Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-25@13:24:59 GMT

آسیب‌های جسمی و روانی کار کودکان در خیابان

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۰۹۹۳۱

هانیه لواف روانشناس و مشاور درباره آسیب‌های روانی کار کودکان اظهار کرد: در ابتدا باید یک تعریفی از کودکان کار گفته شود؛ طبق تعریف سازمان ملل متحد به کودکانی که خیابان محل زندگی آن‌هاست و تحت نظارت بزرگسال مسئول نیستند، کودک کار می‌گویند.

اخبار اجتماعی -این روانشناس با بیان اینکه در خانواده چنین کودکانی، جایگاه اعضا جابه‌جا شده است و کودک نقش پدر و مادر را برای خود ایفا می‌کند، افزود: عوامل مختلف اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی، اعتیاد در خانواده، فوت یا جدایی والدین، بدسرپرست بودن و غیره منجر به کار کودک در خیابان‌ها می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره آسیب‌های جسمانی برای کار کردن کودکان، گفت:  از منظر بهداشت و تغذیه این کودکان دچار کمبودهایی هستند و آسیب‌های جسمی زیادی بر آن‌ها وارد می‌شود.

لواف ادامه داد: این کودکان به دلیل اینکه در فقر زندگی می‌کنند، اکثرا درس نخوانده‌اند و آینده‌ای نامعلوم در انتظار آن‌هاست که همین منجر به بروز اضطراب در آن‌ها می‌شود، به همین دلیل این کودکان در خود فرو رفته‌اند و با محیط بیرون ارتباط خوبی نمی‌توانند برقرار کنند.

این روانشناس اضافه کرد: کار کردن کودکان در خیابان ممکن است آن‌ها را به بزهکاری بکشاند و یا به سوی مصرف موادمخدر گرایش پیدا کنند، همچنین دخترانی که در خیابان کار می‌کنند ممکن است در معرض تعرض جنسی قرار گیرند.

وی افزود: گاهی اوقات کودکانی که در خیابان کار می‌کنند رفتارهای کینه توزانه و یا خصمانه از خود نشان می‌دهند، زمینه خشم در کودکان کار نسبت به افرادی که در ماشین‌های خود بر سر چهارراه‌ها توقف کرده‌اند و از آن‌ها حمایتی نمی‎کنند، ایجاد می‌شود، زیرا خود را با این افراد مقایسه می‎کنند و این خشم ممکن است منجر به آسیب زدن به دیگران شود.

لواف تصریح کرد: زمینه ایجاد اختلال شخصیت ضداجتماعی در سطوح بالاتر در این کودکان وجود دارد، گاهی کودکان کار با قوانین سر جنگ دارند و یا به فکر آسیب رساندن به دیگران هستند، در واقع احساس حقارتی را تجربه می‌کنند که برای پوشش دادن به این احساس حقارت دست به رفتارهایی می‌زنند که مثبت و پسندیده نیست.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: کار کودکان فقر پدر و مادر خانواده فقر کودکان کار کودکان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۰۹۹۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در جنگ روانی مُفت و مجانی نبازیم!

در رسانه‌های فارسی زبان خارجی کمتر خبر، گزارش یا تحلیل و تفسیری را می‌توان یافت که در آن، یک یا چند نارسایی یا ضعف در حوزه‌های مختلف کشورمان برجسته نشده باشد؛ دلیل آن هم این است که مفهوم جنگ از شیوه سخت‌افزاری به نرم‌افزاری تغییر یافته و وارد دنیای ارتباطات شده است.

اصطلاح جنگ‌های هیبریدی یا ترکیبی که رهبر معظم انقلاب بر ضرورت هوشیاری و آمادگی نیرو‌های انقلابی برای مقابله در برابر آن تاکید فرمودند، از اهمیت توجه به ابعاد تازه مفهوم جنگ حکایت دارد.

در این گزارش بخشی از شگرد‌ها و تکنیک‌های عملیات روانی رسانه‌های فارسی زبان خارجی مورد بررسی قرار گرفته است؛

 تکنیک برجسته‌سازی
در برجسته‌سازی، رسانه‏ هاى خبرى با استفاده از این روش، موضوعاتی را که به عقیده آنها باید مردم اطلاع داشته باشند و به آنها فکر کنند، در معرض دید مخاطبان قرار می‌دهند.

رد پای تکنیک برجسته نمایی را می‌توان به راحتی در بیشتر طرح‌های عملیات روانی آمریکا علیه ایران یافت. پخش ساعت‌ها برنامه در خصوص ناکارآمدی و بی‌توجهی دولت اسلامی در حفظ جان شهروندانش به بهانه وقوع یک تصادف خونین در جاده‌های ایران، بزرگنمایی آمار طلاق و بیکاری، برجسته‌سازی آمار خودکشی و انتساب آن به نارضایتی عمومی، کودک آزاری و مرتبط کردن آن به نبود آزادی‌های جنسی، اغراق در آمار زندانیان و برجسته سازی اعتراضات صنفی از روش‌های دیگری است که دستگاه عملیات روانی آمریکا از آن استفاده می‌کند.

