Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-04-25@04:12:31 GMT

کلاهبرداری‌های میلیاردی از مستاجران

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۱۷۷۵۲

صراط:

مرد 50 ساله ای که متهم است پس از اجاره منازل مسکونی گران قیمت در مشهد، این خانه ها را از طریق سایت دیوار و با همکاری برخی بنگاه های املاک به رهن مستاجران دیگر واگذار می کرد و با پول های میلیاردی به خوش گذرانی می پرداخت، با صدور دستورات ویژه ای از سوی مقام قضایی و تلاش شبانه روزی کارآگاهان اداره عملیات ویژه پلیس آگاهی خراسان رضوی به همراه همدستانش دستگیر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خراسان ماجرای کلاهبرداری های این مرد 50 ساله که از حدود سه سال قبل در مشهد آغاز شده بود، خرداد امسال زمانی لو رفت که تعداد زیادی از مالکان و مستاجران واحدهای آپارتمانی و منازل مسکونی با مراجعه به مجتمع قضایی شهید کامیاب مشهد از مردی به نام «ع-ک» شکایت و اظهار کردند که طعمه کلاهبرداری های ده ها میلیونی شده اند. شاکیان پرونده که هر روز بر تعداد آن ها افزوده می شد در حالی که مدعی بودند از طریق سایت دیوار در دام کلاهبرداری های مرد هزار چهره افتاده اند در اظهاراتشان بیان کردند که همه سرمایه زندگی خود را از دست داده اند!


گزارش خراسان حاکی است، این گونه بود که با توجه به حساسیت و اهمیت ماجرا، رسیدگی به این پرونده مهم را قاضی سیدهادی جوادی (قاضی شعبه 606 دادسرای عمومی و انقلاب مشهد) به عهده گرفت و بدین ترتیب با صدور دستورات محرمانه ای از سوی مقام قضایی، پرونده مذکور به اداره عملیات ویژه پلیس آگاهی خراسان رضوی ارسال شد تا به طور تخصصی ردیابی مرد هزار چهره در دستور کار پلیس قرار گیرد. بنابراین گزارش، گروه زبده ای از کارآگاهان با هدایت مستقیم سرهنگ محمدرضا جعفری (رئیس اداره عملیات ویژه پلیس آگاهی خراسان رضوی) مامور رسیدگی به این پرونده حساس شدند و عملیات شناسایی مخفیگاه «ع-ک» در چند شاخه اطلاعاتی در حالی آغاز شد که او با قیافه های گوناگون در بنگاه های املاک ظاهر شده بود.


از سوی دیگر تجزیه و تحلیل های کارشناسی که زیرنظر سرهنگ شفیع زاده (رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی) و با راهنمایی های قاضی جوادی صورت می گرفت، نشان می داد که مرد 50 ساله (متهم) منازلی را در غرب مشهد از مالکان اجاره می کرد و سپس آن ها را با شگردی خاص به مستاجرانی که به دنبال رهن منزل بودند واگذار می کرد.


او با پول های رهن مدتی اجاره منزل را می پرداخت و برای آن که مالکان با دیدن مستاجران غریبه در منازل اجاره ای مشکوک نشوند، این مرد هزار چهره هنگام تنظیم قولنامه چنین وانمود می کرد که منزل را برای داماد، زن صیغه‌ای، دوست یا غیره اجاره می کند و با پول های ده ها میلیونی به خوش‌گذرانی می پردازد.


به گزارش اختصاصی خراسان با ادامه تحقیقات میدانی کارآگاهان که با دستورات ویژه سردار محمد کاظم تقوی (فرمانده انتظامی خراسان رضوی) برای دستگیری عاملان کلاهبرداری های مذکور همراه بود، مشخص شد که مرد کلاهبردار برای جلب اعتماد مستاجران و مالکان منازل مسکونی با خودروهای لوکس و گران قیمت در محل های قرار و بنگاه های املاک حضور می یابد بنابراین شاخه ای از عملیات ردزنی، به سوی مالکان خودروهای لوکس کشید تا این که پس از چند ماه فعالیت های اطلاعاتی، بالاخره کارآگاهان موفق شدند مخفیگاه متهم را در بولوار شهید فکوری مشهد در حالی شناسایی کنند که او ماهیانه بیش از پنج میلیون تومان اجاره برای مخفیگاهش می پرداخت و با زن صیغه ای 20 ساله اش در آن زندگی می کرد.


