Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-23@17:22:28 GMT

مخالفت سازمان ملل با اعزام نیروی خارجی به لیبی

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۰۷۱۱۹

مخالفت سازمان ملل با اعزام نیروی خارجی به لیبی

فرستاده ویژه سازمان ملل در لیبی پیشنهاد اروپا برای اعزام نیروهای نظامی بین‌المللی به لیبی به منظور نظارت بر آتش بس دائمی احتمالی در این کشور را رد کرد. ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۴ بین الملل اروپا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، "غسان سلامه"، فرستاده ویژه سازمان ملل در لیبی با پیشنهاد اتحادیه اروپا برای عملیات نیروهای صلح بین المللی در این کشور به منظور نظارت بر آتش بس برقرار شده مخالفت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سلامه از عدم آمادگی لیبی برای پذیرش نیروهای خارجی سخن گفته و تصریح کرد: من همچنین آمادگی برای اعزام نیرو به لیبی را در جامعه بین المللی نمی بینم.

وی که در گفتگو با روزنامه "دی ولت" آلمان سخن می گفت تصریح کرد که سازمان ملل برای تحق چنین گزینه نظامی تلاش نمی کند. مهم تر این است که آتش بس فعلی را به یک آتش بس دائمی تبدیل کنیم. اما  برای این منظور به هیچ نیروی کلاه آبی نیاز نیست بلکه تنها به شمار اندکی ناظران نظامی نیاز است.

سلامه همچنین این مسئله را مهم ارزیابی کرد که احزاب درگیر در لیبی در یک کمیته نظامی مشترک درباره مذاکره به منظور آتش بس با هم توافق کرده اند.

وی همچنین گفت که این کمیته بین المللی تازه تاسیس که باید روند کار در برلین را هماهنگ و پی گیری کند برای اولین بار در اواسط فوریه برگزار می شود. وی گفت که احتمالا آلمان مشترکا با مامورین سازمان ملل در لیبی ریاست این کمیته را بر عهده خواهد گرفت.

سلامه همچنین کنفرانس صلح لیبی در برلین را به عنوان یک موفقیت ارزیابی کرده و گفت: "هدف من این بود که دیگر کشورهای شرکت کننده در این بحران را هم بر سر یک میز آورم.علی رغم مشکلات زیاد ما در آنجا به موفقیت هایی دست یافتیم."

بالا گرفتن بحث ها درباره دخالت نظامی در لیبی بعد از کنفرانس صلح برلین

مسئله نظارت نظامی بر آتش بس در لیبی بعد از کنفرانس صلح برلین بحث های زیادی را در بین مقامات و سیاستمداران آلمانی و اروپایی به راه انداخته و اختلاف نظرهای زیادی در این باره وجود دارد.

کنفرانس بین المللی لیبی در بالاترین سطح روز یکشنبه دربرلین، پایتخت آلمان با شرکت حداقل 10 رئیس جمهور و مقامات بلندپایه کشورهای جهان، از جمله ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و البته "آنتونیو گوترش" دبیرکل سازمان ملل متحد برگزار شد.

روز دوشنبه، احزاب حاضر در پارلمان آلمان در رابطه بااعزام نظامیان این کشور به لیبی موضع‌گیری کردند.

صبح دوشنبه استفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان گفت که در حال حاضر برای دولت، تصمیم درباره چنین اقدامی مطرح نیست. او تاکید کرد: «نباید گام سوم را پیش از گام نخست برداشت».

وزارت امور خارجه آلمان نیز اعلام کرده است که ارسال نیروهای نظامی فعلا در دستور کار دولت نیست. به گفته سخنگوی این وزارتخانه‌، پیش از هر اقدامی از جانب کشورهای بیگانه، باید نیروهای درگیر در جنگ داخلی لیبی بر سر آتش‌بس به توافق برسند.

دولت آلمان مایل است در هماهنگی با دیگر اعضای اتحادیه اروپا، بیش از هر چیز در زمینه "روند آشتی" و بازسازی کشور لیبی شرکت کند.

