Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@10:53:09 GMT

وقتی کار به تعویض مفصل زانو می‌کشد

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۰۹۸۱۷

وقتی کار به تعویض مفصل زانو می‌کشد

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی جهرم، سه‌شنبه با بیان این مطلب در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: متاسفانه بسیاری از ایرانی‌ها به سبب شیوه زندگی نادرست، ورزش نکردن، انجام برخی فعالیت‌های نامناسب، دچار آرتروز زانوی زود هنگام می‌شوند.

دکتر قهرمان بمانا افزود: آرتروز به معنای ساییدگی مفصل و تخریب سطح مفصلی و به دنبال آن تغییر شکل، درد و محدودیت حرکت در مفصل است، در آرتروز غضروف مفصل به تدریج نازک شده و از بین می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: در آرتروز، استخوان اضافه در اطراف سطح مفصل به وجود می‌آید و بعد از مدتی در اطراف استخوان ۲ طرف مفصل استخوان‌های اضافه ساخته می‌شود که به آنها استئوفیت osteophyte می‌گویند.

این پزشک متخصص ادامه داد: شایع‌ترین آرتروز، آرتروز مفصل زانو است و بعد از مفصل زانو، آرتروز در مفصل لگن، ستون فقرات، انگشتان دست و شست پا اتفاق می‌افتد.

بمانا با بیان اینکه بیشترین آرتروز در مفصل زانو رخ می‌دهد، اظهار داشت: در مفصل زانو، ۲ استخوان ساق و ران روی هم قرار می‌گیرند که این دو استخوان سطح صافی دارند و راه رفتن را کنترل می‌کنند. مفصل زانو مفصلی است که نیاز به حمایت عضلات و بافت‌های نگهدارنده اطراف دارد.

به گفته وی آسیب به رباط‌ها، مینیسک، عضلات و همچنین استخوان کشکک، تاثیری مستقیم در بروز آرتروز زانو دارد.

 بمانا با بیان اینکه که آرتروز زانوی اولیه بیشتر در بانوان مشاهده می‌شود، بیان کرد: آرتروز مفصل زانو اولیه از سن ۴۵ تا ۵۰ سالگی به بالا اتفاق می‌افتد و در این حالت عملا تخریب غضروف مفصلی رخ می‌دهد.

وی گفت: آرتروز ثانویه هنگامی رخ می‌دهد که به زانو آسیب‌ها و ضرباتی وارد شده باشد، مانند پارگی مینیسک در فوتبالیست‌ها که زانو را مستعد آرتروز می‌کند و یا اختلالات مادرزادی همچون انحراف در زانو مانند پای پرانتزی و قرارگرفتن استخوان کشکک در جای نامناسب و همچنین ابتلا به آرتریت روماتویید (روماتیسم) و درگیری سیستم ایمنی که غضروف داخل مفصل را تخریب می کند.

این متخصص، مهم‌ترین علامت آرتروز را درد و خشکی مفاصل بیان کرد و گفت: از دیگر نشانه‌های شایع این بیماری، محدودیت در حرکت است که بیشتر در مفصل زانو مشاهده می‌شود.

وی، شایع‌ترین محل دردهای آرتروز مفصل زانو را بیشتر در داخل زانو یا زیر کشکک عنوان کرد و افزود: چون داخل زانو منطقه‌ای است که وزن را منتقل میکند به ساق پا، همین امر فشار به سمت داخلی زانو وارد می‌کند.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ادامه داد: بستگی به نوع آرتروز، درمان آن نیز متفاوت است، برخی از آرتروزهای اولیه در صورت مراعات قابل درمان هستند و این عارضه اگر از نوع شدید آن نباشد با استراحت دادن به مفصل، مصرف داروهای موضعی، انجام روش‌های غیر دارویی شامل فیزیوتراپی‌ها و ورزش‌ها که پزشک تجویز می‌کند، می‌توان وضعیت را به خوبی کنترل کرد.

