Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از النشره، حسان دیاب نخست وزیر لبنان بعد از تشکیل کابینه جدید این کشور تاکید کرد که لبنان در مرحله حساسی از تاریخ خود به سر می برد.

وی در خصوص ساختار کابینه لبنان تاکید کرد: دولت جدید شامل افراد متخصص و شایسته بوده و حضور متوازنی از زنان نیز در آن وجود دارد و دولت جدید، دولت حزبی محسوب نمی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیاب تصریح کرد: کابینه جدید تلاش می کند خواسته های معترضان لبنانی را محقق کند. این دولت در راستای ایجاد قانون جدید انتخابات کار خواهد کرد که وحدت ملی را تقویت می‌کند.

وی هم چنین بر ضرورت حمایت از ارتش لبنان برای تقویت ثبات این کشور تاکید کرد.

دیاب تصریح کرد: من به بازگرداندن اموال به یغما رفته و حمایت از فقیران پایبند هستم و از مردم می‌خواهم که به رشد و شکوفایی کشور کمک کنند.

کد خبر 4832042 فاطمه صالحی

منبع: مهر

کلیدواژه: لبنان حسان دیاب اعتراضات مردمی ایالات متحده آمریکا عراق ایران لیبی رژیم صهیونیستی دونالد ترامپ سوریه روسیه قاسم سلیمانی ترکیه لبنان برجام فلسطین ولادیمیر پوتین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۱۵۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت سیزدهم زیر تیغ انتقادات /رئیسی تن به تغییر کابینه خواهد داد؟ +جدول

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «تغییر و اصلاح کابینه سیزدهم» نه فقط این روزها، که از همان سال اول روی کار آمدن رئیسی مطرح بود، همان روزها که حامیان اصولگرای رئیسی بیش از این روزها بودند اما چینش کابینه همان زمان هم با انتقاداتی همراه بود.

مجلسی ها و دیگر حامیان رئیسی اما با مدارا پیش رفتند تا شاید وعده های داده شده با تکیه بر همان کابینه عملیاتی شود، اما هرچه زمان سپری شد نه وعده ای عملی شد نه کابینه مستقر در پاستور تغییری در روند حرکتی کشور ایجاد کرد.

دولت زیر تیغ انتقادات

عملکرد ضعیف دولتمردان رئیسی در حوزه های مهمی چون اقتصاد، دیپلماسی، سیاست خارجی و ...کار را به جایی رسانده که این روزها که دولت رئیسی وارد سومین سال حضورش در پاستور شده، زیر تیغ انتقادات شدید برای اصلاح و تغییر کابینه قرار دارد.

تلاطمات در بازارهای اقتصادی از جمله بازار ارز و سکه که شوک های لحظه ای به قیمت کالاهای اساسی و معیشت مردم وارد کرده، این روزها بار دیگر درخواست ها برای تغییر و اصلاح کابینه را بیش از گذشته کرده است.

گرچه دولت رئیسی طی این چندسال تغییراتی به خود دیده است، اما تغییرات یا با فشار مجلسی ها صورت گرفته یا اگر دولت خودخواسته تن به تغییرات داده، در نهایت آن انتظارات را برآورده نکرده است.

از سوی دیگر اختلافات در تیم اقتصادی دولت، عملکرد جزیره ای وزارتخانه ها و ناکارآمدی وزرا و معاونان اقتصادی، کار را به جایی رسانده که فشار بر معیشت و سفره مردم چندین برابر شده است و خواسته برای تغییر کابینه در گام اول اصلاح در تیم اقتصادی دولت است.

اولین واکنش دولت به تغییر کابینه رئیسی

درخواست ها برای تغییر در تیم اقتصادی ابراهیم رئیسی از یک سو و برخی خبرهای جسته و گریخته مبنی بر تصمیم رئیسی برای تن دادن به این خواسته، در نهایت واکنش دولت را به همراه داشت، به طوری که علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در بخشی از نشست خبری خود در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که با توجه به افزایش قیمت ارز و سکه در روزهای اخیر آیا شاهد تغییراتی در کابینه خواهیم بود، گفت: «در حوزه اقتصادی وقتی در یک جنگ اقتصادی با دشمن هستیم و دشمن سعی می کند از هر مسیری ضربه زند، انتظار می‌رود یک همراهی و همدلی در راستای ثبات بخشی به بازار رخ دهد و بتوانیم منافع ملت و مردم را تأمین کنیم.» او با این جملات مبهم تغییرات را تایید نکرد.

تغییر کابینه ضرورت است یا ...