"یوهان داوید واد‌ه‌فول"، نایب رئیس فراکسیون احزاب مسیحی در پارلمان فدرال آلمان هم پیشنهاد داد که برای نظارت بر روند آتش‌بس در لیبی و تلاش گروه‌های درگیر برای برقراری صلح، یک هیات نظامی اروپایی به این کشور اعزام شود.

وی گفت: «ما نمی‌توانیم بیش از این نظاره‌گر باشیم که لیبی جایگاه امنی برای قاچاقچیان اسلحه و قاچاقچیان انسان و تروریست‌های اسلامی باشد».

"الکساندر دوبرینت"، رئیس فراکسیون نمایندگان حزب سوسیال مسیحی بایرن در پارلمان فدرال، در مخالفت با واده‌فول گفت، به دلیل جنگ مسلحانه‌ای که در حال حاضر لیبی را فراگرفته، سربازان آلمانی نمی‌توانند به برقراری صلح دراین کشور کمک کنند.

"رالف مونتسه‌نیش"، رئیس فراکسیون حزب سوسیال دموکرات‌در پارلمان آلمان هم  تاکید کرد که برای حضور نظامیان آلمان در لیبی "موانع قانونی" زیادی وجود دارد و سوسیال‌دموکرات‌ها تلاش خواهند کرد که در این زمینه اقدامی غیرقانونی صورت نگیرد.

حزب چپ به‌طور کلی مخالف اعزام نظامیان به لیبی است.

حزب سبزها و لیبرال‌ها مشکلی با دخالت ارتش آلمان در لیبی ندارند، به این شرط که حضورآلمانی‌ها در این کشور به صلح و ثبات در لیبی کمک کند.

هانس پتر بارتلس، نماینده دولت آلمان در ارتش این کشور به این نکته اشاره کرده که ارتش آلمان در حال حاضر به دلیل ماموریت در افغانستان و مالی به اندازه کافی وظایفی به‌عهده گرفته است و هر گونه ماموریت اضافی برای نظامیان آلمانی، فشاری مضاعف به ارتش خواهد بود.

در این میان "الکساندر شالنبرگ"، وزیر امو خارجه اتریش درباره زنده شدن دوباره عملیات نجات دریایی اروپا در دریای مدیترانه هشدار داده است.

وی همچنین تاکید کرد که ما باید حالا ببینیم آیا از این آتش بس یک آتش بس واقعی ایجاد می شود.

"جوزف بورل"، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در دیدار وزرای امور خارجه این اتحادیه در بروکسل فعال شدن دوباره ماموریت نظامی اتحادیه اروپا در سواحل لیبی را خواستار شده و البته اعزام نیرو به این کشور را منوط به برقراری آتش بس دانسته است.

یک دیپلمات بلندپایه اروپایی چنین عملیاتی را در صورت شکل گیری خطرناک ترین ماموریت تاریخچه اتحادیه اروپا عنوان کرده است.

وزیر امور اخارجه اتریش هم درباره عملیات نظامی در لیبی هشدار داده و تاکید کرده که برای این اقدام باید بررسی های لازم انجام شود.

انتهای پیام/

R31356/P36446/S8,88,89/CT10 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "لیبی"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار لیبی اخبار لیبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۰۷۱۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری چند متهم به جاسوسی برای چین در آلمان و انگلیس

مقام‌های امنیتی در انگلیس و آلمان از دستگیری چند متهم به جاسوسی برای چین در کشورهای خود خبر دادند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از هفته نامه "اشپیگل"، یک کارمند پارلمان بریتانیا و یک دانشمند انگلیسی به جاسوسی برای چین متهم شدند. سرویس دادستانی سلطنتی (CPS) روز دوشنبه اعلام کرد، این پرونده مربوط به جرایم ادعایی بین پایان سال 2021 و فوریه 2023 است که "به گونه ای طراحی شده اند که مستقیم یا غیرمستقیم برای دشمن مفید بوده اند.

این مردان متهم به جاسوسی برای چین که 29 و 32 ساله هستند قرار است روز جمعه در دادگاه لندن حاضر شوند.

