Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام سید محمدحسین نواب، چهارشنبه در همایش فقه هنر در شیراز با بیان اینکه هنر از ابعاد و شئون زندگی دینی است، عنوان کرد: در جامعه اسلامی باید تکلیف مسایل شرعی روشن شود، تلاش این نیست که چیزی حلال شود بلکه تلاش برای شفاف شدن تکلیف است.

مدیر مدرسه اسلامی هنر با بیان اینکه رویکرد علوم انسانی و حکمت به هنر می‌تواند گشایش‌هایی در این زمینه ایجاد کند، افزود: پژوهش در این زمینه می‌تواند بسیاری از مسایل را حل کند، مثلا برای نشان دادن چهره ائمه معصومین (ع) که تاکنون بحث‌هایی زیادی پیرامون آن صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نواب ادامه داد: اگر در این مورد رویکرد حکمی داشته باشیم و کل مجموعه فیلم، مخاطب و صاحب اثر را در یک بسته بنگریم، درمی‌یابیم فرهنگ‌هایی که در خود اسطوره ندارند، تلاش می‌کنند اسطوره‌سازی کنند، بنابراین اگر چهره معصوم را بسازیم، اسطوره بودن آنها را از بین برده‌ایم و ابهام چهره آنان آن در اسطوره‌سازی آنها در ذهن مخاطبان تاثیر می‌گذارد.

وی بیان کرد: حتی اگر چهره‌ای زیبا برای این افراد در نظر گرفته شود، از آنجا که زیبایی زمانمند و مکانمند نیست و معیارهای زیبایی در دوره‌های مختلف تغییر می‌کند، باعث می‌شود چهره‌ای از معصوم نشان دهیم که در دوره‌های بعدی شاید زیبا نباشد، از سوی دیگر قرآن نیز در توصیف حضرت یوسف (ع) جزیی نگری نمی‌کند و با توصیفات کلی چهره او را تصویر می‌کند تا به قوه خیال اجازه دهد زیباترین صورت ممکن را بسازد.

مدیر مدرسه اسلامی هنر اظهار داشت: این مساله فقهی نیست بلکه پیشینی است، یعنی پیش از فقه است و باعث می‌شود توپ در زمین فقه نباشد.

وی با اشاره به اینکه در موضوع‌شناسی باید فیلم سینمایی را به‌ عنوان یک کل در نظر گرفت، گفت: در سانسور اگر قطعه‌ای از فیلم را حذف کنیم، با شرایط روز جامعه، آن قطعه حذف شده هزار بار بیش از اصل فیلم دیده خواهد شد و اگر بگوییم صحنه‌ای از لحاظ فقهی مساله دارد، این پرسش پیش می‌آید که آیا حذف آن نهی از منکری نیست که خود موجب گسترش منکر شود.؟

نواب اضافه کرد: در رده بندی فیلم ها هدف این است که افراد با سن مشخصی فیلم را ببیند، اما عملا مردم را به بیشتر دیدن تحریک می‌کنیم. این موضوع در کنار فقه بحث حکمی دارد و ما مکلف هستیم تنها فقه را نبینبیم بلکه آن را در یک مجموعه بررسی کنیم و برآیند آن را در نظر بگیریم.

همایش ۲ روزه فقه هنر که در سه پنل شکل گرفته تا فردا (سوم بهمن ۹۸) در شیراز ادامه دارد.

برچسب‌ها سینما هنر شیراز

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سینما هنر شیراز سینما هنر شیراز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۲۲۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه چهره سال هنر انقلاب انتخاب می‌شود؟

فرآیند انتخاب «چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب اسلامی» با یک نظرخواهی سراسری از هنرمندان، فعالین فرهنگی-هنری و خبرنگاران حوزه فرهنگ و هنر آغاز شد. در این نظرسنجی که با جامعه آماری بیش از هزار نفر صورت گرفت، شرکت‌کنندگان گزینه‌های پیشنهادی خود برای کسب عنوان «چهره سال هنر انقلاب» را به دبیرخانه هفته هنر انقلاب اسلامی معرفی کردند.

به موازات این نظرخواهی، مراکز و واحد‌های تخصصی حوزه هنری انقلاب اسلامی نیز گزینه‌های پیشنهادی خود برای کسب عنوان چهره سال هنر انقلاب را به دبیرخانه هفته هنر انقلاب اسلامی معرفی می‌کنند.

در گام بعد، تمام گزینه‌های پیشنهادشده توسط اهالی فرهنگ‌وهنر و نیز واحد‌های تخصصی حوزه هنری، در «هیات انتخاب نامزد‌های نهایی چهره سال هنر انقلاب» مورد بررسی قرار می‌گیرند. این هیات انتخاب با ترکیبی به شرح زیر تشکیل می‌شود تا نامزد‌های نهایی عنوان «چهره سال هنر انقلاب» را تعیین کند.
️ مرتضی سرهنگی: نویسنده و برگزیده ادوار چهره سال هنر انقلاب

️ احمدرضا درویش: کارگردان سینما️

سیدمسعود شجاعی طباطبایی: کاریکاتوریست و برگزیده ادوار چهره سال هنر انقلاب

️ علیرضا قزوه: شاعر و رئیس مرکز شعر، موسیقی و سرود سازمان صداوسیما

️ محسن مومنی شریف: نویسنده و رئیس سابق حوزه هنری انقلاب اسلامی

️ کورش زارعی: کارگردان و بازیگر تئاتر

در نهایت با نظرخواهی از خبرگان و نخبگان هنر انقلاب اسلامی، چهره سال هنر انقلاب از میان نامزد‌های معرفی‌شده توسط این کمیته انتخاب و در آیین اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی معرفی خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • تقدیر از معلمان و مدیر مدرسه غیردولتی نمونه نیکان دانش
  • پوستر/ بازم میگی فتوشاپه؟
  • مراسم تشیع و تدفین مدیر تیم های ملی موی تای برگزار شد
  • اسرائیل جنایتکار باید بداند اینها فتح قریب و ریشه کن است
  • اسراییل جنایتکار باید بداند اینها فتح قریب و ریشه کن است
  • چهره‌های شاخص هنر انقلاب اسلامی لرستان تجلیل شدند
  • وزیر ورزش و حضور گرم اسطوره‌ها در مراسم مالک تراکتور
  • سلسله صفویه مردم ایران را شیعه کرد؟! 
  • اشتباه استخراج هنر مدرن از «مدرن غرب» در ایران
  • چگونه چهره سال هنر انقلاب انتخاب می‌شود؟