 تکنیک نامگذاری معکوس
این شیوه تبلیغاتی از روش‌های بسیار رایج تبلیغات غرب است. در این روش تلاش می‌شود به تناسب هدف‌های تبلیغاتی برای مفاهیم نامگذاری شود.
به عنوان مثال، «استعمار» در لغت به معنی طلب آبادی و عمران است؛ اما غرب این کلمه را در مورد تسخیر و اشغال کشور‌ها به کار گرفته و امروز حتی در اثر تکرار این کاربرد معکوس، مفهوم واقعی کلمه عوض شده است. چنین است کلماتی که در فرهنگ تبلیغات با مقاصد ویژه به کار گرفته می‌شود، مانند میانه رو که به رژیم‌های دست نشانده یا ثبات که به حفظ منافع غرب و یا مدرنیزاسیون که به رواج صنایع مونتاژ اطلاق می‌گردد.

 تکنیک سیاه‌نمایی
یکی از شیوه‌های عملیات روانی، سیاه‌نمایی و القای ناامیدی است که رسانه‌های خارجی به طور مستمر علیه ایران از آن استفاده می‌کنند. یأس از دستیابی به اهداف، چنان اضطراب و پریشانی در میان مردم یک جامعه پدید می‌آورد که کسی انگیزه‌ای برای تلاش و حرکت به سوی اهداف پیدا نمی‌کند. این ناامیدی از طریق بزرگ کردن کاستی‌ها، کوچک جلوه دادن موفقیت‌ها، ترویج سئوالات بی‌فایده، ارتقای مطالبات عموم بیش از حد مورد انتظار، تردید در آرمان‌ها، ایجاد اختلاف در بین مدیران و بزرگ نشان دادن رقیب یا دشمن پدید می‌آید.

تصویرسازی از ایرانی با اقتصاد «رو به ورشکستگی»، با وضعیت نامطلوب اجتماعی و سیاستی که «به نفع مردم نیست» و ... در این روش در دستور کار رسانه‌های خارجی فارسی‌زبان بوده است.

تکنیک عرفی سازی یا همراهی
تکنیکی است برای متقاعد کردن مخاطب، با ترویج این پنداشت که مواضع مربوط، بیانگر درک عمومی و حس مشترک مردم است. در این تکنیک، طراحان تبلیغات روانی با استفاده از زبان، عادات و آداب مردم عادی (و نیز نوع لباس آنها در ارتباطات رو در رو، شنیداری و دیداری) تلاش می‌کنند، دیدگاه مورد نظر خود را متناسب با ذائقه عامه مردم معرفی کنند.

این تکنیک در مواردی که جمعیت هدف نسبت به زبان و آداب رسمی یا روشنفکرانه بدگمان است، بسیار مؤثر خواهد بود. نظام سلطه برای از بین بردن روحیه مقاومت ملت‌ها به خوبی از این تکنیک استفاده می‌کند.

 تکنیک تصویرسازی یا انگاره‌سازی
در روش انگاره سازی، نیرو‌های مهاجم سعی می‌کنند با ایجاد تصویری مطلوب از خود، تصویری مخدوش و ناموجه از نیرو‌های مدافع در اذهان مخاطبان ایجاد کنند.

برخی پژوهشگران علوم ارتباطات معتقدند که در انگاره سازی خبری، کارگزاران خبری، آگاهانه و با برنامه ریزی به تصویرسازی خبری یا انگاره سازی خبری دست می‌زنند. در این تکنیک آنچه مهم نیست انعکاس واقعیت و رویداد است. در اینجا هدف و ماهیت کار، استفاده از دستمایه واقعیت رویدادی برای ارائه تفسیری پنهان در لفاف است.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  •  سومین دوره ملی مهارت‌های زندگی و بالندگی فرزندان دانش‌آموز به کار خود پایان داد
  • طرح مراقبت‌های روانی اجتماعی دانش‌آموزان در سمنان اجرا شد
  • در جنگ روانی مُفت و مجانی نبازیم!
  • استقلال، خودشکوفایی و تعالی در گرو اوقات فراغت
  • غربالگری شنوایی ۱۱هزار نوزاد در خراسان شمالی
  • باخت تیلور بار روانی را از تیم ملی کشتی کم کرد
  • وزش باد شدید به تاسیسات آب ایلام آسیب زد
  • همه چیز درباره انگ اجتماعی
  • منشاء بسیاری از بیماری‌های جسمی را در روان خود پیدا کنید
  • بازی‌های رایانه‌ای منجر به آسیب جسمی کودکان و نوجوانان