واحد ضد تروریسم پلیس بریتانیا مسئول پرونده های جاسوسی در سپتامبر 2023 اعلام کرد که این دو مرد را در ماه مارس دستگیر کرده است. گزارش‌های رسانه‌ای در آن زمان می‌گفتند که یکی از این دو مرد در حالی که به عنوان دستیار پژوهشی در پارلمان کار می‌کرد، با اعضای حزب محافظه‌کار حاکم، از جمله تام استیمهات، وزیر امنیت، در تماس بوده است. با این حال، گفته می‌شود که استیمهات تنها با مظنون تماس محدودی داشته است، آن هم در دوره قبل از تصدی پست وزیری او.

متهم در بیانیه‌ای که در ماه سپتامبر توسط وکلای وی توزیع شد، به "بی گناهی کامل" خود اعتراض کرد. در عوض، او تاکید کرد که زندگی حرفه ای خود را صرف آموزش دیگران در مورد چالش ها و تهدیدات ناشی از حزب کمونیست چین کرد.

این پرونده در ماه سپتامبر نیز باعث تنش های دیپلماتیک شد. ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، پکن را به «دخالت» در دموکراسی پارلمانی در پرتو تحقیقات در این باره متهم کرد. چین با عصبانیت واکنش نشان داد و «قاطعانه» اتهامات جاسوسی را رد کرد.

در آلمان نیز سه مظنون که گفته می شود برای چین جاسوسی می کردند روز دوشنبه دستگیر شدند. دفتر دادستانی فدرال آلمان یکی از آنها، توماس آر. را متهم می کند که اطلاعاتی در مورد فناوری های نوآورانه ای به دست آورده است که می تواند به نمایندگی از چین مورد استفاده نظامی قرار گیرد.

گفته می شود برای این کار وی از یک زوج به نام های هرویگ و اینا اف که یک شرکت در دوسلدورف را اداره می کنند، استفاده کرده است. این سه شهروند آلمانی متهم به فعالیت به عنوان مامور سرویس مخفی و نقض قوانین تجارت خارجی هستند.

به این ترتیب اندکی پس از سفر اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان به چین، "ینس رومل"، دادستان کل فدرال آلمان سه مظنون به جاسوسی را دستگیر کرد که گفته می شود اطلاعات مربوط به فناوری نظامی را به سرویس مخفی چین منتقل کرده اند.

به گفته دادستان کل فدرال آلمان مظنون اصلی 59 ساله توماس آر. گفته می شود که با یکی از کارکنان سرویس مخفی چین MSS در تماس بوده و به داده هایی در مورد "فناوری های نوآورانه ای که می توان از آنها به صورت نظامی استفاده کرد" دست پیدا کرده است.

به گفته دادستانی فدرال آلمان اطلاعاتی که گفته می شود به افسر اطلاعاتی چین داده شده است، از جمله، در مورد قطعات ماشین آلات مدرنی است که می توانند در موتورهای قدرتمند کشتی به عنوان مثال در کشتی های جنگی استفاده شوند.

علاوه بر این، گفته می شود که متهم از طرف MSS یک لیزر ویژه در آلمان تهیه کرده و بدون مجوز دستگاه را به چین صادر کرده است.

تقویت دفاع هوایی در دستورکار آلمانافزایش چشمگیر قیمت بنزین در آلمان

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مخالفت مجلس با ارسال گزارش دارو به قوه قضائیه
  • کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور / سهم ۸ هزار نفری پرستاران در استخدام های جدید
  • کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور/ سهم ۸ هزار نفری پرستاران در استخدام‌های جدید
  • کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور
  • برخورد ۲ بالگرد نظامی در مالزی با ۱۰ کشته
  • دستگیری چند متهم به جاسوسی برای چین در آلمان و انگلیس
  • ناتو هیچ برنامه‌ای برای اعزام نیروی نظامی به اوکراین ندارد
  • تعیین نماینده‌ای ویژه برای ساماندهی نیرو‌های کار خارجی
  • تقویت دفاع هوایی در دستورکار آلمان
  • رمالی خانوادگی در فردیس