Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی عبادی در ارتباط با ظرفیت‌های بوم گردی استان، اظهار کرد: از سال ۹۵ و بر اساس ضوابط ابلاغی از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، واحدهای بوم گردی در استان البرز شکل گرفته است.

وی در ادامه گفت: در خصوص شکل گیری واحدهای بوم گردی در استان البرز از حدود سه سال پیش تا کنون مجوز بهره برداری ۱۰ واحد توسط میراث فرهنگی استان صادر شده است که دو مورد آن در سال جاری بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان البرز در خصوص پراکندگی واحدهای بوم گردی در سطح استان، گفت: این واحدهای بوم گردی در محور کرج - چالوس و نیز در شهرستان‌های ساوجبلاغ و طالقان واقع شده است.

عبادی ادامه داد: کلیات ایجاد واحدهای بوم گردی در دل تمامی نقاط روستایی یکی است اما نوع سازه و بنای این واحدها متأثر از شرایط آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی و اقلیمی نقاط مختلف از یکدیگر متفاوت است.

وی توضیح داد: واحدهای بوم گردی اقامتگاه‌هایی هستند که در محیط‌های طبیعی و بومی با رعایت بالاترین سطح ممکن ضوابط زیست محیطی و به شکل سازگار با معماری بومی، بافت تاریخی و سیمای طبیعی منطقه تأسیس شده و ضمن حداکثر تعامل با جامعه محلی و توجه به تنوع اقلیم، زمینه حضور گردشگران را با کیفیتی قابل قبول و تعریف شده در محیطی روستایی و سنتی فراهم می‌کند.

۱۰ واحد بوم گردی در استان البرز از میراث فرهنگی مجوز کار دریافت کرده اندسرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان البرز با تاکید بر اینکه در حال حاضر مراحل صدور مجوز سه واحد بوم گردی دیگر در سطح استان البرز در دستور کار میراث فرهنگی است، توضیح داد: اگر استعلام‌ها و سایر امور مربوطه در مورد این واحدها به اتمام برسد تا پایان سال جاری می‌توانیم برای این سه واحد نیز پروانه بهره برداری صادر کنیم.

عبادی اشاره کرد: از ۱۰ واحد بوم گردی استان البرز که تاکنون از میراث فرهنگی مجوز کار دریافت کرده اند، شش مورد در شهرستان طالقان، سه مورد در شهرستان ساوجبلاغ و یک مورد نیز در شهرستان کرج واقع شده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون سلیقه گردشگران به سمت حضور در خانه‌های روستایی و سنتی سوق پیدا کرده است، گفت: هدف از ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی، حفظ و پاسداشت فرهنگ سنتی و بومی، افزایش محصولات گردشگری و ایجاد تنوع جدیدی از مقاصد و جاذبه‌های گردشگری است و تمایل گردشگران به حضور در چنین واحدهایی به این دلیل است که در کنار استفاده از شرایط آب و هوایی مناسب نقاط روستایی از محصولات کشاورزی و فرآورده‌های محلی آن نقاط نیز بهره مند می‌شوند.

در حاشیه رودخانه‌های کرج و طالقان ظرفیت برای ایجاد واحدهای بوم گردی وجود داردسرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان البرز با بیان اینکه در استان البرز توان و ظرفیت بالایی برای ایجاد واحدهای بوم گردی وجود دارد، افزود: در حاشیه رودخانه‌های کرج و طالقان و در دل روستاهای واقع در شهرستان‌ها، ظرفیت و فضای وسیعی برای ایجاد واحدهای بوم گردی وجود دارد، در این خصوص قصد داریم تا بیشتر روستاییان را راغب کنیم تا در این حوزه سرمایه گذاری کنند.

عبادی با تاکید بر اینکه صنعت بوم گردی موجب توسعه گردشگری در روستاها است، عنوان کرد: از طرفی چون جامعه بومی روستاها با ایجاد واحدهای بوم گردی در دل خانه‌های روستایی مشغول فعالیت‌های مستمر می‌شوند این مهم نقش بسزایی در اشتغال زایی پایدار آن نقاط دارد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه تقاضاهای مردمی در این استان برای مشارکت در شکل گیری واحدهای بوم گردی رو به رشد است، گفت: امیدواریم بتوانیم تعداد واحدهای بوم گردی استان البرز را در سال ۹۹ به دو برابر تعداد کنونی برسانیم.

