Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه هنر ــ سید مسعود شجاعی طباطبایی، مدیر مرکز هنر‌های تجسمی، در نشست خبری نمایشگاه نگارگری «آسمان‌نگاره‌ها» بیان کرد: حوزه هنری سازمانی است که رسالت خود را از دفاع هنر انقلاب می‌داند.

به گزارش ایکنا، نشست خبری نمایشگاه نگارگری «آسمان‌نگاره‌ها» با حضور محمدعلی رجبی، دبیرکل نمایشگاه؛ سیدمسعود شجاعی، مدیر مرکز هنر‌های تجسمی؛ خشایار قاضی‌زاده، دبیر نشست‌های تخصص نمایشگاه، و محمدرضا زنگنه، مجری و کارشناس، امروز، اول بهمن‌ماه در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای این جلسه شجاعی‌طباطبایی اظهار کرد: ایده برگزاری این نمایشگاه برای اولین بار از سوی محمدعلی رجبی مطرح شد. پس از ارزیابی‌ها و بررسی‌های لازم، مقرر شد تا این نمایشگاه از ۱۴ بهمن الی ۴ اسفند برگزار خواهد شد. این اتفاق با این هدف برگزار می‌شود که تمام آثار خلق شده در حوزه هنر‌های تجسمی که موضوعشان انقلاب اسلامی است، یکجا جمع شوند. گالری عالی و خانه حوزه هنری میزبان آثار نمایشگاه آسمان‌نگاره‌ها خواهد بود.

وی افزود: بجز این نمایشگاه رویداد‌های دیگری را تا پیش از سال ۹۹ خواهیم داشت. یکی از این رویداد‌ها با موضوع «نفوذ» است که با برپایی نمایشگاهی از آثار همراه و اطلاعات دقیق‌تری از آن در آینده اعلام می‌کنیم. در ضمن مرکز هنر‌های تجسمی حوزه هنری از ابتدای سال برای برپایی رویداد‌های گوناگون برنامه‌ریزی کرده بود. یکی از این نمایشگاه‌ها ترامپیسم بود که بازخورد‌های گسترده‌ای در جهان داشت.

دلیل تاکید ویژه حوزه هنری نسبت به کار‌های انقلابی این است که در شرایط عادی این دست تولیدات چندان که باید موقعیت دیده شدن، ندارند. برای همین اگر مراکزی، چون حوزه هنری از این تولیدات حمایت نکنند، به مروز زمان این تولیدات به فراموشی سپرده خواهد شد شجاعی طباطبایی تاکید کرد: دلیل تاکید ویژه حوزه هنری نسبت به کار‌های انقلابی این است که در شرایط عادی این دست تولیدات چندان که باید موقعیت دیده شدن، ندارند. برای همین اگر مراکزی، چون حوزه هنری از این تولیدات حمایت نکنند، به مروز زمان این تولیدات به فراموشی سپرده خواهد شد. این اتفاق همه یک فاجعه فرهنگی است که باید جلوی آن گرفته شود.   در ادامه این مراسم محمدعلی رجبی تأکید کرد: درباره آثار این نمایشگاه باید بگویم که برخی از کار‌ها در یک کلمه حرف خود را زده‌اند و کار‌های دیگر به صورت تفسیری پیام خود را بیان کرده‌اند، ولی مهم این است که در نهایت همه آثار به انقلاب اسلامی پرداخته‌اند.
دبیرکل نمایشگاه تأکید کرد: در حوزه انقلاب کار شده و باز هم آثاری تولید خواهد شد، اما مهم آن است که این دست کار‌ها امکان دیده شدن را داشته باشند. نگارگری امروز از حالت کتابی خارج شده و با ابزار‌های گوناگون و کاربرد‌های غیر از کتاب جایگاهی ویژه یافته است.

رجبی ادامه داد: نگار به معنای تجلی زیبایی‌های خداوند است. به این ترتیب هنگامی که این هنر در کنار انقلاب قرار گیرد، بی‌شک آثاری قابل توجه ارائه می‌کند. لازم به ذکر است جنبه مطالعاتی آثار این نمایشگاه برای شناسایی و آگاهی از انقلاب مهم‌تر از کیفیت آثار است. در نتیجه این آثار برای ما بسیار با اهمیت است، چراکه به هر حال هنرمند نسبت به انقلاب واکنش نشان داده و به آن پرداخته است. پس شایسته است که به‌عنوان سندی از روند حرکت انقلاب مورد مطالعه قرار گیرد.   حضور اساتید در نمایشگاه‌ آسمان‌‌نگاره‌ها
وی ادامه داد: ۸۱ اثر در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود. برخی از آثار متعلق به اساتید برجسته است و برخی هم در سال‌های گذشته خلق شده است. در ضمن نگارگری امروز از جنبه روایی خارج شده و محتوا و فکر هنرمند را بیان می‌کند. به این ترتیب هنرمندان با بهره‌گیری از نگارگری انقلاب معرفی می‌شود.

دبیرکل نمایشگاه نگارگری «آسمان نگاره‌ها» تأکید کرد: آثار این نمایشگاه به خوبی و با دقت در نشست‌های این رویداد بررسی می‌شود و با دیدگاه‌های گوناگون از جهات مختلف مورد بحث قرار می‌گیرند. پیشنهاد می‌کنم در این نشست‌ها شرکت و پیش از آن آثار را ببینید. آثار این نمایشگاه آثاری هستند که در طول چهل سال انقلاب تولید شده است. در همین راستا به حوزه هنری به‌خاطر برپایی هماهنگ این مجموعه‌های نگارگری تبریک می‌گویم. ان‌شاءالله حوزه هنری در این امور بتواند رسالت‌های انقلابی خود را با موفقیت انجام و به راه خود ادامه دهد.

