Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@07:02:34 GMT

کشاورزی باکیفیت در دستان تولیدکنندگان نمونه

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۱۱۲۰۳

کشاورزی باکیفیت در دستان تولیدکنندگان نمونه

کشاورزان و بهره‌برداران استان خراسان جنوبی علیرغم اینکه سال‌هاست با خشکسالی متوالی دست و پنجه نرم می‌کنند اما سال ۹۸ هم برای سومین سال متوالی با کسب رتبه‌های برتر ملی عنوان پیشگامان تولید در عرصه ملی را از آن خود کردند.

آیین سی و چهارمین دوره انتخاب و معرفی نمونه‌های ملی بخش کشاورزی با تجلیل از ۱۶۶ تولیدکننده برتر ملی، ۲۳ دی ماه امسال با حضور رییس جمهوری در تهران برگزار شد و خراسان جنوبی نیز با ۹ تولیدکننده و بهره‌بردار نمونه، رتبه دوم انتخاب تولیدکنندگان نمونه بخش کشاورزی را به خود اختصاص داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



عبدالطیف آبدار که از روستای درمیان مددکار نمونه ترویجی در سطح ملی شده خود را کشاورز زاده‌ای معرفی می‌کند که از کودکی در کشاورزی فعالیت داشته و اکنون سال‌هاست با ترویج و آموزش فوت و فن‌های کشاورزی به این بخش خدمت می‌کند.

وی با این اعتقاد که موفقیت جز با همکاری بین مسؤولان و کشاورزان به دست نمی‌آید گفت: در حوزه ترویج و آموزش نمی‌توانیم تافته جدا بافته باشیم و حتما باید بین کشاورزان حضور داشت.

به گفته او مددکار ترویجی از فعالیت‌های خود سودی مادی نمی‌برد اما با تمام علاقه و امکانات شخصی شبانه روز به کشاورزان در عرصه ترویج خدمت می‌کند.

آنچه که این مددکار نمونه ترویجی در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد تجربیاتی است که سال‌ها از کشاورزی به دست آورده و در مراحل کاشت، داشت و برداشت زرشک به دیگران آموزش می‌دهد.

وی با بیان اینکه در برخی مواقع کلاس‌های آموزشی روستاها تا نیمه شب هم طول می‌کشد اظهار داشت: این موضوع نشان از علاقه کشاورزان در فراگیری دانش روز دارد که می‌تواند به ارتقای این بخش کمک کند.

این مددکار نمونه ترویجی اختراع برخی ابزارهای موردنیاز کشاورزان را از دیگر فعالیت‌های خود عنوان کرد و گفت: برای تولید انبوه این ابزارها نیازمند حمایت هستم تا بتوانم با معرفی آن به تمام کشاورزان خدمت کنم.

وی یادآور شد: تمام دانشی که از کشاورزان در زمینه زرشک دارم به صورت تجربی بوده نه سواد دانشگاهی اما کاربرد این دانش تاکنون بسیار مفید بوده است.

آبدار با تاکید بر اینکه هیچگاه به سود فکر نمی‌کند اضافه کرد: سال ۶۱ دستگاه زرشک پاک کنی را اختراع کردم که اکنون به اشکال گوناگون ساخته شده و کاربرد دارد.

تحقق شعار از مزرعه تا سفره

مدیر نمونه واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی از شهرستان بیرجند که رتبه ملی را کسب کرده است، ۳۵ سال در این زمینه سابقه فعالیت دارد.

رضا فروزانفر با بیان اینکه به همراه ۲ برادر دیگر خود از صفر کارش را شروع کرده‌ است اظهار داشت: ابتدا مغازه تخم مرغ فروشی داشتیم که بعد به عمده فروشی رسید، سپس کشتارگاه سنتی، بعد از آن صنعتی و در نهایت مجتمع کشتارگاهی تاسیس کردیم تا شعار از مزرعه تا سفره را محقق کنیم.

وی با اشاره به اینک صنعت طیور در خراسان جنوبی صنعت اول است افزود: تلاش کرده‌ایم ظرفیت‌های موجود در استان که بلااستفاده بود را فعال کنیم لذا بالغ بر ۲۶ واحد مرغداری زیان ده را به صورت مشارکتی وارد مدار تولید کردیم.

