Web Analytics Made Easy - Statcounter

دریافت سهمیه سوخت برای سواری‌های بین شهری از اسفندماه مشروط به پیمایش، تغییر نوع قاچاق کالا از فرآورده‌های سوختی به کالای اساسی، فولاد مبارکه باید درباره تشکیل بازار سیاه فولاد در کشور پاسخگو باشد برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز سه شنبه اول بهمن ماه شبستان به شرح زیر است:

دریافت سهمیه سوخت برای سواری‌های بین شهری از اسفندماه مشروط به پیمایش است

داریوش باقر جوان عصر روز گذشته (دوشنبه 30 دی) در گفتگو با برنامه پیگیری شبکه خبر سیما به ارائه توضیحاتی درباره سهمیه سوخت برای سواری‌های بین شهری پرداخت و با بیان اینکه دریافت سهمیه سوخت برای سواری‌های بین شهری از اسفندماه مشروط به پیمایش است، گفت: هنوز ۲۵ درصد از ناوگان سواری کرایه در سامانه مربوطه ثبت نام نکرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیر کل دفتر حمل و نقل مسافر با تاکید بر اینکه تا پایان بهمن ماه باید کارکرد ناوگان سواری کرایه را به مراکز مربوطه اعلام کنند، درباره ضرورت این کار گفت: این کار باید انجام شود تا وزارت نفت براساس میزان پیمایش سقف سوخت یارانه‌ای را برای رانندگان اعلام کند و براساس اطلاعاتی که رانندگان در سامانه مربوطه ثبت کرده‌اند مابه التفاوت سوخت به شماره شبای افراد واریز می‌شود.

 

وی درباره مهلت برای ثبت نام در این سامانه نیز گفت: به رانندگان جامانده از ثبت نام در سامانه یک ماه مهلت داده شده است.

 

باقرجوان با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۳ هزار خودروی فعال در این ناوگان وجود دارد، گفت: هنوز اطلاعات ۶هزار خودرو وارد این سامانه نشده است و علت برای بسیاری از آنها وضعیت خودرو بوده است و از این رو به رانندگان این فرصت داده شده است تا بتوانند این مسائل را رفع کنند و در فرصت داده شده هم ٧۵٠ لیتر سوخت به تمام ناوگان اختصاص می‌یابد.

 

نوع قاچاق کالا از فرآورده‌های سوختی به کالای اساسی تغییر کرده است

حمیدرضا دهقانی‌نیا شب گذشته (دوشنبه 30 دی) در برنامه گفتگوی 18 و 30 دقیقه شبکه خبر سیما به رائه توضیحاتی درباره پدیده قاچاق به ویژه قاچاق اقلام خوراکی پرداخت و در ابتدا با تصریح این نکته که  کاهش قاچاق کالای اساسی از کشور به کمترین میزان رسیده است درباره نوع قاچاقی که در حال حاضر بیشتر انجام می شود، گفت: نوع قاچاق کالا از فرآورده‌های سوختی به کالای اساسی تغییر کرده است.

 

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه با اشاره به مصوبه ستال گذشته دولت در راستای تلاطم های ارزی در کشور مبنی بر اینکه ۲۵ قلم کالای اساسی باید با ارز 4200 تومانی تامین و وارد کشور شوند، گفت: با اختصاص این نوع ارز به برخی کالا‌ها صرفه اقتصادی برای قاچاق آنها نیز ایجاد می شد و به دنبال آن افرادی سودجو به خروج این کالاها مبادرت کردند.

 

وی به اقداماتی که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این زمینه انجام داده است، اشاره کرد و گفت: ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اینکه مسئولیت اجرایی ندارد اما با هماهنگی دستگاه‌های مربوط چون دبیرخانه مناطق آزاد اقتصادی، وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی و ضابطین آنها برای مقابله با قاچاق و تهیه دستورالعمل‌های لازم در این باره قرارگاهی برای اقدامات مقابله‌ای تشکیل دادند.

 

شفافیت در زنجیره های تامین و توزیع کالا؛ مهمترین اقدام برای جلوگیری از قاچاق کالا

حمید محله ای شب گذشته (دوشنبه 30 دی) در برنامه گفتگوی 18 و 30 دقیقه شبکه خبر سیما به ارائه توضیحاتی درباره میزان قاچاق کالا و ارز و به روش های مقابله با این پدیده اشاره کرد و گفت: شفافیت در زنجیره های تامین و توزیع کالا، مهمترین اقدام برای جلوگیری از خروج آن است و بر این اساس برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت بر ۷ شبکه اصلی کشور از تامین تا توزیع شامل واردکنندگان، تولیدکنندگان و خرده فروشان متمرکز شده است.

