Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@12:55:24 GMT

روزهای بی‌رونق بخش‌هایی از بازار تاریخی خان یزد

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۰۶۵۷۱

روزهای بی‌رونق بخش‌هایی از بازار تاریخی خان یزد

ایسنا/یزد بخش‌های غربی بازار تاریخی و سنتی خان در شهر یزد که شامل بازارچه‌ها وراسته‌هایی مانند مسگری، ارسی‌دوزها، پنجه علی و محمدعلی خان است، روزهای بی‌رونق و کسالت‌آوری را سپری می‌کند.

مجموعه بازار قدیمی شهر یزد شامل بازارچه‌ها و راسته‌های مختلفی است که در دوران پهلوی اول هم‌راستا با نهضت خیابان‌کشی با ایجاد خیابان قیام فعلی بخش‌هایی از آن تخریب و باقیمانده‌اش به دو قسمت مجزا تبدیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بازار که در دوره‌های مختلف تاریخی شکل گرفته، شامل بازارچه‌های مسگری(قرن نهم هـ. ق)، علاقبندی(قرن نهم هـ. ق)، محمدعلی خان( دوره زندیه)، صدری یا شاهزاده فاضل(قاجاریه)، افشار(قاجاریه)، خان(قرن سیزدهم هـ. ق) و همچنین بازارچه‌های پنجه علی، قیصریه، کاشی‌گری، چیت سازی، ملااسماعیل، حاجی قنبر، جعفرخان و غیره است ولی طی سال‌های گذشته قسمت غربی آن برخلاف بخش پررونق شرقی آن که موسوم به بازار زرگری است، به مرور زمان فرسوده و حتی در معرض تخریب قرار گرفته است.

هرچند بخش‌هایی از این بازار قدیمی همانند کسبه‌اش پیر و فرتوت شده است ولی هنوز هم در بین یزدیها حائز اهمیت است و از کانون‌های مهم گردشگری یزد نیز به شمار می‌رود که باید به نقش استراتژیک آن در گردشگری یزد به ویژه بافت جهانی این شهر اهتمام خاصی داشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی عکس بازار سنتی یزد رونق اقتصادی گردشگری یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۰۶۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تدوین بسته‌های تشویقی ساخت‌وساز و مالی برای حمایت از بخش خصوصی در اصفهان

مشاور و دستیار شهردار اصفهان در امور شهرسازی و معماری گفت: شهرداری اصفهان با بیش از ربع قرن تجربه در حوزه مرمت بناهای تاریخی، طی دو سال و نیم اخیر با تغییر گفتمان خود از مرمت تک بناهای تاریخی به مرمت محورهای تاریخی، اقدام به تدوین بسته‌های تشویقی ساخت‌وساز و مالی برای حمایت از بخش خصوصی کرده است.

وحید مهدویان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: کلان‌شهر اصفهان دارای بیش از دوهزار هکتار بافت تاریخی و گنجینه‌ای ارزشمند از بیش از ۶۰۰ اثر ثبت ملی و جهانی شامل محوطه و تپه‌های تاریخی، خانه‌ها، مساجد، قلعه‌ها و حمام‌های تاریخی است؛ به‌علاوه اینکه آثار بی‌بدیلی همچون طولانی‌ترین پیاده راه شهری جهان به طول بیش از ۶ کیلومتر را در خود جای داده است.

وی افزود: با توجه به اینکه این آثار، از نظر تاریخ و هنر، ارزشمند تلقی و حفاظت از آن‌ها دارای منافع اجتماعی است، حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی آن یکی از مأموریت‌های بسیار مهم و تأثیرگذار مدیریت شهری است.

مشاور و دستیار شهردار اصفهان در امور شهرسازی و معماری ادامه داد: در این راستا شهرداری اصفهان با بیش از ربع قرن تجربه در حوزه مرمت بناهای تاریخی، طی دوسال و نیم اخیر و با تغییر گفتمان خود از مرمت تک بناهای تاریخی و گاهی کف‌سازی معابر، به مرمت محورها، محوطه‌ها و محلات تاریخی با رویکرد روایتگری و خوانایی برای برقراری پیوندهای اجتماعی و فرهنگی گسسته شده، از سال ۱۴۰۰ اقدام به تعریف پروژه‌های مطالعاتی و اجرایی در این زمینه، همچنین تدوین بسته‌های تشویقی ساخت‌وساز و مالی برای حمایت از بخش خصوصی کرده است.

مهدویان تصریح کرد: بودجه ۹۳ میلیارد تومانی سال ۱۴۰۰ با رشد ۹۰ درصدی در سال ۱۴۰۱ به ۱۷۸ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۳ به ۳۰۰ میلیارد تومان افزایش داده شد.

