Web Analytics Made Easy - Statcounter

 فضل الله رنجبر روز چهارشنبه در نشست هم‌اندیشی سازمان‌های مردم نهاد شهرستان کرمانشاه در سرسرای اجتماعات فرمانداری با اشاره به نقش مهم و سازنده این تشکل‌های مردمی در پیشبرد اهداف جامعه تاکید کرد هر جا مردم و سازمان‌های مردم نهاد ورود کرده‌اند شاهد حصول نتایج مطلوب بودیم و توسعه همه جانبه را مرهون حضور این سازمان‌ها می‌دانیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او همچنین تصریح کرد همواره باید منافع عموم را به منافع شخصی ترجیح دهیم تا جامعه بتواند به سلامت کافی دست پیدا کند.

فرماندار کرمانشاه در ادامه به تاثیر حضور سمن‌ها در بزنگاه‌های سیاسی و اجتماعی یاد کرد و با اشاره به انتخابات یازدهمین دوره مجلس در اسفند ماه گفت: سازمان‌ها ی مردم نهاد همواره باید با حفظ بی‌طرفی و به دور از طرفداری از کاندیداها به روشنگری افکار عمومی به ویژه اقشار محروم جامعه بپردازند و با قاطعیت با تخلفات انتخاباتی برخورد کنند.

رنجبر اظهارداشت: نباید همیشه منتظر باشیم که دولت کاری انجام دهد بلکه خود مردم و سمن‌ها باید برنامه‌ریزی کنند تا چنانچه تخلفی صورت می‌گیرد پای کار آمده و با تخلفات برخوردهای قانونی انجام داده و آنها را به مراجع ذیصلاح گزارش کنند.

وی همچنین از پدیده مذموم خرید و فروش رای به عنوان خیانت به مردم و خون شهدا یاد کرد و گفت: در این موضوع نیز نقش سمن‌ها خیلی حائز اهمیت است.

او یادآوری کرد که انجمن‌های مردم نهاد به طور قطع باید در راستای فرهنگ‌سازی جامعه و بخش‌های محروم آن اقدام کرده و با این پدیده شرم‌آور خرید و فروش رای مقابله کنند.

در ادامه اعضا و شرکت کنندگان سازمان های مردم نهاد شهرستان کرمانشاه به ارایه نظرات خود پرداختند.

در استان کرمانشاه بیش از ۳۰۰ سمن وجود دارد که بیشتر آنها در زمینه‌های امور خیریه، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و امور فرهنگی و مذهبی فعالیت می‌کنند که از این تعداد حدود ۲۵۰ سمن فعال و بقیه غیرفعال و یا نیمه‌فعال هستند.

برچسب‌ها سازمان های مردم نهاد انتخابات مجلس شورای اسلامی کرمانشاه فرهنگ سازی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان های مردم نهاد انتخابات مجلس شورای اسلامی کرمانشاه فرهنگ سازی سازمان های مردم نهاد انتخابات مجلس شورای اسلامی کرمانشاه فرهنگ سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۱۷۳۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«نون - خ» برنده صفا و سادگی

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- هادی ابراهیمی: گاهی اوقات، فرهیختگی یک اثر هنری، از منظر نگاه کارشناسان زبده و یا فرهیختگان جامعه، کشف شده و ارج و قرب پیدا می‌کند و گاهی اوقات هم بخاطر حضور چهره‌های محبوب و کاریزما، در اولویت توجه قرار گرفته و در سکوی مدال‌ها ترازبندی می‌شود!

اما سریال «ن. خ» که در چرخه تولید، به عدد پنجمین فصل ساخت هم رسیده و فرصت‌های زیادی را برای طنزپردازی مسائل مختلف جامعه یافته، از معدود سریال‌های دهه اخیر است که بدون سقوط در ورطه لودگی و ابتذال و یا آلودگی‌های ناشی از سفارش‌ها و حساب و کتاب‌ها و باندبازی‌های پشت صحنه، در چشم انداز تلویزیونی مردم قرار گرفته و با آمار محیرالعقول ۳۷ میلیونی، مورد بازدید قرار گرفته است!

