Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/لرستان مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان گفت: احداث سایت بازیافت پسماند در الیگودرز سلامت مردم را تهدید نمی‌کند.

مهرداد فتحی در خصوص سایت بازیافت، بی‌خطرسازی و امحاء پسماندهای صنعتی و ویژه در استان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط‌زیست دستگاهی حاکمیتی و نظارتی است که بر اساس قانون در راستای حفاظت و صیانت از محیط‌زیست کشور وظایفی را مطابق با قوانین جمهوری اسلامی، سیاست‌های کلان کشور و ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه حفظ این مهم برعهده دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه  صنایع بر اساس شدت و ضعف آلودگی و دیگر مسائل زیست محیطی بر اساس ضوابط استقرار صنایع در هفت رده قرار می‌گیرند، ادامه داد: تمام مراجع و دستگاه‌های متولی صدور مجوز تاسیس و استقرار واحدهای صنعتی و تولیدی موظف هستند قبل از استقرار واحد، موضوع را از طریق ادارات کل حفاظت محیط‌زیست استعلام کنند تا طرح بازیافت، بی‌خطرسازی و امحاء  پسماندهای صنعتی و ویژه بر اساس ضوابط استقرار در رده هفت این ضوابط قرار می‌گیرد.

فتحی بیرانوند گفت: واحدهایی که در رده هفت قرار می‌گیرند مشمول انجام مطالعات ارزیابی اثرات زیست‌محیطی (EIA) هستند که مجری طرح موظف است قبل از احداث واحد مربوطه گزارش ارزیابی اثرات زیست‌محیطی را ارائه و در مورد این پروژه نیز گزارش مذکور تهیه و با بررسی اثرات زیست‌محیطی طرح در سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور نیز مصوب شده است.

فتحی بیرانوند با بیان اینکه در راستای سیاست‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست مبنی بر مدیریت اصولی پسماند برای حفظ محیط‌زیست و سلامت جامعه، هر استان باید تا پایان سال ۹۸ دارای یک مرکز  بازیافت، بی‌خطر سازی و امحاء  پسماندهای صنعتی و ویژه باشد که در این راستا سرمایه‌گذاری بخش خصوصی قصد انجام  این پروژه را در لرستان دارد، عنوان کرد: بر اساس نظر شرکت‌های تخصصی مشاور در زمینه مکان‌یابی محل‌های احداث پروژه مذکور و با توجه به تمام پارامترهای اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی و با استفاده از نرم افزارهای تخصصی که براساس توان اکولوژیکی مناطق بهترین مکان موجود را انتخاب می‌کند و همچنین با توجه به اینکه بیشترین واحدهای تولیدی فعال در این زمینه در شرق استان قرار دارد، مکان مورد نظر در شهرستان الیگودرز انتخاب شده که این سایت در زمینی به مساحت ۴۰ هکتار در زون صنعتی و در جوار شهرک صنعتی الیگودرز واقع شده است.

وی بیان کرد: با ایجاد این سایت ضمن رفع مشکل پسماندهای صنعتی به‌ویژه شهرهای صنعتی شرق لرستان و شهرستان الیگودرز  زمینه اشتغال ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر را به‌طور مستقیم فراهم می‌آورد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان تصریح کرد: این اداره کل به عنوان دبیرخانه کمیته ماده دو در استان پس ارائه گزارش ارزیابی اثرات زیست‌محیطی توسط مجری طرح در کارگروهی متشکل از نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط در چندین جلسه در این کمیته با حضور دستگاه‌های عضو طرح مذکور را بررسی کرده که پس از لحاظ کردن چندین اصلاحیه در گزارش و متعهد شدن سرمایه‌گذار  با لحاظ کردن ملاحظات زیست محیطی  از جمله انجام  پایش آنلاین و اختصاص ۲۵  درصد مساحت مجموعه به  فضای سبز، خود اظهاری ماهیانه و انجام هرگونه نقل‌وانتقال مواد بازیافتی با مجوز محیط‌زیست، اجرای این طرح در شهرستان الیگودرز  پس از تایید همه اعضاء کارگروه مورد تایید اداره کل حفاظت محیط‌زیست لرستان قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: البته تایید گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی به منزله آغاز نظارت کامل اداره کل محیط‌زیست لرستان بر فعالیت‌های صنعت مذکور است و براساس قانون در هر مرحله از احداث و بهره‌برداری از این صنعت چنانچه تخلف زیست محیطی و خارج از تعهدات مندرج در گزارش ارزیابی صورت گیرد می‌تواند از ادامه فعالیت جلوگیری به عمل آورد.  

این مسئول با تاکید براینکه خط قرمز اداره کل حفاظت محیط‌زیست لرستان، جلوگیری از تهدیدات و مخاطراتی است که سلامت آحاد جامعه را با چالش روبرو می‌کند، اظهار کرد: نظارت دقیق بر حسن اجرای این طرح اولویت کاری محسوب شده  و در این مسیر با احدی مماشات نخواهد شد و این اطمینان خاطر به مردم الیگودرز داده می‌شود که اجرای آن نه تنها خطری نداشته و ندارد بلکه، با رعایت تمام موازین شرعی، قانونی، زیست‌محیطی و بهداشتی صورت خواهد گرفت.  

