Web Analytics Made Easy - Statcounter

 اسماعیل بقایی در نخستین نشست کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل در سال ۲۰۲۰، اقدام بزدلانه آمریکا در ترور سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی و همراهانش را ضربه‌ای هولناک به صلح و امنیت منطقه‌ای، به سخره گرفتن اصول تمدن بشری و نقض صریح هنجارها و استانداردهای حقوق بین الملل دانست.

اخبار سیاسیاسماعیل بقایی ، واکنش ایران در مقابل اقدام جنایتکارانه آمریکا را مسئولانه، منطبق با اصول حقوق بین الملل و در راستای اعمال حق ذاتی دفاع مشروع دانست و بر عزم قاطع ایران برای دفاع از حاکمیت، تمامیت ارضی و کرامت خود تاکید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سفیر جمهوری اسلامی ایران خشونت، آشوب، ترور، بی ثباتی، ناامنی و تفرقه میان ملت‌های منطقه را تنها نتیجه حضور نیروهای آمریکایی در منطقه دانست و مسئولیت کامل آمریکا در نتایج حاصل از سیاست جنگ طلبانه و مخرب خود علیه ایران و سایر کشورهای منطقه را یادآوری کرد.

اسماعیل بقایی، سکوت در برابر ترور یک مقام ارشد نظامی در حین سفر رسمی به یک دولت مستقل دیگر را عاملی برای گستاخ‌تر و جسورتر شدن جانیانی دانست که دست به چنین جنایاتی می‌زنند.

سفیر ایران همچنین در پاسخ به ادعای کذب و بی اساس سفیر آمریکا درباره سردار سپهبد شهید سلیمانی تاکید کرد: دروغ پردازی و برچسب زنی نمی‌تواند بی اعتباری هیأت حاکمه‌ای که به دروغگویی، قلدری و ارعاب علیه دیگر کشورها شهره است را جبران کند.

بقایی، ترورهای مخفی، خرابکاری و کودتا را بخش ثابت سیاست‌های آمریکا در منطقه در صد سال گذشته دانست، اما ترور آشکار یک مقام رسمی و افتخارکردن به آن را اقدامی بی سابقه برشمرد که نشانه اضمحلال مدنیت و اخلاق در دستگاه فکری هیأت حاکمه آمریکا است.

وی با هشدار نسبت به عواقب فاجعه بار جنایت تروریستی آمریکا برای حقوق بین الملل و مبانی اخلاقی، خواستار واکنش بین المللی برای مقابله با عادی شدن این جنایت شد.

سفیر ایران در ژنو، در پایان، خطاب به سفیر آمریکا گفت: شما قهرمان ملی ایرانیان را ترور کردید و در عوض اسطوره‌ای را خلق کردید که برای همیشه به عنوان منبعی الهام بخش برای مقاومت و پایداری در برابر ظلم و بی عدالتی در قلب و ذهن ایرانیان باقی خواهد ماند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: سازمان ملل شهید قاسم سلیمانی اسماعیل بقایی سازمان ملل ترور سردار سلیمانی اسماعیل بقایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۱۶۴۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصاحبه امیرعبداللهیان با سی‌ان‌ان با هشدار صریح به اسرائیل/ پاسخ بعدی فوری و حداکثری است

به گزارش خبرآنلاین «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: پاسخ تهران به ماجراجویی رژیم صهیونیستی، فوری خواهد بود.

امیرعبداللهیان بامداد روز جمعه در جریان سفر به نیویورک در مصاحبه اختصاصی با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت:در صورتی که رژیم اسرائیل بار دیگر دست به ماجراجویی بزند و علیه منافع ایران اقدام نظامی صورت دهد، پاسخ بعدی ما فوری و در سطح حداکثری خواهد بود.

ساعات پایانی روز شنبه ۲۵ فروردین ماه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی ایران در دمشق، اهدافی را در سرزمین‌های اشغالی هدف قرار داد.

ایران در روزهای اخیر بارها درباره ماجراجویی دوباره رژیم صهیونیستی هشدار داده است.