وی گفت: ازجمله اقدامات انجام شده و در حال انجام در حوزه‌های تخصصی می‌توان به مطالعه و اجرای طرح‌های موضوعی به منظور شناسایی و حل مسائل بافت‌های تاریخی و ارائه بسته‌های تشویقی، تدوین سند جامع گلستان شهدا شهر اصفهان با تاکید بر فضای شهری معنویت گرا، ثبت جهانی منظر شهری محور تاریخی فرهنگی شهر اصفهان، ارائه پیشنهاد درباره پروانه مرمت ساختمانی، ارائه و تصویب بسته تشویقی شهرسازی برای مرمت‌گران بناهای تاریخی و نیز ساخت‌وساز پلاک‌های بلافصل ابنیه تاریخی، ارائه و تصویب بسته تشویقی مالی برای مرمتگران بناهای تاریخی و نیز ساخت و ساز پلاک‌های بلافصل ابنیه تاریخی، مستند نگاری دو دهه تجارب بازآفرینی شهری سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان و تشکیل اتاق فکر در قالب سلسله هم اندیشی های تخصصی در حوزه بازآفرینی شهری اصفهان اشاره کرد.

مشاور و دستیار شهردار اصفهان در امور شهرسازی و معماری ادامه داد: تدوین مدیریت اسناد تاریخی شهر اصفهان و پیاده سازی بایگانی دیجیتال (اسکن و مکان‌مند کردن کلیه اسناد تاریخی موجود در منابع مختلف از جمله مرکز اسناد اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی)، تدقیق و به روزرسانی ابنیه ستاره دار مندرج در نقشه‌های طرح بازنگری تفصیلی اصفهان، مطالعه شهر پنهان به منظور شناسایی چهل نقطه تاریخی، طراحی و اجرای اطفا حریق بازار و نگهداری و تعمیرات ابنیه و محورهای تاریخی از دیگر اقدامات انجام شده و در حال انجام در حوزه‌های تخصصی است.

مهدویان با اشاره به طراحی و مرمت تک بناهای تاریخی در شهر اصفهان اظهار کرد: مرمت خانه‌های تاریخی از جمله خانه کدخدایی، خانه روغنی، خانه روضاتی، خانه جوان، خانه امیرقلی امینی، خانه شهید بهشتی، مرمت بناهای عمومی و ساماندهی محوطه‌های پیرامون آن از جمله مسجد خواجه اعلم، منار راران، پل مارنان، مجموعه آرامگاه صائب، آرامگاه کمال اسماعیل، سقاخانه‌ها (سقاخانه مسجد لنبان و سقاخانه‌های تخت فولاد)، حمام علی قلی آقا، شاه‌نشین پل خواجو، بقعه‌ها و تکایای تخت فولاد، آرامگاه بابا فولاد حلوایی، آرامگاه بابا رکن‌الدین، ساختمان میانی پارک باغ قوشخانه، چارسوق‌ها و سردرب های بازار بزرگ (سردرب مدرسه صدر، چارسوق ضرابخانه، چارسوق قنادها و چارسوق چیت سازها)، سی و سه پل، دیوار شمالی بازار هنر، همچنین مرمت موزه‌های تاریخی از جمله موزه هنرهای معاصر، باغ زرشک (موزه شهرداری اصفهان)، کارخانه ریسباف (موزه بزرگ اصفهان) و بازسازی بناهای تاریخی تخریب شده مانند حمام تاریخی حاج کاظم، قلعه شاه‌دژ، سردرب ورودی میدان نقش جهان از سردر سعدی (خورشید)، سر درب ورودی میدان نقش جهان از خیابان حافظ، سردرب باغ هزارجریب، بازارچه حسن آباد، تکیه گلبندان از جمله این موارد است.

وی با بیان اینکه مطالعه، طراحی و ساماندهی محورهای تاریخی برای احیای محورهای گردشگری انجام شده است، خاطرنشان کرد: مطالعات، طراحی و آغاز عملیات اجرایی برای احیای محورهای گردشگری مانند محور گردشگری بازارچه حسن آباد تا چهارسوق آجری، محور گردشگری آقانورالله نجغی، محور چهار باغ عباسی (حدفاصل مادی نیاصرم تا سی و سه پل)، محور فرهنگی تاریخی شهر اصفهان، محور گردشگری جویباره، محور گردشگری هارونیه، محور گردشگری مدرس ابن سینا، گردشگری قصر، محور گردشگری شرق بابا رکن الدین، ابوذر رهنان، محور گردشگری درب کوشک، گذر صنایع دستی گذر صنایع دستی، گذر ادبی کمال اسماعیل، اطراف مسجد و مادی نصر آباد از جمله این موارد است.

