنجان در محل دفتر امام جمعه اظهار کرد: بهمن، پرخبرترین ماه در تاریخ انقلاب است که در این ماه امام به کشور وارد شدند، حرکت تاریخی همافران در بهمن، 22 بهمن و دیگر رخدادها از جمله برکت های این ماه است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امام جمعه رفسنجان بیان کرد: 22 بهمن سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی همچنان در صدر مسائل انقلاب بوده و خواهد ماند.
وی با اشاره به اینکه یکی از کارهای بزرگ که در تاریخ انقلاب انجام شد نظریه خبر و خبر رسانی است که اگر کار خبر و خبر رسانی انجام نمی شد معلوم نبود مسیر انقلاب هموار شود و به جلو برود؛ تصریح کرد: اوایل انقلاب خدمت امام راحل بودیم که شهید محلاتی با صدای رسا از رادیو اعلام کرد " این صدای انقلاب ایران است " که امام راحل از این اتفاق خوشحال شدند که رسانه دست افراد انقلابی افتاد یعنی محور اصلی و سرفصل انقلاب به دست نیروهای انقلاب افتاده لذا از رسانه استفاده های بسیار می توان کرد.
عسکری ادامه داد: بسیج چند معنا دارد یکی معنای آن حرکت دادن و هماهنگ کردن نیروها و امکانات (بسیج کردن امکانات و نیروها) است پس همه رسانه ها اعم از شنیداری، دیداری، مطبوعات، خبرگزاری ها و ... بسیج شوند یعنی بکار گرفتن همه ابزار اطلاع رسانی؛ دوم اینکه رسانه باید هویت انقلابی و ارزشی پیدا کند؛ اروپایی ها و غربی ها رسانه دارند اما با هویت و ماهیت استکباری که بعضی وقت ها مهمترین خبرها را نگه می دارند و عنوان نمی کنند لذا دنیا به صورت جدی روی خبر رسانی کار می کند.
وی ادامه داد: یکی از معانی بسیج رسانه بکارگرفتن همه توان رسانه است؛ در ایران اسلامی در بسیج رسانه اندیشه بسیجی بر رسانه حکمفرما باشد، تفکر و اندیشه بسیجی همراه با صداقت در کار بسیج رسانه باشد نه افراط و نه تفریط؛ امام علی (ع) به یکی از استاندارانش می نویسد " جریان عثمان را به من گزارش کن آنچنان که شنیدنش مثل دیدن باشد " یعنی کلمه ای در آن کم و زیاد نباشد رسانه هم نباید کم و زیاد کند.
وی بیان کرد: گذشته از صداقت، هوش خبر رسانی نیز مهم است؛ هوشمندی و سیاستمداری، تعهد اسلامی و اجتماعی و زیرک بودن در رسانه مهم باشد و از عنوان کردن برخی مسائل باید جلوگیری کرد برخی مسائل را نباید رک و برهنه به مردم گفت، نباید دروغ گفت زیرا حرام است یکی از منکرات خبررسانی اینکه خبر دروغ باشد لذا باید با هوش سیاسی متناسب با ظرفیت جامعه خبر را به جامعه منتقل کرد.
امام جمعه رفسنجان خاطرنشان کرد: مهمترین آیه ای که می تواند سرلوحه کار بسیج رسانه باشد «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلًا سَدِيداً (۷۰ احزاب) حرف اصیل و واقع بگوید، سدید از سد می آید؛ کارآیی سد این است زمانی که بارندگی ها و طغیان آب رودخانه ای همه چیز با خود می آورد سد باید جلوی این طغیان را بگیرد و آب را زلال بیرون دهد و باعث حیات و رویش، کشاورزی، دامداری و کابرد در صنعت شود که همین آب گل آلود اگر می آمد خرابی و فساد ایجاد می کرد اما سد جلوی آن را گرفت و آب زلال قابل استفاده و آرام آرام به جامعه داد لذا رسانه هم زمان خبر آمدن، باید هنرمندانه خبر را تنظیم و به موقع به جامعه انتقال دهد؛ خبر رسانی یک هنر است و عرصه بروز هوش است خبررسانی عرصه بروز انقلابی گری و ضد انقلابی است ممکن است بروز یک خبر توفان ایجاد کند باید مثل سد جلوی آن را بگیرد و متناسب با نیاز جامعه بیرون دهد.
وی تأکید کرد: جامعه شناسی در رسانه باید مهم باشد؛ اینکه جامعه در قبال این خبر چه عکس العملی می تواند داشته باشد؟ یک آدم انقلابی و خبرنگار بسیجی جامعه را پایش می کند که آیا مصلحت از انتقال این خبر وجود دارد یا نه؟ هم هوش سیاسی که بتواند خبر را درست به جامعه منتقل کند و همه این ها را می سنجد سپس خبر را منتشر می کند.
