Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@20:18:28 GMT

شیوع جهانی اختلالی که دیگر مختصِ ژاپنی‌ها نیست

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۱۲۰۴۸

شیوع جهانی اختلالی که دیگر مختصِ ژاپنی‌ها نیست

ابتلا به اختلال "هیکیکوموری" که نوعی انزوای اجتماعی مزمن است دیگر تنها به مردم ژاپن محدود نیست و امروز این مشکل در میان جمعیت جوان کشورها به سرعت رو به گسترش است.

به گزارش ایسنا، دکتر «تاکاهیرو آ کاتو» از دانشگاه کیوشو در ژاپن بر اساس مطالعه‌ای اظهار کرد: افزایش مشاهده موارد ابتلا به اختلال هیکیکوموری در سراسر جهان کارشناسان را به این باور رسانده که این مشکل تنها به ژاپن محدود نمی‌شود و مواردی از ابتلا به این اختلال در آمریکا، کره، هنگ کنگ، هند، استرالیا و دیگر کشورهای آسیایی و اروپایی گزارش شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اختلال که موجب گوشه‌گیری افراد و دوری کردن از جامعه می‌شود آسیب‌های جدی متعددی به سلامت وارد می‌کند و بنابراین، وجود معیارهای تشخیصی جدید برای شناسایی مبتلایان ضروری است.

به گفته این متخصص اولین گام برای مواجه با اختلال هیکیکوموری درک درست آن است. در تعریف هیکیکوموری آمده است این اختلال نوع شدیدی از انزوای اجتماعی است که افراد خود را در خانه حبس کرده و از حضور در جامعه خودداری می‌کنند. این اختلال بیشتر در افراد ۲۰ تا ۲۷ ساله مشاهده می‌شود اما احتمال بروز آن در افراد میانسال نیز وجود دارد.

پزشک بر اساس دفعات حضور فرد در اجتماع و خارج شدن او از خانه، شدت بیماری را تشخیص می‌دهد. همچنین مدت زمان انزوای اجتماعی ممکن است سه تا شش ماه یا بیشتر ادامه پیدا کند. افرادی که در هفته یک، دو یا سه نوبت از خانه خارج می‌شوند به ترتیب به نوع حاد، متوسط و خفیف این اختلال مبتلا هستند و اشخاصی که در هفته چهار نوبت یا بیشتر در اجتماع حضور پیدا می‌کنند جزو افراد هیکیکوموری محسوب نمی‌شوند.

اصطلاح هیکیکوموری هم برای خودِ بیماری و هم برای فرد مبتلا به آن بکار می‌رود. همچنین افراد هیکیکوموری عمدتا کسانی هستند که هنوز با خانواده‌های خود زندگی می‌کنند.

افرادی که دچار اختلال هیکیکوموری هستند خود را از تعاملات اجتماعی منع نمی‌کنند اگرچه ارتباط و تعامل اجتماعی آنان بسیار کم است. همچنین در حالی که اضطراب و احساس درماندگی با انزوای اجتماعی مرتبط است افراد مبتلا به هیکیکوموری از بودن در انزوا احساس آرامش دارند. هرچند پس از گذشت مدتی احساس تنهایی و درماندگی به سراغ این افراد می‌آید.

این اختلال در مردان بیش از زنان گزارش می‌شود و اغلب با دیگر اختلالات روان از قبیل اضطراب، افسردگی و اختلال شخصیتی همپوشانی دارد.

فاکتورهای متعددی هستند که می‌توانند در فراگیری فزاینده این بیماری نقش داشته باشند. جهانی‌شدن، افزایش استفاده از رسانه‌های اجتماعی و پیشرفت در تکنولوژی از جمله این فاکتورها هستند. در این شرایط کودکان مدت زمان بیشتری را درحالیکه با وسایل الکترونیکی کار می‌کنند در محیط‌های بسته می‌گذرانند. این کودکان و نوجوانان اغلب از مهارت‌های لازم برای برقراری ارتباطات اجتماعی برخوردار نیستند.

محققان همچنین به وجود شاخص‌های خونی خاصی پی برده‌اند که در تمامی افراد مبتلا به این اختلال وجود دارد. سطح اسید اوریک در مردان و کلسترول خوب در زنان مبتلا به اختلال هیکیکوموری پایین است.  

