Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-04-20@03:43:58 GMT

راه نجات از وابستگی به نفت

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۰۵۷۷۹

راه نجات از وابستگی به نفت

در گفت و گوی روزنامه رسالت با آل اسحاق رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، آمده است:  رهبر فرزانه انقلاب عدم وابستگی اقتصادی کشور به نفت را نجات یافتن تلقی کرده و فرمودند که این وابستگی باید به اتمام برسد. یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق و وزیر اسبق بازرگانی، در مورد فرمایشات مقام معظم رهبری در خطبه نماز جمعه در گفت‌وگو با «رسالت» گفت: «صحبت های رهبر انقلاب در مورد مسائل اقتصادی از نکات بسیار مهمی برخوردار بود و کلیدواژه ایشان برای حل مشکلات کشور در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، قدرتمند شدن کشور و مردم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»وی ادامه داد: «این‌که قدرت به چه معناست و چگونه می‌توان آن را به دست آورد، بحث مهم و قابل‌تأملی است. واقعیت امر این است که قدرت اقتصادی نقش بسیار مهمی را در تمام ارکان کشور به‌ویژه در جنگ اقتصادی که امروزه علیه ماست، ایفا می کند. همچنین قدرت اقتصادی در حوزه‌های توسعه و آینده‌نگری کشور و در روابط بین‌الملل نیز نقش چشمگیری دارد. حقیقت تلخ این است که مشکلات امروز ما به دلیل عدم استفاده کامل از توانایی خودمان است.»
*مدیریت اقتصادی درستی نداریم
آل اسحاق افزود: «اکنون بااین‌که در حوزه منابع نفت و گاز، فرآورده‌های اقتصادی، موقعیت جغرافیایی و نیروی انسانی جوانی مشکلی نداریم؛ اما همچنان بعد اقتصادی کشور راضی کننده نیست. این مشکل ازیک‌طرف به الگوی اقتصادی، تدابیر، سیاست‌ها و از طرف دیگر به‌نظام مدیریت اقتصادی کشور بازمی‌گردد. یعنی اقتصاد ما مدیریت متناسبی که باید داشته باشد را ندارد.»وی با تأکید بر اهمیت توجه به اقتضائات جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به اهداف، گفت: «موفقیت در الگوهای نظامی، علمی، حتی سیاسی ناشی از تناسب با اقتضائات جمهوری اسلامی ایران بوده ضمن این‌که شاخصه‌های علمی نیز در آن مطرح است. اما روحیه‌ انقلابی، جهادی و ارزش‌های آرمانی ما در اقتصاد یک نوعی از سکولار است. بر این اساس اقتصادی که متناسب با جمهوری اسلامی ایران باشد نیز موفق خواهد بود.»
رئیس اتاق مشترک ایران و عراق ادامه داد: «جمهوری اسلامی ایران از ۳ واژه تشکیل‌شده است. جمهور، اسلام و ایران. بدین معنا که هر طرح و ایده‌ای برای سامان یافتن باید این سه مؤلفه را به‌عنوان مؤلفه‌های اصلی در نظر بگیرد. متأسفانه در حوزه‌های اقتصادی این سه مؤلفه نادیده گرفته‌شده‌اند. اگر به دنبال قدرت اقتصادی هستیم باید شاخص‌های مربوط به آن اعم از الگو، سیاست‌ها، مدیریت‌ها و خط‌مشی را علاوه بر نیازهای حرفه‌ای و ذاتی آن به همراه داشته باشیم.»
*نفت و پشت پرده ای از سیاست ها
آل اسحاق با تأکید بر اتحاد برای نجات از وابستگی به نفت گفت: «برای به حقیقت پیوستن این هدف بزرگ، یک اتحاد نظر در تمام ارکان اقتصادی لازم است. نمی توان جدا شدن از نفت را در حالی آرزو کنیم که بخواهیم بودجه کشور و سرمایه‌گذاری‌ها هنوز به نفت و درآمدهای حاصل از آن وابسته است. جدا شدن از نفت یک عبارت است که دنیایی از سیاست‌ها پشت آن قرار دارد.» وزیر اسبق بازرگانی با اشاره به راهکارهایی برای جدا شدن نفت از بودجه کشور ابراز کرد: «برای این کار، در ابتدا باید صادرات کشور ساماندهی شود و از طرفی دیگر کسری حاصل از نفت را با صادرات غیرنفتی جبران کنیم. طبق سخنان چندین ساله رهبری، مدل اقتصادی کشور باید برون زای برون‌نگر باشد. بدین معنا که تولیدات ازلحاظ قیمت و کیفیت قابل‌رقابت و سیاست تجاری، صادرات و واردات در محور واردات برای تولید و در خدمت صادرات باشد.»
آل اسحاق ابراز کرد: «اگر خواستار عدم وابستگی به نفت هستیم، تولیدات کشور باید جایگزین درآمد نفتی شود که در طول این مسیر واحدهای بسیار و اشتغال نیز ایجاد می‌شود. در این صورت زیربناها، ارزش‌گذاری‌ها، آموزش‌های دانشگاهی، حمل‌ونقل و بسیاری از بخش‌های مختلف سامان پیدا می کنند.
طبق این اصل باید برخی علل و عوامل متعدد سامان پیدا کند تا به این هدف برسیم. اگر این اهداف به‌هم‌پیوسته، به سرانجام نرسند، اقتصادی سامان‌یافته، آرزویی بیش نخواهد بود.» وی ادامه داد: «اکنون کشور در شرایط جنگ و تهدید اقتصادی از خارج و داخل است و دیدگاه های مختلفی برای اداره کشور وجود دارد. اگر تمام این دیدگاه در حوزه اقتصاد هم‌جهت نشوند این بعد مهم کشور مانند ماشینی خواهد بود که هر چرخ آن به یک سمت بچرخد و در انتهای این کشمکش بی‌شک مسئله‌ای را حل نمی‌کند و حتی می توان عاقبت بدی را برای آن پیش بینی کرد. بنابراین یک نگاه ملی یکسان از جانب همه دولت، نخبگان، مردم و رسانه باعث سامان دهی اقتصاد کشور خواهد بود.»
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در آخر با تأکید بر توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، تصریح کرد: «باید از مجموعه دارایی‌ها و آوردها حداکثر استفاده را کرد و بهره‌برداری را تا سطح ایده‌آل بالا برد و همچنین الزامات کار را مدنظر قرارداد. تا زمانی که یک استراتژی مشخص و قابل‌قبول همگانی در این حوزه وجود نداشته باشد، مشکلات اقتصادی حل نمی‌شود. خوشبختانه بعد از ۴۰ سال مدل و الگویی با ۲۴ بند اقتصاد مقاومتی تدوین‌شده است. اگر مجلس، دولت و نهادها بعد از ۴۰ سال تجربه، این بندها را قبول، باور و با جدیت اجرا کنند بی‌شک تمام مشکلات در حوزه اقتصاد و نفت حل خواهد شد.»