عسکری گفت: هرچه دیدید و شنیدید به جامعه منتقل نکنید حرف محکم و ریشه دار بزنید و شایعه پخش نکنید برخی از خبرهایی که در فضاهای مجازی منتشر می شود اعتماد را از جامعه می گیرد که خوب نیست حرف محکم، اساسی و متناسب با نیاز و تحمل جامعه به مردم منتقل کنید؛ بسیج رسانه نقش بسیار ارزشمند و اساسی در تعالی فکری و فرهنگی جامعه می تواند داشته باشد لذا خبر را با تفسیر خوب به جامعه منتقل کرده که جامعه را به رشد می رساند.
وی با اشاره به اینکه به مسئولین رفسنجان پیشنهاد می دهم نمایشگاهی از دستاوردهای انقلاب در رفسنجان برپا کنند؛ افزود: یکی از دستاوردهای مهم انقلاب ریشه کن کردن بی سوادی در جامعه است که در رفسنجان تا قبل از انقلاب 50 درصد افراد بی سواد بودند در حال حاضر با گذشت 40 سال از عمر انقلاب از برکات این انقلاب این است که این رقم به یک درصد رسیده است.
امام جمعه رفسنجان در پایان یاد و خاطر شهید سردار حاج قاسم سلیمانی و دیگر شهدای جبهه مقاومت را گرامی داشت و افزود: شهادت سردار حاج قاسم از الطاف خفیه الهی بود؛ معتقدم برکات فراوانی پشت قضیه شهادت وی است؛ همانطور که خانه خدا باعث قیام همگانی از پیر و جوان، زن و مرد، شیعه و سنی است لذا شهادت سردار سلیمانی باعث قیام همگانی شد حتی برخی انسان ها که اعتقادی به انقلاب و اسلام نداشتند این شهادت باعث آزرده شدن دل آنها شد. وی افزود: باطن این شهادت دستاورد و برکات زیادی برای ایران، عراق و کشورهای منطقه دارد این شهادت ابهت پوشالی آمریکا را بعد از ۷۰ سال را شکست.
پایان پیام/605
منبع: شبستان
کلیدواژه: مسجد فعالیت های مسجدی کانون های فرهنگی هنری مساجد مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد مسجد مسجد سردار سلیمانی کانون های فرهنگی هنری مساجد رویداد ملی فهما رفسنجان حلقه صالحین بسیج رسانه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۰۵۳۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سه گروه اصولگرایان از نظر عباس عبدی : از "ارزشی های واقعی" تا "بی شخصیت های هتاک"
عباس عبدی در یادداشتی با عنوان «بیسابقه در تاریخ ایران» در روزنامه اعتماد نوشت: این روزها در کنار موضوعات مهم دیگر، شناخت جناحبندیهای داخلی جریان غالب اصولگرایان نیز میتواند جالب و آموزنده باشد. گرچه این جریان لایههای پیچیدهای دارد و به علت «قدرتمحور» بودن آنان مسائل مادی و منفعتی حرف اول را در مجادلات میان آنها میزند، ولی در مجموع میتوان آنان را ذیل سه گروه کلی تقسیمبندی کرد که البته هر کدام از این گروهها، به ویژه تندروهای آنان از باندها و زیرگروههای عجیب و غریبی تشکیل میشوند که هر کدام آنان میتوانند موضوع مطالعه و تحلیل جداگانهای قرار گیرند. گروه اول، در حال حذف کامل از عرصه سیاسی هستند. آنان همان اصولگرایان سنتی هستند که در انقلاب هم بودند، تقیدات شرعی دارند، بیش از آنکه دنبال منافع و قدرت باشند، خود را ملتزم به ارزشها و برداشتهای دینی خود میدانستند، هر چند از سال ۱۳۶۸ به بعد آنان نیز «قدرتمحور» بودند، ولی صبغه عقیدتی آنان و نیز سابقه تاریخی خودشان، به ویژه در رابطه با روحانیت مانع از هضم آنان در هزار لای قدرت میشد. حدی از استقلال را برای خود قائل بودند، همین استقلالجویی و پرهیز از غوطهور شدن در عوامگرایی افراطی آنان را کمکم به حاشیه بُرد و حضور سیاسی آنان را بسیار کمرنگ کرد. نکته جالب اثرات رسانهای بر حذف و یا به حاشیه راندن این گروه است. ابزارهای اصلی آنان برای