به گزارش firstpost، به گفته متخصصان حمایت‌ها فردی و خانوادگی از افرادی که دچار اختلال هیکیکوموری توصیه می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: انزوای اجتماعی ژاپن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۱۲۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی دو هزار و ۶۱۳ کودک دارای اختلال اوتیسم در اصفهان

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی اصفهان با اشاره به شناسایی ۲ هزار و ۶۱۳ کودک دارای اختلال اوتیسم در اصفهان گفت: حدود ۴۷۷ نفر کودک از خدمات ۱۳ مرکز روزانه توانبخشی طیف اوتیسم استفاده می‌کنند.


پژمان پورشبانان افزود: یک مرکز شبانه روزی بستری موقت برای این بیماران فعال است، اما سیاست بهزیستی مبنی بر افزایش مراکز شبانه روزی نیست، زیرا معتقد به استفاده از مراکز روزانه و آموزش از طریق خانواده است.


وی گفت: براساس بررسی‌ها شمار این اختلال در حال افزایش و در پسر‌ها چهار برابر بیشتر از دختر‌ها رخ می‌دهد.
معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی اصفهان ادامه داد: در کنار ارائه خدمات مراکز بهزیستی، روش‌های متمرکز فردی و چهره به چهره و در برخی موارد برگزاری کلاس دو یا سه نفره به صورت گفتار درمانی و کار درمانی با هدف بهبود فرد صورت می‌گیرد.


وی گفت: سن ۲ تا ۵ سالگی دوران طلایی یک فرد اوتیسمی است که باید مداخلات درمانی و آموزشی برای فرد انجام شود که این امور از سال ۱۳۸۰ وارد فرایند توانبخشی بهزیستی و از آن زمان این اختلال درمان می‌شود.


پورشبانیان با اشاره به اینکه عمده برنامه‌های آموزشی بهزیستی متمرکز بر ایجاد تعاملات اجتماعی فرد است، بیان داشت: یکی از روش‌ها برنامه جامع (ABA) است که حوزه‌های مختلفی از جمله مهارت‌های آموزشی، مهارت‌های اجتماعی، شناخت، کارکرد‌های اجرایی، حرکت، مهارت‌های انطباقی، بازی و زبان را شامل می‌شود که اگر به تعداد ساعات لازم انجام شود، برای یک کودک مبتلا به اوتیسم کافی است و این کودکان نیازی به شیوه‌های دیگر ندارند.
اختلال طیف اوتیسم یک اختلال نورولوژیکی است که خودش را در سال‌های اولیه رشد کودک نمایان می‌کند.
این اختلال در بیماران اوتیستیک موجب می‌شود که مغز فرد مبتلا به اوتیسم نتواند در زمینه رفتار‌های اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی به‌درستی عمل کند و مزاحم او برای یادگیری چگونگی ارتباط و تعامل با دیگران به طور اجتماعی می‌شود.
کودکان و بزرگسالان دارای اختلال طیف اوتیسم در زمینه ارتباط کلامی و غیر کلامی، مهارت‌های شناختی معمول، رفتار‌های اجتماعی، فعالیت‌های سرگرم‌کننده و بازی دارای مشکل می‌باشند

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • ارزش‌های اخلاقی و تکالیف الهی تنها مختص به افعال خارجی نیست
  • بیماری ایدز چیست؟ + فیلم
  • شناسایی دو هزار و 613 کودک دارای اختلال اوتیسم در اصفهان
  • شناسایی دو هزار و ۶۱۳ کودک دارای اختلال اوتیسم در اصفهان
  • آنچه باید درباره اختلال شخصیت ضد اجتماعی و عوامل بروز آن بدانید
  • ردپای ژنتیک در اختلال وسواس
  • افسردگی شدید میان اعضای یک خانواده منتقل می‌شود
  • شناسایی ۱۳۰۰۰ بیمار مبتلا به هموفیلی در ایران
  • ۶ ریزمغذی موثر در جلوگیری از ریزش مو
  • می‌توان با بررسی سطح بینایی، زوال عقل را ۱۲ سال زودتر پیش‌بینی کرد