سریال ن. خ نه وامدار چهره‌های سلبریتی و نامدار است و نه سوگلی دست اندرکاران رسانه ملی بوده و نه کاسب دوپهلوگویی ها و متلک‌های سیاسی و جناحی است، بلکه برنده صفا و سادگی و خلوصی است که با بی انهای ساده و موقعیت‌های جذاب و مبتلابه، صیاد نگاه‌های تنوع طلبی شده است که البته بسیار هم سخت سلیقه هستند.

برگ برنده سریال ن. خ حفاظت هوشمندانه از وجهه تاریخی و قومیتی و پرهیز از عبور از خط قرمزهای باورمند و مهمتر از همه استمرار حرفه‌ای «با هم بخندیم» به جای «به هم بخندیم» است! برجستگی سریال ن. خ پیوند ماهرانه فرهنگی و قومیت سازندگانش با سایر اقوام ایرانی است که در ن. خ ۵ با سفر به کرمان و چابهار، تجلی بیشتری یافته است.

نکات برجسته سریال ن. خ عبارتند از:
۱- توجه به سرمایه‌های زیست محیطی
۲- توجه به تولید و توانمندیهای مردم
۳- توجه به ارزش اقتصادی صنایع دستی
۴- توجه به گردشگری و زیست بوم‌ها
۵- توجه به روستاها و آبادی‌های مولد
۶- توجه به موضوع ازدواج و آموزش‌ها
۷- توجه به غذاها و ورزشهای محلی
۸- توجه به پرنده‌ها و حیوانات در خطر انقراض
۹- توجه به همدلی‌ها و دورهمی ها
۱۰- توجه به مرزبندی‌های خانواده محور در عین حفظ صمیمتهای فرافامیلی
۱۱- توجه و تقبیح مصرف مواد مخدر
۱۲- توجه به اتحاد و روحیه کار تعاونی
۱۳- توجه به اقتصاد مردمی و آلودگی‌های حوزه اقتصاد و طرد مفاسد مالی
۱۴- توجه قومی به مشکلات خانوادگی
۱۵- توجه به جایگاه جانبازان و آزادگان
۱۶- توجه و تقبیح سیئات اخلاقی و رفتاری مثل دروغ، نفاق، پنهان کاری و …
۱۷- توجه و میدان دادن عملی به بانوان جوان و سالمند در متن زندگی اجتماعی
۱۸- توجه به دفینه جویی های کاذب
۱۹- توجه به فقر و محرومیت مناطق دور
۲۰- توجه به قانون و تأکید بر رعایت آن
۲۱- توجه به ریش سفیدان و پیشکسوتان
۲۲- توجه به دعا و مناجات و روضه و …
۲۳- توجه به دلاوری‌های اقوام ایرانی
۲۴- توجه به تذکرات تلویحی به مدیران خام و ناتوان
۲۵- توجه به شور و مشورت در امور مهم
۲۶- توجه به منفعت طلبان کژدست
۲۷- توجه به میراث فرهنگی ایران
۲۸- توجه به مطالبات مردم از نظام
۲۹- توجه به استعدادهای خام هنری
۳۰- توجه به ناکافی بودن رفاهیات و امکانات معیشتی مردم

سریال ن. خ سریال ادامه داری است که با توجه به استمرار پایان ناپذیر زندگی انسان‌ها و اقوام، تا بی نهایت می‌تواند در چرخه دوره‌ای تولید، پایداری و ماندگاری را تجربه کند.

سنت گرایی با پرهیز از تجدد ستیزی

سنت گرایی و در عین حال پرهیز از تجددستیزی، گام بزرگی در مسیر تمدن سازی و استفاده بهینه از موقعیت‌های ناشی از تغییرات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ده‌ها موضوع دیگر، خاصیت دوگانه حفظ آداب و رسوم و در عین حال، استقبال هوشمندانه از مدرنیته از مختصات مستتر در موقعیت‌های پردازشی سریال ن. خ است.

اعتقاد بنده و بسیاری از کارشناسان زبده بر این است که سریال ن. خ به قابلیت الگوشدن برای سریال سازی به خصوص سریال‌های طنز رسیده و حتی به راحتی می‌توان موضوعات مورد توجه در این سریال را در قالب‌های جدید، جداگانه تجزیه و پردازش کرد.