حضور در میدان در درجه اول حمایت قدرت سپس انحصار صدا و سیما و بالاخره شبکههای مساجد بود، ولی کمکم شبکه مساجد را با نیروهای جدید از دست آنان خارج کردند سپس هیاتهایی را جایگزین نهاد مجلس نمودند. در ادامه با شکستن انحصار رسانهای و آمدن شبکههای اجتماعی و بالاخره تغییر ریل قدرت به سوی جوانگرایی، این جناح عملا از گردونه سیاست به خارج پرتاب شدهاند و شانس چندانی برای حضور دوباره ندارند. نه انگیزه کافی دارند و نه حتی توان لازم را. بسیاری از آنان ناامید از آینده هم هستند. فرزندان اغلب آنان راه خود را از سیاست رسمی جدا کردهاند. گروه دومی از اصولگرایان هستند که کمابیش ادامه گروه اول هستند، با این تفاوت که در عرصه مدیریتی کشور حضور دارند. کم هم نیستند، هر چند به مرور در حال اخراج هستند. اینها اغلب نسل بعدی گروه اول هستند. فاقد انسجام و تشکیلات روشنی هستند ولی به صورت فردی حضور عمومی دارند، حرف میزنند، نقد میکنند، افشاگری میکنند، التزامات آنان به قدرت فرع بر تعهدات آنان به حقیقت و واقعیت است. با توجه به صبغه اصولگرایی که دارند، راحتتر هم حرف میزنند. حس میکنند که به آنان خیانت شده و مورد سوءاستفاده سیاسی قرار گرفتهاند. هر دو گروه فوق از برخی جهات با بخشهایی از اصلاحطلبان نزدیکیهای تحلیلی و فکری دارند. هر دو گروه تقیدات مذهبی متعارفی دارند و نسبت به آن نیز حساس هستند. گروه سوم مجموعهای متنوع هستند که متشکل از نسلهای دوم و سوم هستند. ویژگی اصلی آنان «قدرتمحوری» است، ولی تعبیر خود را از آن دارند. در واقع قدرت و ثروت را برای خود میخواند. مذهب آنان عمیق نیست، بیشتر مناسکی و نمایشی است. ضوابط و ارزشهای دینی برای آنان در خدمت بالا رفتن از نردبان قدرت است و فقط تا همین مرحله اهمیت دارد. دین آنان تقریبا جدید است. آنان از فرقهها و دستهها و باندها و گنگهای گوناگونی تشکیل شدهاند. به همین دلیل است که از بیرون نمیتوان فهمید چرا به یکباره فرد مهم این جناح در تهران اول نمیشود و شخص دیگری نفر اول میشود. این محصول تشکیلات فرقهای آنان است. وحدت تشکیلاتی ندارند و اتفاقا به دلیل ماهیت باندی خود، اختلافات عجیب و غریب داخلی دارند. قدرتمحوری آنان تا حدی است که مغایر با اولویتهای خودشان نباشد، لذا در جریان اخیر حجاب به صورت غیرمستقیم در برابر تذکر به روند جاری رسمی علیه زنان حمله کردند. ذهنیتهای آنان تخریبی است. گرایشهای آخرالزمانی دارند و این گرایش نه از روی اعتقاد، بلکه به این علت است که بحث و گفتوگوی عقلانی را بلاموضوع میکند. ضد علم، طرفدار نظریه توطئه، مخالف قانون و حاکمیت آن هستند. ادبیات آنان در فضای مجازی مشهود است. هتاکانه و غیردینی است. بسیار متکی به رسانههای انحصاری هستند. در عمل هیچ ایده و برنامه ایجابی ندارند، جز ویرانگری و تخریب و تقابل در داخل و خارج از کشور. تناقضات گفتاری و رفتاری آنان فراوان و شدید است ولی در ذیل کسب قدرت به هر قیمتی قابل رفع است. به راحتی چشم را بر فساد خود و دوستانشان میبندند، حتی آن را توجیه هم میکنند. برای آنان «حق» معنای مستقلی از «نفع» و «قدرت» خودشان ندارد، لذا بیشخصیتترین رفتارهای سیاسی را در تاریخ جدید ایران از خود نشان میدهند. مهمتر از همه اینکه فاقد حداقلی از اخلاقیات و شرم هستند. به راحتی دروغ میگویند و تهمت میزنند و حرف خود را تغییر میدهند، حقیقت مسلم و روشن را نفی میکنند، در تاریخ ایران وجود گروهی مشابه آنها یا بیسابقه است یا کمسابقه. کانال عصر ایران در تلگرام