این مدیر نمونه واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی یادآور شد: این مزارع پروش گوشت هم اکنون در هر دوره ۶۵۰ هزار قطعه ریزی داشته و پتانسیل‌های خاموش استان بودند که فعال شده‌اند.

وی وجود ناوگان حمل و نقل در کنار واحدهای تولید و فرآوری را از دیگر مزیت‌های کار خود برشمرد که در فروش مازاد تولید به سایر استان‌ها بسیار موثر بوده است.

فروزانفر با تاکید بر اینکه همواره تلاش کرده‌ایم عرضه و تقضای مرغ را در استان متعادل نگه داریم گفت: در زمان‌های بحران، تنطیم بازار را هم در کنار سیاست‌های دولت عهده دار می‌شویم تا بازار با کمبود یا مازاد تولید مواجه نشود.

وی با بیان اینکه ۸۵ درصد تولید مرغ استان، مازاد است تصریح کرد: تلاش کرده‌ایم تا با ورود به غول‌های مصرفی کشوری به بهترین شکل ممکن ۵۰ فرآورده را با بهترین کیفیت از استان صادر کنیم.

این فعال بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی حوزه دام و طیور، وجود مراکز متعدد عرصه مستقیم مرغ در استان، آزمایشگاه‌های مرجع و گروه‌های واکسیناسیون را از دیگر فعالیت‌های مجموعه تولیدی خود عنوان کرد و گفت: با تلفیقی از دانش بومی و مهندسی معکوس خط تولید را نیز به روز رسانی کرده و بسیاری از قطعات مورد نیاز مجموعه را خودمان تولید می‌کنیم که از نقاط قوت است.

وی با اشاره به ایجاد ۳۵۰ شغل مستقیم در این واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی اضافه کرد: عمده افراد شاغل از جامعه روستایی هستند که در پیشگیری از مهاجرت نیز اثرگذار بوده است.

فروزانفر از اجرای طرح بهبود معیشت برای نیروهای شاغل در مجموعه تولیدی خود خبر داد و گفت: با احداث کارگاه توبافی ۱۲۵ نفر از بانوانی که همسرانشان در مجموعه تولیدی کاکل زری شاغل هستند مشغول فعالیت شده‌اند که در کمک معیشت این افراد تاثیر بسزایی داشته است.

وی با اشاره به مزیت‌های نسبی تولید گوشت سفید در استان گفت: همجواری با افغانستان یکی از این مزیت‌هاست که انتظار می‌رود دولت در سیاست‌های تشویقی، صادرات گوشت به کشور همسایه را مورد حمایت قرار دهد.

مدیر مجموعه کاکل زری با این اطمینان که همواره در استان مازاد تولید گوشت مرغ است گفت: در صورتی که بخش صادرات فعال شود موفقیت‌های بیشتری را می‌توانیم کسب کنیم.

وی ضمن انتقاد از ناکارآمدی برخی قوانین حاکم بر تولید اظهار داشت: این قوانین از کشورهای توسعه یافته برداشت و به روز رسانی نشده است لذا  نیاز به بازنگری دارد.

اشتغالزایی با صندوق خرد زنان روستایی

بانوی موفق سرایانی که مدیرعامل نمونه صندق اعتبارات خرد زنان روستایی در عرصه ملی است گفت: سال ۸۲ با ۲۰ نفر صندوق خرد زنان روستایی را در روستای مصعبی سرایان تشکیل داده‌ایم که الان با توجه به افزایش تعداد اعضا تبدیل به دو صندوق شده‌ایم.

فاطمه افقهی مهمترین عامل در موفقیت خود را جلب اعتماد مردم دانست و افزود: با تشکیل این صندوق دسترسی زنان روستایی به تسهیلات اعتباری ممکن شده و آنها می‌توانند بدون ضامن و دغدغه تسهیلات دریافت کنند.

وی با بیان اینکه در کنار فعالیت‌های صندوق اعتباری ارتقای مهارت‌های فردی نیز دنبال می‌شود گفت: با این کار زنان روستایی به انجام کارهای گروهی و جمعی ترغیب شده و اکنون چندین کارگاه در زمینه‌های قالی بافی، پارچه بافی و سایر محصولات فعال شده است.