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۰۵۷۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بوشهر ظرفیت خواهرخواندگی با یکی از شهرهای تاجیکستان را دارد

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری بعد از ظهر پنج شنبه در دیدار سفیر تاجیکستان، اظهار داشت: در جغرافیای جهان برخی کشورها نسبت به هم پیوند ناگسستنی دارند که در نوع مذهب و زبان و فرهنگ و نگرش سیاسی آنها تجلی پیدا می‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر با بیان اینکه تاجیکستان و ایران همواره در کنار هم بودند و این نشان از پیوند تاریخی و فرهنگی دو ملت است، افزود: کشورهایی که نسبت به هم قرابت همه جانبه دارند باید پیوندهایی در عرصه‌های مختلف داشته باشند.

آیت الله صفایی بوشهری با بیان اینکه دولت سیزدهم نسبت به ارتباط منطقه‌ای با همسایگان توجه ویژه ای دارد، گفت: رشد فزاینده ارتباطات اقتصادی الان کاملاً مشهود است.

وی با تاکید بر شناسایی ظرفیت‌های دو کشور ایران و تاجیکستان در یک کارگروه اختصاصی برای تبادلات بیشتر خدمات، بیان کرد: حجم تبادلات اقتصادی بین دو کشور شایسته است به ۵۰۰ میلیون دلار برسد که به نظر می‌رسد در آینده بیشتر هم خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر افزود: استان بوشهر در عرصه صنعت نفت فوق العاده توانمند است؛ اینجا پایتخت انرژی ایران است و تنها استانی است که نیروگاه اتمی دارد.

