Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-25@01:09:56 GMT

سگ‌های بدون صاحب شاهرود جمع‌آوری می‌شوند

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۰۸۱۱۳

سگ‌های بدون صاحب شاهرود جمع‌آوری می‌شوند

زنده‌گیری و انتقال این سگ ها از چند ماه پیش به یکی از خواسته های مردم شهر شاهرود تبدیل شده بود.

 برخی رسانه ها مانند ایرنا چند بار این خواسته مردم را منعکس کرده و مسوولان امر نیز برای جمع‌آوری این حیوانات از سطح شهر وعده‌هایی می دادند که پس از گذشت مدتی نه چندان کوتاه ، این طرح اکنون به مرحله اجرا درآمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 یکی از مشکلات مسوولان  برای شروع طرح جمع آوری سگ های بی‌صاحب هماهنگ نبودن دستگاه های اجرایی متولی این کار بود.

جمع آوری سگ های بدون صاحب  براساس قانون به عهده شهرداری و هماهنگی با دستگاه هایی از جمله دامپزشکی و محیط زیست است.

   معاون خدمات شهری شهرداری شاهرود روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد:  در جمع آوری سگ های بدون صاحب در این دوره تاکنون هیچ مورد اتلافی انجام نشده ، سگ ها زنده گیری شده و پس از انجام معاینه های دامپزشکی به مکان دیگری منتقل می شوند.

در سال های گذشته در چند شهر کشور برای جمع کردن این حیوان از سطح خیابان‌ها روش‌های خشنی بکار برده می شد که موجب اعتراض بسیاری از سازمان های مردم نهاد و طرفداران حقوق حیوانات شد.

  مهم ترین روش برخورد در گذشته اتلاف این حیوان بود ، اما اکنون آن ها را جمع آوری و در مکان های ویژه نگهداری می کنند که این امر مستلزم صرف هزینه های زیادی است.

برای ساماندهی سگ‌های بدون صاحب سازمان امور شهرداری های وزارت کشور، سال ۹۵ مصوبه ای داشت که براساس آن سگ‌کشی  ممنوع بوده و باید زنده‌گیری و عقیم‌سازی شوند.

در این خصوص خبرنگار ایرنا با حضور در محل استقرار موقت سگ های جمع آوری شده روند این امر را پیگیری کرد.

معاون خدمات شهری شهرداری شاهرود در این باره گفت: همه شهرداری های سراسر کشور برابر دستورالعمل و شیوه نامه‌ای که از سوی وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ابلاغ شده به منظور ساماندهی و کنترل جمعیت سگ های بدون صاحب در شهرها ، مکلف شدند که این طرح مهم را اجرا کنند.

امیر عرب‌اسماعیلی با بیان اینکه شهرداری شاهرود اجرای این برنامه را در دستور کار قرار داد، افزود: طرح زنده گیری و ساماندهی با اجرای دقیق مقررات و احترام به حقوق حیوانات با عقد قرارداد با پیمانکار انجام می‌شود.

وی ادامه داد: بعد از گرفتن مجوزهای لازم ، پیمانکار واجد شرایط در آگهی مناقصه انتخاب و در کمیسیون معاملات  بررسی شد و با یک کلینیک دامپزشکی که از متخصصان این کار هستند برای ساماندهی و کنترل جمعیت سگ های بدون صاحب قرارداد بسته شد.

عرب اسماعیلی زنده گیری، حمل حیوانات به کلینیک، رسیدگی به وضعیت آن ها در صورت بیماری و مایه‌کوبی را از جمله وظایف پیمانکار خواند و اظهار داشت: سگ ها پس از زنده گیری به محل نگهداری موقت انتقال داده شده و پس از چند روز نگهداری، پلاک کوبی و ثبت مشخصات براساس دستورالعمل و شیوه نامه در طبیعت رهاسازی می شوند.

وی از مردم خواست به محض رویت سگ های بدون صاحب  با شماره ۱۳۷ به شهرداری اطلاع دهند تا گروه‌های مربوطه بی‌درنگ در محل حاضر و با روش های زنده گیری و ابزار خاصی که دارند این حیوانات را جمع آوری کنند.

