Web Analytics Made Easy - Statcounter

پرفورمنس «من گابریل هستم» با حضور جمعی از هنرمندان در حوزه‌های مختلف نقاشی، بازیگری، موسیقی، خوانندگی، مجسمه‌سازی و نوازندگی عصر روز جمعه (۴ بهمن ماه) در تالار وحدت برگزار می‌شود.

علیرضا مجابی (م. آذرفر) ـ نقاش، شاعر و پژوهشگر و یکی از هنرمندان حاضر در این پرفرومنس که می‌خواهد به‌صورت بداهه اثری را در حضور مردم خلق کند ـ در گفت‌وگویی با ایسنا در این زمینه اظهار کرده است: به طور کلی هنرمند کم‌کار و جزو آن دسته از افرادی هستم که معمولاً در انجام کارهایم با موانع زیادی مواجهم و بسیار بیشتر از کارهایی که به ثمر می‌رسند، کارهایی داشته‌ام که به دلایل معلوم یا نامعلومی شکل نگرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: بعد از مدت‌ها، در خردادماه امسال در نمایشگاه گروهی «شهر، خسته است» شرکت کردم و در این مدت نیز در تلاش بودم که چند پرفورمنس را به سرانجام برسانم که متاسفانه هیچ کدام به سرانجام نرسیدند. حدود دو هفته پیش و در بحبوحه حوادث و اتفاقاتی که همه ما را متأثر و بهت زده کرده بود، من در جزیره هرمز بودم و دقیقاً روز بعد از موشک باران پایگاه آمریکا در عراق و حادثه هواپیمای اوکراینی، رو به تنگه هرمز در حضور مردم اجرای نقاشی داشتم و تلاش کردم حس و حال خودم را نسبت به شرایط در آن تابلو به نمایش بگذارم. این نخستین کار بداهه من بعد از مدت‌ها وقفه بود.  

مجابی یادآور شد: خانم بهناز نازی که از کارگردان‌های خوب تئاتر هستند نیز از یک سال پیش پیگیر بودند که کاری را با هم انجام بدهیم که در نهایت چندی پیش پیشنهادی را مطرح کردند تا چند هنرمند در کنار هم پرفورمنسی را پیرامون یک حس یا یک واژه مشخص در کنار هم به صورت بداهه اجرا کنند. تنها موضوعی که به من اعلام کرد این بود که اسم اجرا «من گابریل هستم» و الهام گرفته از «جبرئیل» است و هر هنرمندی باید حس و حالش را درباره «تنهایی» اجرا و خلق کند.

این هنرمند ادامه داد: من از همان ابتدا تاکید داشتم که کاری که انجام می‌دهم حتما باید بداهه باشد و پیش از اجرا هیچ هماهنگی یا مذاکره‌ای با سایر دوستان نخواهم داشت. برخی از دوستان هنرمند از قبل در برخی از موضوعات کلی با هم هماهنگ هستند و خانم نازی (کارگردان) خط کلی کار را تعریف کرده است؛ که من کاملا از این موضوعات بی‌خبر هستم و فقط قرار است آن روز به عنوان یک نقاش به صورت بداهه آفرینش خودم را داشته باشم و تحت تاثیر همه فرامتن‌ها اثری را خلق کنم.  

مجابی بیان کرد: تا روز اجرا به اثری که می‌خواهم بکشم، فکر نمی‌کنم و همان‌طور که در پوستر پرفورمنس نیز نوشته شده است، این یک اجرای زنده نقاشی نیست، بلکه آفرینش اثری بینامتنی است. به هر حال اجرای زنده با آفرینش تفاوت دارد. اجرا از پیش طراحی شده است و فقط به صورت زنده انجام می‌شود، اما آفرینش به این معنی است که از پیش هیچ ذهنیتی وجود ندارد و در لحظه خلق اثر صورت می‌گیرد. من هنوز سایز بومی که می‌خواهم روی آن نقاشی بکشم را هم نمی‌دانم.   

این هنرمند نقاش همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود، خاطرنشان کرد: من تا همین چند روز پیش از اینکه قرار است برای تماشای این پرفورمنس بلیط‌فروشی انجام شود، بی‌خبر بودم. تمایل شخصی‌ام این بود که اجرای این پرفورمنس به‌ویژه در شرایط کنونی رایگان باشد تا همه بتوانند حضور پیدا کنند؛  اما به دلیلی محدودیت‌هایی که تالار ایجاد کرد و هزینه‌هایی که باید بابت تالار پرداخت می‌کردیم، بر خلاف میل خانم نازی و بنده برای تماشای اجرا، بلیط در نظر گرفته شد.  

مجابی افزود: بر همین اساس من اعلام کردم که اگر قرار است این پرفورمنس برای هر یک از هنرمندان عایدی داشته باشد، تمام آن چیزی که به من تعلق می‌گیرد را به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان تقدیم می‌کنم. به طور کلی هیچ‌گاه بخش مادی این اجراها برایم اهمیت نداشته است  و همواره تلاش کرده‌ام که صرفا یک نقاش تزئینی یا دکوراتیو که فقط زیبایی‌ها را انتشار می‌دهد نباشم و صدای درد مردم باشم و هم جهت با آنها حرکت کنم.  

