Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: طی روزهای اخیر موضوع احداث مرکز بازیافت، بی خطر سازی و امحاء پسماندهای صنعتی و ویژه در شهرستان «الیگودرز» نقدهایی را از سوی مردم و مسئولان این شهرستان به دنبال داشته است. اهالی روستاهای حاشیه اجرای این طرح نیز با ارسال نامه‌ای به مسئولان نگرانی خود را از خطرات احتمالی که احداث این مرکز بازیافت برای سلامت شهروندان و آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی در پی دارد، را اعلام کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نامه اهالی روستاهای حاشیه طرح به فرماندار الیگودرز

از مخالفت امام جمعه الیگودرز تا انتقادات تشکل‌های زیست محیطی

در نشستی که با حضور مدیران و فرماندار الیگودرز، مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان و… برگزار شد نیز اعلام شد که جواز تأسیس این مرکز بازیافت زباله‌های صنعتی و ویژه از طرف سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان صادر شده است.

در این نشست امام جمعه الیگودرز در سخنانی ضمن مخالفت با اجرای این طرح اعلام کرده بود که مردم و اهالی روستاهای حاشیه این مرکز با اجرای این طرح مخالف هستند و مسئولان نیز باید به نظر و آرا مردم احترام بگذارند.

همچنین در ادامه انتقادات نسبت به احداث مرکز بازیافت و امحای پسماندهای صنعتی و ویژه در الیگودرز، فعالان اجتماعی و رسانه‌ای، برخی تشکل‌های محیط زیستی و… نیز اعتراضاتی را عنوان کرده اند.

اداره کل حفاظت محیط زیست اطلاعیه صادر کرد

اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان امروز چهارشنبه در راستای تنویر افکار عمومی، توضیحات کارشناسی خود پیرامون احداث مرکز بازیافت، بی خطر سازی و امحاء پسماندهای صنعتی و ویژه در شهرستان «الیگودرز» را در قالب اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که مشروح آن را در زیر می‌خوانید:

سازمان حفاظت محیط زیست یک دستگاه حاکمیتی و نظارتی می‌باشد که براساس قانون در راستای حفاظت و صیانت از محیط زیست کشور وظایفی را مطابق با قوانین جمهوری اسلامی، سیاست‌های کلان کشور و همچنین سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه حفظ محیط زیست برعهده دارد.

صنایع بر اساس شدت و ضعف آلودگی و دیگر مسائل زیست محیطی براساس ضوابط استقرار صنایع در هفت رده قرار می‌گیرند که کلیه مراجع و دستگاه‌های متولی صدور مجوز تأسیس و استقرار واحدهای صنعتی و تولیدی موظفند قبل از استقرار واحد، موضوع را از ادارات کل حفاظت محیط زیست استعلام نمایند که طرح بازیافت، بی خطر سازی و امحاء پسماندهای صنعتی و ویژه بر اساس ضوابط استقرار در رده ۷ این ضوابط قرار می‌گیرد و براساس ضوابط زیست محیطی، واحدهایی که در این رده قرار می‌گیرند مشمول انجام مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی (EIA) می‌باشند که مجری طرح موظف است قبل از احداث واحد مربوطه گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی را ارائه نماید و در مورد این پروژه نیز گزارش مذکور تهیه و ضمن بررسی اثرات زیست محیطی طرح در سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز مصوب گردیده است.

بر اساس نظر شرکت‌های تخصصی مشاور و با توجه به تمام پارامترهای اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی بهترین مکان موجود انتخاب شد

در راستای سیاست‌های سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر مدیریت اصولی پسماند برای حفظ محیط زیست و سلامت جامعه، هر استان می‌بایست تا پایان سال ۹۸ دارای یک مرکز بازیافت، بی خطر سازی و امحاء پسماندهای صنعتی و ویژه باشد که در این راستا سرمایه گذاری بخش خصوصی قصد انجام این پروژه را در استان لرستان دارد و بر اساس نظر شرکت‌های تخصصی مشاور در زمینه مکان یابی محل‌های احداث پروژه مذکور و با توجه به تمام پارامترهای اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی و با استفاده از نرم افزارهای تخصصی که براساس توان اکولوژیکی مناطق بهترین مکان موجود را انتخاب می‌نماید و همچنین با توجه به اینکه بیشترین واحدهای تولیدی فعال در این زمینه در شرق استان قرار دارد، مکان مورد نظر را در شهرستان الیگودرز انتخاب نموده است که این سایت در زمینی به مساحت ۴۰ هکتار در زون صنعتی و در جوار شهرک صنعتی الیگودرز واقع شده است. که انجام آن ضمن رفع مشکل پسماندهای صنعتی استان بویژه شهرهای صنعتی شرق استان و شهرستان الیگودرز زمینه اشتغال ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر را بطور مستقیم فراهم می‌آورد.

