Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به تازگی همایش شرکت های برتر ایران برگزار شد و در آن 500 شرکت برتر کشور بر اساس میزان فروش در سال 1397، انتخاب شدند. نکته حائز اهمیت در این بین این بود که بانک ها توانسته اند به لحاظ شاخص های فروش و دارایی به جایگاه های نخست در این رتبه بندی دست یابند. بانک ها که به صورت هلدینگ در این رتبه بندی شرکت کرده بودند باعث شد تا یک بار دیگر موضوع اموال مازاد و بنگاه داری بانک ها مطرح شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک اقتصادی، روز گذشته بیست و دومین همایش شرکت های برتر ایران در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد و در آن 500 شرکت برتر کشور بر اساس میزان فروش از سوی سازمان مدیریت صنعتی رتبه بندی شدند. اشاره به این نکته ضروری است که شرکت ها به دلخواه خود در این رتبه بندی شرکت می کنند و بنابراین غیبت یک شرکت بزرگ در این رتبه بندی به معنای آن نیست که مثلاً در سال گذشته میزان فروش آن شرکت اُفت شدیدی داشته است. همچنین باید گفت که در رتبه بندی 500 شرکت برتر، ملاک گزارش های مالی سال 97 و میزان فروش شرکت ها در سال گذشته بوده است. در رتبه‌بندی شرکت ها، علاوه بر شاخص «میزان فروش»، ۳۲ شاخص دیگر نیز مورد سنجش قرار گرفته و شرکت ها بر اساس آن رتبه بندی شده اند.

در رتبه بندی 500 شرکت برتر آنچه حائز اهمیت بوده جایگاه گروه بانکی در این رتبه بندی است به گونه ای که بانک ها توانسته اند به لحاظ شاخص های فروش و دارایی به جایگاه های نخست در این رتبه بندی دست یابند.

هشت بانک در بین 25 شرکت پرفروش سال 97

بر اساس جزئیات اعلام شده مجموع فروش 100 شرکت برتر ایران در سال گذشته حدوداً 897 هزار و 625 میلیارد تومان بوده است که این میزان فروش رشد 37 درصدی را نسبت به سال قبل نشان می دهد.

براساس این گزارش، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس توانسته در سال 97  بیش از 55.5 هزار میلیارد تومان فروش داشته باشد و در صدر 500 شرکت برتر ایرانی بدین لحاظ قرار گیرد. همچنین شرکت پالایش نفت اصفهان با میزان فروش 49.6 هزار میلیارد تومان در رتبه دوم، شرکت پالایش نفت بندرعباس با میزان فروش 45.4 هزار میلیارد تومان در رتبه سوم، بانک ملت (هلدینگ) با میزان فروش 43.5 هزار میلیارد تومان در رتبه چهارم و شرکت فولاد مبارکه اصفهان با میزان فروش 32.8 هزار میلیارد تومان در رتبه پنجم قرار گرفته اند.

اگر بخواهیم 25 شرکت پرفروش سال 97 را مورد بررسی قرار دهیم، در بین این 25 شرکت پرفروش علاوه بر بانک ملت، بانک صادرات (هلدینگ) با 24.7 هزار میلیارد تومان فروش در رتبه دهم، بانک تجارت (هلدینگ) با 21.9 هزار میلیارد تومان فروش در رتبه دوازدهم، بانک پارسیان (هلدینگ) با 21.8 هزار میلیارد تومان فروش در رتبه سیزدهم، بانک پاسارگاد (هلدینگ) با 21.4 هزار میلیارد تومان فروش در رتبه چهاردهم، بانک رفاه کارگران (هلدینگ) با 13.5 هزار میلیارد تومان فروش در رتبه هجدهم، بانک کشاورزی (هلدینگ) با 12.5 هزار میلیارد تومان فروش در رتبه بیست و یکم و بانک سامان (هلدینگ) نیز با حدود 12.5 هزار میلیارد تومان فروش در رتبه بیست و دوم قرار داشته اند.

بنابراین در بین 25 شرکت پرفروش در سال گذشته، هشت بانک حضور دارند. هر چند از نظر فروش شرکت های نفت و پتروشیمی توانسته اند رتبه های برتر را از آن خود کنند اما محاسبات نشان می دهد که گروه بانک ها و موسسات اعتباری به لحاظ فروش اوضاع بهتری داشته اند و در مجموع 17.9 درصد از کل فروش شرکت های برتر کشور به این گروه تعلق داشته است.