این گزارش حاکی است، کارآگاهان اداره عملیات ویژه آگاهی موفق شدند، در یک عملیات ضربتی و هماهنگ این متهم فراری را با قیافه ای دیگر در چنگ قانون گرفتار کنند.


در بازرسی از منزل متهم «ع-ک» تعداد زیادی برگ سفید مبایعه نامه، قولنامه، چندین دسته چک، تصویر جواز کسب بنگاه معاملاتی املاک، 76 میلیون ریال وجه نقد، تعدادی گوشی تلفن همراه و همچنین در بازرسی از درون خودرو دنای وی کلاه گیس، 800 میلیون تومان اوراق مشارکت، دو قبضه قمه و داس کشف شد که متهم در این باره اعتراف کرد به دلیل فرار از چنگ قانون و تهدیدات شاکیان، قمه و داس را به همراه داشته است.


در ادامه این عملیات و با اعترافات مرد هزار چهره سه همدست او نیز درحالی دستگیر شدند که طبق بررسی های پلیس، او روزی حدود یک میلیون تومان فقط برای اجاره خودروهای لوکس می پرداخت و با پول های میلیاردی درحال خوش گذرانی بود!


متهم 50 ساله این پرونده حساس که دارای سوابق سرقت مسلحانه خودرو و جعل عناوین است، با صدور دستوراتی از سوی قاضی جوادی مورد بازجویی های تخصصی قرار گرفت و راز صدها فقره کلاهبرداری از مستاجران منازل مسکونی درحالی فاش شد که تحقیقات نشان می دهد تاکنون بیش از پنج میلیارد تومان از طعمه ها کلاهبرداری شده است.


بنابراین گزارش، بررسی های مقدماتی و بازجویی ها از متهمان بیانگر آن است که تاکنون دو نفر از مال باختگان به دلیل استرس های ایجاد شده در این ماجرا دچار سقط جنین شده اند و در مواردی نیز خانواده هایی به دلیل از دست دادن سرمایه های زندگی از هم پاشیده اند. در میان مال باختگان از افراد کارگر، زنان سرپرست خانوار تا پزشک و خلبان نیز به چشم می خورد.


از سوی دیگر نیز با صدور دستورات خاص و محرمانه ای از سوی قاضی رحمانی (معاون دادستان مرکز خراسان رضوی) تحقیقات گسترده ای برای ریشه یابی این پرونده و شناسایی دیگر عوامل مرتبط با کلاهبرداری های مذکور، زیر نظر قاضی جوادی (قاضی پرونده) آغاز شده است.


شایان ذکر است، تحقیقات بیشتر برای کشف زوایای پنهان این ماجرا، در حالی توسط سروان همتی (افسر پرونده) و با هدایت رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی ادامه دارد که متهم مذکور بیشتر در بولوار سرافرازان، هاشمیه و شهرک غرب منازل را اجاره می کرد و تاکنون بیش از 140 شاکی به دادسرا مراجعه کرده اند.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: کلاهبرداری مستاجران دزدی صراط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۱۷۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آگهی‌های دروغین اجاره ارزان خانه؛ بیعانه ندهید!

 «نصف حقوقم را به عنوان بیعانه کارت به کارت کردم تا خانه را اجاره ندهد؛ اما دیگر جواب تلفنم را نمی‌دهد»؛ این جمله را آقای مردانی می‌گوید که با دیدن آگهی اجاره آپارتمان با شرایط و قیمت مناسب در دیوار و صحبت با آگهی‌دهنده، ۱۰ میلیون تومان بیعانه واریز کرده است.

«با آغاز فصل اجاره و نقل و انتقالات مسکن، شاهد افزایش ثبت آگهی‌های دروغین در پلتفرم‌های سایت‌های واسطی مانند دیوار هستیم»؛ سرهنگ رامین پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتا فراجا این جمله را گفته و می‌افزاید که افراد سودجو با سوءاستفاده از موقعیت و با ثبت آگهی‌های جعلی در سایت دیوار با «قیمت‌های پایین‌تر از عرف تعیین‌شده» و استفاده از ترفند‌های خاص و جلب نظر مشتریان در خصوص تضمین معامله، «مبالغی را تحت عنوان بیعانه از مشتریان دریافت می‌کنند و پس از واریز وجه دیگر پاسخگوی تعهدات خود نیستند».