 بمانا ادامه داد: با ورزش‌های مناسب و تغذیه صحیح و اصولی، کاهش وزن و کمتر کار کشیدن از مفاصل می‌توان از شدت آرتروز جلوگیری کرد.

او افزود: در مراحلی که شدت بیماری بالاتر است، از روش‌های تزریقی داخل مفصل نیز استفاده می‌شود که این روش نیز انواع مختلف دارد و بر اساس نیاز بیمار و تجویز پزشک مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در نهایت که آرتروز بسیار پیشرفته و مانعی در برابر فعالیت فرد باشد یا باعث ایجاد انحراف مفصل شود، می‌توان برای بیمار عمل جراحی انجام داد که این عمل به صورت تعویض مفصل زانو است.

وی بیان داشت: مسایل ژنتیکی و نوع فعالیت‌ها، استفاده زیاد از پله‌ها و وزن زیاد مهمترین علل شیوع بالای آرتروز زانو در ایران است.

برچسب‌ها سلامت علوم پزشکی جهرم بهداشت و سلامت توانبخشی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سلامت علوم پزشکی جهرم بهداشت و سلامت توانبخشی سلامت علوم پزشکی جهرم بهداشت و سلامت توانبخشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۰۹۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواص آب هویج که از آن بی‌خبرید

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، آب هویج یک نوشیدنی انرژی بخش است و از خستگی و سستی جلوگیری می کند. همچنین برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است و از ابتلا به انواع سرطان پیشگیری می کند. خاصیت شادی آوری دارد و برای ساختن استخوان های جنین در دوران بارداری مفید است.

بیشتر بخوانید: ۱۰ ماده غذایی که بدن را به خوبی آب رسانی می‌کنند

مصرف چغندر قند یک رژیم غذایی محبوب و صد البته بسیار مفید برای افزایش پلاکت خون است. چغندرقند سرشار از خاصیت آنتی اکسیدانی و هموستاتیک طبیعی (انعقاد کننده خون) است که باعث افزایش تعداد

پلاکت ها در طی چند روز مصرف می شود. اگر دو یا سه قاشق چای خوری آب چغندر با یک لیوان آب هویج مخلوط شود، پلاکت های خون به سرعت رشد می کنند. علاوه بر این، به دلیل وجود آنتی اکسیدان ها در این مخلوط مقاومت بدن نیز افزایش می یابد.

خواص آب هویج بستنی

یکی از مهمترین خواص آب هویج بستنی این است که برای کسانی که طعم آب هویج را دوست ندارند به راحتی می توانند آن را بخورند و از فواید بن نظیر آب هویج بهره ببرند. مصرف آب هویج با بستنی باعث می شود که ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین A بهتر جذب شوند.

برای تقویت استخوان ها و تقویت مغز مفید است. یک نوشیدنی اترژی بخش است و از خستگی و سستی جلوگیری می کند. برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است و از ابتلا به انواع سرطان پیشگیری می کند. خاصیت شادی آوری دارد و برای ساختن استخوان های جنین در دوران بارداری مفید است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1227969 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • تسکین زانو درد با روغن کرچک
  • کاهش قیمت تخم‌مرغ در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار
  • خواص آب هویج بستنی
  • نخست وزیر پیشین قطر خطاب به اعراب: به زانو درآوردن ایران را فقط در خواب خواهید دید!
  • طراحی و تولید نسل جدید داربست‌های ترمیم استخوان
  • صدای شکسته شدن استخوان به گوش می‌رسد | ما می‌دانستیم سفره مردم کوچک شده!
  • استقامت مردم غزه دشمن را به زانو درآورده است
  • اسحاق جهانگیری: صدای شکسته شدن استخوان مردم به گوش می‌رسد
  • خواص آب هویج که از آن بی‌خبرید
  • سائیدگی لگن و مفصل ران چیست