سریال ن. خ ادا و اطوار و یا به تمسخر کشیدن قوم خاصی نیست و خودزنی و دگرزنی هم نداشته است، بلکه هدف از آن به تصویر کشیدن آداب و عادات و رسوم و سنن و باورهای موجود در فولکور اقوام و تزریق آن به باورهای همگانی برای کمک‌به فرهنگ ملی در آشفته بازار فرهنگی ناشی از تهاجم و شبیخون فرهنگی است.

اتفاق بزرگی که در ن. خ اتفاق افتاده، اصرار بر تحقق اصل استقلال و خوداتکایی از تحقیقات و پیش تولیدها گرفته تا نگارش سناریوها و انتخاب بازیگرها و نیز محیط‌ها و لوگوها و قصه‌ها و سرودها و اتفاقات و استنادات و ارتباطات و حتی نامگذاری‌ها، همه و همه، برگرفته شده از قومیت اصیل کرد است که بدون ترویج ضد فرهنگ ناسیونالیستی و تحقیر سایر اقوام، روی پای خود ایستاده و با وفاداری به داشته‌های خود، از داشته‌های دیگران نیز گدایی نکرده و ناخنک نیز نمی‌زند!

همچنین علاوه بر آن از ابتدا تا انتهای سریال ن. خ در فصل‌های پنجگانه، هرگز سرقت هنری و یا مصادره فرهنگی انجام نگرفته و برای افزایش جاذبه، از سریال‌های کره‌ای که با اسطوره دزدی از سایر ملت‌ها برای خود تاریخ سازی کرده، تقلیدی به عمل نیاورده است. از این رو مخاطب، جذب صداقت و صفای این اثر ارزشمند شده و در کنار سریال‌های بسیار پرهزینه، عنوان برخورداری از بیشترین مخاطب را به خود اختصاص داده و این افتخار بزرگ را به نام خود سند زده است!

در فراز پایانی تأکید می‌کنم که جامعه و فرهنگ غنی ایران و ایرانی به تفکیک اقوامی مانند فارس و کرد و ترک و ترکمن و بلوچ و گیلک و لر و لک و قشقایی و عرب و … و نیز برخورداری از فرهنگ اصیل دینی، بزرگترین بستر برای پیدا کردن قصه‌ها و غصه‌ها و باورها و اتفاقات ریز و درشتی است که به درازای تاریخ و به پهنای جغرافیای ایران، فراتر از شهرک‌های مصنوعی و ساختگی هالیوود و بالیوود و غیره در ژانرهای مختلف قابلیت ساخت فیلم‌ها و سریال‌ها و تله فیلم‌ها را داشته و اتفاقا” مخاطب ایرانی با ذائقه ایرانی به راحتی و تکثر از آنها اقبال خواهد کرد.

در پایان شایسته است تا از ریاست محترم رسانه ملی که با تشخیص درست مخاطبان، رأسا پیشنهاد ساخت فصل پنجم این سریال را داده و از اینگونه آثار فرهنگی مثل سریال‌های دیگر که به‌گشت و گذار در موضوعات فرهنگی استان‌ها می‌پردازد، حمایت به عمل می‌آورند، نهایت تقدیر را به عمل آورم.

* عضو هیأت علمی دانشگاه

کد خبر 6086603

دیگر خبرها

  • اجری موفق طرح نور در کرمانشاه
  • برخورد قانونی پلیس کرمانشاه با اندک افراد هنجارشکن حوزه حجاب
  • حمایت‌های بیشتر معاونت توسعه روستایی مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری از حوزه روستایی
  • اجرای موفق طرح نور در کرمانشاه
  • «نون - خ» برنده صفا و سادگی
  • مدارس، کانون مردمی‌سازی سلامت است
  • رسالت دانشجویان در راستای اجرای اهداف برنامه‌های زمین پاک
  • برگزاری جشنواره‌های ورزشی در راستای ترویج فرهنگ شهدا
  • پاک سازی سواحل کیش در روز جهانی زمین پاک
  • سپاه، پناه مردم و مستضعفان است