رتبه های نخست بیشترین دارایی ها در تسخیر گروه بانکی

از نظر دارایی ها اگر شرکت های برتر را مورد سنجش قرار دهیم اوضاع گروه بانک و موسسات اعتباری به مراتب بسیار بهتر از سایر گروه ها خواهد شد به طوری که این گروه 50.6 درصد از کل دارایی های شرکت های برتر ایران را به خود اختصاص داده اند. بیشترین دارایی را در بین کل شرکت ها، بانک ملت (هلدینگ) با 345 هزار و 679 میلیارد تومان به خود اختصاص داده است و پس از آن بانک صادرات (هلدینگ) با 253 هزار و 963 میلیارد تومان دارایی در رتبه دوم، بانک تجارت (هلدینگ) با 189 هزار و 715 میلیارد تومان دارایی در رتبه سوم، بانک کشاورزی (هلدینگ) در رتبه چهارم و گروه سرمایه گذاری پارس آریان که وابسته به بانک پاسارگاد می باشد با بیش از 150 هزار میلیارد تومان دارایی در رتبه پنجم قرار گرفته است. خود بانک پاسارگاد (هلدینگ) نیز با 124 هزار میلیارد تومان دارایی در رتبه هشتم بدین لحاظ قرار گرفته است.

 همان گونه که ملاحظه گردید بانک ها در شاخص های فروش و دارایی توانسته اند رتبه های برتر را به خود اختصاص دهند. نکته مهم این است که بانک ها با کمک شرکت های زیرمجموعه خود موفق به اخذ رتبه های برتر شده اند. این نشان می دهد که اگر بانک ها از بنگاه داری دست بردارند و شرکت ها و بنگاه های زیرمجموعه خود را به فروش برسانند شاید در سال های آینده نتوانند این رتبه های برتر را به دست آورند. بنگاه داری که بارها توسط رهبر انقلاب و همچنین رئیس جمهور روحانی مورد نقد قرار گرفته است.

رهبر انقلاب در دیدار خود با اعضای هیات دولت در شهریور ماه سال گذشته با انتقاد از بنگاه داری بانک ها فرمودند: بانک غلط می ‌کند که چنین کاری کند. جلوی بنگاه‌ داری بانک‌ ها را بگیرید. بانک برای بنگاه ‌داری نیست.

همچنین رئیس جمهور روحانی در صحبت های خود در پنجاه و نهمین مجمع عمومی بانک مرکزی گفت: اقدام اول این است که سرمایه‌های منجمد را فعال کنیم. در این راه بانک‌ها، دولت و خصولتی‌ها سرمایه بزرگی هستند. بانک‌ها علاوه بر کار سختی که انجام می‌دهند بنگاهداری هم می‌کنند که باید از آن خلاص شوند. البته در این چند سال که این موضوع را تَأکید کردیم، این کار هنوز انجام نشده است. به بانک گفته‌ایم که اموال خود را بفروشد و از بنگاهداری دست بردارد. نمی‌دانیم که چرا انجام نمی‌شود و مشکل کجاست؟ این اموال چسبناک است و جدا نمی‌شود و یا از این کار می‌ترسند. در صورتی که اگر این کار انجام شود و واگذاری‌ها صورت گیرد تحول بزرگی در اقتصاد روی خواهد داد و حرکت خوبی انجام می‌شود و با کمک به بخش تولید از طریق سرمایه در گردش کشور در مسیر رونق قرار خواهد گرفت.

حالا پرسش این است که چرا اموال مازاد بانک ها رشد کرده است و راه حل برون رفت از این وضعیت چیست؟

طهماسب مظاهری رئیس کل اسبق بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش گفت: ماجرای اموال مازاد بانک ها از این قرار است که بر اساس ضوابط بانکی یکی از وظایف بانک ها این است که سپرده ها را از مردم دریافت و به کسان دیگری از جمله فعالان اقتصادی تسهیلات پرداخت کنند.

وی ادامه داد: در این کار، بانک آن بخشی که می تواند به عنوان دارایی های ثابت و غیرمنقول و تصدی و سرمایه گذاری های خود داشته باشد محدود است. مثلا یک بانک می تواند به اندازه 30 درصد سرمایه ثبتی خود اموال غیرمنقول شامل ساختمان، شعبه، دفتر و ... داشته باشد. نکته این است که این 30 درصد هم باید واحدهای عملیاتی بانک باشد و نباید بانک مثلا ساختمان مسکونی، هتل و ... بسازد.

