Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-03-29@10:30:39 GMT

حضور بیش از ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان ماشین‌ساز در صنعت

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۱۵۲۰۶

حضور بیش از ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان ماشین‌ساز در صنعت

مدیرکل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار، گفت: در حال حاضر بیش از ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان ماشین‌ساز در کشور وجود دارد که توانایی ساخت ماشین‌آلات در حوزه صنعت را دارند.

مهدی الیاسی مدیرکل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس درباره عدم ارتباط دانشگاه و صنعت اظهار داشت: ارتباط صنعت با دانشگاه یک چالش بین‌المللی و مساله روز دنیا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

* گفت‌وگوی صنعت و دانشگاه دائماً با چالش مواجه است 

وی افزود: دانشگاه‌ها یا صنایعی که بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند موفق می‌شوند و طبیعتا این دانشگاه است که علاقه دارد به سمت علم و آموزش برود چرا که صنعت نیاز محور کار می‌کند و گفت‌وگوی این دو دائماً با چالش مواجه است. این یک مساله اختصاصی نیست و در همه دنیا و ایران وجود دارد چرا که ظرفیت نظام آموزشی ودانشگاهی‌مان بالقوه بزرگ است و تعدادی دانشجویان تحصیلات تکمیلی داریم که صنعت نیازمند آنهاست؛ بنابراین از مکانیزم‌های لازم و کافی برخوردار نیستیم که این چالش وجود دارد.

مدیرکل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار ادامه داد: در چند سال اخیر دو  اتفاق در دنیا افتاد و در کشور ما هم شروع شد و سرعت گرفت که این دو رویکرد در مفهوم شرکت‌های دانش‌بنیان و اکوسیستم نوآوری حول دانشگاه است و نسبت به چند سال گذشته بهبود پیدا کرده ولی ایده‌آل نشده است.

* اساس شرکت‌های دانش‌بنیان ارتباط صنعت و دانشگاه است

الیاسی خاطرنشان کرد: اساس شرکت دانش‌بنیان ارتباط صنعت و دانشگاه بوده که یکی از بهترین مکانیزم‌ها در دنیا است. بنیانگذار تعداد زیادی از شرکت‌های دانش‌بنیان و حتی شرکت‌های فناوری در پارک‌های فناوری از دانشگاهیان‌ کشور تشکیل شدند ولی تقاضا یا بازار مصرف‌شان جامعه یا صنایع دیگر است.

وی  اضافه کرد: صنایع زیادی از شرکت‌های دانش‌بنیان اساساً سرویس‌دهنده به شرکت‌های بزرگ، تولیدی هستند که  با این اتفاق یک گام رو به جلو هستیم.

مدیرکل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار اضافه کرد: وقتی صنعت با یک شرکت صحبت می‌کند خیلی راحت‌تر به نتیجه می‌رسد تا اینکه بخواهد با یک دانشکده یا استاد صحبت کند، الان از دانشکده‌ یا استادان ما بیش از ۴ هزار شرکت تشکیل شده که از این تعداد بیش از ۳-۲ هزار شرکت از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و استادان هستند که ارتباط خیلی راحت‌تری با صنعت دارند چرا که حوزه ماموریت، فعالیت و محصولاتشان این شرکت‌ها مشخص است.

الیاسی در ادامه خاطرنشان کرد: ارتباط شرکت‌های دانش‌‌بنیان با شرکت‌های بزرگ بهبود یافته است؛ بنابراین یک مرحله به جلو رفته‌ایم و بجای اینکه دانشکده داشته باشیم یکسری شرکت داریم که بر پایه دانش دانشگاهی استوار و برپایه شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا هستند. تعدادی از این شرکت‌ها بزرگ و تعدادی هم کوچک هستند و بازار ندارند و این ارتباط کوچک و بزرگ جای چالش دارد.

* حضور بیش از ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان ماشین‌ساز در صنعت 

وی گفت: در حال حاضر بیش از ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان ماشین‌ساز در کشور وجود که توانایی ساخت ماشین‌آلاتی را دارند که در پروسه صنعتی کاربرد دارند. این یک مساله است که اگر یک صنعت بزرگ در لبنیات بخواهد  ماشین‌الات صنعتی بخرد با مشکل اعتماد، گارانتی و تامین مالی مواجه می‌شود. در معاونت علمی سعی داریم دانش دانشگاهی در قالب شرکت‌ جمع‌بندی شود و قابل مبادله باشد و ارتباط شرکت‌های بزرگ با شرکت‌های کوچک را در پلتفرم‌هایی تقویت کنیم.

مدیرکل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار بیان کرد: در مرحله‌ای هستیم که باید بتوانیم پلتفرم‌های به هم‌رسانی را بیشتر کنیم و امکان تبادل را بین شرکت‌ها فراهم و با تلاش و حمایت بیشتر موفق‌ شویم.  