وزیر امور خارجه ایران همچنین به «ارین بارنت» مجری سی‌ان‌ان گفت: «ما به کاخ سفید پیام فرستادیم و تاکید کردیم اگر رژیم اسرائیل بار دیگر اشتباه بزرگ را تکرار کند، پاسخ ما قاطع و برای آن‌ها پشیمان کننده خواهد بود».

او همچنین گفت پاسخ ایران به اسرائیل «محدود و حداقلی» بود و تهران می‌توانست پاسخ تندتری به حمله تروریستی این رژیم بدهد .

امیرعبداللهیان ابراز امیدواری کرد رژیم صهیونیستی بار دیگر اشتباه بزرگ خود را تکرار نکند و گفت: «ما خواستار بروز بحران‌ها در منطقه نیستیم».

دیپلمات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران گفت حمله پهپادی و موشکی علیه اهدافی در سرزمین‌های اشغالی در پاسخ به حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان سفارت ایران در دمشق و «در چارچوب حداقلی» بود. او گفت هدف ایران «اقدام برابر» و شناساندن این موضوع بود که ایران «ابزارهایی برای پاسخ» در اختیار دارد.

متن این گفت‌وگو به شرح زیر است:

مجری: اسرائیل متعهد شده که حمله ایران را تلافی کند. آیا فکر می‌کنید می‌تواند همین امشب حمله کند؟

امیرعبداللهیان: شنبه شب هفته جاری، ما به اقداماتی که در ماه‌های گذشته به‌ویژه دو هفته پیش، رژیم اسرائیل با حمله به ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق انجام داد، پاسخی دادیم. پاسخ ما به رژیم اسرائیل به شکل محدود و حداقلی انجام شد. این در حالی بود که می‌توانستیم پاسخ سخت‌تری به رژیم اسرائیل بدهیم. اعلام کردیم که پاسخ ما در چارچوب دفاع مشروع انجام شد و منطبق با حقوق بین‌الملل بود. ما به پاسخ خود ادامه نخواهیم داد اما درصورتی‌که رژیم اسرائیل مجدداً دست به ماجراجویی بزند و اقدامی علیه منافع ما بکند، پاسخ بعدی ایران فوری، حداکثری و قاطع خواهد بود. پس از اقدام به دفاع مشروع، از طریق سفارت سوییس بعنوان حافظ منافع آمریکا در تهران به کاخ سفید و دولت ایالات متحده پیامی ارسال کرده‌ و طی آن تاکید شد که اگر رژیم اسرائیل بخواهد مجددا مرتکب خطایی شود، پاسخ ما سریع، قاطع و پشیمان‌کننده خواهد بود. ما به دنبال این نیستیم که تنش و بحران در منطقه خاورمیانه توسعه پیدا کند؛ امیدواریم رژیم اسرائیل خطای قبلی را تکرار نکند.

مجری: هنگامی که می‌گویید پاسخ‌تان حداکثری خواهد بود، از کلمه خطوط قرمز استفاده کرده‌اید. این خطوط قرمز چیست؟ حداکثر سطح چقدر است؟ شما از بیش از ۳۰۰ پهپاد و موشک‌های کروز در حمله استفاده کردید، سطح بالاتر چقدر است؟

وزیر خارجه: خط قرمزی که رژیم اسرائیل از آن عبور کرد، حمله به ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق بود. در این حمله ۷ مستشار نظامی رسمی ایرانی مبارزه با تروریسم با حمله موشکی رژیم اسرائیل به شهادت رسیدند، کنوانسیون‌های شناخته‌شده وین نقض شد. رژیم اسرائیل از خطوط قرمز در مصونیت اماکن دیپلماتیک عبور کرد. بلی حمله‌ای که ما در قالب دفاع مشروع انجام دادیم حداقلی بود، چرا که تنها به دو مرکز نظامی، یعنی پایگاه هوایی نواتیم و یک مرکز استخباراتی و امنیتی که از این دو مرکز علیه سفارت ما حمله موشکی رژیم اسرائیل صورت گرفت، پاسخ دادیم. ما غیرنظامیان را هدف قرار ندادیم، مراکز اقتصادی رژیم اسرائیل را هدف قرار ندادیم، فقط دو مکان که از آنجا هواپیما F۳۵ پرواز کردند و از بلندی‌های جولان سفارت ما را مورد حمله موشکی قرار دادند. این هدف حداقلی ما بود. اما این که در حالت تکرار ماجراجویی رژیم اسرائیل، اقدام حداکثری ما چه خواهد بود، می‌توانم بگویم یک اقدام حداکثری پشیمان‌کننده؛ جزئیات اقدام حداکثری را نیروهای مسلح کشورم طراحی کرده‌اند. اما امیدوارم رژیم اسرائیل دچار خطا در محاسبه نشود.