معاون خدمات شهری شهرداری شاهرود با بیان اینکه بر اساس قانون هیچ سگی نباید اتلاف شود، تصریح کرد: عمل اتلاف در شیوه نامه مردود است مگر سگ هایی که دامپزشک تشخیص  دهد که این حیوان بیماری هایی مانند هاری دارد که وجودش در جامعه و محیط های شهری و طبیعی برای انسان خطرناک می‌باشد.

 وی گفت:  احتمال انتقال بیماری های مشترک بین انسان و حیوان هم یکی از دلایل اتلاف است  که آن هم با مجوز دامپزشک با ضوابط خاصی انجام می‌شود.

عرب اسماعیلی با بیان اینکه مسایل درمانی به موقع توسط پیمانکار انجام می شود، افزود: چند روز پیش با همکاری اداره دامپزشکی واکسن هاری تهیه و به سگ‌های جمع‌آوری شده تزریق گردید که در صورت برگشت دوباره این سگ ها به شهر ، برای مردم خطری نخواهد داشت.

وی ادامه داد: براساس دستورالعمل و فرآیندهایی که توسط پیمانکار انجام می‌شود ۲۸۰ تا ۳۰۰ هزار تومان برای جمع‌آوری و معاینه هر قلاده سگ ، هزینه پیش بینی شده و با بررسی صورت وضعیت پیمانکار پرداخت می شود. 

دکتر شهاب جوادی پیمانکار این طرح هم در این باره گفت: برحسب تفاهم نامه‌ای که این کلینیک و تیم جراحی با شهرداری شاهرود منعقد کرد، ساماندهی سگ های بدون صاحب به این شرکت واگذار شد.

وی افزود: بر اساس این تفاهم‌نامه سگ های که در شهر بدون صاحب بوده و شرایط نامناسبی داشته باشند ، جمع آوری شده و در این کلینیک بر اساس جدیدترین روش‌ها عقیم می‌شوند.

جوادی با بیان اینکه علاوه بر عقیم سازی ، بیماری های حیوان نیز  درمان می شود، اظهار داشت: در این کلینیک با هماهنگی اداره دامپزشکی واکسیناسیون و پلاک کوبی هم انجام می‌شود.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از عفونت حیواناتی که جراحی می‌شوند، آنتی بیوتیک تزریق می‌گردد.

جوادی خاطرنشان کرد: در نهایت سگ ها به محل نگهداری موقت که توسط شهرداری در اختیار گذاشته شده انتقال یافته و پس از چند روز مراقبت با هماهنگی شهرداری در طبیعت رها سازی می‌شوند.

وی با بیان اینکه روش‌های زنده‌گیری سگ ها به روش‌های گوناگونی انجام می شود، تصریح کرد: چگونگی زنده‌گیری به شرایط حیوان بستگی دارد، برخی از سگ‌ها که آرام هستند را می توان با طعمه صید کرد و برخی هم با قلاب های خاصی که حیوان را مهار می‌کند، گرفته می‌شوند.

جوادی با اشاره به اینکه زنده‌گیری با تور هم انجام می‌شود، افزود: سگ‌هایی که وحشی و ترسو هستند ،با دارت بیهوشی صید می شوند.

وی یادآورشد: سگ‌هایی که پس از عقیم سازی نگهداری می‌شوند با هماهنگی شهرداری از آلایش کشتارگاه  تغذیه می‌شوند.

 شهر شاهرود بیش از ۱۵۰ هزار تن جمعیت و سه هزارو ۵۰۰ هکتار مساحت دارد.