این درحالیست که برخی از سیاسیون وتحلیلگران تغییر و اصلاح تیم اقتصادی دولت را ولو در سال سوم به نفع مردم و نظام اجرایی و تصمیم گیری کشور می دانند.

آنگونه که شهریار حیدری نماینده قصرشیرین در مجلس، در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین گفته است:«الان تغییر کابینه به نفع دولت و مردم است. به عبارت دیگر اگر رئیسی به دنبال این است که دوره بعد هم رئیس جمهور شود نیازمند تغییرات اساسی از صدر تا ذیل کابینه از بخشدار تا وزیر است.»

محمد مهاجری فعال سیاسی اصولگرا نیز در توئیتی نوشته است:«اگر وزیر نفت، وزیر رفاه، وزیر قطع ارتباطات، رئیس سازمان برنامه و بودجه و نیز چند تن از معاونان بی خاصیت رئیس جمهور کنار گذاشته شوند شاید راه برای اصلاح دولت رئیسی کمی هموار شود.»

برخی نیز این تغییرات را نه در غالب خواسته بلکه با خط و نشان کشیدن برای دولتی ها مطرح می کنند، آنگونه حسین حاجی دلیگانی می گوید؛«رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد اگر توضیح قانع کننده‌ای نداشته باشند باید برکنار شوند. مجلس تا ۶ خرداد سرکار است و از مسئولیت آن کاسته نمی‌شود.»

تغییر در سال سوم اثرگذار است یا...

در این میان، برخی از چهره های سیاسی کشور، گرچه معتقد به ناکارآمدی تیم اقتصادی دولت هستند اما تغییر این تیم آنهم در سال سوم، را بی تأثیر می دانند. از جمله مصطفی هاشمی طبا فعال سیاسی اصلاح طلب که در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین گفته است: «حتی اگر بخواهند تغییرات هم به وجود آورند و افراد قوی در وزارتخانه‌ها بنشینند کاری نمی‌توانند انجام دهند چراکه باید سیاست‌های کلی به نحوی باشد که کشور را به سمت پیشرفت ببرد، بنابراین ۵ یا ۱۰ وزیر هم تغییر کنند باز وضعیت همین خواهد بود.»

همچنین ذبیح الله اعظمی ساردویی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تغییرات را مثمر ثمر نمی داند و در این باره بیان کرده است:«با جا به جا کردن وزیر اقتصاد یعنی نیرویی که حداقل ۳ سال در آنجا کار کرده است درست نیست. بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، وزارت دارایی و ریاست جمهوری باید مشکل را حل کنند.»

* در جدول اظهارات چهره های سیاسی را مشاهده می کنید؛

ردیف

اسامی/ سمت

اظهارات

۱

محسن هاشمی/عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی

*در آستانه تغییر مجلس قرار داریم و الان مناسب نیست در مورد تغییرات در مدیران دولت صحبت شود چراکه باید صبر کرد تا مجلس جدید مستقر شود.

* در مجموع ناهماهنگی در دولت وجود دارد و باید مشاهده کرد که مجلس جدید چگونه عمل خواهد کرد، به این ترتیب که با فشار مجلس دولت‌ تغییر می‌کند یا خود دولت تصمیم می‌گیرد که ضمن هماهنگی با مجلس تغییراتی در کابینه انجام دهد.

۲

مصطفی هاشمی طبا/ چهره سیاسی اصلاح طلب

*به نظر بنده تغییر کابینه منجر به تغییر در وضع موجود نمی‌شود چراکه در صورت تغییر افراد کم‌تجربه و کم‌جرأت سرکار می‌آیند لذا اگر کابینه را تغییر بدهند مجدداً با همین وضعیت مواجه خواهیم شد.

* حتی اگر بخواهند تغییرات هم به وجود آورند و افراد قوی در وزارتخانه‌ها بنشینند کاری نمی‌توانند انجام دهند چراکه باید سیاست‌های کلی به نحوی باشد که کشور را به سمت پیشرفت ببرد، بنابراین ۵ یا ۱۰ وزیر هم تغییر کنند باز وضعیت همین خواهد بود.

۳

عباس سلیمی نمین/ فعال سیاسی اصولگرا

* دولت رییسی مهیا برای کار و تلاش بود اما به وعده های خود در مورد نخبه گرایی و تغییر کابینه در صورت ناکارآمدی عمل نکرد. دولت باید تحرک بیشتری در زمینه تغییرات به موقع در کابینه داشته باشد اما در ارتباط با برخی نیروها این تحرک وجود ندارد.

