Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  حاتمی‌کیا در زمره معدود کارگردانان ایرانی قرار می‌گیرد که عمر فیلمسازی‌اش را باید همسن و سال عمر پربرکت و درخشان «انقلاب اسلامی» دانست؛ فیلمسازی که فارغ از کیفیت آثارش همیشه با دو شاخصه در میان مخاطبان عام و خاص سینما شناخته می‌شده است: «آرمانگرایی» و «اعتراض».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فیلمسازی که از اولین اثرش که «هویت» بود تا همین آخرین اثر اکران شده یعنی «به وقت شام» همیشه سعی کرده تا فرزند زمانه خویش باشد و از آرمان‌هایی بگوید که انقلاب اسلامی براساس آن بنا شده است. اما هرگاه حاتمی‌کیای آرمانگرا تبدیل به حاتمی‌کیا معترض شده، نگاه‌های بیشتری به سمت آثار او جلب شده و اتفاقا دامنه مخاطبان اثرش نیز بیشتر شده است.

بشیتربخوانید: «خروج» حاتمی کیا در فجر ۳۸/ موضوع آخرین فیلم کارگردان «بادیگارد» سیاسی خواهد بود؟

هر چند که عشق و علاقه حاتمی‌کیا به سینمای جنگ باعث شده تا مخاطبان سینما همیشه او را در زمره فیلمسازان سرشناس سینمای دفاع مقدس قرار دهند، ولی واقعیت این است که شاخص‌ترین آثار کارنامه کاری حداقل از منظر ماندگاری در ذهن مخاطب عام سینما را باید آثاری دانست که در کنار گره خوردنشان به نام جنگ یا مسائل و موضوعات استراتژیک، نگاهی اعتراضی و انتقادی به مسائل روز نیز داشتند.

تلاقی نگاه مخاطبان خاص و عام سینما در «آژانس شیشه‌ای»

آژانس شیشه‌ای که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بهترین فیلم ساخته شده در سینمای پس از انقلاب تا به امروز است؛ نمادی از حاتمی‌کیای آرمانگرا، اما معترض است. اثری که نمایش آن در شانزدهمین جشنواره فیلم فجر به قدری با استقبال مخاطبان روبرو شد که علاوه بر به دست آوردن سیمرغ‌های مهمی همچون بهترین فیلم و بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر نقش اول مرد؛ توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را نیز به خود اختصاص دهد تا یکی از معدود آثار تاریخ جشنواره فیلم فجر باشد که توانسته همزمان سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را از آن خود کند. این یعنی تلاقی نظر مخاطبان خاص و عام سینما با هم در یک نقطه؛ نقطه‌ای که می‌توان آن را «سینمای اعتراضی» نامید.

«آژانس شیشه‌ای» محصول دوران روی کار آمدن دولت اصلاحات و رواج گفتمان غربگرا در جامعه ایرانی بود و چه تلنگری بهتر از این که یکی از آدم‌های جبهه و جنگ به عنوان نمادی از آرمانخواهی نسل انقلاب در اعتراض نسبت به این وضعیت قیام کند و اتفاقا به همچنان که قدیمی‌ها می‌گفتند: «حرفی که از دل بیاید بر دل نیز می‌نشیند»؛ اعتراض حاتمی‌کیا در «آژانس شیشه‌ای» از همان حرف‌هایی است که از دل برآمده و بر دل مخاطب نیز می‌نشیند که اگر غیر از این بود نتیجه‌اش اهدای همزمان دو سیمرغ بهترین فیلم و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره به این فیلم نمی‌شد.

سینمای اعتراض، از «آژانس شیشه‌ای» تا «ارتفاع پست»

اگر می‌خواستیم صرفا به این یک موفقیت در کارنامه کاری حاتمی‌کیا اشاره کنیم که او هرگاه سعی کرده تا در کنار طرح آرمان‌های خود رویکردی اعتراضی نیز در اثرش داشته باشد؛ از سوی مخاطبان مورد استقبال قرار گرفته؛ احتمالا گروهی پیدا می‌شدند و از این می‌گفتند که این یک نمونه خاص است و نمی‌شود این یک نمونه را به کارنامه کاری فیلمساز تعمیم داد. اما حاتمی‌کیا با ساخت «ارتفاع پست» توانست یک بار دیگر در قالب اثری اعتراضی هم نظر منتقدان را به خود جلب کند و هم نظر مخاطبان عام سینما. او در دوره بیستم جشنواره فیلم فجر با این اثر اعتراضی خود توانست هم سیمرغ بلورین فیلم جشنواره را به دست آورد و هم سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره.