مجری: جزئیاتی در مورد اینکه حداکثر سطح چه خواهد بود دارید؟ شما اشاره کردید که پاسخ حداقلی ایران، مراکز اقتصادی، مالی و غیرنظامیان مورد هدف قرار داده نشدند. پاسخ حداکثری شما این سه مورد را مورد هدف قرار می‌دهد؟

وزیر خارجه: پهپادها و موشک‌های ایرانی، خیلی سنجیده و دقیق، بر روی دو هدف صرفا نظامی مورد نظر ما در درون سرزمین‌های اشغالی شدند. ارزیابی‌ها و اطلاعات ما نشان می‌دهد که توانستیم به اهداف خود برسیم: اولا اراده خود را نشان دادیم، دوم- پایگاه‌های نظامی که حمله از آنجا علیه سفارت ما صورت گرفته بود را هدف قرار دادیم، و سوم عملیات ما حداقلی و محدود بود زیرا به دنبال زدن اهداف متعدد و گسترده در خاک فلسطین اشغالی نبودیم.

مجری: جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، حمله شما به اسرائیل را «شکستی شرم‌آور» توصیف کرده است. نظر شما چیست؟

وزیر خارجه: ببینید، خیلی شفاف و روشن باید بگویم. اولا عملیات ما روی رژیم اسرائیل غافلگیرانه نبود. بیش از ده روز پیش اعلام کرده بودیم که تصمیم ما برای پاسخ به رژیم اسرائیل قطعی است. چراکه این رژیم با حمله به سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق، به حاکمیت ما تعرض کرد و ثانیا حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه را نقض کرد. ما پیش از عملیات، به آمریکا اعلام کردیم که حمله ایران بر روی رژیم اسراییل قطعی است. این را از طریق برخی وزرای خارجه که با من تماس داشتند، و پیش از آن از طریق سفارت سوئیس اعلام کردیم. البته ما کاملا در منطقه مشاهده می‌کردیم که آمریکا و بیش از ۲۰ کشور و از جمله تعدادی از اعضای ناتو در منطقه در حال استقرار هستند، برای اینکه موشک‌ها و پهپادهای ایران را منحرف یا محدود کنند تا به اسرائیل نرسد؛ اما موشک‌ها و پهپادهای ما به دو هدف مورد نظر اصابت کرد. حمله ما غافلگیرانه نبود و طرف‌های مقابل ما، اگرچه از ساعت و زمان حمله اطلاع نداشتند، اما می‌دانستند که به زودی این اتفاق خواهد افتاد. ما عملیاتی موفق، پاسخی صریح و پیامی روشن به رژیم صهیونیستی دادیم.

مجری: یعنی شما قصد داشتید که نتایج پاسخ‌ کشورتان به همان نحوی که مشاهده شده باشد؟ یعنی، ۹۹ درصد پرتابه‌های شما رهگیری شدند و آسیب قابل‌توجهی وارد نشد. آیا این پاسخ مورد نظر بود؟

وزیر خارجه: هدف ما هشدار دادن بود. اقدام نیروهای مسلح ما روی دو مرکز نظامی مورد نظر در درون سرزمین‌های اشغالی فلسطین موفق بود. هدف ما این بود که یک اقدام متناسب انجام بدهیم. هدف ما این بود که رژیم اسرائیل این پیام را بگیرد که ما اراده لازم برای پاسخ دادن داریم. تکرار می‌کنم، ما هیچ‌گاه به دنبال توسعه تنش و دامنه جنگ در منطقه نبوده و نیستیم. بلکه این نتانیاهو و رژیم اسرائیل است که حیات سیاسی خود را در توسعه تنش و تداوم درگیر ساختن دیگران در جنگ می‌بیند.

