Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز،  قریب مشاور اقتصادی وزیر بهداشت امروز در همایش هم اندیشی سالانه نهادهای ذیل دفتر رهبری اظهار داشت: سال 97 برای اولین بار بعد از 50 سال نرخ تشکیل سرمایه ثابت و نرخ استهلاک با هم منطبق شده یعنی به عبارتی اقتصاد کشور به سمت پیری حرکت می‌کند.وی همچنین گفت: بعد از 50 سال نسبت به تشکیل سرمایه ثابت به تولید ناخالص داخلی کشور زیر 20 درصد قرار گرفت که این پیام برای دو دهه آینده کشور نگران کننده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

به گفته مشاور اقتصادی وزیر بهداشت، چشم‌انداز کشور که از سال 84 تا 1404 تدوین شده عملکرد آن تاکنون نشان می‌دهد از اول چشم‌انداز تاکنون مجموع درآمد نفتی کشور 849 میلیارد دلار و درآمد غیرنفتی 338 میلیارد دلار است که برآورد درآمد نفتی برای سال گذشته 50 و برای سال جاری 40 میلیارد دلار خواهد بود که مجموع درآمد نفتی در چشم‌انداز به 940 میلیارد دلار می‌رسد.

 

قریب با بیان اینکه بر اساس اهداف چشم انداز کشور باید نرخ رشد اقتصادی طی سال‌های چشم انداز متوسط 8 درصد می‌شد اما طبق گزارش بانک مرکزی متوسط رشد اقتصادی محقق شده 2.9 درصد و بر اساس محاسبات بانک جهانی 2.7 درصد بوده است، اظهار داشت: پیام کلی این است که در حوزه اثربخشی در اقتصاد دچار چالش اساسی هستیم. 

 

وی گفت: سند چشم انداز که تدوین شد درآمد ارزی کشور 55 تا 60 میلیارد دلار برآورد شده بود که به نرخ رشد 8 درصد برسیم اما اکنون با میانگین درآمد 75 تا 80 میلیارد دلار نتوانستیم به این رشد اقتصادی برسیم.یعنی تناسبی بین درآمد و هزینه‌های ارزی کشور وجود ندارد.

 

مشاور اقتصادی وزیر بهداشت همچنین در باره نابرابری و ضریب جینی گفت: این ضریب در سال 84 کاهش پیدا کرد و به سمت بهبود حرکت کرد اما از سال 90 ضریب جینی دوباره رو به افزایش نهاد و سال گذشته این ضریب به 41 واحد درصد رسید یعنی وضعیت نابرابری بدتر شده است.به گفته قریب، تناسب بین نرخ رشد اقتصادی و نابرابری نشان داده هر چه رشد اقتصادی بهتر شده وضعیت نابرابری و فقر نیز بهبود یافته و هر چه رشد کم شده است نابرابری بیشتر شده است.

 

به گفته وی اوج تحریم‌ها که از سال 90 اتفاق افتاد نرخ رشد اقتصادی از آن موقع تا کنون یک و نیم درصد شده، شاخص ضریب جینی از 31 صدم واحد به 41 صدم رسیده است که نگران کننده است. مشاور اقتصادی وزیر بهداشت همچنین وضعیت لایحه بودجه 99 را مناسب ندانست وگفت: تدوین کنندگان لایحه بودجه به زبان بی‌زبانی گفته‌اند رسالت ما بقای کشور است و به بقیه مباحث مانند رشد نمی‌رسد. 

 

قریب با بیان اینکه بودجه عمومی دولت 448 هزار میلیارد در نظر گرفته شده، گفت: 261 هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از واگذاری دارایی سرمایه‌ای، صد هزار میلیارد تومان واگذاری دارایی مالی و اوراق و صندوق توسعه ملی 125 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

 

وی یکی از چالش‌های عمده بودجه 99 را فروش نفت دانست و گفت:48 هزار میلیارد تومان از محل فروش نفت پیش‌بینی‌ شده که عملکرد سال جاری حداکثر 40 هزار میلیارد تومان درآمد نفتی رانشان می‌دهد. همچنین فروش اموال منقول دولت در بودجه 50 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده در حالی که در قانون بودجه امسال این رقم 5 هزار میلیارد تومان بود و عملکرد آن نزدیک به صفر بود یعنی این رقم محقق نخواهد شد. 

 

مشاور اقتصادی وزیر بهداشت در مورد فروش نفت با توجه به تحریم‌ها گفت: فروش نفت تحقق نمی‌یابد و راحت ترین کار برای دولت این است که بار وزن واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای را از محل انتشار اوراق مشارکت و صندوق توسعه ملی بردارد که این چشم انداز خوبی برای قوت اقتصادی نیست.

 

به گفته قریب نگرانی دیگر که بودجه 99 دارد این است که 260 هزار میلیارد تومان درآمد برای دولت پیش‌بینی شده که 200 هزار میلیارد تومان آن از محل مالیات خواهد بود. در حالی که هزینه جاری دولت 367 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده یعنی 160 هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهد بود که باید از محل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای یا مالی تامین شود که این هم ضد توسعه است. 

