Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو- ایران، حجت‌الله ایوبی اظهار داشت: یونسکو بر پایه این اندیشه شکل گرفت که ریشه‌های خشونت و جنگ را در اذهان بخشکاند. شاید به‌همین دلیل در این سازمان بر شناسایی و برجسته کردن هر آنچه که میراث مشترک بشری است تاکید فراوانی وجود دارد.

وی افزود: شناسایی و ثبت میراث ملموس و ناملموس یکی از راه‌های نزدیک‌ترشدن ملت‌ها به یکدیگر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زمانی که اعلام می‌شود، در ایران ۱۵ آیین و ۲۴ اثر ثبت جهانی شده است، معنایش این است که همه جهان خود را به‌گونه‌ای متعلق به این سرزمین می‌دانند.

جهان، تجربه‌ها و دستاوردهای فرهنگی و تمدنیِ خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارد و این خود بهترین راه برای ایجاد فرهنگ گفت‌وگو و صلح پایدار در جهان است.

ایوبی تصریح کرد: رویدادهای دلخراش و آزاردهنده این سال‌ها در تخریب میراث مشترک فرهنگی جهان، موجب اندوه و تاثر همه جهان شد. تلاش جمعی نخبگان و فرهیختگان برای پاسداری از میراث جهانی مشترک، قابل ستایش و راهی مطمئن برای حرکت به‌سوی صلحی پایدار است.

وی خاطرنشان کرد: سهم ایران در میراث جهانی مشترک بی‌مانند و مورد احترام همه جهان است. ایران نهمین کشور از نظر تعداد ثبت‌های جهانی است. هر دو سال یک‌بار، دو شخصیت فرهنگی و علمی ایرانی در فهرست بزرگداشت‌های یونسکو قرار می‌گیرد. بنابراین پاسداری از میراث فرهنگی ملموس و ناملموس ایران یک مطالبه جهانی است.

دبیرکمیسیون ملی یونسکو- ایران گفت: تهدید این میراث بشری، تهدید تاریخ مشترک و تهدید هویت نه تنها یک ملت که تهدید بخشی از هویت تاریخی همه جهان است. در برابر رفتارهای ناهنجار گذشته و رفتارهای ناهنجار احتمالیِ آینده بهترینِ کار، آگاهی‌بخشی است.

ایوبی با اشاره به جزییات همایش پاسداری از مراکز فرهنگی؛ میراث مشترک بشری گفت: در این همایش در حقیقت در تلاش هستیم  با حضور اساتید و شخصیت‌های برجسته و سازمان‌های مردم نهاد ملی و بین‌المللی، نقش و جایگاه آثار تاریخی و فرهنگی را در ایجاد هویت مشترک، صلح پایدار، گفت‌وگو و روابط پایدار بین کشورها بررسی کنیم.

وی اظهار داشت: این همایش روز دوشنبه ۷ بهمن سال جاری از ساعت ۹ صبح در کتابخانه ملی برگزار خواهد شد و در این همایش رئیس فدارسیون باشگاه‌های ایران و روسای دیگر باشگاه‌ها نقش فعال و برجسته‌ای دارند.

دبیر کمیسیون ملی یونسکو- ایران تاکید کرد: این باشگاه‌ها می‌توانند با استفاده از ظرفیت باشگاه‌های یونسکو در جهان، افکار عمومی را نسبت به اهمیت و جایگاه فرهنگ و میراث مشترک جهانی آگاه کنند و از فرهیختگان و چهره‌های برجسته برای حضور در این همایش دعوت شده است.

به گفته ایوبی، این همایش با همراهی دستگاه‌ها که دغدغه‌ای مشترک با نخبگان دارند برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز در این جلسه حضور دارند و این همایش با حمایت منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به‌عنوان رئیس کمیسیون ملی یونسکو و با همکاری ویژه رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اشرف بروجردی، برگزار می‌شود و از سفرا نیز برای حضور در این رویداد دعوت شده است.