مجری: رئیس جمهور جو بایدن دیروز سخنرانی کرد. وی درباره اسرائیل و اوکراین صحبت کرد و گفت: «ما در کنار دوستانمان هستیم و نمی‌گذاریم ایران یا روسیه موفق شوند.» اگر آمریکا دوباره به اسرائیل کمک کند، از آنجایی که اسرائیل گفته است که حمله می‌کند و شما گفته‌اید پاسخ حداکثری می‌دهید، آیا به اهداف آمریکایی ضربه می‌زنید؟

وزیرخارجه: وقتی می‌گوییم پاسخ حداکثری، یعنی اگر رژیم اسرائیل خطا کند، پاسخ فوری، قاطع و پشیمان‌کننده حداکثری در سرزمین‌های اشغالی خواهیم داد. ما در همین عملیات اخیر هم از پیش به آمریکا اعلام کردیم که پایگاه‌ها و منافع آمریکا در منطقه را هدف قرار نخواهیم داد، مگر در شرایطی که آمریکا در حمایت از رژیم اسرائیل، خود را در کنار جنگ این رژیم قرار بدهد. در این صورت، هیچ تعارفی نخواهیم داشت و منافع آمریکا نیز نمی‌تواند مصون بماند. ما معتقد هستیم به جای پرداختن به این موضوعات، باید ریشه بحران کنونی مورد توجه قرار گیرد. دو ساعت پیش در دیدار با دبیر کل سازمان ملل متحد تاکید کردم که ریشه در جنگ، نسل‌کشی و جنایات جنگی و ترکیبی رژیم اسرائیل علیه غزه و کرانه باختری است. اگر جنگ علیه غزه متوقف شود، آرامش به کل منطقه باز می‌گردد و همه ما از جمله ایران از این آرامش سود خواهیم برد.

مجری: اگر آمریکا مجدداً به اسرائیل برای دفاع در برابر موشک‌های ایران کمک کند، اهداف آمریکایی را در فهرست اهدافی شما قرار می‌گیرد؟

وزیر خارجه: تصور می‌کنیم که آمریکا محاسبه خواهد کرد. آمریکا بر اساس پیام‌هایی که در شش ماه گذشته بین ما تبادل شده، معتقد است که از توسعه دامنه جنگ در منطقه استقبال نمی‌کند. آمریکا می‌داند که این موضوع نه به نفع خودش است و نه به نفع منافعی که آمریکا در منطقه دنبال می‌کند. امیدوار هستیم آمریکا رژیم اسرائیل را متوقف کند و اجازه ماجراجویی جدید به این رژیم ندهد. اما در صورت ماجراجویی جدید رژیم اسرائیل، شرایط و پاسخ بعدی ایران متفاوت خواهد بود.

مجری: یک فرمانده نظامی ایرانی (فرمانده سپاه حفاظت و امنیت مراکز هسته‌ای) گفته است که اگر اسرائیل به حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران ادامه دهد، سیاست‌های هسته‌ای ایران ممکن است تغییر کند. این حرف به چه معناست؟

وزیر خارجه: ببینید در موضوع هسته‌ای، موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام شده است. ما در این رابطه فتوای شرعی و دینی رهبری بزرگ ایران، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، را داریم. بارها هم اعلام کرده‌ایم که برنامه جمهوری اسلامی ایران در حوزه هسته‌ای تماما صلح‌آمیز است. ما بر این نگاه و تعهد خود تمرکز ویژه‌ای داریم. اما از طرف دیگر شاهد بوده‌ایم در ماه‌های گذشته، بارها برخی مقامات رژیم اسرائیل اعلام کرده‌اند که برای پیروزی در غزه، باید از بمب هسته‌ای استفاده کرد. به نظرم آمریکا باید بر روی رژیم ماجراجوی اسرائیل تمرکز کند که مبادا یک بحران هسته‌ای در غزه بوجود بیاورد. نتانیاهو نشان داد که به هیچ خط قرمزی پایبند نیست؛ لذا باید او را مهار کرد.

