Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از فیز، اگر پوست دست در حین کار کردن با چاقو مثلا برای پوست کندن میوه بریده شود، سلول‌های موجود در پوست بسته به شدت زخم، طی چند روز یا چند هفته بافت آسیب دیده را ترمیم می‌کنند. بزرگ یا کوچک، سرانجام زخم بسته می‌شود، زیرا این اولین کار پوست به عنوان نخستین خط دفاعی در برابر دنیای خارج است که پر از عفونت و میکروب‌های ناخوانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما هرچه پوست یک اندام محافظ باشد، جوان بودنش نیز مهم است. توانایی سلول‌های پوستی در ترمیم خود مانند سایر سلول‌های بدن با افزایش سن کاهش می‌یابد. به همین دلیل افراد مسن در معرض خطرات ناشی از زخم‌های باز هستند، زیرا زخم‌ها در این افراد اغلب به کندی بهبود می‌یابد و گاهی اصلاً ترمیم نمی‌شود.

دانشمندان به تازگی شروع به درک فرآیندهای سلولی که منجر به پیری و بهبودی کند در سلول‌های پوستی می‌شود، کرده‌اند. "جاستین کرین" استادیار زیست شناسی در دانشگاه نورث ایسترن(Northeastern) در حال رهبری آزمایشی است که بر این فرآیندها تمرکز دارد. او می‌گوید روش‌های درمانی فعلی که شامل تحریک رشد سلول و بانداژهای فشرده سازی جدید هستند، هنوز در کمک به افراد سالخورده کمبود دارند.

وی می‌گوید: این استراتژی‌ها تا حدودی مؤثر هستند، اما در یک پوست پیر، فضای زیادی برای کار وجود دارد. هنوز هم برخی از نقایص وجود دارد که به اشتباه فکر می‌کنیم جزئی از ذات این سلول‌ها است که به آنها نمی‌پردازیم.

در مطالعه‌ای که در ماه نوامبر منتشر شد، گروهی از محققان این دانشگاه به رهبری "کرین" مکانیسمی را معرفی کردند که باعث بهبود توانایی سلول‌های پوستی در موش‌های پیر و بهبود زخم آنها می‌شود.

این گروه دریافت که دوزهای کمی از پروتئینی به نام "اینترلوکین ۱۵"(interleukin ۱۵) با تقلید برخی از مزایای ضد پیری ورزش، ظرفیت بهبودی پوست در موش‌های پیر را بهبود می‌بخشد. این پروتئین در بدن انسان برای روند انرژی بخشیدن به همه سلول‌ها بسیار مهم است و در افرادی که بیشتر ورزش می‌کنند، به وفور یافت می‌شود.

بهبودی پوست فرآیندی مفصل است که بخش‌های زیادی را شامل می‌شود. این فرآیند، پیام رسانی و سیگنالینگ را در انواع مختلف سلول که به اشکال متفاوت پیر می‌شوند و چندین فرآیند را برای زمان بندی صحیح برای ترمیم سلول‌ها هماهنگ می‌کند.

"کرین" می‌گوید دانشمندان هنوز تأثیر پیری را روی انواع مختلف سلول‌های درگیر در ترمیم پوست به خوبی نشناخته‌اند، اما کشف این که یک نوع پروتئین به تنهایی می‌تواند این فرآیند را انجام دهد، غیر منتظره بود، چرا که تصور می‌شد یک محیط پیچیده متشکل از لایه‌های مختلف دینامیک سلولی به چندین مؤلفه برای بهبود توانایی پوست در بهبودی نیاز دارد.

وی افزود: آنچه ما پیدا کردیم یک نجات کامل پوست از زخم یا حداقل نجات پوست با تنها یک عامل است. این پروتئین چندین فرآیند دیگر را تحریک می‌کند تا به شیوه‌ای دومینو وار کار کنند و یک فعال کننده بسیار قدرتمند برای مسیرهای بسیار مهم است.

 

"کربن" در سال ۲۰۱۵ هنگام انجام تحقیقات دکترا در دانشگاه "مک مستر"، مزایای استفاده از "اینترلوکین ۱۵" را در افراد مشاهده کرد. این مطالعه نشان داد که در سلول‌های پوستی قدیمی انسان، ورزش نقش مهمی در تقویت کارکردهای میتوکندریا دارد که اندامک‌های موجود در سلول‌های انسانی و حیوانات و مسئول تولید انرژی هستند.