مجرمان فضای مجازی با مهندسی مسائل روز و نیاز‌های مخاطب و بکارگیری انواع روش و ترفند‌ها از شهروندان کلاهبرداری می‌کنند؛ اجاره و فروش ارزان قیمت منزل، خودرو و کالا، ابلاغ الکترونیکی سامانه ثنا، کالابرگ الکترونیکی، کارت سوخت، اینترنت رایگان و برنده شدن در انواع قرعه‌کشی‌های رادیویی و تلویزیونی و ... از جمله ترفند‌های کلاهبرداران مجازی است.

سردار وحید مجید رئیس پلیس فتا فراجا با بیان اینکه میزان کلاهبرداری اینترنتی حدود ۳۷ درصد است، معتقد است که یکی از مهمترین دلایلی که مجرمان سایبری می‌توانند در رسیدن به اهداف مجرمانه خود موفق باشند اعتماد هموطنان است؛ این در حالی است که سرهنگ مهدی فرازپور رئیس پلیس فتا استان قم می‌گوید که «طمع و کنجکاوی در مواجهه با فضای مجازی باید کنترل شود که این موارد مهمترین شگرد مجرمان سایبری است».
کلاهبرداری اینترنتی و سایبری مختص ایران نیست؛ اف‌بی‌آی (FBI) اعلام کرد که در سال ۲۰۲۳ میلادی بیش از ۱۲.۵ میلیارد دلار خسارت به‌خاطر کلاهبرداری آنلاین به مردم آمریکا وارد شده است.

راهرو‌های پلیس فتا پر است از مالباختگانی که برای پیگیری پرونده خود از این اتاق به آن اتاق می‌روند؛ با اینکه تعدادی از شاکیان و مالباختگان از پیگیری و حصول پرونده کلاهبرداری ناامید بوده و پول خود را از دست رفته می‌دادند، اما سردار منتظر المهدی سخنگوی پلیس از کشف ۸۷ درصدی جرایم سایبری خبر داده و می‌گوید که تعداد پرونده‌های مکشوفه در سال ۱۴۰۲ با رشد ۲۱ درصدی همراه بوده و در جریان رسیدگی به پرونده‌های سایبری تعداد ۴۲۳ فقره پرونده مهم، عمده و کثیرالشاکی یابش و ۹۰۵ نفر در این رابطه دستگیر شدند.

احمد موقری سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان شرقی می‌گوید که «تعلیق حساب‌های بانکی و انسداد شماره تلفن‌های در اختیار کلاهبرداران، به روز رسانی و تکمیل مشخصات دقیق حساب‌های بانکی اشخاص حقیقی و حقوقی، ارسال پیام‌های انبوه هشدار و تهیه و تولید محتوای آموزشی مناسب از جمله راهکار‌های مبارزه و کاهش جرایم سایبری است».
وی همچنین بر تقسیم کار دستگاه‌های دولتی با هدف پیشگیری از کلاهبرداری‌های پرتکرار در فضای مجازی و نیز استفاده از فناوری‌های نوین مثل هوش مصنوعی برای جلوگیری از بروز جرایم مربوطه تاکید دارد.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • دستگیری عامل کلاهبرداری ۲۰۰ میلیاردی در گرگان
  • دستگيري عامل کلاهبرداري 200 ميلياردي در گرگان
  • دستگیری کلاهبردار میلیاردی در کرمانشاه
  • دستگیری کلاهبردار میلیاردی در آبادان
  • کلاهبردار میلیاردی در آبادان دستگیر شد
  • با آگهی‌های اجارهٔ ارزان خانه گول نخورید!
  • آگهی‌های دروغین اجاره ارزان خانه؛ بیعانه ندهید!
  • کشف کلاهبرداری ۳۸ میلیاردی در بجنورد
  • مستاجران مراقب کلاهبرداری در سامانه املاک باشند
  • کلاهبرداری ۳۸ میلیاردی در بجنورد