امیدواریم بتوانیم تعداد واحدهای بوم گردی استان البرز را در سال ۹۹ به دو برابر تعداد کنونی برسانیمسرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان البرز با بیان اینکه شکل گیری واحدهای بوم گردی جزو وظایف برون سپاری شده از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور است، عنوان کرد: در این خصوص هدف مهم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و تشویق سرمایه گذاران در ایجاد واحدهای بوم گردی است و میراث فرهنگی از لحاظ هدایت و نظارت بر روند شکل گیری و طراحی این مجموعه‌ها در کنار بخش خصوصی حضور دارد، در این راستا و در صورت تأمین منابع، تسهیلاتی نیز برای تجهیز و راه اندازی به افراد متقاضی ایجاد واحدهای بوم گردی در اختیارشان قرار می‌دهیم.

عبادی در خصوص فاکتورها و شاخصه‌های واحدهای بوم گردی گفت: در شکل گیری یک واحد بوم گردی در صورت امکان خانه‌های روستایی موجود بر اساس همان شکل، فرم و مصالح به کار برده شده به اقامتگاه‌های بوم گردی تبدیل می‌شوند و فقط از نظر ظرفیت باید تعداد واحد اقامتی کافی و متناسب را دارا باشند.

وی تاکید کرد: از طرفی طرح‌های مشخصی در خصوص مدیریت، بازیافت پسماندها و استفاده بهینه از پساب‌ها در این اقامتگاه‌های بوم گردی باید لحاظ و اجرایی شود و ایجاد چنین واحدهایی نباید در هیچ شرایطی به آلودگی زیست محیطی بستر پیرامون خود منتهی شود.

46

کد خبر 1344509

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: استان البرز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۰۵۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۳۰ درصدی سفر گردشگران خارجی به گیلان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ ولی جهانی گفت: از آغاز سفر‌های نوروزی تاکنون، هزار گردشگر خارجی از کشور‌های مختلف به گیلان وارد شدند و از اماکن تفریحی، طبیعی و تاریخی استان دیدن کردند.

وی از افزایش ۳۰ درصدی سفر گردشگران خارجی به گیلان در این مدت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد و افزود: شهر‌های آستارا، رشت، لاهیجان، فومن و بندرانزلی به ترتیب بیشترین سفر گردشگران خارجی به استان را داشتند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: تخت‌های واحد‌های اقامتی گیلان در طول سفر‌های نوروزی امسال ۱۰۰ درصد استفاده شد که این امر نشان دهنده استقبال مسافران داخلی و خارجی از سفر به گیلان است.

وی با بیان اینکه استان گیلان از حدود ۲ سال گذشته به عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگری در کشور قرار گرفته است، اضافه کرد: تقویت زیرساخت‌های گردشگری، افزایش موزه‌های تخصصی، مرمت بنا‌های تاریخی و برگزاری جشنواره‌های مختلف در طول سال در افزایش سفر گردشگران به گیلان تاثیر بسزایی دارد.

دیگر خبرها

  • آیین نامه طبیعت‌گردی ابلاغ شد/ آفرودسواران ساماندهی می‌شوند
  • آیین‌نامه طبیعت‌گردی ابلاغ شد/ آفرودسواران ساماندهی می‌شوند
  • آیین‌نامه طبیعتگردی منتشر شد
  • ضرغامی: هر دولتی بتواند مردم را بیشتر شاد کند موفق‌تر است / آمار‌ها نشان دهنده افزایش گردشگری است + فیلم
  • ارائه آموزشهای حقوقی به بیش از ۷هزار مشاور املاک و خودرو در البرز
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز
  • افزایش ۳۰ درصدی سفر گردشگران خارجی به گیلان
  • تحول در گردشگری اشتهارد با پیشبرد پروژه‌های این حوزه در شهرستان
  • افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه
  • استقبال گردشگران خارجی از ۵ شهر گیلان