وی با بیان اینکه استان بوشهر نزدیک ترین کریدور جنوب به شمال است، عنوان کرد: حمل و نقل ریلی استان هم به زودی برقرار می‌شود که خیلی کمک می‌کند.

آیت الله صفایی بوشهری خاطرنشان کرد: استان بوشهر به عنوان سومین تولید کننده محصول خرما در ایران دارای ۹۴ نوع خرما است و به زودی شهرک صنعتی خرما در این استان ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به توانمندی استان بوشهر در محصولات کشاورزی خارج از فصل استان بویژه گوجه فرنگی، گفت: استان بوشهر با توجه به ۷۰۷ کیلومتر ساحل در زمینه گردشگری دریایی پتانسیل بالایی دارد.

آیت الله صفایی بوشهری با اشاره به سابقه استعمارستیزی استان بوشهر، ابراز کرد: مردم استان بوشهر مهربان و مؤدب و مهمان دوست و با فرهنگ هستند و خیلی خوب می‌توانند با مردم تاجیکستان که آنها هم این گونه هستند ارتباط خوبی داشته باشند.

وی افزود: تفاهم نامه گردشگری و مبادلات اقتصادی می‌تواند راه ارتباط خوبی بین بوشهر با یکی از استان‌های مشابه تاجیکستان با بوشهر در قالب خواهرخواندگی باشد.

آیت الله صفایی بوشهری گفت: در حوزه ادبیات و شعر استان بوشهر دارای تاریخی کهن است و حتی می‌توان همایش‌های ادبی مشترک بین این دو کشور برگزار کرد.

امام جمعه بوشهر افزود: برای همکاری بین دو کشور باید ظرفیت‌ها شناخته شود تا بتوان این ظرفیت را به فعلیت تبدیل کرد.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر گفت: حتی در حوزه‌های علمیه کسانی که علاقمند به تحصیلات حوزوی هستند شناسایی شوند و ما در ایران آمادگی داریم تا آموزش دهیم.، در تبادل دانشجو و منابع انسانی کارآمد فنی مهندسی و یا پزشکی ایران این توانایی هم وجود دارد.

آیت الله صفایی بوشهری ادامه داد: علاوه بر این در عرصه کشت فرا سرزمینی و دام پروری فرا سرزمینی و یا ایجاد پالایشگاه مشترک و یا زمینه‌های اقتصادی و بانک‌های مشترک می‌توان اقداماتی انجام داد؛ به همین خاطر ظرفیت استان بوشهر فوق العاده است.

وی با بیان اینکه تاجیکستان را برادر خود می‌دانیم گفت: اگر نیاز به اعزام مبلغ داشتید این آمادگی وجود دارد. همچنین در عرصه تولیدات هنری هم می‌توانیم کار مشترکی داشته انجام شود.

امام جمعه بوشهر با بیان اینکه جهان آینده هم به دست جهان اسلام خواهد بود گفت: ایران و تاجیکستان در کنار مایه اقتدار اسلام هستند.

کد خبر 6082083

دیگر خبرها

  • راهکارهای توسعه کیفی بخش تعاون در اقتصاد ایران چیست؟
  • بوشهر ظرفیت خواهرخواندگی با یکی از شهرهای تاجیکستان را دارد
  • پیش‌شرط‌های مردمی‌سازی اقتصاد ایران
  • سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی با مدل جدید چه مزیتی برای اقتصاد ایران دارد؟
  • مودی چگونه هند را از تله فقر نجات داد؟ | تبدیل هند به پنجمین قدرت اقتصادی جهان
  • تشدید وابستگی ارزی صنعت خودرو با استاندارد‌های جدید/ افزایش شاخص‌های کیفی قیمت خودرو را بالا می‌برد
  • از دوران وابستگی تا روزگار سرافرازی
  • روند توسعه دیپلماسی منطقه‌ای تداوم می‌یابد
  • تحریم ها باعث قطع وابستگی‌های کشور به بیگانگان شد
  • مسئولان به جای صندلی «مداخله‌جویی» روی صندلی «حکمرانی» بنشینند