Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-25@08:55:29 GMT

خانم صبور//سلیمانی و وزن تاریخ

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۲۱۲۹۱

زندگی سلیمانی در تاریخ سرزمین و منطقه‌اش ریشه دارد و در پاسخ به تصمیمات یک قرن سرکوب، مداخله خارجی و تلاش برای عدالت و سربلندی است.

به گزارش ایکنا؛ یادداشت لورنزو کامل در الجزیره انگلیسی در تاریخ 19/1/2020 به شرح زیر است:
1. در روزهای اخیر انبوهی از مقالات درباره کشته شدن (شهادت) سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بسیاری از این مقالات پیامد ترور او را نادیده گرفتند و او را از دید بیشتر اعراب مسؤول نسل کشی اعراب نامیده اند که ترور او به قدرت ایران در منطقه ضربه می زند. بیشتر مقالات اقدام ترامپ را در کشتن او قماری به دور از احتیاط خوانده اند.
2. آن چه در بسیاری از این تحلیل ها نادیده گرفته شده، شرایط یا به تعبیر میلان کندرا، وزن تاریخ، بوده است. برای درک شرایط کنونی باید ریشه های تاریخی ظهور سلیمانی (انقلاب ایران، جنگ با عراق، حمله سال 2003 آمریکا به عراق) و تبعات تشدید تنش های دولت ترامپ با ایران را بررسی کرد.
3. سیاست ایران معاصر تا حد زیادی متأثر از مداخلات مکرر غربی ها در امور داخلی این کشور است که برای نمونه می توان به واگذاری امتیاز تنباکو از سوی ناصرالدین شاه و انقلاب تنباکو به عنوان زمینه ساز ظهور شیعه گری در برابر استعمارگری، کودتای 1991 رضاخان بر ضد احمدشاه قاجار با حمایت انگلیس، کودتای 1953 با حمایت آمریکا و انگلیس بر ضد دولت مردمی مصدق اشاره کرد که در نهایت به مردمی ترین انقلاب تاریخ معاصر در ایران منجر شد.
4. شاید بزرگترین و تنها عامل قدرت نمایی ایران در خارج از کشور آمریکا و سیاست های این کشور در منطقه باشد. جنگ با تروریسم آمریکا در منطقه به نوعی به گسترش نفوذ ایران کمک کرد. ایران هم از حمله آمریکا به طالبان استقبال کرد و هم از تحولات پس از حمله آمریکا به عراق.
5. نتیجه جنگ با تروریسم و حمله آمریکا به عراق چیزی جز نابودی برای منطقه نبود. اقدامات تروریستی بین سال های 2001 تا 2014 نزدیک به 3800 درصد افزایش داشت.
6. عراق در طول تاریخ سدی در برابر گسترش نفوذ ایران در منطقه بوده است و فروپاشی دولت صدام به قدرت نمایی ایران در منطقه و گسترش شبه نظامیان مورد حمایت این کشور کمک کرد.
7. در واقع، برخی از بازیگرانی که شرایط ساختاری لازم برای احیای ایران در منطقه را فراهم کردند، امروز از جامعه بین المللی می خواهند برای از بین بردن قدرت ایران وارد عمل شوند.
8. در چنین فضا و شرایطی بود که سلیمانی ظهور کرد و به یکی از مهره های اصلی گسترش نفوذ ایران در خارج تبدیل شد. وی در سن 22 سالگی و یک سال پیش از حمله صدام حسین به عراق، به سپاه پاسداران پیوست و در نتیجه شجاعت خود در میدان های نبرد کسب اعتبار و پیشرفت کرد. اسناد اخیر سازمان سیا از حمایت آمریکا از صدام، حتی با وجود اطلاع از استفاده وی از سلاح های شیمیایی، حکایت دارد.
9. او تا سال 2003، زمانی که وظیفه حمایت از شبه نظامیان شیعه را در منطقه بر عهده گرفت، تقریباً گمنام بود.
10. ظهور داعش و در نتیجه توانایی سلیمانی در تعمیق نفوذ ایران در منطقه، به گفته کسانی همچون دیوید کیلکولن نتیجه ناخواسته حمله آمریکا به عراق بود.
11. در پی حمایت آمریکا از گروه های شورشی در سوریه که قوانین بین المللی حقوق بشر را نقض کردند، سلیمانی رهبری تلاش برای حفظ حکومت بشار اسد با کمک روسیه را بر عهده گرفت.
12. زندگی سلیمانی در تاریخ سرزمین و منطقه اش ریشه دارد و آن محصول تصمیمات اشتباه یک قرن سرکوب، مداخله خارجی و تلاش برای عدالت و سربلندی است.
13. مردم عراق سزاوار زندگی بدون رنج مداخله خارجی از چه از سوی ایران (کشوری با مرز مشترک و پیوندهای فرهنگی و مذهبی) و چه از سوی آمریکا (در 10 هزار کیلومتر دورتر) و بدون خشونت و تحت حاکمیت قانون هستند. مرگ سلیمانی به تحقق چنین زندگی کمک نخواهد کرد.
14. این اتفاق نگاه ها را از اعتراضات مردمی در عراق و لبنان دور کرد و عزم محافظه کاران ترین سیاستمداران در ایران را برای سرکوب مخالفان در داخل و حمایت بیشتر از گروه های دست نشانده در خاور میانه تقویت کرد.
15. مرگ سلیمانی این پیام را به حکومت های مستبد منطقه منتقل کرد که تا زمانی که در راستای منافع آمریکا حرکت کنند، می توانند هر کاری از کشتن روزنامه نگاران گرفته تا نقض گسترده حقوق بشر، انجام دهند و از تحریم های اقتصادی آمریکا و تجاوزگری ها و اقدامات این کشور برای تغییر حکومت ها و کشته شدن سران شان در حمله پهبادی در امان باشند.
16. مردم منطقه از خطر این وضعیت آگاهند و آماده و مشتاق تغییر آن هستند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۲۱۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق الاعرجی با احمدیان درباره توافقنامه امنیتی ایران و عراق