*در مورد معاون امور مجلس رئیس جمهور نیاز به تغییر بود که این اتفاق رخ نداد زیرا این فرد توانایی لازم را ندارد و در این موارد کوتاهی صورت گرفته است. رییسی باید با افراد کابینه اش رودربایستی را کنار بگذارد.

۴

محمد مهاجری/ فعال سیاسی اصولگرا

*اینکه بودجه ناتراز است، بنزین ناتراز است، بانک‌ها ناترازندو... ریشه اش در این است که دولت سیزدهم ناتراز است و در واقع در تراز ملت ایران نیست.آقای رئیسی فرصت زیادی برای تراز کردن دولتش ندارد؛ جراحی بزرگ با حداقل دوسوم اعضای کابینه و مدیران آمارتراش!

*انتشار خبر برکناری احسان خاندوزی از وزارت اقتصاد، اتفاق مثبتی است. اما در کابینه فقط این نیست. اگر وزیر نفت، وزیر رفاه، وزیر قطع ارتباطات، رئیس سازمان برنامه و بودجه و نیز چند تن از معاونان بی خاصیت رئیس جمهور کنار گذاشته شوند شاید راه برای اصلاح دولت رئیسی کمی هموار شود.

۵

مسعود پزشکیان/ نماینده تبریز در مجلس

* تصمیم تغییر تیم اقتصادی برعهده آقای رییس‌جمهور است که می‌خواهد در تیم خود تغییر ایجاد کند یا خیر؛ دولت بالاخره وعده هایی داده بوده، صحبت هایی که ریاست محترم جمهور داشته، قرار بود گرانی را کنترل کنند، تورم را حل کنند، نرخ ارز را تثبیت کنند و حتی روند قیمت ها کاهشی شود، خب چه شد؟

۶

محمدحسین فرهنگی/ عضو کمیسیون صنایع

* اگر من بودم خیلی وقت پیش در تیم اقتصادی دولت تغییر می‌دادم و بیشتر هم وزارت اقتصاد را نیازمند تغییر می‌دانم.

۷

ذبیح الله اعظمی ساردویی/ عضو کمیسیون کشاورزی

* با جا به جا کردن وزیر اقتصاد یعنی نیرویی که حداقل ۳ سال در آنجا کار کرده است درست نیست. بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، وزارت دارایی و ریاست جمهوری باید مشکل را حل کنند. آیا تغییرات در برنامه و بودجه مشکلی را حل کرد؟ نه نکرد. و فکر می‌کنم در این موضوع نیز مشکلی را از مردم حل نخواهد کرد.

۸

شهریار حیدری/ نماینده قصرشیرین در مجلس

*خدمات دولت باید در خدمت مردم باشد، دولت اگر از مردم نظرسنجی کند به این نتیجه می‌رسد که باید در کابینه تغییر اساسی ایجاد کند و افراد توانمند، با درک و فهم را سرکار بیاورد، دولت از صدر تا ذیل انتصابات دچار خطای استراتژیک شده است.

*۳ سال از عمر دولت می‌گذرد بیایند گزارش دهند که در کدام استان پیشرفت کردند، واقعاً بود و نبود برخی مسئولین برای سیستم فرقی نمی‌کند چراکه کارآمدی و توان ندارند. بنابراین دولت اول باید بپذیرد در وضعیت موجود تورم و نابه‌سامانی وجود دارد و بعد براساس واقعیت‌های موجود تصمیم بگیرد. به اندازه‌ای مدیر توانمند در کشور داریم که می‌توانند کشور را اداره کنند اما از آنها استفاده نمی‌کنند چراکه در دولت مسائل سیاسی بر مسائل اقتصادی و معیشت مردم ارجحیت دارند.

*دولت یک روز هم خوب کار کند، به نفع کشور و جامعه است، در هر صورت یک سال از عمر دولت باقی مانده است، از این‌رو دولت تا دیر نشده اقدام کند کما اینکه بنابر تعبیر امام علی (ع) هر زمان جلوی ضرر گرفته شود، منفعت است.

*الان هم تغییر کابینه به نفع دولت و مردم است. به عبارت دیگر اگر رئیسی به دنبال این است که دوره بعد هم رئیس جمهور شود نیازمند تغییرات اساسی از صدر تا ذیل کابینه از بخشدار تا وزیر است.

۹

حسینعلی حاجی دلیگانی/ عضو کمیسیون حقوق قضایی مجلس

* شایعاتی مبنی بر استیضاح وزیر اقتصاد مطرح شده است و من خودم نیز معتقدم که اگر رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد پاسخ قانع کننده‌ای به مردم ندهند، باید کنار بروند.