دبیرکمیسیون ملی یونسکو- ایران یادآور شد: این نشست مقدمه‌ای است برای هم‌فکری و هم‌اندیشی با نمایندگان کشورهای دارنده تمدن‌های کهن و یافتن راه‌های مطمئن برای پاسداری از میراث مشترک جهانی که یکی از ماموریت‌های مهم یونسکو است. عکس‌العمل به‌موقع و سریع مدیرکل یونسکو خانم اودری آزوله و صدور بیانیه پس از تهدیدهای اخیر قابل ستایش است. کنوانسیون‌های متعددی در یونسکو به‌تصویب رسیده است که بر این مسئله تاکید دارد.

وی تأکید کرد: این نشست به‌صورت مشترک با سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود.

ایوبی با تقدیر از همه کسانی که در برگزاری این رویداد همکاری کرده‌اند، گفت: بی‌تردید نقش رسانه‌ها در ایجاد اجماع ملی و جهانی برای پاسداری از میراث جهانی و ملی بسیار مهم و اثرگذار است.

برچسب‌ها اشرف بروجردی کمیسیون ملی یونسکو سازمان اسناد و کتابخانه ملی يونسكو حجت الله ایوبی منصور غلامي

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اشرف بروجردی کمیسیون ملی یونسکو سازمان اسناد و کتابخانه ملی يونسكو حجت الله ایوبی منصور غلامي منصور غلامی اشرف بروجردی کمیسیون ملی یونسکو سازمان اسناد و کتابخانه ملی يونسكو حجت الله ایوبی منصور غلامي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۱۶۹۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود حدود یک میلیون خودرو به گیلان

ولی جهانی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به جزئیات گزارش ستاد هماهنگی خدمات سفر گیلان اظهار کرد: بر اساس داده‌های آماری از ابتدای طرح نوروزی تاکنون حدود ۱ میلیون خودرو وارد گیلان شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان از خروج افزون بر ۷۵۰ هزار خودرو از این استان خبر داد و اضافه کرد: از ابتدای طرح نوروزی تاکنون حدود ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از طریق مبادی زمینی و هوایی وارد گیلان شدند.

جهانی از خروج حدود ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار مسافر از گیلان خبر داد و بیان کرد: آمار ورود مسافران به نسبت مدت نشانه سال گذشته ۷.۹۳ درصد کاهش داشته است‌.

وی از ثبت اقامت ۶ میلیون ۸۰۰ هزار نفر_شب در گیلان خبر داد و افزود: بر اساس آمارها ۷۶.۲۷ درصد تخت تأسیسات اقامتی ثابت تحت پوشش اداره کل میراث فرهنگی پُر شده است.

جهانی از ورود ۳۱۳ گردشگری خارجی به این استان خبر داد و اضافه کرد: این گردشگران دارای ملیت آذربایجان، روسیه، فرانسه، ترکیه، افغانستان، ترکمنستان، مصری، چینی، عراقی و اوکراینی هستند.

وی از صدور ۵ اخطار کتبی به اماکن و تأسیسات گردشگری گیلان در ایام نوروز خبر داد و بیان کرد: از ابتدای طرح نوروزی تاکنون ۳۹۶ مورد بازدید نظارتی از تأسیسات گردشگری گیلان صورت گرفته که ۲۳۰ بازدید عادی، ۱۱۱ مورد تشویق، ۵۰ مورد تذکر و ۵ مورد اخطار کتبی صادر شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان تصریح کرد: حدود ۴۲۰ هزار نفر از موزه‌ها، بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری گیلان بازدید کردند.

کد خبر 6062926

دیگر خبرها

  • ثبت اقامت حدود ۸ میلیون ۸۸۸ هزار نفر _ شب در گیلان
  • بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی فارس از مرز یک‌ میلیون گذشت
  • مراسم رونمایی از لوح جهانی ثبت افطار در بندرلنگه
  • ورود حدود ۵ میلیون گردشگر به گیلان
  • زبان فارسی میراث مشترک ایران و افغانستان
  • رایزن فرهنگی ایران: زبان فارسی میراث مشترک با افغانستان است
  • تلاش همگان برای ثبت جهانی روستای بیشه
  • درب ورودی تکیه دولت به کاخ گلستان بازگشایی شد
  • ورود حدود یک میلیون خودرو به گیلان
  • ریشه‌های نوروز عمق تاریخ را درنوردیده است