 

وی همچنین چالش دیگر لایحه بودجه 99 را عدم تحقق صد هزار میلیارد تومانی برای فروش امکانات دولتی دانست که عملکرد ضعیفی داشته است. به گفته مشاور اقتصادی وزیر بهداشت بودجه سال 99 مانند 20 سال قبل فاقد اثربخشی و چالش در بخش اقتصاد کلان خواهد بود. 

 

قریب همچنین با بیان اینکه چالش‌های عمده اقتصاد کشور شامل پایین بودن نرخ رشد اقتصادی، تله درآمد سرانه پایین، بیکاری تحصیلکردگان، موضوع آب، محیط زیست، ساختار بودجه، وضع بانک‌ها و صندوق‌های بازنشستگی، دانست و گفت: کشور به سمت نزدیک شدن دوره پنجره جمعیتی و سالمندی جمعیت پیش می‌رود به گونه‌ای که نرخ رشد جمعیت در سال 1425 کم می‌شود و از سال 1430 سالمندی کشور شروع می‌شود.

 

فارس

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: بودجه 99 وزیر بهداشت اقتصاد جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۰۸۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی ظرفیت‌های مصوب شده قم در قانون بودجه ۱۴۰۳

به گزارش خبرگزای صدا و سیما؛ مرکز قم، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با بیان اینکه ارائه عملکرد سال گذشته جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و همچنین بیان ظرفیت‌های مصوب شده قم در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ دو دستور کار جلسه امروز بود گفت: سال گذشته در این شورا ۶۸ مصوبه به تصویب حاضران در جلسه رسید که تا پایان سال ۶۳ مصوبه اجرایی شد.

وی افزود: مهمترین مصوباتی که در سال گذشته در این شورا به تصویب رسیده توزیع اعتبارات در بخش هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و همچنین در بخش مسکن، الحاق اراضی در طرح ملی بود.

شاکرآرانی در خصوص ظرفیت‌های مصوب شده در قانون بودجه ۱۴۰۳ گفت: در این بودجه ۱۶ تبصره به تصویب مجلس رسیده که در این جلسه ظرفیت‌هایی که در استان وجود دارد که به واسطه آن دستگاه‌های استان وظیفه دارند از این ظرفیت‌ها برای کسب درآمد استفاده کنند تشریح شد.

استفاده از حقوق دولتی معادن، انتشار اوراق برای توسعه حمل و نقل عمومی، درآمد‌های اختصاصی بهزیستی و آموزش و پرورش و طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی از جمله۱۶ تبصره‌ای بود که در این جلسه در مورد آنها صحبت شد.

همچنین در این جلسه استاندار قم با انتقاد از افزایش ۱۴۸ درصدی مالیات در قم در مقایسه با میانگین افزایش مالیات کشور که ۷۵ درصد گفت این رقم قابل قبول نیست.

احمد امیرآبادی نماینده قم در مجلس شورای اسلامی در ادامه از تلاش نمایندگان مردم قم برای کاهش این رقم گفت و افزود: توانستیم عدد و رقم درامد استان را از ۱۱ همت به ۷ همت برسانیم، اما باز هم این رقم از نظر ما زیاد است که در جلسه آتی مجلس تلاش میکنیم در امد مالیاتی را باز هم کاهش دهیم.

شاکر آرانی نیز در این خصوص گفت: در بررسی لایحه بودجه درآمد‌های استان‌ها در این لایحه درج شده است که متاسفانه در این بخش درآمد استان‌ها را عدد بسیار بالایی پیش‌بینی کرده بودند که با پیگیری‌های استانداری و نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی توانستند این عدد و رقم را کاهش دهند که در برآورد اولیه حدود ۱۱ همت به عنوان درآمد‌های مالیاتی استان در نظر گرفته شده بود که در مرحله بررسی مجدد این عدد به ۷ همت رسید.

دیگر خبرها

  • کسری بودجه حاصل از واردات بنزین در تبصره هدفمندی یارانه های انرژی بودجه 1403
  • رئیس برنامه و بودجه کشور: رشد تولید باید به جهش تبدیل شود
  • بررسی ظرفیت‌های مصوب شده قم در قانون بودجه ۱۴۰۳
  • کمیسیون مشترک اقتصادی و تجاری ایران و تاجیکستان تشکیل شد
  • کاهش زمان معطلی مسافران خط 7 مترو با افتتاح ایستگاه ورزشگاه تختی
  • جزییات بودجه شهرداری همدان در دسترس مردم قرار گرفت
  • رشد ۵۸۳ درصدی درآمد حوزه سرمایه‌گذاری شهرداری قم
  • کسری ۲۳۰ هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها
  • ۳۰ درصد درآمد عوارض خروج از کشور در اختیار گردشگری قرار گیرد
  • ۳۰ درصد درآمد عوارض خروج مسافر از کشور در اختیار ما قرار گیرد