مظاهری افزود: بانک ها در طول زمان دو کار انجام دادند که دارایی های ثابتشان افزایش یافت. یک اینکه بخشی از منابع بانک ها بجای اینکه به پرداخت تسهیلات اختصاص داده شود به سرمایه گذاری برای خود در ملک و ساختمان و ... اختصاص داده شد. دو اینکه بخشی از منابع بانک ها به افراد به عنوان تسهیلات پرداخت شد و افراد نتوانستند این تسهیلات را بازپرداخت کنند و در نتیجه بانک بابت بدهی افراد به خود، دارایی های آن ها را تملک کرد.

مظاهری گفت: در نتیجه با توجه به افزایش حجم دارایی های ثابت بانک ها، آن ها نتوانستند تسهیلات پرداخت کنند و یکی از عوامل دشواری تامین مالی از بانک ها همین ماجراست.

وی افزود: بانک ها باید به هر حال به نوعی پولی که به عنوان تسهیلات پرداخت کرده اند را زنده کنند اما هنگامی که دارایی را به تملک خود در می آوردند باید بلافاصله بفروشند.

مظاهری ادامه داد: شنیده ها حکایت از آن دارد که بانک ها می خواهند این اموال را هم اکنون بفروشند اما اولا با قیمت هایی که قرار است بفروشند خریداری در بازار نیست ثانیا اگر بخواهند ارزان تر از قیمت گذاشته شده بفروشند باید پاسخگوی واحدهای نظارتی باشند. یا مثلا اگر بانک بابت بدهی یک شرکت، سهام آن را به تملک درآورده باشد حالا بخواهد سهام آن را ارزان تر بفروشد اولاً سایر سهامداران ضرر می کنند، ثانیا شاخص بورس اُفت می کند. مجموع این عوامل باعث شده است تا بانک ها نتوانند به سرعت اموال مازاد خود را بفروشند ولی باید به عنوان یک کار مستمر به آن نگاه کرد و یک کار آهسته و پیوسته در این زمینه انجام شود و تملک بانک ها کمتر از فروش آن ها باشد و در یک زمان سه الی چهار ساله این اموال مازاد فروخته شود.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: مکانیسم ماشه مهدی بازرگان سردار حجازی زینب ابوطالبی سم آفلاتوکسین سیلاب سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر لیگ قهرمانان آسیا حمید ابوطالبی بنگاهداری اموال بانک طهماسب مظاهری مکانیسم ماشه مهدی بازرگان سردار حجازی زینب ابوطالبی سم آفلاتوکسین سیلاب سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر لیگ قهرمانان آسیا حمید ابوطالبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۰۸۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمان ادغام کارت بانکی و کارت ملی اعلام شد

امتداد - رییس سازمان ثبت احوال از تجمیع کارت بانک ملی ایران در کارت ملی به عنوان نخستین گام ظرف سه ماه آینده خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ،  هنگامی که این تجمیع کارت بانکی با بانک ملی ایران انجام شود برای سایر بانک‌ها نیز کارت با سهولت بیشتری به پیش می‌رود. در برنامه داریم که سایر کارت‌های خدماتی که توسط دستگاه‌های خدماتی به مردم داده می‌شود و مردم از خدمات آن‌ها بهره‌مند می‌شوند نیز در کارت ملی تجمیع شوند.

وی تاکید کرد: این موضوع برای مردم هزینه خاصی ایجاد نمی کند بلکه با تجمیع کارت‌های بانکی و خدماتی در کارت ملی به عنوان یکی از اهداف این اقدام هزینه‌های مردم کاهش پیدا می‌کند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • نرخ خرید بازار مسکن تهران؛ خانه در هاشم آباد متری ۵۰ میلیون تومان
  • ادامه اجرای طرح مولدسازی اموال مازاد دولتی در زنجان
  • پیش بینی ۳.۲ همت تسهیلات قرض الحسنه برای شرکت‌های دانش‌بنیان
  • اختلاف فاحش قیمت کارخانه و بازار خودروهای سایپا !
  • لزوم استفاده از ظرفیت مولدسازی اموال مازاد در راستای تأمین تجهیزات مدارس
  • سارقان و مالخران اموال ساختمان‌های نیمه ساز در گرگان دستگیر شدند
  • درخشش محصولات بانک پارسیان در جشنواره نوآوری برتر ایرانی
  • گام بلند بانک پارسیان در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان
  • آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله | هر متقاضی چند سکه می تواند خریداری کند؟
  • زمان ادغام کارت بانکی و کارت ملی اعلام شد