۱۰

ناصر ایمانی/ فعال سیاسی اصولگرا

* مدت‌ها قبل یعنی بعد از به پایان رسیدن سال اول دولت رئیسی باید در کابینه اصلاح صورت می‌گرفت، البته تغییر در کابینه شجاعتی می‌خواهد که شاید دولتمردان این شجاعت را ندارند اما واقعیت این است که ما احتیاج به تغییرات داریم.

*این تغییر کردن هم به این معنی نیست که بلافاصله شرایط گل و بلبل می‌شود ولی در هر صورت وقتی از عملکرد یک سال برخی وزرا، معاون اول رییس جمهور و مسئولینی گذشت و عملکرد خیلی مثبتی نداشتند، باید نسبت به حضور آنها در کابینه بازنگری صورت می‌گرفت که متأسفانه این اقدام صورت نگرفت البته تغییرات به معنای این نیست که ناگهان همه مشکلات حل شوند اما بهرحال می‌توانست این اتفاق صورت بگیرد.

* اصلاح کابینه در سال پایانی دولت بر وضعیت موجود موثر است و نباید از تغییر مسئولان ترسید، تا جایی که بنده می‌دانم از ابتدای کار تاکنون رئیسی فقط یک وزیر را خودش برکنار کرده است، بقیه وزرا توسط دولت برکنار نشدند بلکه خودشان استعفا دادند، مسائل دیگری پیش آمده و یا توسط مجلس استیضاح شدند اما در مجموع شاید یک وزیر بنابر اراده دولت تغییر کرده که این اصلا امر خوبی نیست.

۱۱

مهرداد گودرزوند چگینی/ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس

* تیم اقتصادی دولت باید تقویت شود و دولت فکر جدی به حال تیم اقتصادی کند چرا که به نظر می رسد تیم اقتصادی نمی تواند اهدافی که دولت به آنها وعده داده بود را عملیاتی کند.

۱۲

جبار کوچکی‌نژاد/عضو کمیسیون برنامه و بودجه

* رویه‌ها را آدم‌ها و تیم‌ها عوض می‌کنند، در نتیجه وقتی تیم اقتصادی افت داشته باشد و نتواند چرخش کند دولت چگونه می‌خواهد ریل عوض کند؟

* جراحان اقتصادی دولت رئیسی، جراح نبودند!

۱۳

جعفر قادری/ نماینده شیراز در مجلس

*بیش از آنکه تغییر افراد در تیم اقتصادی، بتواند به حل مشکلات کمک کند، با تغییر رویکردها و به کارگیری سیاست‌هایی که بتواند به مردم نسبت به آینده اطمینان دهد، می‌توان مشکلات را حل کرد، زیرا تفاوت تورم داخلی و وضعیت توان پرداخت می‌تواند روی نرخ ارز تاثیر بگذارد و دولت اگر بیاید در این شرایط خطیر راه برای تولید باز کند و موانع تولید را بردارد و به اصطلاح اوراق مشارکت ارزی منتشر کند یا سپرده گذاری های ارزی را منتشر کند و دوباره ارز را به چرخه بازگرداند، من فکر می کنم هم به انتظارات و توقعات مردم پاسخ داده می‌شود و هم این که ارزها در صندوق امانات بانک و گاوصندوق افراد نگه‌داری نمی‌شود و مجددا به تولید بازمی‌گردد.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1893451

دیگر خبرها

  • عراق: نباید دامنه درگیری در منطقه گسترش پیدا کند
  • صحبت‌های انگیزشی مالک نساجی در تمرین
  • افزایش احتمال اخراج همکاران افغان نظامیان انگلیسی از پاکستان
  • تغییرات اقتصادی در کابینه رییسی؛ استراتژی راهبری یا ضرورت بیرونی؟
  • تاکید رئیس جمهور جدید سنگال بر قطع وابستگی با کشور فرانسه
  • اعلام نگرانی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از سیاست‌های پولی و ارزی دولت/برخی مشکلات اقتصادی به آمریکا ربطی ندارد
  • دولت سیزدهم زیر تیغ انتقادات/رئیسی تن به تغییر کابینه می‌دهد؟ +جدول
  • دولت سیزدهم زیر تیغ انتقادات /رئیسی تن به تغییر کابینه خواهد داد؟ +جدول
  • ایمانی: رئیسی شجاعت تغییر کابینه را ندارد
  • نمایندگان مجلس دوازدهم در شعار‌های انتخاباتی خود چندان بر روی اقتصاد تاکید نداشتند