آفتاب‌‌نیوز :

علی‌اکبر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی که برای شرکت در اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ در این شهر روسیه حضور دارد، عصر امروز (سه‌شنبه) چهارم اردیبهشت ماه با قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار احمدیان و الاعرجی ضمن مرور روند اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق توافق کردند کمیته‌های فرعی و عالی هر چه زود‌تر تشکیل جلسه دهد.

الاعرجی با راهبردی خواندن روابط عراق با جمهوری اسلامی ایران، بر اجرای مصوبه پارلمان عراق درباره اخراج نیرو‌های نظامی ائتلاف تأکید کرد.

مشاور امنیت ملی عراق، در این ملاقات از نقش جمهوری اسلامی ایران در تامین امنیت منطقه و ایجاد صلح و ثبات در منطقه قدردانی کرد.

احمدیان در رأس هیأتی برای شرکت در دوازدهمین نشست بین‌المللی مقامات عالیرتبه مسئول در امور امنیتی و نشست دبیران شورای امنیت ملی کشور‌های عضو بریکس در سن‌پترزبورگ حضور دارد و در حاشیه این نشست‌ها نیز با تعدادی از همتایان خود دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و تحولات جاری در منطقه به رایزنی خواهد پرداخت.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • سردار سلیمانی: عملیات «وعده صادق» عامل خودباوری است
  • طعنه سردار سلیمانی به کشورهای منطقه /هیچ پرنده خارجی نمی‌تواند از آسمان ایران عبور کند
  • جزئیات توافق مهم امنیتی ایران و عراق
  • توافق مهم امنیتی ایران و عراق (+جزئیات)
  • عملیات «وعده صادق» میخی بر تابوت صهیونیست ها بود
  • توافق الاعرجی با احمدیان درباره توافقنامه امنیتی ایران و عراق
  • توافق مهم امنیتی ایران و عراق + جزئیات
  • جزئیات تازه در پرونده مرگ زهره فکور صبور
  • جزئیات تازه در پرونده مرگ بازیگر معروف | علت فوت زهره فکور صبور چه بود؟
  • آخرین خبر از پرونده مرگ زهره فکور صبور