Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد گفت: حرکتی که در این دانشگاه برای تبدیل شدن به یک دانشگاه فناور و کارآفرین شکل گرفته، بسیار جدی است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نخستین نمایشگاه شتابدهنده‌های برگزیده کشور دانشگاه آزاد با حضور محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی و مدیران کل این معاونت و رؤسای استان‌های دانشگاه صبح امروز در محل نمایشگاه دائمی اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دهقانی فیروزآبادی در این نمایشگاه گفت: امروز آغاز یک اتفاق متفاوت و حرکت جدی و جدید در دانشگاه‌های پیشقراول حوزه فناوری و نوآوری کشور همچون دانشگاه آزاد اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکی از بزرگترین ظرفیت‌های آموزش عالی تقریباً ۴۰ درصد از آموزش عالی کشور را برعهده دارد، افزود: این دانشگاه به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری دنیا در حوزه‌های مختلف علوم پزشکی، کشاورزی، مدارس، آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای و ... فعالیت می‌کند و یک اکوسیستم کامل از یک نظام آموزشی جامع است.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اظهار داشت: برنامه این دانشگاه حرکت واقعی و جدی به سمت دانشگاه نسل سوم و چهارم است که به طور جد به سمت اجرایی شدن سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها پیش می‌رود.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: دانشگاه آزاد براساس راهبرد هفتم سند اسلامی شدن دانشگاه ها، ایجاد و اصلاح رشته‌های تحصیلی کاربردی و متناسب با نیاز‌های جامعه اسلامی، تقویت کارآفرینی و افزایش اشتغال مولد و پایدار، تولید متن و محتوای کارآفرین و ارتقای فرهنگ کارآفرینی از طریق تعامل دانشگاه‌ها با نهاد‌ها و بنگاه‌های اقتصادی– اجتماعی در برنامه ریزی‌های آموزشی و ... را در اولویت خود قرار داده است.

وی تأکید کرد: حرکتی که در دانشگاه آزاد اسلامی برای تبدیل شدن به یک دانشگاه فناور و کارآفرین شکل گرفته، یک حرکت نمایشی و معمولی نیست، بلکه بسیار جدی در این حوزه فعالیت می‌کند.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد با بیان اینکه همواره تجربه نشان داده که عملکرد مراکز آموزشی خصوصی و غیردولتی در مقایسه با مراکز و ارگان‌های دولتی در سطح دنیا بهتر بوده، خاطرنشان کرد: علت این امر چابکی و هدفمند بودن فعالیت‌ها در مراکز خصوصی است. این دانشگاه در تلاش است تا در سال ۱۴۰۴ انتخاب اول داوطلبان و خانواده‌هایی باشد که علاقه‌مندند فرزندانشان پس از دانش آموختگی، صاحب کسب و کار و اشتغال باشند.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد حرکت جدی و عملیاتی به سمت تبدیل شدن به دانشگاه فناور را در دستور کار دارد، گفت: این سیاست جدید دانشگاه آزاد است و جدیت این دانشگاه برای حرکت به سمت فناوری، نوآوری و کارآفرینی کاملاً محسوس است.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد با اشاره به ظرفیت‌های کلان این دانشگاه برای خدمت در زیست بوم فناوری اظهار داشت: گستردگی دانشگاه آزاد اسلامی در بیش از ۵۰۰ منطقه و شهر در کشور، ۷۰۰ مدرسه و آموزشکده فنی و حرفه ای، آزمایشگاه‌های بسیار مجهز و پیشرفته با تجهیزات خاص و نادر، بیش از ۱۵۰ هزار تجهیزات آزمایشگاهی، زیرساخت‌های سرزمینی و ساختمان‌های کاربردی، کارخانه ها، مزارع کشاورزی و دامداری و ... تنها بخشی از امکانات دانشگاه آزاد اسلامی است که می‌تواند زیست بوم فناوری را در کشور ایجاد کند.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه مردمی و برخاسته از مردم است که باید در راستای حل نیاز‌های فناورانه مردم فعالیت کند، گفت: لازمه این کار این است که در یک نظام آمایش شده با توجه به ویژگی‌های ممتاز هر سرزمین، سرا‌های نوآوری راه اندازی شود.

وی ادامه داد: سرا‌های نوآوری در واقع یک دانشکده با ادبیات جدید است که دوره‌های شتاب دهی، رشد و بلوغ و استقرار در پارک علم و فناوری را دارد. به عبارتی در سرای نوآوری یک هسته و یک تیم حول یک ایده وارد سرای نوآوری می‌شوند و پس از تبدیل شدن به شرکت نوپا وارد مراکز رشد شده و پس از آنکه به یک شرکت پویا تبدیل شدند، وارد پارک‌های علم و فناوری می‌شوند. هر سرای نوآوری، یک شتاب دهنده تخصصی و مرکز رشد تخصصی دارد.

