Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران، «حشمت‌الله فلاحت‌پیشه» حضور نظامیان آمریکایی در کشور عراق را برای گرفتن امتیاز خروج دانست گفت: نظامیان آمریکایی مستقر در منطقه شاید در شرایط بحرانی، در قبال آن بحران اقداماتی را علیه افراطیون و شورشیان منطقه انجام بدهند، اما در شرایط عادی مانند شرایط فعلی، ماندن آن‌ها در منطقه برای گرفتن امتیاز خروج است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همان کاری که در سال ۲۰۱۱ اوباما انجام داد و در ازای خروج از عراق امتیازات زیادی مانند تعلق امتیاز استخراج روزانه ۲.۵ میلیون بشکه نفت به شرکت "اکسان" آمریکا داده شد که این استخراج در دریاچه نفت معروف بصره صورت می گیرد که گفته می شد اساسا هدف آغاز جنگ آمریکا علیه صدام برای دستیابی به آن بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: امروز هم ترامپ به دنبال گرفتن چنین امتیازاتی است تا پس از آن نظامیان آمریکایی را از عراق خارج کند. آن‌ها هر زمانی که احساس کنند میزان تاثیرگذاری سیاسی و اقتصادی آمریکا در عراق را رو به ضعف است،از حضور نظامی به عنوان یک اهرم اعمال فشار استفاده می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر عراقی‌ها برخلاف افغان‌ها قانون کاپیتولاسیون یا همان حق قضاوت کنسولی را امضا نکرده اند و این مساله می‌تواند در آینده با توجه به تحولات اخیر و چالش میان گروه‌های مقاومت، مسبب بروز اتفاقاتی بشود که پیامد قضایی داشته باشد. به هر حال بسته به تحولات عراق، این مساله می‌تواند ابزار حقوق مناسبی در دست دولت عراق برای فشار بیشتر به ترامپ  برای خروج از این کشور بدهد.

فلاحت پیشه تاکید کرد: ترامپ نمی‌خواهد آمریکا خروج تحقیرآمیزی از عراق داشته باشد، بنابراین می‌گوید قانون مصوب مجلس این کشور را  اجرا نمی‌کند و یک سری مسائل دیگر را مطرح می سازد. اما به اعتقاد من اوضاع عراق به حدی به بحران نزدیک است که امکان وارد آوردن فشار لازم به آمریکا برای خروج از عراق زیاد است. به عنوان یک فرض فقط مطرح می‌کنم که اگر در روزهای آینده،اتفاقی برای یک آمریکایی بیفتد یا جرمی را مرتکب شود و دادگاه‌های عراق او را به محاکمه بکشانند، در آن صورت ترامپ در داخل آمریکا متهم به عمل خلاف قوانین داخلی آمریکا در خصوص دخالت خارجی خواهد شد.

نماینده مردم اسلام آبادغرب تاکید کرد: عدم امضای کاپیتولاسیون توسط دولت عراق یک امکان قانونی است که وجود دارد، البته درباره این که این امکان تا حد توان تاثیرگذاری دارد، باید شرایط بسیار متفاوتی را سنجید،اما در هر صورت به عنوان یک عامل موثر وجود دارد.

وی با اشاره به تحلیل‌هایی که بیان می‌کنند پس از شهادت سردار سلیمانی و احتمال خروج آمریکا از عراق، امکان بروز مجدد گروهک داعش فراهم است نیز تاکید کرد: داعش به اعتقاد من یک پدیده تمام شده است، اما افراطی‌گری تمام شدنی نیست. آمریکایی‌ها از ابتدا اثری روی داعش نداشتند، آن‌ها حتی نقش مثبت هم داشتند. بالاترین سند، نظر رئیس جمهوری کنونی آمریکا است که گفت داعش را "هیلاری کلینتون" و "اوباما" به وجود آورده‌اند. بیشترین گروه‌های سلفی در تاریخ را همواره آمریکایی‌ها ایجاد کرده اند و استفاده خود را از آن‌ها برده و بعد هم نقش دشمن را برای آن‌ها بازی کرده‌اند.