‌افزایش آگاهی میراثی و مشارکت شهروندان برای احیا و حفظ اصالت کاربری بناها نقش مؤثری در انتقال دانش بین نسلی دارد

مشاور و دستیار شهردار اصفهان در امور شهرسازی و معماری ادامه داد: تکمیل مرمت بازار بزرگ اصفهان از میدان امام علی (ع) تا میدان امام (ره) و ابنیه واقع در آن شامل تیمچه‌ها و سراها، مرمت بازارهای تاریخی اصفهان از جمله بازار نیم آورد، بازار دردشت، بازار چیت سازها، بازار منجم، بازار حکیم داوود، (خیاط‌ها، دروازه اشرف)، بازارچه سید العراقین، بازار درباغ، بازار گلشن، بازار مخلص، تکمیل ساماندهی محور تاریخی گردشگری چهارباغ (نیاصرم تا سی و سه پل)، ساماندهی خیابان آیت اله طالقانی حدفاصل خیابان آیت‌الله شمس‌آبادی تا آیت الله کاشانی، کوچه شهید تگریان (ادامه محور بازارچه علی قلی آقا از سمت فروغی)، ساماندهی محورهای منتهی به آثار تاریخی از جمله محورهای منتهی به مسجد سید (کوچه شهیدان مقراض گر بازارچه شاطرباشی و کلباسی)، گذر زرگرباشی (از طالقانی تا مسجد صدرالعلما)، گذر عالم آرا، خیابان شیخ بهایی (حد فاصل شمس آبادی تا خلجا)، خیابان شهید بهشتی نژاد، گذر میرعماد (حدفاصل مسجد میرعماد تا خیابان حافظ)، خیابان استانداری (حدفاصل مادی فرشادی تا خیابان عبدالرزاق)، کوچه شهید موسوی (حدفاصل مسجد جامع تا مسجد رهنان)،‌ ساماندهی و پیرایش شهری محلات جنوب و شرق میدان نقش جهان و پیرایش شهری ضلع غربی چهارباغ عباسی و توقف اجرای بدنه سازی شرق از دیگر موارد مطالعه، طراحی و ساماندهی محورهای تاریخی برای احیای محورهای گردشگری به‌شمار می‌رود.

مهدویان با اشاره به مطالعه، طراحی و آغاز عملیات اجرایی ساماندهی و احیای پهنه‌های گردشگری شهر اصفهان مطالعه افزود: در این راستا طراحی و آغاز عملیات اجرایی ساماندهی و احیای بخشی از محله دردشت بزرگ (پهنه گردشگری محله باباقاسم)، احیای پهنه‌های تاریخی با رویکرد گردشگری مانند پهنه گردشگری حمام پنجشنبه، پهنه گردشگری تاریخی مقبره باباقاسم تا امام‌زاده درب امام، پهنه گردشگری شرق امام زاده اسماعیل، باغ هشت بهشت، ساماندهی مرکز محله دنبه (افق پیوند)، احداث جلوخان مسجد لنبان، ساماندهی پلازا مقابل هتل عباسی، ساماندهی آرامستان محلی آزادان، احیای فضاهای عمومی و مذهبی بازار بزرگ اصفهان و مطالعه، طراحی و آغاز عملیات اجرایی ساماندهی و احیای گلستان شهدا واقع در پهنه تاریخی تخته فولاد انجام شده است.

وی تاکید کرد: افزایش آگاهی میراثی و مشارکت شهروندان برای احیا و حفظ اصالت کاربری بناها به‌عنوان یک وظیفه همگانی از یک سو و ایجاد بسترهای تشویقی و تسهیلگری برای دست‌اندرکاران امر از سوی دیگر، نقش مؤثری در انتقال دانش بین نسلی و نیز الگوسازی مفاخر میراث فرهنگی به آحاد جامعه دارد.

مشاور و دستیار شهردار اصفهان در امور شهرسازی و معماری گفت: امیدواریم با توجه به تصویب افزایش ۷۹ درصدی بودجه مرمت آثار تاریخی توسط شورای اسلامی شهر، در سال جدید شاهد تکمیل پروژه‌های باقیمانده به عنوان جذابیت‌های گردشگری جدید شهر اصفهان باشیم.

کد خبر 746471

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی بازارچه‌ها در چهارمحال و بختیاری در دستورکار باشد
  • قیمت طلا در کشور برچه اساسی تغییر می کند؟ | پیش بینی از قیمت طلا و سکه در روزهای آینده
  • افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه
  • روزنامه شرق : گول قفسه این روزهای فروشگاه ها را نخورید؛ برنج خارجی هم کم کم از سفره مردم پر می‌کشد
  • عوامل رشد شاخص بورس روزهای اخیر چه بود؟
  • رونق بازار ارومیه با فروش سبزی های کوهی
  • با مشارکت مردم و رونق بازار سرمایه شعار سال محقق می‌شود
  • تدوین بسته‌های تشویقی ساخت‌وساز و مالی برای حمایت از بخش خصوصی در اصفهان
  • سند دار شدن هزار باب از مغازه‌های بازار کاشان
  • آغاز فرآیند صدور اسناد مالکیت بازار تاریخی کاشان