 

معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت در توضیح بیشتر درباره اقدامات این وزارتخانه برای جلوگیری از قاچاق کالا و ارز و کاهش میزان آن گفت: ۲۰ هزار فعال تجاری اکنون اقدام به درج اطلاعات خرید و فروش کالا‌های خود کرده اند که درنظر داریم تعدادشان را به ۳۰ هزار فعال برسانیم.

 

وی در توضیح بیشتر درباره اقداماتی که در آینده قرار است از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای مبارزه با قاچاق کالا و ارز انجام شود، گفت: در نظر داریم بحث رصد را به زنجیره مصرف کننده هم تسری بدهیم؛ کاری که اکنون فقط برای لاستیک انجام می‌دهیم.

 

فولاد مبارکه باید درباره تشکیل بازار سیاه فولاد در کشور پاسخگو باشد

حمیدرضا نامی شب گذشته (دوشنبه 30 دی) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به ارائه توضیحاتی درباره تشکیل بازار سیاه فولاد در کشور پرداخت و با بیان اینکه فولاد مبارکه باید درباره تشکیل بازار سیاه فولاد در کشور پاسخگو باشد، گفت: از آنجا که هر تولید کننده ای می خواهد تولیداتش را در حجم انبوه و دردسر کمتر به بازار تزریق کند به این منظور فاصله در انبار فولاد مبارکه و ورودی انبارهای ما با ایجاد انحصار سبب بازار سیاه می شود.

 

رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از تولیدکنندگان تجهیزات کشاورزی با تاکید دوباره بر این موضوع که مسئولان فولاد مبارکه باید پاسخگوی تشکیل بازار سیاه باشند، سوالی را از مدیرعامل فولاد مبارکه پرسید که بازار سیاه فعلی صنعت فولاد، بیانگر باک های موجود در سامانه شما یا سامانه بهین یاب وزارت صمت است، این اتفاق را چگونه توضیح می دهید؟

 

نامی در پیشنهادی برای کاهش مشکلات ایجاد شده در عرصه فولاد کشور گفت: مکانیزم هایی مانند سامانه بهین یاب وزارت صمت می تواند به شفافیت موضوع و سرنوشت تهیه و توزیع فولاد در بورس کالا کمک کند.

 

عرضه ورقه فولاد در بازار آزاد نشاندهنده عدم توزیع عادلانه آن

مهدی بستانچی شب گذشته (دوشنبه 30 دی) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به مشکلات موجود در بارا عرضه و تولید فولاد در کشور اشاره داشت و با بیان اینکه سامانه بهین یاب وزارت صمت مانند دیگر سامانه های موجود، علی رغم موفقیت ها و محاسن دارای معایب و ایراداتی هستند، گفت: محاسبات سامانه بهین یاب در طول زمان معین و مشخص ظرفیت ها و توانایی های مصرف کنندگان و عرضه کنندگان را مورد بررسی قرار می دهد این در حالی است که می توان در طول زمان بررسی بهین یاب، از ظرفیت عنوان شده برخوردار نباشند در این صورت ممکن است عرضه به درستی و عادلانه شکل نگیرد.

 

عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان سیستم های تهویه مطبوع با بیان اینکه وقتی ورق های فولاد در بازار آزاد عرضه می شود به آن معنی است که در در کارخانه توزیع عادلانه ای صورت نگرفته است، تصریح کرد: 40 درصد ورق ها به صورت مچینگ فروخته می شود.

 

بستانچی با تاکید بر اینکه صنایع خودروسازی پرمصرف ترین صنایع در زمینه فولاد هستند، گفت: 50 درصد اشتغال کشور توسط صنایع کوچک و متوسط در کشور ایجاد شده است و بخش زیادی از ورق های فولادی تولید شده را به صنایعی می دهیم که اشتغال زیادی ایجاد نمی کنند.

 

تقصیر ایجاد بازار سیاه بر گردن فولاد مبارکه نیست

حمید رضا عظیمیان شب گذشته (دوشنبه 30 دی) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به ایجاد بازار سیاه فولاد در کشور درباره تاثیری که سامانه بهین یاب و سامانه فولاد مبارکه در این زمینه داشته است، گفت: هم راستای سامانه بهین یاب شرکت فولاد مبارکه هم سامانه مچینگ دارد که از آن طریق می تواند مصرف کنندگان را شناسایی و تقسیم و توزیع درستی را انجام دهد اما طبق ضوابطی که ستاد تنظیم بازار برایمان وضع کرده فعلا از این سامانه استفاده نمی کنیم و فقط سامانه بهین یاب اقدام به شناسایی متقاضیان این صنعت می کند.

