Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@03:46:36 GMT

کانون ریزگرد در کرمانشاه نداریم

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۰۶۱۸۹

کانون ریزگرد در کرمانشاه نداریم

ایسنا/کرمانشاه مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه 80 تا 85 درصد آلودگی هوای کرمانشاه مربوط به خودروها است، گفت: در کرمانشاه هیچ کانون تولید ریزگردی نداریم.

فریدون یاوری در نشست خبری که امروز (اول بهمن) و به مناسبت هفته هوای پاک در پالایشگاه کرمانشاه برگزار شد با اشاره به نامگذاری 29 دی به عنوان روز هوای پاک، اظهار کرد: این نامگذاری از یک دغدغه محیط زیستی منشا می‌گیرد و مربوط  به ایامی است که در سال 1374 آلودگی هوا چند کلانشهر کشور را درگیر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: از آن زمان برنامه‌ریزی‌های زیادی در زمینه مقابله با آلودگی هوا انجام شد و سازمان محیط زیست کشور نیز هم اکنون برنامه مدونی برای مقابله با کاهش آلودگی هوا دارد.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه این برنامه بخش‌های مختلفی دارد و وظیفه هر دستگاه نیز در آن مشخص است، یادآور شد: مهمترین قسمت این برنامه مشخص کردن سهم هر بخش از آلودگی هوا است که خودروها با 80 تا 85 درصد بیشترین سهم را در آلودگی هوا دارند و مابقی سهم نیز مربوط به حوزه صنعت و خدمات است.

به گفته یاوری، ملزم کردن خودروسازان به رعایت استانداردهای ساخت خودرو و همچنین لزوم رعایت استانداردهای سوخت از برنامه‌هایی است که برای کاهش سهم خودروها از آلودگی هوا در نظر گرفته شده است.

وی تحقق بخش‌های مختلف برنامه سازمان محیط زیست برای مقابله با آلودگی هوا را نیازمند مشارکت همه دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف دانست.

کرمانشاه کانون ریزگرد ندارد

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه درباره وضعیت آلودگی هوا در کرمانشاه نیز افزود: در استان کرمانشاه بجز آلودگی ناشی از ریزگردها، در سایر شاخص‌های آلودگی هوا مشکل خاصی نداریم.

یاوری از سنجش مستمر وضعیت آلاینده‌های هوا شامل ازن، ساکس، ناکس، منوکسید کربن و... یاد کرد و ادامه داد: خوشبختانه از ابتدای امسال هیچ روزی هوای غیراستاندارد در کرمانشاه نه از بعد ریزگردها و نه سایر ذرات معلق آلاینده نداشتیم.

وی با بیان اینکه در گذشته 9 ایستگاه سنجش آلودگی هوا در استان فعال بود، اضافه کرد: اقداماتی برای کالیبره و تجهیز این ایستگاه‌ها انجام شده و علاوه بر اینکه هم اکنون همه آنها در مدار هستند، توانستیم از محل اعتبارات زلزله یک ایستگاه جدید نیز در استان راه‌اندازی کنیم و اکنون 10 ایستگاه فعال در مدار داریم.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه اشاره‌ای هم به کاهش ریزگردها داشت و با اشاره به اینکه در سال‌های بحرانی از جمله سال 1388 حتی 120 روز غیراستاندارد در سال را هم  در کرمانشاه داشتیم، تاکید کرد: بارش‌های خوب چند وقت اخیر و اقداماتی که از بعد بین‌المللی صورت گرفته در جهت کاهش غبار هوا موثر بوده است.

یاوری اظهار کرد: در استان کرمانشاه هیچ کانونی از ریزگردها نداریم، اما باید مراقب باشیم در آینده کانون جدیدی ایجاد نشود.

"قره‌سو" آلودگی صنعتی ندارد

یاوری در ادامه درباره وضعیت آلودگی رودخانه قره‌سو نیز گفت: این رودخانه هیچ مشکلی از نظر آلودگی صنعتی ندارد و عوامل آلاینده آن شامل پساب‌های انسانی و آلودگی‌های کشاورزی است.

وی ادامه داد: آلودگی انسانی از روستاهای مسیر رودخانه و همچنین دو شهر کرمانشاه و روانسر منشا می‌گیرد که امیدواریم با احداث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب کرمانشاه و روانسر این مشکل حل شود.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه عنوان کرد: در بعد کشاورزی نیز آلودگی‌هایی وارد این رودخانه می‌شود که باید تلاش کنیم با جایگزینی مبارزات بیولوژیک به جای سموم و همچنین بیوکمپوست به جای کودهای شیمیایی این میزان آلودگی را نیز کاهش دهیم.