مدیرعامل صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی در روستای مصعبی با اشاره به راه‌اندازی بازارچه‌های محلی برای فروش محصولات تولید شده در روستا اضافه کرد: در روزهای مختلف سال این بازارچه‌ها راه‌اندازی و همواره مورد استقبال واقع می‌شود.

وی از ایجاد بوم‌بازار در روستای مصعبی خبر داد و گفت: این بازار نیز صرفا روزهای جمعه فعال شده و اعضای صندوق خرد زنان با فروش محصولات خود صاحب درآمد می‌شوند.
 
افقهی عنوان کرد: بسیاری از زنان روستای مصعبی با کمک تسهیلات صندوق خرد زنان فعالیت‌هایی همچون پرورش قارچ، مرغ بومی، تولید ورمی کمپوست، دام سبک و سنگین، کافه سنتی، صنایع تبدیلی و سوپر مارکت را راه‌اندازی کرده‌اند.

وی گفت: بالغ بر ۸۳ نفر در ۲ صندوق خرد زنان روستایی مصعبی عضو هستند و سرمایه اولیه نیز به سه برابر افزایش یافته است.

وی توجه به بازاریابی محصولات را از مهمترین نیازهای فعلی در صندوق خرد زنان روستایی عنوان کرد و افزود: در صورت ایجاد شرکت تعاونی شاید بتواند به فروش بهتر محصولات کمک کرد.

تولید هشت برابری زعفران

زعفران کار نمونه از شهرستان قاینات نیز مهمترین عامل موفقیت خود را استفاده از دانش، تجربه و داشتن هدف عنوان کرد و گفت: با کمک این عوامل توانسته‌ام در زمینی کوچک تولید زعفران خود را به هشت برابر برسانم.

وی انتخاب پیاز مناسب و  آبیاری به موقع را در افزایش تولید موثر دانست و گفت: زعفران گیاهی است که حتی برگ آن با انسان صحبت می‌کند و می‌توان نیاز او را فهمید.

وی اظهار داشت: پیاز زعفران در فروردین از برگش استفاده می‌کند لذا با استفاده از سیستم آبیاری بارانی تلاش کرده‌ام برگ‌ها را به مدت طولانی‌تر سبز نگه دارم تا عمر پیاز بیشتر شود از همین رو سال بعد میزان برداشت نیز افزایش می‌یابد.

تولید کننده نمونه نهال جنگلی در شهرستان زیرکوه نیز با فعالیت در ایستگاه تولید نهال، عنوان تولیدکننده نمونه نهال جنگلی در سطح کشور را به خود اختصاص داده است.

محمدحسین جعفری استفاده از بذر مناسب و بومی، خاک مرغوب و آبیاری به موقع را در موفقیت خود موثر خواند.

او گفت: سالانه ۱۰۰ هزار تا ۱۵۰ هزار نهال در ایستگاه منابع طبیعی شهرستان زیرکوه تولید می‌کنم که شامل نهال قیچ، تاغ و اسکنبیل است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی به همراه جمعی از این تولیدکنندگان نمونه امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری به معرفی علل و عوامل این موفقیت و دستاوردهای بخش کشاورزی استان پرداختند.

برچسب‌ها رونق تولید خراسان جنوبی خشکسالی بهره وری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رونق تولید خراسان جنوبی خشکسالی بهره وری رونق تولید خراسان جنوبی خشکسالی بهره وری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۱۱۲۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت ورود به بازارهای بین المللی برای تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی

به گزارش خبرگزاری مهر، امیرحسین میرآبادی رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: حوزه سلامت متشکل از صنایع تجهیزات پزشکی و دارو، یکی از موضوعات جذاب همکاری‌های بین المللی بوده و همواره در تعاملات بین المللی شاهد طرح همکاری از سوی کشورها در مذاکرات هستیم.

وی افزود: نکته بسیار مهمی که در شعار سال بارها و به صورت شفاف مورد تاکید رهبری قرار گرفته مسئله رشد تولید و در سال جدید جهش تولید است. اما تولید نیازمند بازار است و زمانی رشد و جهش اتفاق می‌افتد که بازارهای بزرگ‌تری داشته باشیم.

