Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-24@23:51:48 GMT

«شهر سوخته» گنجینه رازهای نهفته در سیستان و بلوچستان

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۲۶۶۱۲۱۲۵

«شهر سوخته» گنجینه رازهای نهفته در سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرنگار ایلنا، استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران و در همسایگی استان‌های خراسان جنوبی، کرمان و هرمزگان و همچنین کشورهای پاکستان و افغانستان یکی از پهناورترین استان‌های ایران است که طیف وسیعی از اشکال طبیعت را از کویر تا دریا در خود جای داده است.

از جاذبه‌های گردشگری این استان می‌توان به شهرسوخته، کوه خواجه، موزه منطقه جنوب شرق ایران، بند چابهار، قلعه بمپور و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. اشاره کرد.

شهر سوخته

این محوطه باستانی متعلق به 5000 سال پیش در نزدیکی زابل یکی از مهم‌ترین سایت‌های باستان شناسی به حساب می‌آید.

شهر سوخته در واقع اسمی است که مردم محلی از سال‌ها پیش به این منطقه داده‌اند، اما نام حقیقی این شهر هنوز مشخص نیست، و این شهر نیز برخلاف تصور عموم هیچ آتش‌سوزی گسترده‌ای نداشته‌است.

در شهر سوخته باقی مانده‌هایی از بناهای مهم این شهر و تعداد زیادی گور باستانی کشف شده‌است، از مهم‌ترین آثار کشف شده در این شهر می‌توان به جمجمه‌ای که مورد عمل جراحی مغز قرار گرفته و چشم مصنوعی اشاره کرد.

درنزدیک شهر سوخته نیز موزه‌ای وجود دارد که تعدادی از آثار کشف شده در شهر سوخته در آن نگه‌داری می‌شود.

موزه منطقه‌ای جنوب شرق کشور

این موزه در شهر زاهدان شامل آثاری از استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی است.

موزه منطقه‌ای زاهدان از جمله بزرگترین موزه‌های کشور محسوب می‌شود که دارای بخش‌های مختلف مردم‌شناسی، بوم شناسی و باستان‌شناسی است.

چابهار

چابهار، شهری در کنار دریای عمان است این شهر و مناطق اطراف آن جاذبه‌های گردشگری مختلفی همچون کوه‌های مینیاتوری، منطقه گل‌فشان، خلیج گواتر، منطقه آزاد چابهار و... را در خود جای داده‌است.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۱۲۱۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم

به همت میراث فرهنگی استان اردبیل، اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در دانشگاه محقق اردبیل برگزار شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، نخستین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها عصر چهارشنبه در دانشگاه محقق اردبیل برگزار شد که در این کنفراس فعالان حوزه موزه‌ها از مناطق مختلف کشور حضور داشتند‌.

استان اردبیل به خاطر پیشینه تاریخی غنی دارای موزه‌های متعددی همچون موزه سنگ، کتابخانه تخصصی بقعه شیخ ‌صفی، مفاخر دینی، مردم‌شناسی و تاریخ طبیعی در شهر اردبیل و موزه صارم‌السلطنه شهر نمین، موزه باستان‌شناسی نیر، موزه باستان‌شناسی خلخال و موزه باستان‌شناسی مشگین‌شهر است.

در این کنفرانس  فعالان و پژوهشگران  در مورد موزه‌ها به بحث پرداخته و راهکارهای لازم را برای توسعه موزه‌ها ارائه دادند.

 

.

 

به دبیرخانه این کنفرانس حدود 120 مقاله ارسال شده که در بخش‌های مختلف بود.

حسن محمدی ادیب مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل در این کنفرانس اظهار داشت: موزه چینی‌خانه بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی از قدیم محل نمایش هدایای امپراطوران چین بوده و آن را به عنوان موزه فرهنگی، هنری و قدیمی‌ترین موزه ایران معرفی می‌کنیم.

کاظم دبیر معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار اردبیل نیز در این کنفرانس تصریح کرد: موزه‌ها نقش اساسی در معرفی تمدن، تاریخ و فرهنگ دارد و استان اردبیل با موزه‌های خود نقش اساسی در جذب گردشگر داشته است.

احمد محیط طباطبایی رییس کمیته ملی موزه‌های ایران با اشاره به ظرفیت‌های موزه‌های استان اردبیل گفت: اردبیل با این موزه‌ها می‌تواند نقش اساسی در جذب گردشگران داخلی و خارجی داشته باشد.

انتهای پیام/131

  

دیگر خبرها

  • کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم
  • امدادرسانی آب و فاضلاب استان بوشهر به سیل زدگان سیستان و بلوچستان
  • موزه فسیل مراغه گنجینه‌ای از مهره داران ارزشمند
  • موزه فسیل مراغه‌، گنجینه‌ای از مهره داران ارزشمند
  • سیل اخیر ۳۲۰ کیلومتر مربع از بلوچستان را درگیر کرد
  • سیل اخیر ۳۲۰ کیلومتر را درگیر کرد
  • جلو هرز روی آب‌ها را بگیریم
  • سفر استاندار سیستان و بلوچستان به شهرستان زهک
  • «نون خ ۵» چهره زیبای سیستان و بلوچستان را به مردم نشان داد
  • رفع مشکل آب در شهربنت و ۲۷ روستای نیکشهر