* اکوسیستم نوآوری مسیر ارتباطی صنعت و دانشگاه است

الیاسی درباره اکوسیستم نوآوری گفت: اکوسیستم نوآوری یک مسیر ارتباطی خوب حول دانشگاه است. در حال حاضر از دانشگاه‌های صنعتی تهران از جمله دانشگاه‌های علم و صنعت، تهران و شریف حدود ۵۰۰ شرکت، ۶-۵  صندوق و شتاب‌دهنده در اطرافشان هستند و بخشی از فروش این ۵۰۰ شرکت از داخل دانشگاه بیرون آ‌مده‌اند که همان شرکت‌های دانش‌بنیان هستند و بخشی از اینها شرکت‌ بزرگی تاسیس کردند که به نیروی انسانی دانشگاه‌ها دسترسی داشته باشند.

وی ادامه داد: اکوسیستم نوآوری اطراف محیط‌های علمی دانشگاهی هدف بعدی ما است که توانسته‌ایم درحوزه دانشگاه شریف موفق‌تر باشیم و دانشگاه‌های تهران، علم و صنعت و امیرکبیر هم کارهای خوبی را در این حوزه شروع کرده‌اند.

مدیرکل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار در پایان خاطرنشان کرد: سعی می‌کنیم با سرعت هر چه بیشتر با این دو مکانیزم جلو برویم. امروزه وضعیت‌مان نسبت به ۸-۷ سال گذشته خیلی بهتر شده ولی هنوز فاصله خیلی زیادی تا موفقیت و موقعیت ایده‌آل داریم چرا که ظرفیت‌های دانشگاهی خوب و صنایع بزرگ در کشور داریم و اگر بر این دو روش استمرار داشته باشیم به مرور زمان نتایج خوبی را شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: دانش بنیان صنعت و دانشگاه نوآوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۱۵۲۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۰۰ میلیارد انواع خدمات مالی به دانش‌بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال ارائه شد

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری فناوری‌های نوظهور دیجیتال از ارائه ۴۰۰ میلیارد تومان انواع خدمات مالی و اعتباری به بیش از ۳۵۰ شرکت دانش‌بنیان و فناور حوزه اقتصاد دیجیتال در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

‌به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی صندوق نوآوری و شکوفایی، محمد موسی‌زاده موسوی در خصوص فعالیت‌های این صندوق در حوزه اقتصاد دیجیتال در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: در سال گذشته به بیش از ۳۵۰ شرکت دانش‌بنیان و فناور حوزه اقتصاد دیجیتال، انواع خدمات مالی و اعتباری مورد نیاز ارائه شده است که در تلاشیم این میزان رشد قابل توجهی را در سال ۱۴۰۳ تجربه کند.

وی افزود: ارائه حدود ۴۰۰ میلیارد تومان انواع خدمات مالی و اعتباری شامل ارائه تسهیلات، خدمات کارگزاری مالی و فنی، صدور ضمانت‌نامه‌های مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، بخش دیگری از فعالیت‌های صندوق پژوهش و فناوری فناوری‌های نوظهور دیجیتال در سال گذشته است.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی فناوری‌های نوظهور دیجیتال خاطرنشان کرد: در کنار خدمات مالی و اعتباری فوق، حمایت از ارائه خدمات زیرساختی مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال، حمایت از توسعه محصولات و خدمات اولویت‌دار در حوزه‌های کلیدی و راهبردی، کمک به اشتغال و توانمندسازی نیروی انسانی این حوزه در کشور، از جمله فعالیت‌های اثرگذاری بوده که با همکاری ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان دیجیتال معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری انجام شده است.

وی در خصوص برنامه‌های این صندوق در سال جدید گفت: امیدواریم در سال ۱۴۰۳ با توسعه خدمات تخصصی مورد نیاز شرکت‌های فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال و ورود به حوزه‌هایی همچون ارتقای توان صادراتی شرکت‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و کمک به شکل‌دهی اکوسیستم زیرساخت‌های کلیدی حوزه هوش مصنوعی که در برنامه توسعه صندوق پیش‌بینی شده است، بتوانیم نقشی اثرگذار در کنار سایر بازیگران این حوزه داشته باشیم و به توسعه زیست‌بوم اقتصاد دیجیتال کشور کمک کنیم.

کد خبر 739575

دیگر خبرها

  • نقش مراکز علمی و فناوری در نوآوری صنایع چیست؟
  • پیگیری مطالبات حوزه صنعت و کشاورزی در بخش‌های خبری
  • ضرورت حمایت از شرکت‌های دانش بنیان استان بوشهر
  • استفاده از ظرفیت دانشجویان در فعالیت‌های فناورانه و دانش‌بنیان
  • تمرکز دانش بنیان‌ها بر سواحل مکران
  • خدمات مالی ۴۰۰ میلیاردی به دانش‌بنیان‌های اقتصاد دیجیتال
  • ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بازار‌های بین‌المللی
  • ۴۰۰ میلیارد انواع خدمات مالی به دانش‌بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال ارائه شد
  • ۳ رویکرد تحولی در زیرساخت‌های فرهنگی برای تحقق جهش تولید
  • نماینده مجلس:دولت رئیسی کاری کرده که حتی شرکتهایی که کار دانش بنیان نمی کنند، خودشان را دانش بنیان جا می زنند