Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-25@13:45:29 GMT

چگونگی تشخیص سرطان پانکراس!

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۱۳۴۴۶

سرطان پانکراس یا لوزالمعده یکی از رایج‌ترین انواع سرطان در جهان است و در حال حاضر درمانی ریشه‌کن کننده برای آن وجود ندارد. بر همین اساس، آگاهی از چگونگی تشخیص علائم هشدار دهنده اولیه این بیماری اهمیت ویژه ای دارد، زیرا می تواند درصد احتمال بقای بیمار را مشخص کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سرطان پانکراس یا لوزالمعده یکی از رایج‌ترین انواع سرطان در جهان است و در حال حاضر درمانی ریشه‌کن کننده برای آن وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر همین اساس، آگاهی از چگونگی تشخیص علائم هشدار دهنده اولیه این بیماری اهمیت ویژه ای دارد، زیرا می تواند درصد احتمال بقای بیمار را مشخص کند.

درد در ناحیه معده یا پشت و همچنین یک رنگ خاص ادرار از جمله نشانه های اولیه سرطان پانکراس هستند که باید به آنها توجه داشته باشید.

نشانه اولیه

سرطان پانکراس سهمی حدود 3 درصدی از تمام موارد سرطان در آمریکا را به خود اختصاص داده است. این بیماری زمانی شکل می گیرد که رشد سلولی کنترل نشده در یک بخش از غده پانکراس آغاز می شود. از این زمان، تومورها معمولا شکل گرفته و در عملکرد عادی پانکراس اختلال ایجاد می شود.

و در شرایطی که مدیریت سرطان پانکراس همانند بیشتر انواع سرطان دشوار است، آگاهی از نشانه های اولیه این بیماری می تواند شانس بقای بیمار را افزایش دهد. از علائم اولیه و شاخص می توان به درد در ناحیه معده و پشت اشاره کرد که اگرچه شکل گرفته و از بین می رود، اغلب پس از غذا خوردن یا هنگامی که فرد دراز می کشد، تشدید می شود.

ادرار نارنجی رنگ نیز یکی از نشانگرهای اصلی برای تشخیص سرطان پانکراس در مراحل اولیه است.

ادرار نارنجی رنگ می تواند یکی از علائم زردی باشد که این شرایط به زرد شدن بخش های سفید چشم و به طور کلی پوست منجر می شود.

زردی می تواند موجب علائم دیگری مانند مدفوع رنگ پریده و همچنین خارش پوست نیز شود.

اگر کبد عملکرد درست خود را ارائه نکند یا اگر مجرای صفراوی مسدود شده باشد و تخلیه صفرا متوقف شود، ممکن است به زردی مبتلا شوید.

صفرا مایعی است که توسط کبد برای کمک به گوارش تولید می شود. مجرای صفراوی این مایع را از کبد به دوازدهه منتقل می کند. اگر برای درمان زردی لوله ای به نام استنت صفراوی در مجرای صفراوی شما کار گذاشته شده باشد، سرطان ممکن است رشد کرده و استنت را مسدود کند و موجب بازگشت زردی شود.

سرطان پانکراس معمولا به واسطه سیگار کشیدن، مصرف نوشیدنی های الکلی، اضافه وزن و سرطان پیشین شکل می گیرد.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۱۳۴۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیکال نیوز، مشکلات بینایی که بر توانایی فرد در خواندن و نوشتن، رانندگی، تشخیص رنگ یا قضاوت در فاصله‌ها تأثیر می‌گذارد، می‌تواند نشانه اولیه بیماری آلزایمر، شایع‌ترین نوع زوال عقل باشد.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که تغییرات فیزیکی در چشم‌ها، مانند آسیب عروق خونی، ممکن است در پیشرفت بیماری آلزایمر دخیل باشد، در حالی که تحقیقات دیگر استفاده از اسکن شبکیه را به عنوان راهی برای تشخیص این بیماری از طریق چشم مورد بررسی قرار داده‌اند.

علاوه بر این، محققان پلاک‌های بتا آمیلوئید- که یکی از دلایل اصلی بیماری آلزایمر در مغز محسوب می‌شود- روی شبکیه و عدسی چشم پیدا کرده اند که به روش‌های غیرتهاجمی بالقوه برای تشخیص بیماری آلزایمر اشاره می‌کند.

اکنون، محققان دانشگاه لافبورو در بریتانیا استدلال می‌کنند که از دست دادن حساسیت بصری می‌تواند بیماری آلزایمر را ۱۲ سال قبل از تشخیص معمول پیش بینی کند.

«احمد بیگده»، محقق ارشد و دکترا در دانشکده ورزش، گفت: «حساسیت بصری به توانایی فرد برای تشخیص و پردازش اطلاعات بصری به طور دقیق و کارآمد اشاره دارد.»

او توضیح داد: «از دست دادن حساسیت بصری می‌تواند منجر به مشکلات مختلفی در درک و پردازش اطلاعات بصری شود، مانند مشکل در تشخیص اشیا یا چهره‌ها، مشکل در خواندن یا پیمایش در محیط‌های آشنا، و چالش‌هایی در درک جزئیات بصری یا تضادها. به عنوان مثال، فردی که حساسیت بینایی کمتری دارد ممکن است هنگام رانندگی در خواندن تابلوهای خیابان دچار مشکل شود.»

بیگده ادامه داد: «ما تصمیم گرفتیم حساسیت بصری را به عنوان یک پیش‌بینی‌کننده زوال عقل بررسی کنیم، زیرا تحقیقات قبلی نشان داده است که افراد مبتلا به زوال عقل اغلب نقص‌های پردازش بینایی را حتی در مراحل اولیه بیماری تجربه می‌کنند.»

وی افزود: «اختلالات بینایی با افزایش خطر ابتلاء به زوال عقل در آینده مرتبط است، که نشان می‌دهد ارزیابی توانایی‌های پردازش بینایی می‌تواند ابزار ارزشمندی در ارزیابی خطر زوال عقل باشد.»

دانشمندان از طریق تحقیقات خود دریافتند که شرکت کنندگان با نمرات پایین‌تر در تست حساسیت بصری در معرض خطر بیشتر تشخیص زوال عقل در آینده هستند.

کد خبر 6088226

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی یک بیماری ۱۲ سال قبل از بروز علائم
  • تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی
  • تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه
  • پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم
  • سنگ کیسه صفرا چیست و چگونه درمان می‌شود؟
  • از کجا بفهمیم سرطان معده داریم یا نه؟
  • از کجا بفهمیم سرطان معده داریم؟ + راهنمای کامل
  • افزایش ابتلا به سرطان در افراد کمتر از پنجاه سال
  • کم‌تحرکی عامل بسیاری از بیماری‌ها
  • این آزمایش سرطان پروستات را بدون نمونه‌برداری تشخیص می‌دهد