مجری: فشارهای مجدد در حوزه حجاب چرا در حال حاضر پدید آمده‌ است و مجازات زنانی که قوانین حجاب را نقض می‌کنند چیست؟

وزیر خارجه: خیلی شفاف بگویم. آمریکا و خیلی از کشورهای غربی سیاست اعمال استاندارد دوگانه را در موضوعات مختلف دنبال می‌کنند. من چند روز پیش به یکی از وزرای خارجه یک کشور بزرگ اروپایی گفتم «به یاد دارید در ماجرای فوت غم‌انگیز یک دختر ایرانی، چه هیاهویی در غرب به راه انداخته شد؟ اما امروز در حالی که بیش از پانزده هزار زن و چندین هزار کودک در غزه کشته می‌شوند، هیچ اتفاقی در این حوزه نمی‌افتد و اقدام جدی و صدای قوی از برخی دولت‌های اروپایی و دولت آمریکا در حمایت از زنان نمی‌شنویم.» حجاب یک موضوع کاملا جا افتاده و شناخته‌شده در فرهنگ ایران است. سیاست مبتنی بر رویکرد دوگانه از طریق تحریکات و مداخلات خارجی تلاش داشت تا در پیگیری سیاست تغییر نظام در ایران، از ظرفیت زنان به‌عنوان یک اپوزیسیون استفاده نماید. زنان در ایران یک بخش مهم و تاثیرگذار هستند. زنان در ایران در مناصب متنوع اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نقش دارند. اساسا موضوع حجاب چیزی نیست که شخصیت زن ایرانی را با چنین موضوعی کسی بخواهد درگیر کند. زنان ما انسان‌های فرهیخته‌ای هستند. سهم بزرگی در جامعه ما دارند و آن‌ها خود می‌دانند نسبت به موضوع رفتارهای اجتماعی چگونه باید برخورد کنند. به نظرم امروزه موضوع حجاب زن ایرانی، مشکل ما در منطقه نیست. امروزه مشکل، کشتار بیش از ۳۴ هزار زن و کودک و مرد فلسطینی است و همه باید بر این موضوع تمرکز کنیم.

مجری: آقای امیرعبداللهیان، تشکر می‌کنم.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896986

دیگر خبرها

  • مصاحبه امیرعبداللهیان با سی‌ان‌ان با هشدار صریح به اسرائیل/ پاسخ بعدی فوری و حداکثری است
  • شورای امنیت باید ریشه جنگ و نسل کشی در غزه را فوراً پایان دهد/ هشدار نسبت به هرگونه ماجراجویی نظامی رژیم صهیونیستی
  • امیرعبداللهیان: وضعیت در غزه به نقطه جوش رسیده است / به آمریکا گفتیم به‌دنبال تنش در منطقه نیستیم
  • هشدار خاخام‌های ارشد صهیونیستی درباره حمله به ایران/ سفر امیرعبداللهیان به نیویورک برای حضور در نشست شورای امنیت/ درخواست روسیه از شورای امنیت برای تحریم اسرائیل
  • هشدار خاخام های ارشد صهیونیستی درباره حمله به ایران/ سفر امیرعبداللهیان به نیویورک برای حضور در نشست شورای امنیت/ درخواست روسیه از شورای امنیت برای تحریم اسرائیل
  • اگر به ایران حمله کنید... ؛ هشدار جدید آمریکایی‌ها به اسرائیل
  • امیرعبداللهیان: به آمریکا گفتیم به‌دنبال تنش در منطقه نیستیم
  • سردار سلیمانی:‌ حمله به اسرائیل فقط با ذره‌ای از قدرتمان بود
  • اسرائیل یک رژیم جعلی و منفور است
  • اعلام از سرگیری فعالیت بازرسان آژانس در ایران/ تصویب اقدامات ضد ایرانی بیشتر از سوی مجلس نمایندگان آمریکا/ تشدید تنش میان فرانسه و جمهوری آذربایجان با فراخوان سفیر