وی گفت: امید است در سالی که به فرمایش مقام معظم رهبری سال رونق تولید نامگذاری شده است و نیز تاکیدات معظم له درخصوص حفاظت و صیانت از محیط‌زیست، با نصب‌العین قراردادن فرمایشات مقام معظم رهبری در فضایی واقع‌بینانه و کارشناسی در جهت حفاظت از محیط‌زیست و همچنین تسهیل و رفع موانع تولید و ایجاد اشتغال و رفع بیکاری جامعه  گامی برداشته شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی محیط زیست پسماند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۲۰۴۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرداری‌های کردستان مدیریت دفن بهداشتی زباله را ندارند

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: شهرداری‌های کردستان مدیریت دفن بهداشتی زباله را ندارند که این یکی از آسیب‌های جدی حوزه محیط زیست است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، اقبال حمیدی، امروز چهارم اردیبهشت_ در نشست خبری با خبرنگاران استان کردستان اظهار کرد: از سوم تا نهم اردیبهشت به نام هفته زمین پاک نامگذاری شده است که در این هفته برنامه‌هایی اجرایی می‌شود، از جمله آن با همکاری انجمن‌های زیست محیطی به صورت نمادین نسبت به پاکسازی مناطق گردشگری از زباله اقدام خواهد شد.

وی افزود: معضلات زیست محیطی با افزایش جمعیت روز به روز بیشتر می‌شود و ما نیازمند فرهنگ‌سازی در این مورد هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان با اشاره به ابلاغ آئین نامه کاهش مصرف پلاستیک در کشور، خاطرنشان کرد: سازمان صمت مکلف شده است که در طول مدت پنج سال، هر سال ۲۰ درصد از واحدهایی که نسبت به تولید پلاستیک همچون کیسه پلاستیکی اقدام می‌کنند را با مواد دوستدار محیط زیست جایگزین کند.

حمیدی ادامه داد: سرانه مصرف روزانه پلاستیک هر نفر سه کیسه است که سالانه بالغ بر ۱۰ میلیون تُن پلاستیک در کشور مصرف می‌شود.

وی فعالیت‌های معادن، آتش‌سوزی جنگل‌ها و حریق بقایای محصولات کشاورزی توسط کشاورزان را از دیگر معضلات زیست محیطی استان برشمرد و اضافه کرد: کمتر از دو درصد روستاهای استان مجهز به سیستم تصفیه فاضلاب هستند و این فاضلاب وارد آبراه‌های پایین دست روستا می‌شود که یکی از عوامل اصلی آلوده شدن خاک است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: کانون داخلی گرد و غبار در استان کردستان وجود ندارد و در یکی دو سال اخیر مشکلی بابت گرد و غبار کشورهای همسایه نداشته‌ایم.

خودروهای فرسوده، عامل اصلی آلودگی هوای شهر سنندج

حمیدی تصریح کرد: بالغ بر ۸۰ تا ۹۰ درصد آلودگی هوای شهر سنندج ناشی از خودروها و سیستم حمل و نقل فرسوده است چون بیش از ۸۰ درصد حمل و نقل عمومی این شهر فرسوده است.

وی افزود: در مورد حل این مشکل با شهرداری سنندج رایزنی‌های لازم را انجام داده‌ایم اما تاکنون جوابی نگرفته‌ایم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان، واژگونی تانکرهای حامل سوخت را از دیگر عوامل آلودگی خاک استان دانست و گفت: از سال ۱۳۸۷ تاکنون حدود ۳۰۰ مورد واژگونی تانکر سوخت را در استان داشته‌ایم که نیاز هست پلیس راهور نظارت‌های خود را بر تردد این تانکرها در مسیرها دارای ممنوعیت بیشتر کند.

حمیدی ادامه داد: پسماند شهرها و روستاهای استان نیز از دیگر عوامل آلودگی خاک استان است، به نحوی که از حدود ۱۷۰۰ روستای استان فقط ۸۰۰ روستا دارای جایگاه زباله منطبق بر شرایط لازم هستند.

وی اضافه کرد: شهرداری‌های استان کردستان نیز مدیریت دفن بهداشتی زباله را ندارند که این یکی از آسیب‌های جدی حوزه محیط زیست و خاک و هوا بوده و موجب افزایش سگ‌های ولگرد و مشکلات زیست محیطی و بهداشتی شده است.

شهرداری‌ها مسئله پسماند را در اولویت قرار دهند

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان افزود: مشکل زباله و پسماند تا زمانی که در اولویت شهرداری‌ها قرار نگیرد این مشکل حل نخواهد شد.

حمیدی گفت: بحث تفکیک از مبدا زباله باید نهادینه شود و اگر مدیریت پسماند به صورت سامانه‌ای صورت گیرد قاعدتاً مشکلاتی همچون افزایش سگ‌های ولگرد و سایر مشکلات بهداشتی کمتر می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر شهرداری‌های استان مسئله دفع اصولی زباله و پسماند را رعایت نکنند به مراجع قضائی معرفی می‌شوند.

کد خبر 747167

دیگر خبرها

  • ترویج فرهنگ حفاظت از زمین پاک در بین دانش آموزان 
  • پسماند معضل استان‌های زاگرس نشین
  • معرفی ۳۶۷ متخلف زیست محیطی به مراجع قضایی آذربایجان غربی
  • شهرداری‌های کردستان مدیریت دفن بهداشتی زباله را ندارند
  • مناطق حفاظت شده در استان بوشهر افزایش می‌یابد
  • نظارت بر ٣ هزار و ١٨٦ درخواست انتقال پسماند صنعتی و ویژه در کشور
  • روزانه ۲۳ تن زباله های پلاستیکی در ایلام تولید می شود
  • فرهنگ زیست محیطی در جامعه ترویج شود / هیچ اقدامی بدون پیوست زیست محیطی معنا ندارد
  • طرح‌های صنعتی باید پیوست زیست محیطی داشته باشد
  • فرهنگسازی در حوزه پسماند با کمک گروه‌های اجتماعی بانفوذ در کشور