Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-25@00:55:30 GMT

فارس برترملی در پرورش ماهیان خاویاری

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۰۹۷۶۲

فارس برترملی در پرورش ماهیان خاویاری

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مدیر پرورش دهنده ماهیان خاویاری در مناطق غیر ساحلی در استهبان گفت: این مزرعه با ظرفیت ۳۰تن گوشت و ۳۵۰ کیلوگرم خاویار در سال در حال فعالیت است.

نسرین آذرخش بانوی ۳۷ ساله بامدرک فوق لیسانس در روستای باغشاد از توابع شهرستان استهبان در سال ۸۷ با پرورش ماهیان قزل آلا مزرعه ماهیان را راه اندازی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او، بعد ازمدتی بامشورت کارشناس مدیریت شیلات و آبزی پروری استان فارس، تحقیقات و آزمایشات مختلف در زمینه آب و دیگر مسائل؛ گونه پرورشی را از ماهی قزل آلا به خاویاری تبدیل کرد.

آذرخش گفت: این مزرعه امسال توانست ۴۰۰ کیلوگرم خاویار تولید و به بازار داخل و خارج کشور صادر کند همچنین در سال ۹۵ برای اولین بار و سال ۹۷ هم گوشت خاویار را به کشور روسیه صادر کرد.

او اظهار داشت: تولید ۲۸۵ کیلوگرم خاویار درسال گذشته، استحصال خاویار از گونه‌های مختلف، توزیع بچه ماهی خاویار برای اولین بار از استان فارس و استفاده از تجهیزات به روز و مکانیزه آبزی پروری از دلایل انتخاب وی به عنوان نمونه ملی بود.

این مزرعه برای حمایت از گونه‌های در حال انقراض ماهیان خاویاری و کاهش صید مولدین از دریا اقدام به تولید چندین گونه از مولدین ماهیان خاویاری کرده و به استان‌های فارس، خوزستان، هرمزگان ارسال کرده است.

ثابت بودن دمای آب چشمه، کیفیت مناسب آب و بهره بردن از خوراک با کیفیت؛ زمان رسیدن به سن بلوغ و خاویار دهی در این مزرعه کاهش یافته است.

با دمای مناسب آب دوره زمانی مورد نیاز برای تولید خاویار در فیل ماهی از ۱۶ تا ۱۸ سال به ۹ سال کاهش داد. البته در برخی از این نوع ماهیان خاویاری سن بلوغ جنسی ۸ تا ۱۰ سال طول می‌کشد تا بتوان از آن‌ها خاویار استحصال کرد.

فیل ماهی مشهورترین و بزرگترین گونه ماهیان خاویاری و دارای خاویار ممتاز، درشت، بسیار لذیذ وگرانب‌ها است.

وزن ماهی می‌تواند به ۱۰۰۰ کیلوگرم و گا‌ها تا ۱۵۰۰ کیلوگرم هم برسد.

به‌واسطه قیمت بالا و تولید زیاد خاویار، فیل ماهی با ارزشترین گونه از لحاظ اقتصادی به شمار میرفت.

آذرحش گفت: تنوع گونه‌ای پرورش انواع ماهیان خاویاری در مزرعه پارس مهر خاویار زیاد است و انواع فیل ماهی، ازون برون، سیبری، قره برون، چالباش، سیبری، شیپ، استرلیاد در این مزرعه تولید می‌شود.

او افزود: برای استحصال تخمک از مولدین ماده به منظور تکثیر ماهیان خاویاری در این مزرعه برای اولین بار از روش میکرو سزارین استفاده شده است.

در روش میکرو سزارین (ریز برش) با ایجاد برش کوچکی در شکم ماهیان خاویاری، اقدام به خارج تخمک‌های ماهیان خاویاری می‌شود.

با استفاده از این روش بدون مرگ ماهیان خاویاری تا جایی که ممکن باشد تخمک‌ها استحصال می‌شود و این ماهیان برای سال‌های آتی قابل بهره برداری هستند ومی‌توان از یک ماهی چندین بار تخمک گیری کرد.

او در ادامه برای بالابردن ایمنی ماهیان خاویاری گفت: در خوراک ماهیان، از عصاره‌های گیاهی سیر، زنجبیل، لعل کوهستان استفاده می‌شود.

او همچنین افزود: به منظور افزایش بهره وری آب، از سیستم هوادهی استفاده شده و این سیستم شامل اسپلش و ایربلور است، که در ادامه استقرار درام فیلتر، دستگاه اکسیژن ساز، دستگاه ازون نایزر، چیلر و بیوفیلتر در این مزرعه اجرا شده است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فارس پرورش ماهیان خاویاری استهبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۰۹۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از بزرگترین مزرعه خورشیدی برای نمک زدایی در عمان

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت نیرو، این بزرگترین سامانه تولید برق خورشیدی برای یک نیروگاه آب شیرین کن در عمان با ظرفیت سالانه بیش از ٣٢ هزار مگاواتساعت برق سبز است که ١٠٠ درصد از مصرف آب شیرین کن را در طول شبانه روز پوشش می‌دهد.

این نیروگاه که توسط Veolia با مشارکت TotalEnergies توسعه یافته است، نقطه عطف مهمی در جهت تلاش‌های کربن زدایی در منطقه است، زیرا به کاهش حدود ٢٧٢٠٠ تن انتشار CO ٢ در سال کمک می‌کند که معادل آلاینده‌های تولید شده توسط حدودا ٦٠٠٠ خودروی موتور احتراق داخلی در سراسر جهان است.

ساخت نیروگاه خورشیدی مذکور در ماه اوت ٢٠٢٣ آغازشد، بهره برداری از آن در ماه مارس ٢٠٢٤ انجام شد و قرارداد اجاره برای بهره برداری از این مزرعه خورشیدی تا ٣١ مارس ٢٠٣٦ است.

سلیم بن ناصر العوفی وزیر انرژی و مواد معدنی کشور عمان در جریان بهره‌برداری از این طرح، تولید برق از منابع تجدیدپذیر را یکی از اهداف چشم انداز عمان ٢٠٤٠ اعلام کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • استفاده از اقتصاد دریا از فاصله ۱۳۰۰ کلیومتری!
  • مسابقات قرآن و عترت مرحله ۱۴ گانه در اشکنان
  • بهره برداری از بزرگترین مزرعه خورشیدی برای نمک زدایی در عمان
  • برگزاری یازدهمین کنفرانس ملی ماهی شناسی ایران در بندرعباس
  • گلاب برای عتبات | ماجرای گلاب گیری در یزد بعد از 250 سال
  • افتتاح مدرسه خیرساز به همت خیر شیرازی
  • پرورش ماهیان گرمابی در دشتستان از طرح‌های اولویت‌دار شیلات است
  • افزایش تعداد گونه گوزن زرد ایرانی در سایت ارسنجان
  • برگزاری نخستین تشکل معلم محور در فارس
  • تشریح برنامه‌های هفته سلامت در آموزش و پرورش فارس