 

مدیر عامل فولاد مبارکه با تصریح این نکته که تقصیر ایجاد بازار سیاه بر گردن فولاد مبارکه نیست درباره میزان تولید اسلب در کشور گفت: برای تأمین نیازهای ارزی و مواد اولیه خود حدود 15 درصد از اسلب تولیدی خود را با اجازه دولت صادر می کنیم.

 

هر گرم طلای ۱۸ عیار ۴۹۷ هزار و ۷۰۰ تومان/دلار ۱۲ هزار و ۹۵۴ تومان

امروز (سه شنبه اول بهمن) هر گرم طلای ۱۸ عیار ۴۹۷ هزار و ۷۰۰ تومان، هر انس طلا در بازارهای جهانی ۱۵۶۶ دلار، سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۸۶۰ هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید ۴ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۴۷۴ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و ۴۷۲ هزار تومان، سکه یک گرمی ۹۳۱ هزار تومان ارزشگذاری و معامله می شوند.

 

بنابراین گزارش، امروز (سه شنبه اول بهمن) در بازار آزاد ارز دلار ۱۲ هزار و ۹۵۴ تومان، یورو ۱۴ هزار و ۴۵۷ تومان، پوند ۱۷ هزار و ۶۳۴ تومان، کرون سوئد ۱۴۳۰ تومان، دلار استرالیا ۹۳۱۱ تومان، دلار کانادا ۱۰۳۸۸ تومان، لیر ترکیه ۲۲۹۳ تومان ارزشگذاری شده است.

 

این در حالی است که روز گذشته (دوشنبه 30 دی) هر گرم طلای 18 عیار 497 هزار و 500 تومان و هر انس طلا در بازارهای جهانی 1559 دلار ارزشگذاری شده بود. روز گذشته در بازار سکه نیز سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 840 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 887 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی 2 میلیون و 470 هزار تومان، ربع سکه بهار آزاید یک میلیون و 470 هزار تومان و سکه یک گرمی 930 هزار تومان بود.

 

بنابراین گزارش روز گذشته (دوشنبه 30 دی) در بازار آزاد ارز دلار 13 هزار تومان، یورو 14 هزار و 500 تومان، پوند 17 هزار و 580 تومان، درهم امارات 3701 تومان، کرون سوئد 1424 تومان، دلار استرالیا 9290 تومان، دلار کانادا 10346 تومان، یوان چین 1977 تومان و لیر ترکیه 2295 تومان بود.

 

اختصاص روز قرض‌الحسنه به تقویم ایرانی

پیشنهاد اضافه شدن این مناسبت به تقویم رسمی کشور از طرف دکتر مرتضی اکبری، مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران مطرح شد که با تصویب در شورای فرهنگ عمومی به تأیید نهایی شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و در نهایت، روز ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه همزمان با روز احسان و نیکوکاری در ۱۴ اسفند، به تقویم کشور اضافه شد.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران دلیل نام‌گذاری روزی برای ترویج سنت قرض‌الحسنه در تقویم کشور را احیای فرهنگ قرض‌الحسنه و نقش آن در توانمندسازی اقشار متوسط و ضعیف، عنوان کرده است. قرض‌الحسنه علاوه بر حمایت و توانمندسازی افراد، می‌تواند چرخ اقتصاد را به حرکت بیندازد و نه تنها فرد قرض‌گیرنده بلکه جمعیت بیشتری از مزایای این سنت نیک بهره‌مند شوند.

اهمیت قرض‌الحسنه تا جایی است که نشریه معتبر بنکر به‌عنوان یکی از مراجع رتبه‌بندی بانک‌ها و مؤسسات مالی، در بخشی مستقل به بررسی عملکرد بانک‌ها و مؤسسات اسلامی می‌پردازد. این نشریه در آخرین ارزیابی خود طی دو سال گذشته، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران را با توجه به شاخص‌های عملکردش به‌عنوان ده رتبه اول بانک‌های ایران و مؤسسات مالی اسلامی در جهان، معرفی کرده است.