خشایار قاضی‌زاده، دبیر نشست‌های تخصصی نمایشگاه آسمان‌نگاره‌ها، نیز در پایان درباره نشست‌های تخصصی گفت: بحث نشست‌های تخصصی در کنار کار عملی اهمیت دارد، چراکه آموزش و پژوهش در عرصه تولید هنری بسیار مهم است. نشست‌ها به صورت چهار پنل طی دو روز ۲۷ و ۲۸ بهمن‌ماه در فرهنگستان هنر برگزار می‌شود. در این پنل‌ها، میزبان ۱۵ سخنران هستیم که چکیده مباحث‌شان را نیز در اختیار داریم. قرار است سخنرانی‌ها ضبط و ثبت و در نهایت به صورت کتابی منتشر شود.

قاضی‌زاده درباره جزئیات برنامه‌های این نشست‌ها بیان کرد: نشست‌های تخصصی این رویداد فرهنگ و هنری با محور‌های «مبانی حکمی و معنوی نگارگری» در نشست اول، «زن و نگارگری» در نشست دوم، «نگارگری در بوته نقد و نظر» در نشست سوم و «نگارگری در نسبت با سایر هنرها» در نشست چهارم بررسی می‌شود.

وی در معرفی اساتید سخنران این نشست‌های تخصصی افزود: «مبانی حکمی و معنوی نگارگری» در نشست اول با سخنرانی نواب، رجبی، بلخاری و نامور برپا می‌شود. همچنین «زن و نگارگری» در نشست دوم با حضور صدری، شاد قزوینی و یاسینی برپا می‌شود. نشست سوم نیز با محور «نگارگری در بوته نقد و نظر» با حضور شریف‌زاده، حاصلی و اینجانب میزبان علاقه‌مندان خواهد بود. نشست چهارم هم با محور «نگارگری در نسبت با سایر هنرها» با حضور و سخنرانی صادقی، خزایی، اقبالی و بابایی برپا می‌شود.

یادآور می‌شود، نمایشگاه نگارگری «آسمان نگاره‌ها» از ۱۴ بهمن‌ماه تا ۴ اسفندماه در گالری ابوالفضل عالی و گالری شماره ۲ خانه عکاسان حوزه هنری برگزار خواهد شد. انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۱۰۰۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقد و بررسی کتاب به من نگو فرمانده برگزار شد

نشست نقد و بررسی کتاب به من نگو فرمانده، سرگذشت خاطراتی از شهید محمود حاج مهدی‌ئی با حضور استاد محمد قاسمی‌پور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان یزد، شامگاه امروز _دوشنبه سوم اردیبهشت_ با حضور جمعی از اهل کتاب استان یزد چهارمین نشست نقد و بررسی کتاب سره با محوریت نقد و بررسی کتاب " به من نگو فرمانده" در محل حوزه هنری استان یزد برگزار شد.

محمد قاسمی‌پور، کارشناس، استاد و نویسنده کتاب هنر انقلاب اسلامی در این نشست با بیان اینکه مقدمه کتاب قوی، دقیق و هنرمند نیست گفت: مقدمه کتاب شعاری است در صورتی که باید شرح احوالی از روند کار و سبک نوشتاری خود اشاره می‌شد.

وی با اشاره به اشکالاتی در ویرایش که به سلیقه ویراستار انجام شده است افزود: فصل‌ها در فهرست کتاب نیز بدون عنوان هستند و خوانش و پیوندی در فصل‌های کتاب وجود ندارد.

قاسمی‌پور گفت: با توجه به اینکه شهید دارای دو نام محمود و ماشاالله بودند در مطالب شاهد این هستیم که در بیان خاطرات مدام چرخش صدا زدن و نام بردن شهید هستیم.

وی همچنین با بیان اینکه لهجه یزدی را باید شنید ولی لهجه اصفهانی قابلیت نوشتاری راحت‌تری دارد بیان کرد: ویراستاری به این دلیل که خود لهجه و گویش یزدی نداشته است در اعراب گذاری‌ها را دچار کاستی شوند.

کارشناس ادبیات انقلاب تصریح کرد: به خوبی در بخش‌هایی از کتاب محاوره و زبان شکسته استفاده شده است و این یکی از قواعد است که مجاز است از محاوره و شکسته نویسی استفاده برد. در ادامه حضار به بیان نظرات و نکات، انتقادات و ایراداتی که به کتاب وارد بود پرداختند.

نشست نقد کتاب "به من نگو فرمانده" با حضور احسان عابدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، حسین دشتی معاون فرهنگی اداره کل ارشاد، سالکی مدیر حوزه هنری استان یزد و جمعی از نویسندگان و شاعران استان یزد برگزار شد.

کد خبر 747051

دیگر خبرها

  • راهیابی ۲ اثر نمایشی از چهارمحال و بختیاری به جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • اجرای نمایش «سپیده» در حوزه هنری
  • آثار مکرمه قنبری به نمایش درمی‌آید/ قصه‌هایی از دری‌کنده
  • نشست تخصصی «اقلیم، طبیعت و بیان هنری» برگزار می‌شود
  • «قصه‌هایی از دری‌کنده» نمایش آثار مکرمه قنبری در گالری سهراب
  • نمایش اثرهنری جشنواره قصص قرآنی در مشهد
  • رشد ۵۰ درصدی آثار هنری شرکت کننده در جشنواره بین المللی امام رضا
  • نقد و بررسی کتاب به من نگو فرمانده برگزار شد
  • برپایی نمایشگاه آثار هنری و دست سازه های هنرجویان بردسکنی
  • رونمایی پوستر جایزه داستان و بازآفرینی در حوزه هنری