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تالار وحدت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۰۹۶۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لطافت لحظه در «به وقت بهار»

تابلو نقاشی «به وقت بهار» اثر «کلود مونه» همسر این نقاش را به تصویر می‌کشد که در سایه یاس بنفش مطالعه می‌کند.

به گزارش ایسنا،‌ «کامیل دونسیو» سوژه تابلوهای نقاشی بسیاری از هنرمندان از جمله «آگوست رنوار» و «ادوارد مانه»‌ بود. او در حوالی ۱۸۶۰ تا ۱۸۷۰ میلادی سوژه برخی از نقاشی‌های «کلود مونه»‌، نقاش نامدار فرانسوی شد و با او ازدواج کرد.

«کامیل» پس از ازدواج با «مونه» به شخصیت اصلی اغلب نقاشی‌هایی تبدیل شد که «مونه»‌ با موضوع زندگی روزمره نقاشی می‌کرد.

در اواخر سال ۱۸۷۱ میلادی، «مونه» به همراه «کامیل»‌ و پسرشان در «ارژانتوی»، روستایی در شمال غربی پاریس ساکن شدند. «ارژانتوی» در آن زمان یک تفرجگاه محبوب برای پاریسی‌ها بود، چراکه به وسیله قطار به راحتی به شهر متصل می‌شد و همیشه انتخاب خوبی برای استراحت کردن در تعطیلات بود. امپرسیونیست‌هایی که روستا و طبیعت اطراف را دوست داشتند، اغلب با خانواده «مونه» ملاقات می‌کردند. خود «مونه»‌ نیز اغلب در باغ نقاشی می‌کرد و همسر و پسرش را به تصویر می‌کشید. این‌گونه بود که تابلو نقاشی «به وقت بهار»‌ خلق شد.

«به وقت بهار»‌ اثر «کلود مونه»‌ ۱۸۷۲

این تابلو نقاشی یک اثر هنری بسیار احساسی است که زیبایی زندگی و آرامش خانوادگی را به تصویر می‌کشد. کل ترکیب‌بندی این نقاشی از لطافت لحظه صحبت می‌کند. «مونه»، «کامیل» را با یک لباس صورتی زیبا زیر یک سایبان به تصویر می‌کشد. بارقه‌های نور با عبور از میان برگ‌ها نوعی طرح روی لباس و چمن ایجاد کرده‌اند (گویی که بارقه‌های نور شبیه گلبرگ‌های شکوفه گیلاس به نظر می‌رسند). در این نقاشی «کامیل»‌ حین مطالعه به تصویر کشیده شده است. این نقاشی در واقع یک صحنه بسیار ساده را به نمایش می‌گذارد، اما در آن زمان «مونه» زیبایی‌ای را که در چنین سادگی‌ای نهفته است، مورد توجه قرار داد.

چهار سال بعد از خلق این نقاشی، «به وقت بهار» در نخستین نمایشگاه امپرسیونیستی که در گالری «Durand Ruel‌»‌ واقع در پاریس به نمایش گذاشته شد. «مونه» در مجموع ۱۸ اثر را در آن نمایشگاه به نمایش گذاشت که ۶ مورد از آن‌ها همسرش «کامیل» را به تصویر می‌کشیدند.

تابلو نقاشی «به وقت بهار» که با نام «زنی که کتاب می‌خواند» نیز شناخته می‌شود اکنون در «موزه هنر والترز» نگهداری می‌شود.

 «کلود مونه» یکی از پرآوازه‌ترین هنرمندان جهان است. آثار او مظهر جنبش محبوب «امپرسیونسیم» محسوب می‌شوند. «امپرسیونیسم‌»‌ در حوالی ۱۸۶۰ میلادی در فضای شهری و صنعتی پاریس شکل گرفت. نقاشان امپرسیونیست همچون «مونه» بر ثبت لحظات گذرا تمرکز داشتند. این گروه از نقاشان تلاش می‌کردند تغییرات نور و رنگ در ساعات و آب و هوای مختلف را به تصویر بکشند. هدف در حقیقت به تصویر کشیدن یک لحظه مشخص بود. با در نظر گرفتن تمامی این ویژگی‌ها مجموعه «نیلوفرهای آبی» این هنرمند شاهکار امپرسیونسیت به شمار می‌رود. مجموعه «نیلوفرهای آبی» مونه بزرگترین مجموعه این هنرمند محسوب می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • همه چیز درباره نرخ جرائم رانندگی سال ۱۴۰۳؛ از 5 برابر شدن تا زمان اجرا
  • نرخ جرائم رانندگی سال ۱۴۰۳ پنج برابر شد / زمان اجرا ۲۵ فروردین
  • آخرین وضعیت هنرمند پرسولیسی که در بیمارستان بستری شد
  • مرکز ساخت تابلو استیل نقشه جهان
  • آخرین وضعیت گازرسانی در جیرفت از زبان فرماندار 
  • محوطه سازی سایت «قره حسنلو» ۶۰ درصد پیشرفت دارد
  • نصب المان‌های ویژه در شلوغ‌ترین میدان شهر یاسوج
  • طرح‌های شهری با دید کارشناسی اجرا شوند
  • فراهم شدن فضای خلق ایده‌های جدید تفریحی و گردشگری در اصفهان
  • لطافت لحظه در «به وقت بهار»