دانشگاه آزاد اسلامی می‌خواهد در حوزه فناوری محکم و پویا در خدمت فعالان حوزه علم و فناوری کشور باشد

دهقانی فیروزآبادی به ورود هوشمندانه دانشگاه آزاد اسلامی در تصویب آئین‌نامه جامع بازار فناوری و سرا‌های نوآوری در این دانشگاه اشاره و تصریح کرد: تصویب این آئین نامه در واقع نقطه عطفی در حرکت دانشگاه آزاد اسلامی به سمت دانشگاه اسلامی است. این دانشگاه به دنبال چابکی و تسهیل قواعد است و نمی‌خواهد تصدی گری کند.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی، کارخانه آدم سازی و ثروت ملی است، اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال راه اندازی شرکت‌ها و شتاب دهنده‌های رقابتی نیست. بلکه می‌خواهد در حوزه فناوری به یک برند تبدیل شود و محکم و پویا در خدمت فعالان حوزه علم و فناوری کشور باشد.

حضور ۲۰ شتاب دهنده برتر کشور در همایش و نمایشگاه شتاب دهنده‌های آزاد
حامد معیری کاشانی سرپرست اداره کل ایجاد و توسعه آموزش‌های فناوری و خلاقیت دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این همایش گفت: پس از تصویب آئین‌نامه جامع بازار فناوری و سرا‌های نوآوری در دانشگاه آزاد اسلامی حرکت بسیار گسترده‌ای در راستای راه اندازی سرا‌های نوآوری در کل استان‌های این دانشگاه آغاز شد.

وی با بیان اینکه هر سرای نوآوری دارای سه جز اصلی شتاب دهنده، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری است، اظهار داشت: برای تکمیل چرخه اکوسیستم نوآوری علاوه بر پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد، نیازمند شتاب دهنده در استان‌ها بودیم که در این راستا این نمایشگاه شکل گرفت.   معیری کاشانی به فعالیت بیش از ۱۰۰ شتابدهنده در کشور اشاره و تصریح کرد: از این تعداد، ۲۰ شتابدهنده برتر انتخاب و به این نمایشگاه دعوت شدند تا در غرفه‌های خود فرصت ارتباط با مسئولان و مدیران واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی را داشته باشند.

سرپرست اداره کل ایجاد و توسعه آموزش‌های فناوری و خلاقیت دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در این نمایشگاه هر شتاب دهنده ۱۰ دقیقه فرصت دارد فعالیت‌ها و مدل پیشنهادی خود را تبیین کند.

وی ابراز امیدواری کرد سال آینده دومین همایش و نمایشگاه شتاب دهنده‌های آزاد کشور با حضور شتاب دهنده‌های دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دهقانی فیروزآبادی دانشگاه آزاد دانشگاه نسل سوم شتابدهنده اقتصاد دانش بنیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۲۲۱۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید و تجاری‌سازی ۱۷ محصول از گیاهان دارویی توسط یک شرکت فناور

ابراهیم رحیمی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا با بیان برنامه‌های این واحد دانشگاهی در حوزه مهارت و کارآفرینی در سال 1403 اظهار کرد:‌ واحد شهرکرد برای سال جاری کشت ۱۵ هکتار جو، کشت بهاره محصولات مورد نیاز مجتمع دامداری دانشگاه در مزرعه تحقیقاتی، برگزاری ایده آرا، برگزاری همایش ملی و عقد قرارداد با شرکت‌ها و مؤسسات معتبر را در دستور کار خود قرار داده است.

وی اضافه کرد:‌ توسعه شرکت‌ها و واحد‌های فناور به سمت دانش‌بنیانی، برگزاری رویداد‌ها و نمایشگاه‌های مختلف کسب‌وکار و ایده آرایی در حوزه‌های مختلف می‌تواند زمینه را برای رشد فناوری و گسترش تولید فراهم کند به همین دلیل دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد نیز سال جاری در حوزه‌های مختلف به‌ویژه در حوزه علم و فناوری و دانش‌بنیان در همین راستا فعالیت خواهد کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد گفت:‌ مرکز رشد این واحد دانشگاهی به‌عنوان اصلی‌ترین جایگاه در حوزه علوم و فناوری و تولید دانش‌بنیان در سال گذشته پس از ارزیابی، موفق به کسب سطح یک شد. این مرکز با برگزاری دوره‌های توانمندسازی در راستای هدایت دانشجویان و اعضای هیئت علمی به سمت راه‌اندازی کسب‌وکار و تولید دانش حرکت کرده است.

رحیمی افزود: استادان و دانشجویان با راه‌اندازی هسته‌ها و واحد‌های فناور و به دنبال آن تأسیس شرکت از امکانات و تسهیلاتی که این مرکز می‌تواند فراهم کند، استفاده می‌کنند. با برگزاری رویداد‌های متعدد استارت‌آپی و ایده آرایی، زمینه شکوفایی استعداد‌های دانشجویان و جوانان را فراهم کرده‌  از طرفی واحد شهرکرد با پنج مرکز تحقیقاتی در زمینه‌های بیوتکنولوژی، گیاهان دارویی، تغذیه، کشاورزی و انرژِی توانسته رشد قابل توجهی در زمینه علمی و پژوهشی در حوزه‌های ذی‌ربط داشته باشد و با انعقاد قراردادهایی، زمینه همکاری این واحد دانشگاهی با مراکز تحقیقاتی سراسر کشور فراهم شده است.