آن فیلم نیز همچون «آژانس شیشه‌ای» که با الهام از اتفاقی واقعی ساخته شده بود؛ با الهام از ماجرای واقعی یک هواپیمایی ربایی ساخته شد و در آن از مردمی گفت که جنگ، کار و زندگی آن‌ها را مختل کرده است. اثری اجتماعی انتقادی که همچون «آژانس شیشه‌ای» حرفی برآمده از دل داشت و بر دل نشست.

«خروج»، «آژانس شیشه‌ای» دهه ۹۰ می‌شود؟

اما حاتمی‌کیا که همیشه نشان داده می‌خواهد فرزند زمانه خویش باشد، این بار در سال‌های پایانی دهه ۹۰ یک بار دیگر به سراغ روایت درد‌های مردم رفته است. «خروج» که تازه‌ترین اثر ابراهیم حاتمی‌کیا است، قرار است روایتگر اعتراض مردمی باشد که طی چند سال فعالیت دولت اعتدال در شرایط اقتصادی سختی قرار گرفتند. قصه این اثر  درباره تعدادی کشاورز است که برای طرح اعتراض خود به سمت تهران حرکت می‌کنند و ...

«خروج» اعتراضی حاتمی‌کیا قطعا یکی از جنجالی‌ترین فیلم‌های جشنواره فجر امسال است که تجربه‌های قبلی در زمینه ورود این فیلمساز سینمای ایران به حوزه ساخت آثار اعتراضی نشان می‌دهد احتمالا «خروج» در زمره آثار مهم کارنامه کاری او قرار خواهد گرفت؛ اثری که بعید نیست همچون «آژانس شیشه‌ای» و «ارتفاع پست» سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره فجر امسال را به خود اختصاص دهد.

منبع: آنا 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کارگردان سینما سینمای ایران جشنواره فیلم فجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۰۶۰۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگردانی که هرچه ساخت ماندگار شد + فیلم

مجید مجیدی، کارگردان، فیلمنامه نویس و بازیگر ایرانی، از سال ۱۳۵۹ فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز نمود. وی با ساخت فیلم بچه‌های آسمان، جزء پنج نامزد نهایی دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی زبان اسکار ۱۹۹۸ بود و نخستین کارگردان ایرانی است که نامزد دریافت جایزه اسکار شده است.

وی با چهار سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر، رکورددار دریافت این جایزه در میان کارگردانان ایرانی به شمار می‌رود. اولین فیلم بلند وی به نام بدوک در سال ۱۳۷۰ برنده جایزه جشنواره فجر شد.

از جمله آثار برتر مجید مجیدی می‌توان به خورشید، آن‌سوی ابرها، بید مجنون، محمد رسول الله، پدر، رنگ خدا، باران و آواز اشاره کرد. مجید مجیدی طی دوران فعالیت خود، جوایز بسیاری همچون جایزه هولدن برای بهترین فیلمنامه، جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم تورین، جایزه دلفین طلایی جشنواره بین المللی فیلم فستوریا، سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر و جایزه بزرگ هیئت داوران بنیاد فیلم آمریکا را از آن خود کرده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • کارگردانی که هرچه ساخت ماندگار شد + فیلم
  • زنده‌یاد اصغر یوسفی‌نژاد با «عروسک» ابدی شد
  • هنرمندی که یک کودک درون جسورداشت/«قصه‌های مجید» میراث پوراحمد است
  • اکران فیلم کوتاه؛ رفع تکلیف یا ضرورت؟!
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران
  • بهترین فیلم‌های ایرانی دهه شصتی (+عکس)
  • (ویدئو) لیلا حاتمی از احساسش درباره پدر مى‌گوید
  • «آنیتا ...» بهترین کلیولند شد/ «رد پا» در ایتالیا
  • «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد
  • ۲ انتصاب در انجمن سینمای جوانان ایران