چگونگی دستیابی بانک قرض الحسنه مهر ایران به این جایگاه و مطالعه مسیر موفقیت این بانک در ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه می‌تواند به تحقق اهداف نام‌گذاری ۱۴ اسفند با عنوان روز ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه کمک قابل توجهی داشته باشد./

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد مسجد فعالیت های مسجدی طرح ملی فهما کانون های فرهنگی هنری مساجد مسجد سردار سلیمانی کانون های فرهنگی هنری مساجد شهادت سردار سلیمانی اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۰۸۰۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انواع کالای قاچاق به ارزش بیش از هشت میلیارد ریال در زنجان کشف شد

 سرهنگ حسین بدری رئیس پلیس امنیت اقتصادی زنجان گفت: در اجرای طرح یک هفته ای تشدید مبارزه با کالای قاچاق و در پی انجام اقدامات اطلاعاتی پلیسی، حمل کالای قاچاق با چهار دستگاه خودروی وانت بار شوتی، ۲ دستگاه اتوبوس مسافربری (ناوگان حمل و نقل عمومی) و یک دستگاه کامیون برای ماموران پلیس امنیت اقتصادی در مجموعه انتظامی استان محرز شد و مراتب در دستور کار قرار گرفت.

وی اظهار داشت: ماموران پس از هماهنگی قضایی حین کنترل نامحسوس خودروهای عبوری در مسیرهای ارتباطی استان خودروهای مذکور را رویت و آنها را با علائم هشدار دهنده و دستور ایست متوقف کردند.

سرهنگ بدری ادامه داد: در بازرسی از خودروها در مجموع مقدار ۲ هزار لیتر سوخت عرضه خارج از شبکه از نوع نفت سفید، سه هزار و ۵۰۰ کیلوگرم لاشه مرغ فاقد مجوز دامپزشکی، یک هزار و ۱۰۰ قوطی نوشیدنی انرژی زا، ۲۹ ست روتختی، ۷۵ جفت کفش کتانی، ۶۸۰ ثوب روسری، یک هزار و ۹۶۸ تکه انواع ظروف بلوری،۲۱۷ قوطی آبجو بدون الکل، ۳۰۸ عدد شامپو ، ۳۶۴ عدد انواع مواد شوینده و ۶ کیلوگرم شکلات خارجی و قاچاق کشف شد.

وی یادآور شد: کارشناسان ارزش مجموع اقلام مکشوفه را هشت میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال برآورد کردند که در این خصوص پرونده قضایی تشکیل شده و تحت رسیدگی است.

سرهنگ بدری با تاکید بر قاطعیت پلیس در تداوم اجرای طرح های عملیاتی مبارزه با قاچاق کالا و قدردانی از آحاد جامعه در همکاری با پلیس برای اجرای هرچه بهتر طرح های مبارزه با قاچاق کالا، از مردم خواست، در صورت مشاهده و آگاهی از هرگونه جرایم اقتصادی و قاچاق کالا و ارز موضوع را به مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ اطلاع دهند.

دستبند پلیس بر دست سارق حرفه‌ای باتری خودرو

فرمانده انتظامی شهرستان زنجان گفت:‌ در پی دستگیری یک سارق ماهر، ۱۵ عدد باتری خودرو کشف شد.

سرهنگ داود مرسلی اظهار داشت: در پی وقوع چند فقره سرقت باتری خودرو در شهرستان زنجان، شناسایی و دستگیری سارق یا سارقان در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی افزود: در این راستا ماموران کلانتری ۱۳ شهید رجایی با اقدامات هوشمندانه یک سارق حرفه ای را شناسایی و در عملیاتی ضربتی او را در مخفیگاهش دستگیر کردند.

مرسلی ادامه داد: در بازرسی به عمل آمده از مخفیگاه این سارق، ۱۵ عدد باتری خودرو و سایر لوازم ساختمانی سرقتی کشف شد.

فرمانده انتظامی شهرستان زنجان در بررسی محتوای دوربین های مداربسته به سرقت ۶ دقیقه ای باتری ۲ خودرو توسط این سارق حرفه ای اشاره و به شهروندان توصیه کرد: در صورت امکان خودروی خود را در پارکینگ مسکونی پارک و یا کاپوت و بست باتری را به تجهیزات بازدارنده مجهز کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

دیگر خبرها

  • مرز پرویزخان برای عبور سوخت قاچاق ناامن شده است
  • کشف کالای قاچاق ۸ میلیارد ریالی در زنجان
  • انواع کالای قاچاق به ارزش بیش از هشت میلیارد ریال در زنجان کشف شد
  • کشف بیش از ۱۲۸ میلیارد کالای قاچاق در طرح ۳ روزه پلیس کرمان
  • ارز ۵۳۳ میلیون تن کالای اساسی تامین شد
  • هشدار به عرضه کنندگان آیفون قاچاق؛ برخورد‌ها تشدید خواهد شد
  • توزیع ۲۸ هزار تن کالای اساسی در استان اصفهان
  • علت ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ و ۱۵ | هشدار جدی به عرضه کنندگان آیفون قاچاق
  • ۱۰راهکار مقابله با قاچاق کالا و ارز
  • کشف ۱۱۰ کیسه مغز بادام چینی قاچاق در شهرری