فلاحت پیشه افزود: اما در شرایط فعلی باید منتظر جریان‌های افراطی جدید باشیم. سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تهدیدات امنیتی از ۴۰ کیلومتر درون مرزهای همسایه، سیاستی است که همواره اجرا شده است. شهید سلیمانی به خوبی این را اجرا کرد و طبیعتا بعد از این هم اجرا می‌شود. گروه‌های سلفی هیچ کدومشان به شکل مستقل علیه ایران نجنگیده و تنها در صورت حمایت یک دولت خارجی جسارت تقابل مستقیم با ایران دارند که در این موارد هم نیروهای نظامی کشور از آمادگی کافی برخوردار است.

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو سیل سیستان و بلوچستان قیمت بنزین بودجه 99 خروج آمریکا از عراق عراق آمریکا داعش فلاحت پیشه افراطی گری قیمت خودرو سیل سیستان و بلوچستان قیمت بنزین بودجه 99 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۱۶۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزنامه آمریکایی: وزیر دفاع آمریکا به چین می‌رود

 روزنامه آمریکایی پولیتیکو به نقل از سه دیپلمات مستقر در واشنگتن نوشت: وزیر خارجه آمریکا در سفری برنامه ریزی شده هفته آینده ۲۳ آوریل (۴ اردیبهشت) راهی چین خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سه مقام مسئول دولتی آمریکا که نخواستند نامشان فاش شود به پولیتیکو اعلام کردند آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در حال برنامه ریزی برای سفر به چین طی هفته آتی است.

بر پایه این گزارش، سایت خبری آمریکایی «پولیتیکو» روز چهارشنبه به نقل از سه دیپلمات مستقر در واشنگتن اعلام کرد که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا ۲۳ آوریل (۴ اردیبهشت) راهی چین خواهد شد.

به نوشته پولیتیکو، بلینکن قصد دارد در سفر چهار روزه خود طی هفته آینده (۲۳ آوریل) به چین با مقامات عالی رتبه این کشور دیدار و در رابطه با طیف گسترده‌ای از مسائل به رایزنی و مذاکره بپردازد.

در همین ارتباط، این نشریه آمریکایی گزارش داد که پیشتر لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز سه شنبه برای نخستین بار و پس از گذشت ماه‌ها از آخرین نشست دو طرف در نوامبر ۲۰۲۲ با ژنرال «دونگ جون»، همتای چینی خود از طریق ویدئو کنفرانس به صورت مشروح و طولانی درباره مسئله حق حاکمیت جزیره تایوان و احترام به حاکمیت ارضی چین و همکاری نظامی بر مبنای احترام متقابل به گفت‌وگو و رایزنی پرداخته است.

پیش از این، وزارت دفاع چین با صدور بیانیه‌ای از درخواست وزیر دفاع آمریکا برای نشستی با وزیر دفاع چین از طریق ویدئو کنفرانس خبر داده بود.

گفتنی است تنش‌ها در دریای چین جنوبی میان نیروی دریایی چین و نیروی دریایی آمریکا و متحدانش، وضعیت جزیره تایوان، و نیز مناسبات اقتصادی دو جانبه از جمله مهمترین محورهایی است که امکان رایزنی میان مقامات دو طرف درباره آن وجود دارد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • انفجار در پایگاه حشدالشعبی در استان بابل عراق
  • انتقام ما نابودی کامل اسراییل و خروج دائمی آمریکا از غرب آسیا است
  • انتقام ما نابودی کامل اسرائیل و خروج دائمی آمریکا از غرب آسیا است
  • اسرائیل با دم شیر بازی کرد /تمام پایگاه‌های آمریکایی‌ در دورترین نقاط در تیررس موشک‌های ایران است
  • پایان کار داعش در افغانستان
  • کسانی می خواهند گاو اردک بزاید
  • کسانی که می خواهند گاو اردک بزاید
  • روزنامه آمریکایی: وزیر دفاع آمریکا به چین می‌رود
  • پلیس بلژیک برای کنفرانس راستگرایان اروپا محدودیت ایجاد کرد
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران