Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین، نرخ تورم سالیانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری در مقایسه با دوره مشابه سال قبل از آن است.

نرخ تورم سالیانه برای خانوارهای شهری ۳۸ درصد و برای خانوارهای روستایی ۴۲.۲ درصد است که نسبت به ماه قبل به ترتیب ۱.۳ درصد و ۱.۶ درصد کاهش داشته است.

کاهش ۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ درصدی نرخ تورم نقطه‌ای خانوارهای کشور

نرخ تورم نقطه‌ای که نشان دهنده درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است نیز بر اساس اعلام مرکز آمار کم شده است.

نرخ تورم نقطه‌ای در دی ماه ١٣٩٨ به عدد ۲۶.۳ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٢٦.٣ درصد بیشتر از دی ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده­‌اند.

نرخ تورم نقطه‌ای دی ماه ١٣٩٨ در مقایسه با ماه قبل (آذرماه)  ۱.۵ واحد درصد کاهش یافته است.

نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی ها و دخانیات» با کاهش چهار واحد درصدی به ۲۴ درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با کاهش ٠.٣ واحد درصدی به ٢٧.٤ درصد رسیده است.

همچنین بر اساس گزارش مرکز آمار، نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٢٦,٢ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ١.٤ واحد درصد کم شده است. این نرخ برای خانوارهای روستایی ۲۷ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ١.٩ واحد درصد کاهش داشته است.

کاهش نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور

نرخ تورم ماهانه که بیانگر درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است. بر اساس اعلام مرکز آمار نرخ تورم ماهانه دی ١٣٩٨ به ۰.۸ درصد رسیده که در مقایسه با ماه قبل، ٢.٤ واحد درصد کاهش داشته است.

تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» ۰.۳ درصد کم شده و برای «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» رشد ١.٤ درصدی داشته است.

این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ٠,٩ درصد است و نسبت به ماه قبل، ٢.١ واحد درصد کم شده است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٠.٥ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٣.٧ واحد درصد کاهش داشته است.

تغییرات قیمت‌ها در ماه جاری

در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «میوه و خشکبار» (انار، موز و هندوانه) است.

در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» گروه «حمل ونقل» (انواع اتومبیل سواری) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

هم‌چنین گروه «سبزیجات» (گوجه فرنگی) و گروه «گوشت قرمز، سفید و فرآورده آنها» (گوشت گاو، گوشت گوسفند) نسبت به ماه قبل، کاهش قیمت داشته است.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: تورم مرکز آمار ایران نرخ تورم خانوارهای شهری تورم سالیانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۰۹۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش بیش از هشت درصدی میزان بارش‌ها در زنجان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ رحمن نیا گفت: از ابتدای سال آبی جاری (اول مهرماه سال قبل) تاکنون ۱۶۰.۱ میلی‌متر بارندگی در استان ثبت شده که این میزان نسبت به میزان بارندگی‌های سال گذشته ۱۵.۴ میلیمتر کاهش یافته است.

وی افزود: این میزان بارش‌ها همچنین نسبت به بلند مدت ۲۵.۷ میلیمتر، معادل ۱۳.۸ درصد کاهش دارد.

مدیرکل هواشناسی استان ادامه داد: طی این بازه زمانی بیشترین میزان بارش در شهرستان خرمدره با ۲۱۲.۵ میلیمتر ثبت شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۲۳۹.۱ میلیمتر بیش از ۲۶ درصد کاهش یافته است.

رحمن نیا گفت: کمترین میزان بارندگی در این مدت نیز مربوط به شهرستان زنجان با ۱۴۴.۲ میلیمتر بوده است که این میزان نسبت به مدت مشابه قبل با ۱۵۳.۷ میلیمتر بیش از ۹ درصد کاهش دارد.

وی متوسط بارندگی در استان را از ابتدای امسال تاکنون ۱۵.۱ میلیمتر بیان کرد و ادامه داد: این میزان در مقایسه با بلند مدت با ۱۱.۵ میلیمتر ۳.۶ درصد افزایش یافته است.

دیگر خبرها

  • کاهش بیش از هشت درصدی میزان بارش‌ها در زنجان
  • سرقت در استان سمنان ۱۰ درصد کاهش یافت
  • بارش‌ها در ایران ۲۱ درصد کاهش یافت/کاهش ۱۷ درصدی ورودی آب به سدهای کشور
  • رکوردشکنی کاهش نرخ بیکاری ترکیه در ۲۰۲۳
  • کاهش نرخ بیکاری ترکیه به کمترین حد خود در ۱۰ سال
  • کاهش چشمگیر تورم قم در سال گذشته
  • استاندار قم: تورم سالانه استان قم ۶ درصد کاهش یافت
  • عامل تورم در سال ۱۴۰۲ چگونه مهار شد؟
  • وضعیت بازارهای مالی داخلی در سالی که گذشت
  • پیش‌بینی وضعیت تورم در کشورهای مختلف جهان در سال ۲۰۲۴ (+ اینفوگرافی)