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو سیل سیستان و بلوچستان قیمت بنزین بودجه 99 حیوان شهرداری کنترل جمعیت محیط زیست واکسیناسیون قیمت خودرو سیل سیستان و بلوچستان قیمت بنزین بودجه 99 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۰۸۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هزینه کرد شهرداری مشهد بدون ابلاغ بودجه، غیرقانونی است

          به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، عضو شورای اسلامی شهر مشهد روز دوشنبه در صد و سیزدهمین نشست علنی شورای اسلامی شهر مشهد در تذکری گفت: یک نفر در کمیته تطبیق فرمانداری برای ۱۵ نفر عضو شورا تصمیم گیری می کند و از فرماندار تقاضا می کنیم از افراد متخصص برای بررسی مصوبات شورا استفاده کند.   موسی الرضا حاجی بگلو افزود: از آنجا که هزینه کرد شهرداری بدون داشتن بودجه خلاف قانون است لذا باید یک دوازدهم بودجه را به شهرداری ابلاغ کنیم تا با مشکل مواجه نشویم.   مجید دبیریان دیگر عضو شورای اسلامی شهر مشهد نیز گفت: رفع ابهام بودجه شهرداری در کمیته تطبیق باید به سرعت انجام شود تا این بودجه ابلاغ شود.   بلاتکلیفی طرح سوال از شهردار مشهد   عضو دیگر شورای اسلامی شهر مشهد نیز در تذکری گفت: طرح سوال از شهردار مشهد از قبل از نوروز ۱۴۰۳ مطرح است اما همچنان بلاتکلیف است و در دستور کارهای نشست علنی شورا نیامده است.   هاشم دائمی افزود:طرح سوال از شهردار در اسفندماه پارسال به ثبت رسید اما به دلیل فرایند استقبال از بهار مهلتی به شهردار داده شد تا پاسخ را بعد از فرایند استقبال از بهار بدهد.   وی ادامه داد: مهلت قانونی طرح سوال ۲ هفته است لذا انتقاد جدی به هیات رییسه وارد است که چرا طرح در دستور کار قرار نگرفته است و هیچ پاسخی نیز از شهردار به شورای شهر انعکاس نیافته است.   موسی الرضا حاجی بگلو عضو دیگر شورا نیز در این خصوص گفت: طرح سوال از شهردار مربوط به قبل سال جدید بوده و زمان پاسخگویی آن منقضی شده است از این رو دوباره باید درخواست طرح سوال داده شود.   توجه مساله محور به حاشیه شهر مشهد   عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این نشست گفت:در بودجه امسال شهرداری به موضوع حاشیه شهر به صورت ویژه و مساله محور توجه شده و محرومیت زدایی از این مناطق در اولویت است.   فاطمه سلیمی افزود: شورای شهر طی ۲ و نیم سال گذشته اقدامات مهمی در حوزه منابع انسانی داشته که تبدیل وضعیت چهار هزار نیروی ایثارگر و تبدیل وضعیت نیروهای پیمانی شهرداری از آن جمله است.   وی ادامه داد: اصلاح احکام کارمندی سال گذشته در خصوص نحوه ترسیم حقوق کارمندان شهرداری و اجرای طرح طبقه بندی مشاغل کارگری نیروهای شرکتی از دیگر اقدامات است.   عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر مشهد گفت: تشکیل اداره امور کارگری و ایجاد اداره کل خلاقیت و نوآوری در این دوره و نیز استفاده از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان نیز از اقدامات مهم است.

دیگر خبرها

  • دستور بارگیری قریب به ۲۰۰۰ موتور سیکلت توقیفی بدون صاحب به مرکز کرمان صادر شد  
  • مشارکت مردم بندرانزلی در سامانه هوشمند تفکیک زباله از مبدا
  • هدف ایران ارتباط با کشور‌های همسو و مستقل مانند سریلانکاست
  • سلامت یک جامعه در گرو سلامت یک شهر
  • عملیات جمع‌آوری نخاله از سطح شهر از ابتدای سال گذشته در حال اجراست
  • جمع‌آوری پسماندهای جزء ساختمانی در فازهای بعدی اپلیکیشن «اصپاک»
  • هزینه کرد شهرداری مشهد بدون ابلاغ بودجه، غیرقانونی است
  • کشف ۹۰ خاور زباله از منزل یک میلیاردر در بجنورد
  • جزئیات بیشتر از کشف ۸۰ خاور زباله در خانه یک میلیاردر
  • آغاز طرح جمع‌آوری زوائد بصری از سطح شهر بجنورد