وی درباره آلودگی اخیر رودخانه و ورود پساب کارخانه "روژین تاک" که باعث از بین رفتن تعدادی از ماهی‌ها شده بود، عنوان کرد: این آلودگی مقطعی بوده و پرونده پیگیری آن در محاکم قضایی باز است.

آخرین اخبار از سایت پسماندهای بیمارستانی

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه اشاره‌ای هم به آخرین وضعیت سایت پسماندهای بیمارستانی کرمانشاه داشت و با بیان اینکه آغاز احداث این سایت در مراحل نهایی کار است، افزود: هم اکنون پسماندهای بیمارستانی کاملا خرد و بی‌خطر می‌شود و اینگونه نیست که در طبیعت به حال خود رها شود.

یاوری با بیان اینکه وجود برخی از زباله‌های غیرمجاز و یا حتی جنین در محل سایت پسماند را انکار نمی‌کنیم، ادامه داد: قطعا عده‌ای هستند که به صورت غیرمجاز پسماندها را در این منطقه تخلیه می‌کنند.

به گفته این مسئول، محیط زیست تلاش می‌کند نقش نظارتی خود را به بهترین شکل در این زمینه ایفا کند و حتی با همکاری دستگاه‌های دیگر نیروهایی برای جلوگیری از تخلفات در این منطقه مستقر هستند و یا گشت‌های مستمر دارند.

وی همچنین از تقسیم‌بندی شهرستان‌های مختلف استان به شش منطقه برای مدیریت پسماندهای خانگی هم یاد کرد و ادامه داد: کار احداث دو سایت در قصرشیرین و اسلام آبادغرب آغاز شده است.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه از اقدامات انجام شده برای راه‌اندازی سایت پسماندهای ویژه در استان نیز یاد کرد و با بیان اینکه کار تحقیقاتی این پروژه به زودی آغاز می‌شود، عنوان کرد: از محل اعتبارات پژوهشی دستگاه‌ها دو میلیارد ریال برای این منظور در نظر گرفته شده است.

یاوری اظهار کرد: بعد از کارهای پژوهشی، مکان یابی و... نیز آغاز خواهد شد.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه اختصاص 40 میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور برای مقابله با ریزگردها، مستندسازی پلنگ برای اولین بار در غرب کشور، تهیه هفت دستگاه هلی‌شات برای پایش مناطق تحت مدیریت محیط زیست و تشکیل کمیته پیشیگیری از بیماری حیات وحش را از دیگر اقدامات انجام شده توسط محیط زیست استان اعلام کرد.

یاوری در پایان درباره آخرین وضعیت سایت پرنده‌نگری تالاب هشیلان نیز از پیشرفت 85 درصدی این پروژه خبر داد و افزود: همین حالا و حتی وقتی که پروژه به بهره‌برداری برسد نیز آماده واگذاری آن به بخش خصوصی هستیم و این موضوع منتفی نیست.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آلودگی هوا ريزگرد محیط زیست استانی اجتماعی كرمانشاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۰۶۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست شورا‌های محیط زیست در زاهدان

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، علی مرادی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گفت:  با توجه به اینکه پتانسیل‌هایی در لایحه‌های اجتماعی وجود دارد و در بحث زیست محیطی استفاده میشود ،مخاطبین اثر گذار یک بخش شورا‌های اسلامی شهر هستند که در تبیین مسائل و اهداف محیط زیستی مشترک دارند.
وی افزود: این جلسه با حضور رئیس محیط زیست کشور و معاون رییس جمهور و شورا‌های عالی استان‌ها در کل استان‌های کشور به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • نگرانی از فعال شدن کانون گردوغبار در مرکز ایران
  • نشست شورا‌های محیط زیست در زاهدان
  • آبگیری یک کانون مهم گرد و غبار بر اثر بارندگی‌های اخیر | آب به جازموریان رسید
  • (ویدیو) هشدار جدی کارشناس محیط زیست به تهرانی‌ها
  • قطع حقابه و تغییر اقلیم عامل اصلی پدیده ریزگرد در قم است
  • بهره برداری از ۱۱ جایگاه سوخت کوچک مقیاس تا پایان تابستان امسال
  • ضرورت آموزش حفاظت و نگهداری از طبیعت به دانش آموزان
  • روزانه ۲۳ تن زباله های پلاستیکی در ایلام تولید می شود
  • آغاز گرامیداشت هفته زمین پاک
  • بهره‌برداری از ۱۱ جایگاه سوخت تا پایان تابستان امسال در تهران