وی کاهش علائم پیری پوست را در افرادی که اغلب ورزش می‌کنند، مشاهده کرد و سطح بالاتری از "اینترلوکین ۱۵" را نسبت به افرادی که دارای زندگی کم تحرک‌تری هستند در آنها شناسایی کرد. سپس آزمایش این پروتئین روی موش‌ها نیز برخی از این اثرات ضد پیری را تقلید کرد.

آزمایشات جدید این یافته‌ها را تایید می‌کند و نشان می‌دهد این پروتئین می‌تواند به مکانیسم‌های درونی سلول‌های پوستی برای پیری معکوس و به ترمیم آسیب‌ها کمک کند. در طولانی مدت نیز معکوس کردن اثرات پیری می‌تواند به معنای بهبود سلامتی برای بیماران سالخورده باشد.

"کرین" می‌گوید مرحله بعدی یافتن داروهایی است که از اثرات "اینترلوکین ۱۵" تقلید کنند. از آنجا که این پروتئین قبلاً مورد تأیید سازمان داروهای فدرال ایالات متحده(FDA) برای ایمنی درمانی سرطان قرار گرفته است، نوع جدیدی از درمان مبتنی بر این پروتئین می‌تواند ما را سال‌ها جلو بیاندازد و به تحقیقات‌مان سرعت ببخشد و فرآیند نظارتی طولانی مدتی که داروهای جدید قبل از عرضه عمومی باید طی کنند، حذف می‌شود.

پس از انجام آزمایشات برای دیدن چگونگی تأثیر این درمان، می‌توان از داروی توسعه یافته علاوه بر پوست، برای دیگر ارگان‌ها نیز استفاده کرد و بهبود زخم را برای دیابت و سایر شرایطی که بهبودی را مختل می‌کنند و بیماران را در معرض مشکلات جدی سلامتی قرار می‌دهد، فراهم کرد.

"کرین" می‌گوید: آزمایشات نشان داده است که این پروتئین در بهبودی زخم‌های موش‌های مبتلا به دیابت نیز موثر بوده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: پوست ورزش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۱۶۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کف هنگام پخت گوشت را دور بریزیم؟

آفتاب‌‌نیوز :

علت ایجاد این کف خروج بخشی از پروتئین‌های محلول گوشت به درون آب پخت است که در مجاورت حرارت پخت تغییر ماهیت داده و سبب تشکیل کف می‌شود. برخی افراد به دلیل ظاهر ناخوشایندی که در غذا ایجاد می‌کند این کف را جدا می‌کنند.

بد نیست بدانید خونابه خارج شده از بافت گوشت‌هایی که انجمادزدایی شده‌اند نیز حاوی همین پروتئین‌های محلول است. خونابه و کف حاصل‌شده حاوی هورمون یا ترکیبات مضر خارج شده از بافت گوشت نبوده و نیازی به دور ریختن آنها نیست.
در اینجا پرسش دیگری هم مطرح است مبنی بر این که شروع پخت گوشت بهتر است با آب سرد باشد یا آب درحال جوش؟

اگر گوشت با آب سرد شروع به طبخ کند مواد مغذی بافت گوشت فرصت بیشتری برای ورود به آب پخت دارند و اگر غذا، سوپ یا خورش باشد که همراه با آب‌گوشت مصرف می‌شود مانعی برای این روش پخت وجود ندارد اما اگر قصد بر مصرف بافت گوشت و نه آب آن باشد بهتر است که گوشت را با آب درحال جوش بپزیم، زیرا در اثر مجاورت گوشت با آب درحال جوش، پروتئین‌های سطح گوشت بلافاصله منعقد شده و مانع خروج هرچه بیشتر مواد مغذی گوشت به داخل آب پخت می‌شود؛ البته آگاه باشید پخت گوشت با آب درحال جوش می‌تواند سبب دیرپز شدن و سفتی بافت آن شود.

منبع: جام جم

دیگر خبرها

  • یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳+ جدول
  • تاثیر مستقیم ورزش بر فشار‌خون
  • کف هنگام پخت گوشت را دور بریزیم؟
  • استامینوفن برای قلب ضرر دارد؟
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳+ جدول
  • برای افزایش قد این ویتامین را بخورید
  • آغاز آماده‌سازی سلول بنیادی درمان پیسی در جهاد دانشگاهی فارس
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۲۷ فروردین ۱۴۰۳+جدول
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