در هر مرحله از احداث و بهره برداری از این مرکز چنانچه تخلف زیست محیطی و خارج از تعهدات مندرج در گزارش ارزیابی صورت گیرد از ادامه فعالیت جلوگیری می‌شود

اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان بعنوان دبیرخانه کمیته ماده ۲ در استان پس ارائه گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی توسط مجری طرح در کارگروهی متشکل از نمایندگان دستگاه‌های ذیربط در چندین جلسه در کمیته ماده ۲ با حضور دستگاه‌های عضو طرح مذکور را بررسی نموده که پس از لحاظ نمودن چندین اصلاحیه در گزارش و متعهد شدن سرمایه گذار به لحاظ نمودن ملاحظات زیست محیطی از جمله انجام پایش آنلاین و اختصاص ۲۵ درصد مساحت مجموعه به فضای سبز، خود اظهاری ماهیانه و انجام هرگونه نقل و انتقال مواد بازیافتی با مجوز محیط زیست، اجرای این طرح در شهرستان الیگودرز پس از تأیید همه اعضا کارگروه مورد تأیید اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان قرار گرفته است؛ که البته تأیید گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی به منزله آغاز نظارت کامل اداره کل محیط زیست لرستان بر فعالیت‌های صنعت مذکور می‌باشد و براساس قانون در هر مرحله از احداث و بهره برداری از این صنعت چنانچه تخلف زیست محیطی و خارج از تعهدات مندرج در گزارش ارزیابی صورت گیرد می‌تواند از ادامه فعالیت جلوگیری بعمل آورد.

بی شک خط قرمز اداره کل حفاظت محیط زیست استان لرستان، جلوگیری از تهدیدات و مخاطراتی است که سلامت آحاد جامعه را با چالش روبرو می‌کند، علی ایحال، نظارت دقیق بر حسن اجرای این طرح، اولویت کاری محسوب و در این مسیر با احدی مماشات نخواهد شد و این اطمینان خاطر به مردم شریف الیگودرز داده می‌شود که اجرای آن نه تنها خطری نداشته و ندارد بلکه، با رعایت تمام موازین شرعی، قانونی، زیست محیطی و بهداشتی صورت خواهد گرفت.

به هر روی، دستگاه‌های ذی ربط، اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان، مجری طرح و مسئولان بایستی ضمن در نظر گرفتن مخالفت‌ها و نگرانی‌های مردم از راه اندازی مرکز بازیافت و امحای زباله‌های صنعتی و ویژه، نگرانی‌ها پیرامون خطرات احتمالی این طرح برای سلامت شهروندان و محیط زیست را رفع کنند.

امید است در سالی که به فرمایش مقام معظم رهبری سال رونق تولید نامگذاری شده است و نیز تأکیدات معظم له درخصوص حفاظت و صیانت از محیط زیست، با نصب العین قراردادن فرمایشات مقام معظم رهبری در فضایی واقع بینانه و کارشناسی در جهت حفاظت از محیط زیست و همچنین تسهیل و رفع موانع تولید و ایجاد اشتغال و رفع بیکاری جامعه گامی برداشته شود.

کد خبر 4832551

منبع: مهر

کلیدواژه: الیگودرز زباله بارش برف تعطیلی مدارس سیل سیستان و بلوچستان بوشهر شهرکرد ایلام قاسم سلیمانی دهه فجر قزوین گرگان خطبه های نماز جمعه سردار سلیمانی انتخابات 98 بیرجند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۱۹۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ۲۰ برنامه در هفته زمین پاک استان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ یوسفی گفت: برگزاری کارگروه مدیریت پسماند، افتتاح چند طرح زیست محیطی، تبلیغات محیطی، حضور در منابر نماز جمعه، سخنرانی در مدارس و دانشگاه‌ها، برگزاری کلاس‌های آموزشی، پاکسازی جاده‌ها و بازدید علمی دانش آموزان از موزه حیات وحش، قسمتی از این برنامه‌هاست.
او افزود: ۶۸ خانه محیط زیست در استان مرکزی وجود دارد که در طول هفته زمین پاک برنامه‌های ویژه‌ای در راستای مباحث زیست محیطی در این خانه‌ها برگزار می‌شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: جشنواره ملی «نامه‌ای از طبیعت» به صورت مشترک با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست در حال برگزاری است.
یوسفی افزود: ۲۰ درصد پسماند‌های خانگی کشور و استان مرکزی پلاستیک‌ها هستند که این آمار بالاست.
او با اشاره به اینکه دستورالعمل نحوه استفاده از پلاستیک ابلاغ شده گفت: امید است این دستورالعمل هرچه زودتر اجرایی شود و «نه به مصرف کیسه‌های پلاستیک» مورد توجه جدی باشد.
یوسفی عنوان کرد: ۹۰۰ تُن پسماند شهری و خانگی روزانه در استان مرکزی تولید می‌شود که ۷۰ درصد آنها قابل بازیافت در منازل هستند.

دیگر خبرها

  • آمادگی ایران برای جلوگیری از فجایع زیست محیطی
  • پایش زیست محیطی مشترک واحد تولیدآلیاژ در شوط
  • دستگیری ۷۰۳ شکارچی و صیاد متخلف در سال گذشته
  • اجرای ۲۰ برنامه در هفته زمین پاک استان
  • کشف و جمع آوری تورهای متخلفین صید غیرمجاز در تالاب نوروزلو میاندوآب
  • ۲۰ درصد پسماندهای خانگی پلاستیک‌ است
  • کسب رتبه دوم خراسان رضوی در پایش‌ های زیست محیطی کشور
  • خراسان رضوی در پایش‌های زیست محیطی کشور دوم شد
  • ریشه‌های غنی تاریخی در حفط محیط زیست مورد توجه قرار گیرد
  • سلامت مردم و محیط زیست در رأس دغدغه‌ها و نیاز جامعه