وی بیان کرد:‌۵۰ هسته، ۲۰ واحد فناور و سه شرکت دانش‌بنیان اکنون در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد مستقر هستند. از شرکت‌هایی که فعالیت چشمگیر دارند، می‌توان به شرکت فارمد آریو زیست بافت (مسئولیت محدود) اشاره کرد که اردیبهشت‌ ۱۴۰۰ در مرکز رشد فناوری سلامت این واحد دانشگاهی استقرار یافته و محصولات آن شامل مواد اولیه مهندسی بافت می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد ادامه داد: اکنون محصولات محلول و پودر خشک پروتئین سریسین ابریشم، محلول و پودر خشک پروتئین فیبروئین ابریشم، هیدروکسی آپاتیت، اکسید کلسیم و هیدروکسید کلسیم در مقیاس میکرو و نانومتری این شرکت تجاری‌سازی شده و پس از پیگیری‌های دوساله موفق به اخذ جواز تأسیس و پروانه بهره‌برداری از سازمان صمت و سیب سلامت از سازمان غذا و دارو برای این محصولات با کاربرد ماده اولیه محصولات آرایشی و بهداشتی شد.

رحیمی بیان کرد:‌ شرکت سینا برنا آریا (سبا)، فعالیت خود را از سال ۱۳۹۲ برای تولید، تأمین، توزیع و واردات تجهیزات و ملزومات پزشکی، آزمایشگاهی و شیمیایی آغاز کرد. این شرکت با تکیه بر دانش فنی بخش R&D و تحقیقات بازار گام در عرصه تولید در حیطه تجهیزات آزمایشگاهی نهاد و سال ۱۳۹۵-۱۳۹۶ نسبت به طراحی و ساخت دستگاه برش شیشه با ضخامت ۰.۵-۳ میلی‌متر و پس از آن نسبت به تغییر فرمولاسیون شیشه، مناسب تولید لام آزمایشگاهی (اپتیکی) اقدام کرد.

وی اضافه کرد:‌ شرکت آویشن گل سپاهان نیز با مزارعی که از طرف دانشگاه در اختیار دارد، موفق به تولید ۱۷ محصول از گیاهان دارویی شده که همگی موفق به کسب سیب سلامت شده‌ و به مرحله تجاری‌سازی رسیده‌اند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد بیان کرد: کشت و برداشت گندم و جو از ۳۰ هکتار از مزرعه آموزشی و تحقیقاتی دانشگاه، کشت و برداشت ذرت علوفه‌ای از ۶ هکتار از مزرعه و تحویل به مجتمع گاوداری دانشگاه، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، برگزاری ایده آرا و برگزاری نخستین همایش ملی توسعه زیست‌فناوری و رشد تولید ازجمله فعالیت‌های انجام شده در سرای نوآوری این واحد دانشگاهی در سال گذشته بوده است.

رحیمی با تأکید بر توسعه زیست‌بوم فناوری در کشور توضیح داد:‌ با گسترش فعالیت‌های مراکز تحقیقاتی، شرکت‌های دانش‌بنیان رشد شتاب‌دهنده‌ای پیدا خواهند کرد و زمینه ورود این شرکت‌ها به بخش تولید محصولات صنعتی، کشاورزی، باغی و خدمات فناورانه ابعاد جدیدی را برای تولید و اقتصاد ایجاد می‌کند. ارتباط نزدیک‌تر بین مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری و صنایع و ارگان‌های مختلف نیز می‌تواند زمینه را برای گسترش تولید و فناوری در حوزه‌های مختلف فراهم کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سند تحول و تعالی دانشگاه نظام فناوری را به جامعه نوآور تبدیل می‌کند
  • سند تحول و تعالی دانشگاه نظام فناوری به جامعه نوآور تبدیل می‌کند
  • تالاب «میقان» در مسیر مرگ خاموش!/ شرکت دانش‌بنیان در حوزه ایزوگام راه‌اندازی می‌شود
  • تور بازدید از ناحیه نوآوری پردیس در اینوتکس ۲۰۲۴ برگزار می شود
  • امضای تفاهم‌نامه مشترک دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس و واحد تهران شرق
  • هجدهمین دوره مسابقات روبوکاپ ایران با ۱۸۰۰ شرکت‌کننده آغاز به‌کار می‌کند
  • عملیات وعده‌صادق گواهی بر حرکت پرشتاب علمی،پژوهشی کشور است
  • تولید و تجاری‌سازی ۱۷ محصول از گیاهان دارویی توسط یک شرکت فناور
  • شهر جهانی نوآوری و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و خلاق کشور تأسیس می‌شود
  • دستور رئیسی برای تأسیس شهر جهانی نوآوری و صنایع فرهنگی و خلاق