میرآبادی ادامه داد: تولیدکنندگان همیشه به دنبال بازارهایی می‌گردند که بتوانند ظرفیت‌های تولیدی خود را افزایش دهند و یکی از مهم‌ترین آن بازارهای بین المللی است. این بازارها از این جهت مهم هستند که حضور یک کالا در بازارهای بین المللی شرایطی همچون استاندارهای خاص، کیفیت ویژه، خدمات پس از فروش و ضمانت لازم داشته و حتی در بعد طراحی صنعتی و زیبایی باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد. همچنین سبد محصولاتی که به عنوان توانمندی عرضه می‌شود سبد بزرگ‌تری خواهد بود و شانس موفقیت در شکل گیری تعاملات اقتصادی بالاتر خواهد رفت.

وی افزود: اگر بتوانیم برای شرکت‌های حوزه تجهیزات پزشکی فضایی را جهت حضور فعال‌تر در عرصه بین المللی فراهم کنیم در حقیقت با دسترسی به بازارهای جدید با افزایش تولید روبه رو خواهند شد و از طرفی الزامات بازار ایجاب می‌کند که شرکت‌های تولیدی کیفیت محصولات را ارتقا داده و نتیجه اولیه آن بهبود وضعیت اقتصادی شرکت‌ها و در نهایت کمک به اقتصاد دانش بنیان کشور است.

میرآبادی افزود: به همین منظور در تعاملات با کشورهای مختلف، ورود به حوزه‌های سلامت و تجهیزات پزشکی را دستور کار قرار دادیم که پیشتر آن کشورها مورد توجه قرار نمی‌گرفتند و بررسی‌های ما نشان داده بیشتر آنها جذاب، بزرگ و دارای فرصت‌های طلایی هستند.

وی تاکید کرد: نمایشگاه ایران هلث به عنوان بزرگ‌ترین رویداد کشور در حوزه تجهیزات پزشکی، یکی از محفل‌های مؤثر برای توسعه همکاری‌ها و ایجاد تعاملات بین المللی مبتنی بر فناوری‌های حوزه سلامت است.

میرآبادی ادامه داد: سازمان توسعه همکاری‌های علمی، با دعوت از مهمانان خارجی برای حضور در نمایشگاه و همچنین پشتیبانی از شرکت‌های دانش بنیان برای شکل دادن ارتباطات خارجی و ایجاد زمینه برای ورود به بازارهای صادراتی جدید با تعامل با دستگاه‌های مختلفی که در حوزه بین الملل کار می‌کنند تلاش نموده تا بر غنای نمایشگاه افزوده تا شرکت‌های حاضر در نمایشگاه بتوانند از فرصت ایجاد شده حداکثر استفاده را ببرند.

وی افزود: یکی دیگر از حوزه‌های حمایتی و تقویت بعد بین المللی این سازمان، اعطای امتیاز ویژه و اولویت به شرکت‌های برتر حاضر در نمایشگاه ایران هلث در برنامه‌های اعزام به خارج از کشور در سال جاری در قالب اعزام‌های مستقل یا حضور در پاویون ایران در نمایشگاه‌های خارجی خواهد بود.

میرآبادی گفت: ایران هلث به عنوان مهم‌ترین رویدادی که در حوزه تجهیزات پزشکی برگزار می‌شود، بستر بسیار خوب برای تعامل با فعالان اقتصادی این حوزه است و مشارکت در نمایشگاه قطعاً ارزش افزوده‌ای را برای شرکت‌ها به همراه خواهد داشت.

کد خبر 6086582 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • تولید نوشت‌افزار ایرانی با کاغذ ایرانی
  • بازار لاستیک ترمز برید
  • اهمیت ورود به بازارهای بین المللی برای تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی
  • آماده همکاری با دولت برای بازگشت آرامش به بازار برنج هستیم
  • مجلس با تحقیق و تفحص از سازمان حفظ نباتات موافقت کرد
  • معرفی اطلس فام سهند؛ شرکت ایرانی تولید رنگ و رزین در سطح جهانی!
  • پخت نان کامل به صورت نمونه در تعدادی از نانوایی‌ها
  • توسعه صادرات ، مستلزم توانمند سازی بازاریابی تولیدکنندگان
  • بزرگترین تولیدکنندگان برق آبی در دنیا
  • بخش کشاورزی با استفاده از فناوری متحول می‌شود